Przester

Share your love:

Mój szajs ;]

No więc: chińska Adelita, pierwszy mój bas Piec Hartke B200…

Ashdown EB-15 180 – Gra za cicho.

Podczas ostatniej próby zauważyłem, że mój wzmacniacz basowy Ashdown EB-15 180 grał znacznie za cicho i brzmiał bezpłciowo, brakując dolnego pasma. Mimo prób różnych rozwiązań, nie udało się przywrócić pełnej mocy.

Bas, overdrive, combo i pierdzenie.

Artykuł opisuje problem związany z występowaniem niepożądanego efektu "pierdzenia" głośnika przy wyższym gainie na kostce overdrive w połączeniu z basami i combami. Autor testuje różne konfiguracje sprzętu, w tym basy Ibanez sr-955, Mayones B5 oraz comba EBS Classic Session 120 i Tonsil Bass 100, dociekając przyczyny problemu.

Nagłaśnianie pieca poprzez dibox

Naglasnianie Pieca Poprzez Dibox
Wojtek zmaga się z problemem zbyt słabego wzmocnienia swojego 60-watowego pieca basowego podczas koncertów. Rozważa użycie diboxa do nagłośnienia, zastanawiając się, jak najlepiej go podłączyć, i szuka tańszych rozwiązań.

Uszkodzony Behringer BDI

Uszkodzony Behringer Bdi
Po zakupie Behringera BDI i próbie włączenia overdrive'a, napotkałem problem powodujący spalenie elektroniki w urządzeniu. Overdrive nie działał, a z urządzenia wydobywał się dym.

Problem z przesterem Sansampa.

Omawiam swoje doświadczenie z używaniem Sansamp Bass Driver, szczególnie problemy z uzyskaniem satysfakcjonującego przesteru z tego urządzenia. Mimo maksymalnych ustawień drive i blend, przester jest ledwo słyszalny, co nieco frustrowało mnie oraz innych użytkowników.

zestaw bass + piecyk

Rozważając zakup pierwszego zestawu basowego, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych cech. Z budżetem 1400zł, można znaleźć coś satysfakcjonującego, pamiętając o preferencji do jazz bass, elektroniki aktywnej i mocniejszym piecyku.

Kamil

Mój sprzęt? Aktualnie: Gitara – Cort Action Bass WS Combo…

Boss FS-5L

Witam. Ostatecznie zakupiłem combo Fender Rumble 350. Combo ma wbudowany…

Paweł Kuś

Mój sprzęt? Kiedyś: Cort GB34a + Ashdown EB 180 (combo)…

Przester

Przesterowanie jest procesem celowego lub niecelowego zniekształcania sygnału w układach elektronicznych, stosowanym głównie do modyfikowania dźwięku w muzyce. Jego zastosowanie znajduje się w wielu stylach muzycznych, oferując szeroki wachlarz możliwości brzmieniowych. Przesterowanie to nic innego jak podanie na wejście liniowego obwodu elektronicznego sygnału, który ma wyższe napięcie, niż obwód może przetworzyć bez zniekształceń. W rezultacie pojawiają się dodatkowe alikwoty, czyli składowe harmoniczne. Wtedy przesterowany układ przestaje też być układem liniowym. Zazwyczaj przesterowanie jest efektem niepożądanym, ale czasami stosuje się je celowo np. w układach elektronicznych, które modyfikują dźwięk.
Większość gitarzystów nie wyobraża sobie palety brzmień bez „przesteru”
Brzmienie o tym charakterze znajdziemy niemal w każdym stylu muzycznym – jazz, blues odmiany rocka po ciężki, ekstremalny metal. Prawie wszędzie jest to niezbędny rodzaj przełamania dźwięku.

Efektów, które przesterowują gitary jest na rynku ogromna liczba. Wykorzystując różne z nich, gitarzysta może uzyskać niezliczoną ilość brzmień.
Jak wybrać odpowiedni dla siebie?
Są trzy najbardziej popularne rodzaje efektów tego typu – efekt gitarowy distortion, fuzz i overdrive.

Efekt distortion całkowicie zmienia brzmienie wzmacniacza, narzucając mu swoje własne. Z reguły brzmi zdecydowanie bardziej piaszczyście, brudno i twardo. Ma jedno zadanie – przesterować maksymalnie gitarę. Charakteryzuje się stosunkowo agresywnym brzmieniem. Powoduje metaliczny, charakterystyczny dźwięk gitary. Efekt ten jest idealny dla fanów rocka, metalu i zdecydowanie cięższych gatunków muzycznych. Świetnie nada się do ekstremalnie trashowych gitar lub do wolnych czy szybkich, leadowych długich solówek.

Efekt fuzz to prekursor overdrive i distortion. Efekt był z początku implementowany za pomocą uszkadzania membrany głośnika, a następnie na drodze elektronicznej, przez obcinanie wierzchołków sygnału na półprzewodnikowych elementach germanowych. Uzyskane brzmienie jest skompresowane i ziarniste. Efekt ten idealny jest dla gitarzystów grających post punk, grunge i endrixowskie klimaty, jak i tych, którzy chcą dodać element nieprzewidywalności do swojego brzmienia.

Efekt overdrive to efekt podobny do distortion, choć mniej agresywny w brzmieniu. W głównym zamyśle ma symulować przesterowany wzmacniacz lampowy. Nie posiada grubego ziarna, jest z reguły miękki brzmieniowo i pozwala osiągnąć bardzo przyjemny efekt. Overdrive jest idealny dla gitarzystów rockowych, bluesowych jakże tych, którzy chcą tylko delikatnie zabarwić swoje brzmienie, nie tracąc podstawowego dźwięku swojej gitary czy wzmacniacza.

Przede wszystkim trzeba wybrać taki „przester”, który będzie pasował do naszego stylu muzycznego, nie będzie gryzł się z resztą instrumentów i będzie zgodny z naszymi indywidualnymi preferencjami. Ustawienie każdego przełącznika oraz pokrętła wpływa na barwę tonu, podobnie jak wpływa na niego technika gry, którą stosujemy. Pamiętajmy, że im więcej dajemy przesteru, tym bardziej nasza gitara wtapia się w tło – czy to w nagraniach, w grze na żywo lub w ogólnym miksie. Mniej przesterowania oznacza większą dynamikę, warto, więc określić swoje wymagania, co do finalnego efektu, jaki chcemy osiągnąć.