Wzmacniacz basowy

Share your love:

Aguilar Tone Hammer 500

Aguilar Tone Hammer 500 to nowy tranzystorowy head basowy, który debiutował na Winter NAMM 2011. Oferując moc 500 watt na 4 omach, trzypasmową korekcję i kontrolę „Drive”, jest idealny dla często przemieszczających się muzyków, waży zaledwie 2 kg.

Głośniki 12″ do basu i gitary

Glosniki 128243 Do Basu I Gitary
Zastanawiam się nad modyfikacją mojego wzmacniacza Peavey Mace, aby wykorzystać go zarówno do gry na basie, jak i gitarze. Szukam głośników, które świetnie poradzą sobie z rockowym soundem i będą wszechstronne.

Epiphone Valve Junior jako head do gitary i basu.

Rozważam wymianę mojego tranzystorowego pieca gitarowego na lampowy Epiphone Valve Junior 5W do użytku domowego i zastanawiam się, czy może on również służyć jako domowy wzmacniacz do basu po dobraniu odpowiedniej kolumny.

Michał Królik

Michał Królik to wszechstronny muzyk grający na wielu instrumentach, takich jak kontrabas, fortepian, gitara elektryczna, basowa i perkusja. Jako uczeń ostatniego roku szkoły muzycznej w Częstochowie, ma za sobą już kilka lat doświadczenia w grze na każdym z tych instrumentów i udziela się w Big-Bandzie swojej szkoły.

Piotr Miziołek

Historia Piotra Miziołka pokazuje, jak poświęcenie i pasja mogą zaprowadzić od pierwszego basu Basston, przez zakochanie się w motocyklach, do ponownego odkrycia muzyki i założenia własnej grupy. Miziołek dzieli się również szczegółami swojego imponującego zestawu sprzętowego.

Music Man HD150

Próbuję przedstawić swoją subiektywną opinie na temat wzmacniacza Music Man HD150, który swoją konstrukcją zbliżony jest do kultowego Fendera Bassmana i oferuje mocne, soczyste brzmienie idealne na scenę oraz w studio. Dzięki hybrydowej konstrukcji przedwzmacniacza, ten wzmacniacz łączy w sobie najlepsze cechy wersji tranzystorowej i lampowej, dostarczając czyste i neutralne brzmienie z możliwością uzyskania charakterystycznego przesteru.
Wzmaciacze Tranzystorowelampowe
Wzmacniacz basowy

Wzmacniacz basowy to kluczowy element dla każdego basisty, pozwalający wydobyć pełnię brzmienia instrumentu. Różnorodność typów i konfiguracji pozwala na dopasowanie sprzętu do indywidualnych potrzeb i stylu gry. Wzmacniacz basowy jest niezwykle ważnym dodatkiem do gitary. Wzmacniacze takie zdecydowanie różnią się od reszty z powodu wyzwań mających związek z odtworzeniem najniższych pasm częstotliwości. Ma to wpływ na budowę kolumn głośnikowych, jak i samych głośników, końcówek mocy oraz przedwzmacniacza. Kolumny takie są najczęściej wyposażone w większą ilość głośników. Same głośniki muszą mieć większą trwałość z uwagi na dużą moc wyjściową basowych końcówek mocy. Odpowiednio dobrany wzmacniacz basowy pozwoli wydobyć brzmienie, jakiego oczekujemy oraz odpowiednio wyeksponować charakter instrumentu. Końcówki mocy zainstalowane we wzmacniaczach basowych z uwagi na ich dużą moc, w większości są wyposażone w dodatkowe chłodzenie w postaci wentylatorów. Znajdziemy w nich również specjalny układ limitujący, który chroni głośniki przed uszkodzeniem oraz zapobiega przeciążeniu sprzętu.
Zatem jaki wzmacniacz wybrać?
Większość basistów korzysta ze wzmacniaczy hybrydowych, czyli połączenia przedwzmacniacza lampowego z tranzystorowym wzmacniaczem mocy. Możemy wyróżnić różne typy konfiguracji zestawów wzmacniaczy basowych, w zależności od miejsca gry, stylu muzycznego oraz pożądanego brzmienia.

Podczas sesji nagraniowych, grania prób lub koncertów w małych klubach dobrze sprawdzi się wzmacniacz typu combo. To połączenie wzmacniacza i kolumny, zamkniętych w jednej obudowie. To jedno z tańszych i bardziej mobilnych rozwiązań, ale należy pamiętać o tym, że zazwyczaj posiada mniejszą moc.

Przy występach scenicznych, koncertach w dużych klubach lub dla artystów, którzy używają instrumentów o poszerzonym dolnym zakresie np. metalowców, warto zwrócić uwagę na wzmacniacze o mocy od 300 do 1000 W oraz oddzielne kolumny. Oddzielne wzmacniacze potocznie zwane „głowami” to połączenie końcówki mocy oraz przedwzmacniacza w jednej obudowie. Niektórzy muzycy używają również oddzielnych przedwzmacniaczy oraz wzmacniaczy mocy w przeróżnych konfiguracjach.
Klasyczne lampy
Lampa to najbardziej tradycyjny wybór, nadaje klasyczne i okrągłe brzmienie. Wielu muzyków uważa, że produkują one je cieplejsze i naturalne, w przeciwieństwie do tranzystorów. W niewielu z nich zamontowane są wentylatory. Niestety, trzeba w nich wymieniać lampy co jakiś czas, co oczywiście wiąże się z wyższymi kosztami eksploatacji.
Tranzystory
Tranzystory to główna konkurencja lamp. Brzmieniem nie dorównują wzmacniaczom lampowym, ale nie trzeba w nich wymieniać lamp i są o wiele tańsze. W niektórych przypadkach mamy do czynienia z konstrukcjami hybrydowymi. Zwiększa się też ilość produktów wyposażonych w cyfrowe procesory sygnałowe. Pozwalają one na imitację różnych typów wzmacniaczy, kolumn basowych oraz efektów.
Na co zwrócić uwagę kupując?
Bardzo ważne jest sprawdzenie, czy wzmacniacz, który chcemy wybrać, oferuje wyjście na mikser. Basy nagrywa się najczęściej liniowo, a jest to możliwe tylko w momencie posiadania takiego wyjścia.

Rola wzmacniaczy basowych jest ogromna w kreowaniu brzmienia. Jeśli chcemy dobrze wydobyć dźwięk, wybór dobrego wzmacniacza powinien być kwestią pierwszorzędną.