Wzmacniacz basowy

Share your love:

Hardkorowy sprzęt Droopera

Basista Drooper aktualizuje swój sprzęt muzyczny, dodając unikalne modyfikacje do swojego Ibaneza oraz rozważa sprzedaż Spector Legend Custom. To nie wszystko, jego kolekcja obejmuje również pianino cyfrowe, automat perkusyjny, potężny wzmacniacz basowy i brutalne brzmienie Fender Blender.

KUSTOM KBA 100 i problem ze zmulonym brzmieniem

Artykuł opisuje doświadczenie autora z wzmacniaczem Kustom KBA 100, który pomimo pozytywnych opinii, generuje płaskie i ściszane brzmienie. Autor porównuje swoje doświadczenia do brzmienia, które osiągał na Fenderze Rumble 100, poszukując porad na ulepszenie jakości dźwięku.

WM

Od 1990 roku zbudowałem imponującą kolekcję gitar basowych i wzmacniaczy, która obejmuje modele od klasyków po niestandardowe zamówienia.

Moja głowa nie daje spokoju moim kończynom – lutnicze ADHD

Trooper manufacture rozważa wznowienie produkcji basów, z nowym projektem pięciostrunowego basu jazzowego o nazwie Trooper JazzAss Smasher V. Wykonany z jesionu, projekt wciąż jest w fazie rozwoju z wieloma zagadnieniami do rozwiązania, w tym wybór gryfu i miejsca produkcji.

Jako leworęczny basista z bogatym muzycznym doświadczeniem dzielę się swoją historią i szczegółami dotyczącymi mojego sprzętu. Od gitary CLIMAX, przez GMR, po Fender Jazz Bass i wzmak Fender Rumble - towarzyszą mi one w nieorganizowanych sesjach z przyjaciółmi.

Piotr Miziołek

Historia Piotra Miziołka pokazuje, jak poświęcenie i pasja mogą zaprowadzić od pierwszego basu Basston, przez zakochanie się w motocyklach, do ponownego odkrycia muzyki i założenia własnej grupy. Miziołek dzieli się również szczegółami swojego imponującego zestawu sprzętowego.

Sylwester Kowalik

Sylwester Kowalik opowiada o swojej drodze do odzyskania sprawności ręki po poważnym wypadku, za pomocą gry na basie. Z czasem zdobył znaczące umiejętności i doświadczenie, używając do gry specjalistycznego sprzętu.

Sześć ;]

Otrzymałem niespodziewany prezent od mojej żony - bas, podczas gdy mój ukochany klasyczny Hoefnereczek znajdował się u lutnika. Tymczasowy instrument zaczął mi jednak sprawiać przyjemność, skłaniając do poszukiwania małego wzmacniacza.

Andrzej Nowak

Mam 21 lat i studiuję sobie biotechnologię na Politechnice Rzeszowskiej,…

ADAM HARRIS

Gram od 1984-03-15 Mój sprzęt? head + paka Taurus basy…

Rob

Gram od 2003-12-20 Mój sprzęt? Unique Bass (przerobiona lutnicza kopia…

Mari

Gram od 1996-01-08 Mój sprzęt? wiesła: Ibanez SR 505 BM…

Wzmacniacz basowy

Wzmacniacz basowy to kluczowy element dla każdego basisty, pozwalający wydobyć pełnię brzmienia instrumentu. Różnorodność typów i konfiguracji pozwala na dopasowanie sprzętu do indywidualnych potrzeb i stylu gry. Wzmacniacz basowy jest niezwykle ważnym dodatkiem do gitary. Wzmacniacze takie zdecydowanie różnią się od reszty z powodu wyzwań mających związek z odtworzeniem najniższych pasm częstotliwości. Ma to wpływ na budowę kolumn głośnikowych, jak i samych głośników, końcówek mocy oraz przedwzmacniacza. Kolumny takie są najczęściej wyposażone w większą ilość głośników. Same głośniki muszą mieć większą trwałość z uwagi na dużą moc wyjściową basowych końcówek mocy. Odpowiednio dobrany wzmacniacz basowy pozwoli wydobyć brzmienie, jakiego oczekujemy oraz odpowiednio wyeksponować charakter instrumentu. Końcówki mocy zainstalowane we wzmacniaczach basowych z uwagi na ich dużą moc, w większości są wyposażone w dodatkowe chłodzenie w postaci wentylatorów. Znajdziemy w nich również specjalny układ limitujący, który chroni głośniki przed uszkodzeniem oraz zapobiega przeciążeniu sprzętu.
Zatem jaki wzmacniacz wybrać?
Większość basistów korzysta ze wzmacniaczy hybrydowych, czyli połączenia przedwzmacniacza lampowego z tranzystorowym wzmacniaczem mocy. Możemy wyróżnić różne typy konfiguracji zestawów wzmacniaczy basowych, w zależności od miejsca gry, stylu muzycznego oraz pożądanego brzmienia.

Podczas sesji nagraniowych, grania prób lub koncertów w małych klubach dobrze sprawdzi się wzmacniacz typu combo. To połączenie wzmacniacza i kolumny, zamkniętych w jednej obudowie. To jedno z tańszych i bardziej mobilnych rozwiązań, ale należy pamiętać o tym, że zazwyczaj posiada mniejszą moc.

Przy występach scenicznych, koncertach w dużych klubach lub dla artystów, którzy używają instrumentów o poszerzonym dolnym zakresie np. metalowców, warto zwrócić uwagę na wzmacniacze o mocy od 300 do 1000 W oraz oddzielne kolumny. Oddzielne wzmacniacze potocznie zwane „głowami” to połączenie końcówki mocy oraz przedwzmacniacza w jednej obudowie. Niektórzy muzycy używają również oddzielnych przedwzmacniaczy oraz wzmacniaczy mocy w przeróżnych konfiguracjach.
Klasyczne lampy
Lampa to najbardziej tradycyjny wybór, nadaje klasyczne i okrągłe brzmienie. Wielu muzyków uważa, że produkują one je cieplejsze i naturalne, w przeciwieństwie do tranzystorów. W niewielu z nich zamontowane są wentylatory. Niestety, trzeba w nich wymieniać lampy co jakiś czas, co oczywiście wiąże się z wyższymi kosztami eksploatacji.
Tranzystory
Tranzystory to główna konkurencja lamp. Brzmieniem nie dorównują wzmacniaczom lampowym, ale nie trzeba w nich wymieniać lamp i są o wiele tańsze. W niektórych przypadkach mamy do czynienia z konstrukcjami hybrydowymi. Zwiększa się też ilość produktów wyposażonych w cyfrowe procesory sygnałowe. Pozwalają one na imitację różnych typów wzmacniaczy, kolumn basowych oraz efektów.
Na co zwrócić uwagę kupując?
Bardzo ważne jest sprawdzenie, czy wzmacniacz, który chcemy wybrać, oferuje wyjście na mikser. Basy nagrywa się najczęściej liniowo, a jest to możliwe tylko w momencie posiadania takiego wyjścia.

Rola wzmacniaczy basowych jest ogromna w kreowaniu brzmienia. Jeśli chcemy dobrze wydobyć dźwięk, wybór dobrego wzmacniacza powinien być kwestią pierwszorzędną.