Przester

Share your love:

[efekt] Boss PW-10 Wah-Wah

Boss PW-10 Wah-Wah, nabyty w poszukiwaniu pierwszego efektu do basu, okazał się znacznie bardziej wszechstronnym urządzeniem niż początkowo zakładałem. Solidna konstrukcja i różnorodność brzmień zrobiły na mnie duże wrażenie.

Moj zestaw :]

Moj zestawik- niedawno kupiona esp ltd b-155dx, handbox crush 200,…

Adam Zieliński

Adam Zieliński, basista zespołu JAMUN, od 1988 roku tworzy muzykę zainspirowaną takimi gigantami jak Tool czy Iron Maiden. W swoim arsenale posiada szeroki zakres wysokiej klasy sprzętu - od basówek Mayones po system bezprzewodowy Line 6.

Przerabiamy Boss ds-1 pod bass

W tym artykule opisuję, jak przerobić klasyczny pedał Boss ds-1, aby doskonale współgrał z gitarą basową. Możesz uzyskać potężny fuzz lub przester, wymieniając wybrane elementy.

Rozdzielenie sygnału gitary i ponowne zmiksowanie

W artykule opisuję swoje zmagania z uzyskaniem idealnego przesterowanego brzmienia basu, nie tracąc przy tym jego głębi. Wypróbowałem metodę znanych basistów, polegającą na rozdzieleniu sygnału na dwa wzmacniacze, z czego jeden zapewnia czysty dźwięk z wzmocnionym basem, a drugi – przesterowany.

BOSS ODB-3 BASS OVERDRIVE-test i recenzja ;]

Boss Odb 3 Bass Overdrive Test I Recenzja
Miałem niedawno okazję przetestować efekt basowy BOSS ODB-3, który zakupiłem na Allegro za przystępną cenę 255 zł. Urządzenie zaskoczyło mnie swoją solidnością, jakością wykonania i przede wszystkim - wszechstronnością brzmienia.

Kamil

Mój sprzęt? Aktualnie: Gitara – Cort Action Bass WS Combo…

Miketwister

Gram na bassie od około 3 lat. Jestem wokalistą i…

Boss ogłasza premierę pedału BB-1X Bass Driver

Boss wprowadza na rynek BB-1X Bass Driver, kompaktowy pedał ulepszający brzmienie basu z wykorzystaniem innowacyjnej technologii MDP. Pedał oferuje szeroki zakres brzmień od naturalnie czystych po ciężkie przesterowania.

Boss FS-5L

Witam. Ostatecznie zakupiłem combo Fender Rumble 350. Combo ma wbudowany…

Paweł Kuś

Mój sprzęt? Kiedyś: Cort GB34a + Ashdown EB 180 (combo)…

b_b

Gram od 2000-11-10 Mój sprzęt? Squier Vintage Modified Jazz Bass…

Marcin Sz

nie chce mi się ;]Gram od 2005-07-21 Mój sprzęt? Ibanez…

Przester

Przesterowanie jest procesem celowego lub niecelowego zniekształcania sygnału w układach elektronicznych, stosowanym głównie do modyfikowania dźwięku w muzyce. Jego zastosowanie znajduje się w wielu stylach muzycznych, oferując szeroki wachlarz możliwości brzmieniowych. Przesterowanie to nic innego jak podanie na wejście liniowego obwodu elektronicznego sygnału, który ma wyższe napięcie, niż obwód może przetworzyć bez zniekształceń. W rezultacie pojawiają się dodatkowe alikwoty, czyli składowe harmoniczne. Wtedy przesterowany układ przestaje też być układem liniowym. Zazwyczaj przesterowanie jest efektem niepożądanym, ale czasami stosuje się je celowo np. w układach elektronicznych, które modyfikują dźwięk.
Większość gitarzystów nie wyobraża sobie palety brzmień bez „przesteru”
Brzmienie o tym charakterze znajdziemy niemal w każdym stylu muzycznym – jazz, blues odmiany rocka po ciężki, ekstremalny metal. Prawie wszędzie jest to niezbędny rodzaj przełamania dźwięku.

Efektów, które przesterowują gitary jest na rynku ogromna liczba. Wykorzystując różne z nich, gitarzysta może uzyskać niezliczoną ilość brzmień.
Jak wybrać odpowiedni dla siebie?
Są trzy najbardziej popularne rodzaje efektów tego typu – efekt gitarowy distortion, fuzz i overdrive.

Efekt distortion całkowicie zmienia brzmienie wzmacniacza, narzucając mu swoje własne. Z reguły brzmi zdecydowanie bardziej piaszczyście, brudno i twardo. Ma jedno zadanie – przesterować maksymalnie gitarę. Charakteryzuje się stosunkowo agresywnym brzmieniem. Powoduje metaliczny, charakterystyczny dźwięk gitary. Efekt ten jest idealny dla fanów rocka, metalu i zdecydowanie cięższych gatunków muzycznych. Świetnie nada się do ekstremalnie trashowych gitar lub do wolnych czy szybkich, leadowych długich solówek.

Efekt fuzz to prekursor overdrive i distortion. Efekt był z początku implementowany za pomocą uszkadzania membrany głośnika, a następnie na drodze elektronicznej, przez obcinanie wierzchołków sygnału na półprzewodnikowych elementach germanowych. Uzyskane brzmienie jest skompresowane i ziarniste. Efekt ten idealny jest dla gitarzystów grających post punk, grunge i endrixowskie klimaty, jak i tych, którzy chcą dodać element nieprzewidywalności do swojego brzmienia.

Efekt overdrive to efekt podobny do distortion, choć mniej agresywny w brzmieniu. W głównym zamyśle ma symulować przesterowany wzmacniacz lampowy. Nie posiada grubego ziarna, jest z reguły miękki brzmieniowo i pozwala osiągnąć bardzo przyjemny efekt. Overdrive jest idealny dla gitarzystów rockowych, bluesowych jakże tych, którzy chcą tylko delikatnie zabarwić swoje brzmienie, nie tracąc podstawowego dźwięku swojej gitary czy wzmacniacza.

Przede wszystkim trzeba wybrać taki „przester”, który będzie pasował do naszego stylu muzycznego, nie będzie gryzł się z resztą instrumentów i będzie zgodny z naszymi indywidualnymi preferencjami. Ustawienie każdego przełącznika oraz pokrętła wpływa na barwę tonu, podobnie jak wpływa na niego technika gry, którą stosujemy. Pamiętajmy, że im więcej dajemy przesteru, tym bardziej nasza gitara wtapia się w tło – czy to w nagraniach, w grze na żywo lub w ogólnym miksie. Mniej przesterowania oznacza większą dynamikę, warto, więc określić swoje wymagania, co do finalnego efektu, jaki chcemy osiągnąć.