Mostek

Share your love:

Hofner Galaxie

Hofner Galaxie to moja druga gitara basowa, po ibanez'ie gsr 180. Cenię ją za nisko brzmiące humbuckery, które świetnie sprawdzają się w funk. Konstrukcja jest solidna, choć miała niespodziewane pochodzenie.

Ibanez AEB-10 [bas elektro-akustyczny]

Recenzja basu elektroakustycznego Ibanez AEB-10, którego wybór zainspirowała płyta 'The Silent Life' Jonasa Hellborga. Po gruntownej analizie i testach, bas ten wyróżnia się na tle innych instrumentów w swoim przedziale cenowym jako godny uwagi, z kilkoma jednak ograniczeniami.

Problem z menzurą – Ibanez sr306

Autor opisuje problem ze strojeniem basu Ibanez sr306 po zmianie strun na nowe sety Daddario Pro Steels. Próby regulacji menzury kończyły się niepowodzeniem, ponieważ śrubki w mostku wypadały.

Brzęczenie jednocześnie pustych strun i w pozycjach

Autor opisuje problem z brzęczeniem strun na basie Ibanez BTB200 w różnych miejscach na gryfie, mimo sprawdzenia typowych rozwiązań jak mostek, siodełko, czy gryf. Stwierdza, że struny E, A i D brzęczą w różnych miejscach, a struny G z innego kompletu brzęczą tylko w wysokich pozycjach.

Mostek w Ibanez K5

Autor artykułu podzielił się swoimi przemyśleniami na temat gitary basowej Ibanez K5 oraz wyraził chęć zmiany mostka w instrumencie z powodu drobnych uszkodzeń. Zwrócił się z prośbą o radę dotyczącą możliwości montażu alternatywnego mostka i poprosił o informacje na ten temat.

reiter6

Gram kilka lat na basie aktualnie w kapeli weselnejGram od…

Ibanez btb07ltd

Witam. zamierzam wymiec przetwornik z tego basu przy mostku poszukuje…

Czyszczenie gitarki,,,

Witam jakich preparatów użyć do chromowanego mostka? (Ibanez b100) www.i811.photobucket.com

Sruby w mostku

Nie jestem pewien czy z działem trafiłem… Otóż posiadam Ibaneza…

Mostek

Mostek jest kluczowym elementem instrumentów strunowych, odpowiedzialnym za przenoszenie drgań ze strun na pudło rezonansowe, co ma decydujące znaczenie dla brzmienia instrumentu. Istnieją różne rodzaje mostków, zarówno stałe, jak i ruchome, oferujące różnorodne opcje regulacji. Mostek jest odpowiedzialny za przenoszenie oscylacji (drgań) ze strun na pudło rezonansowe w akustycznych instrumentach strunowych np. w gitarze klasycznej, wiolonczeli czy skrzypcach. To bardzo ważna część instrumentu. Zazwyczaj można nim wyregulować menzurę. Daje także możliwość ustawienia wysokości strun. W instrumentach smyczkowych nazwę tę częściej zastępuje się terminem „podstawek”. Tutaj mostek jest płaską i cienką deseczką np. z jaworu, o zaokrąglonym grzbiecie i wycięciami. W gitarach klasycznych i akustycznych jest to krótka belka leżąca na pudle rezonansowym. Natomiast w gitarach elektrycznych mostek to metalowa część, która łączy struny z korpusem instrumentu.

Mostki dzielimy na dwie grupy – mosty stałe i ruchome.

Mosty stałe
Tune-o-matic ze stopbarem – w tym moście stałym struny opierają się o wózki mostka, następnie przechodząc dalej zostają zahaczone o stopbar. Rozwiązanie to, jest najczęściej stosowane w gitarach typu Les Paul. Regulacja wysokości strun odbywa się tylko w dwóch punktach, lecz z kolei regulację menzury możemy wykonać dla każdej struny.

Tune-o-matic ze strunami przez korpus – sam most jest identyczny, jak tune-o-matic ze stopbarem, jedynie różni się to metodą mocowania strun, które nie są zahaczone o stopbar ani o most. Są przewleczone przez korpus i zahaczone o tuleje.

Wraparound to zdecydowanie najprostsze z możliwych rozwiązań. Struny zaczepione są o mostek i biegną dookoła niego, a następnie nad podstrunnicą, prosto do kluczy. W jednych z pierwszych tego typu menzura ustawiona była na stałe. W dzisiejszych mostach tego typu możliwa jest regulacja za pomocą śrubek odsuwających most od trzpieni, ewentualnie regulacja każdej struny, podobnie jak w mostku tune-o-matic. Regulacja wysokości strun ma miejsce w dwóch punktach, więc niestety nie ma możliwości regulacji wysokości osobno każdej struny.

Mosty ruchome
Most dwustronnie blokowany – nowoczesna jednak skomplikowana konstrukcja, która pozwala na wajchowanie w dwie strony, nie tracąc przy tym stroju. Charakterystycznym elementem jest blokada strun jednocześnie na mostku jak i na szyjce. Wysokość mostu, podobnie jak w tune-o-matic, jest regulowana wyłącznie w dwóch miejscach. Regulację menzury można przeprowadzić wtedy dla każdej struny osobno.

Mosty typu Bigsby – bardzo ciekawe rozwiązanie o oryginalnym wyglądzie. Można go zastosować w gitarach z mostami tune-o-matic ze stopbarem. Struny przechodzą przez klasyczny tune-o-matic, następnie zaczepione są na wałku, który pozwala na obniżenie bądź podwyższenie dźwięku. Niestety system jest dość niestabilny i mocne wajchowanie rozstraja instrument. Plusem tych mostków jest zwiększenie wybrzmiewania instrumentu.

Vintage tremolo – pierwszy most ruchomy, pozwalający na zmniejszenie naciągu strun, które produkuje dość specyficzne brzmienie czy drganie struny. Mostek o prostej konstrukcji z trzema sprężynami, utrzymującymi go w pozycji zero. Struny zaczepione są o metalowy blok mostu. Regulacja menzury i wysokości odbywa się w tym przypadku dla każdej struny osobno.