Przester

Share your love:

Mój szajs ;]

No więc: chińska Adelita, pierwszy mój bas Piec Hartke B200…

Przegląd wzmacniaczy basowych serii LX od Hartke

Hartke wprowadza do swojej oferty nową serię wzmacniaczy basowych LX, obejmującą modele LX5500 i LX8500. Są to wzmacniacze o mocy 500 i 800 W, łączące sekcję mocy klasy D z przedwzmacniaczem lampowym oraz unikalną korekcją tonów Hartke.

Hartke: head 3500 + kolumna VX 410

Rozważam zakup zestawu Hartke składającego się z head 3500, kolumny VX 410 oraz specjalnie zamówionej case'y za 1700zł. Sprzęt będzie używany w amatorskim zespole grającym szeroko pojęty metal, potrzebuję go głównie na próby i koncerty dla niewielkiej publiczności.

Hartke A25 vs. Orange Crush B20

Stojąc przed wyborem pierwszego piecyka basowego, nasz forumowicz boryka się z dylematem pomiędzy Hartke A25 a Orange Crush B20. W kontekście planów przyszłościowych i zakupu przesteru Elektro-Harmonix Russia Big Muff Pi, pojawiają się wątpliwości co do kompatybilności.

Kamil

Mój sprzęt? Aktualnie: Gitara – Cort Action Bass WS Combo…

b_b

Gram od 2000-11-10 Mój sprzęt? Squier Vintage Modified Jazz Bass…

Przester

Przesterowanie jest procesem celowego lub niecelowego zniekształcania sygnału w układach elektronicznych, stosowanym głównie do modyfikowania dźwięku w muzyce. Jego zastosowanie znajduje się w wielu stylach muzycznych, oferując szeroki wachlarz możliwości brzmieniowych. Przesterowanie to nic innego jak podanie na wejście liniowego obwodu elektronicznego sygnału, który ma wyższe napięcie, niż obwód może przetworzyć bez zniekształceń. W rezultacie pojawiają się dodatkowe alikwoty, czyli składowe harmoniczne. Wtedy przesterowany układ przestaje też być układem liniowym. Zazwyczaj przesterowanie jest efektem niepożądanym, ale czasami stosuje się je celowo np. w układach elektronicznych, które modyfikują dźwięk.
Większość gitarzystów nie wyobraża sobie palety brzmień bez „przesteru”
Brzmienie o tym charakterze znajdziemy niemal w każdym stylu muzycznym – jazz, blues odmiany rocka po ciężki, ekstremalny metal. Prawie wszędzie jest to niezbędny rodzaj przełamania dźwięku.

Efektów, które przesterowują gitary jest na rynku ogromna liczba. Wykorzystując różne z nich, gitarzysta może uzyskać niezliczoną ilość brzmień.
Jak wybrać odpowiedni dla siebie?
Są trzy najbardziej popularne rodzaje efektów tego typu – efekt gitarowy distortion, fuzz i overdrive.

Efekt distortion całkowicie zmienia brzmienie wzmacniacza, narzucając mu swoje własne. Z reguły brzmi zdecydowanie bardziej piaszczyście, brudno i twardo. Ma jedno zadanie – przesterować maksymalnie gitarę. Charakteryzuje się stosunkowo agresywnym brzmieniem. Powoduje metaliczny, charakterystyczny dźwięk gitary. Efekt ten jest idealny dla fanów rocka, metalu i zdecydowanie cięższych gatunków muzycznych. Świetnie nada się do ekstremalnie trashowych gitar lub do wolnych czy szybkich, leadowych długich solówek.

Efekt fuzz to prekursor overdrive i distortion. Efekt był z początku implementowany za pomocą uszkadzania membrany głośnika, a następnie na drodze elektronicznej, przez obcinanie wierzchołków sygnału na półprzewodnikowych elementach germanowych. Uzyskane brzmienie jest skompresowane i ziarniste. Efekt ten idealny jest dla gitarzystów grających post punk, grunge i endrixowskie klimaty, jak i tych, którzy chcą dodać element nieprzewidywalności do swojego brzmienia.

Efekt overdrive to efekt podobny do distortion, choć mniej agresywny w brzmieniu. W głównym zamyśle ma symulować przesterowany wzmacniacz lampowy. Nie posiada grubego ziarna, jest z reguły miękki brzmieniowo i pozwala osiągnąć bardzo przyjemny efekt. Overdrive jest idealny dla gitarzystów rockowych, bluesowych jakże tych, którzy chcą tylko delikatnie zabarwić swoje brzmienie, nie tracąc podstawowego dźwięku swojej gitary czy wzmacniacza.

Przede wszystkim trzeba wybrać taki „przester”, który będzie pasował do naszego stylu muzycznego, nie będzie gryzł się z resztą instrumentów i będzie zgodny z naszymi indywidualnymi preferencjami. Ustawienie każdego przełącznika oraz pokrętła wpływa na barwę tonu, podobnie jak wpływa na niego technika gry, którą stosujemy. Pamiętajmy, że im więcej dajemy przesteru, tym bardziej nasza gitara wtapia się w tło – czy to w nagraniach, w grze na żywo lub w ogólnym miksie. Mniej przesterowania oznacza większą dynamikę, warto, więc określić swoje wymagania, co do finalnego efektu, jaki chcemy osiągnąć.