Mostek

Share your love:

Nexus JBN 70’s

Nexus JBN 70's to bas, który pożegnałem się z Cort Action A. Stworzony przez Jacka Kobylskiego, znakomitego polskiego lutnika, stanowi replikę jazz bass'a z lat 70-tych i oferuje nie tylko fenomenalne brzmienie, ale i wygodę gry.

Yamaha TRB 1004

Yamaha TRB 1004 to bas, który zaskakuje znakomitym połączeniem jakości dźwięku i przystępnej ceny. Szczerze powiedziawszy, nie spodziewałem się po nim niczego specjalnego, ale jego brzmienie po prostu zwala z nóg.

Ibanez AEB-10 [bas elektro-akustyczny]

Recenzja basu elektroakustycznego Ibanez AEB-10, którego wybór zainspirowała płyta 'The Silent Life' Jonasa Hellborga. Po gruntownej analizie i testach, bas ten wyróżnia się na tle innych instrumentów w swoim przedziale cenowym jako godny uwagi, z kilkoma jednak ograniczeniami.

mały remoncik jazza i kilka pytań :]

Karol dzieli się swoimi przemyśleniami dotyczącymi modernizacji używanego Fendera Jazz Bass, kupionego za 400 zł. Zastanawia się nad wymianą mostka i ewentualną zmianą elektroniki, aby poprawić jakość dźwięku.

Zabiegi na basie [pozbawienie lakieru] [wymiany czesci]

Zabiegi Na Basie Pozbawienie Lakieru Wymiany Czesci
Rozważamy różne metody odświeżenia basu Climax Witkowski /Biliński, w tym usunięcie lakieru i wymianę części. Zastanawiamy się nad drewnem, z którego wykonany jest instrument, oraz nad jego potencjalną zmianą brzmienia.

Drakoo

Nazywam się Krzychu ,93 rocznik i jestem prostakiem z Mysłowic…

Mostek

Mostek jest kluczowym elementem instrumentów strunowych, odpowiedzialnym za przenoszenie drgań ze strun na pudło rezonansowe, co ma decydujące znaczenie dla brzmienia instrumentu. Istnieją różne rodzaje mostków, zarówno stałe, jak i ruchome, oferujące różnorodne opcje regulacji. Mostek jest odpowiedzialny za przenoszenie oscylacji (drgań) ze strun na pudło rezonansowe w akustycznych instrumentach strunowych np. w gitarze klasycznej, wiolonczeli czy skrzypcach. To bardzo ważna część instrumentu. Zazwyczaj można nim wyregulować menzurę. Daje także możliwość ustawienia wysokości strun. W instrumentach smyczkowych nazwę tę częściej zastępuje się terminem „podstawek”. Tutaj mostek jest płaską i cienką deseczką np. z jaworu, o zaokrąglonym grzbiecie i wycięciami. W gitarach klasycznych i akustycznych jest to krótka belka leżąca na pudle rezonansowym. Natomiast w gitarach elektrycznych mostek to metalowa część, która łączy struny z korpusem instrumentu.

Mostki dzielimy na dwie grupy – mosty stałe i ruchome.

Mosty stałe
Tune-o-matic ze stopbarem – w tym moście stałym struny opierają się o wózki mostka, następnie przechodząc dalej zostają zahaczone o stopbar. Rozwiązanie to, jest najczęściej stosowane w gitarach typu Les Paul. Regulacja wysokości strun odbywa się tylko w dwóch punktach, lecz z kolei regulację menzury możemy wykonać dla każdej struny.

Tune-o-matic ze strunami przez korpus – sam most jest identyczny, jak tune-o-matic ze stopbarem, jedynie różni się to metodą mocowania strun, które nie są zahaczone o stopbar ani o most. Są przewleczone przez korpus i zahaczone o tuleje.

Wraparound to zdecydowanie najprostsze z możliwych rozwiązań. Struny zaczepione są o mostek i biegną dookoła niego, a następnie nad podstrunnicą, prosto do kluczy. W jednych z pierwszych tego typu menzura ustawiona była na stałe. W dzisiejszych mostach tego typu możliwa jest regulacja za pomocą śrubek odsuwających most od trzpieni, ewentualnie regulacja każdej struny, podobnie jak w mostku tune-o-matic. Regulacja wysokości strun ma miejsce w dwóch punktach, więc niestety nie ma możliwości regulacji wysokości osobno każdej struny.

Mosty ruchome
Most dwustronnie blokowany – nowoczesna jednak skomplikowana konstrukcja, która pozwala na wajchowanie w dwie strony, nie tracąc przy tym stroju. Charakterystycznym elementem jest blokada strun jednocześnie na mostku jak i na szyjce. Wysokość mostu, podobnie jak w tune-o-matic, jest regulowana wyłącznie w dwóch miejscach. Regulację menzury można przeprowadzić wtedy dla każdej struny osobno.

Mosty typu Bigsby – bardzo ciekawe rozwiązanie o oryginalnym wyglądzie. Można go zastosować w gitarach z mostami tune-o-matic ze stopbarem. Struny przechodzą przez klasyczny tune-o-matic, następnie zaczepione są na wałku, który pozwala na obniżenie bądź podwyższenie dźwięku. Niestety system jest dość niestabilny i mocne wajchowanie rozstraja instrument. Plusem tych mostków jest zwiększenie wybrzmiewania instrumentu.

Vintage tremolo – pierwszy most ruchomy, pozwalający na zmniejszenie naciągu strun, które produkuje dość specyficzne brzmienie czy drganie struny. Mostek o prostej konstrukcji z trzema sprężynami, utrzymującymi go w pozycji zero. Struny zaczepione są o metalowy blok mostu. Regulacja menzury i wysokości odbywa się w tym przypadku dla każdej struny osobno.