Lutnik

Share your love:

Hathor ’94

Bas Hathor '94 to wyjątkowe połączenie tradycji i nowoczesności, zaprojektowane przez entuzjastę basu, inspirowane kształtem korpusu Ibaneza i główką od Arii Pro. Stworzony przez krakowską manufakturę lutniczą, instrument wyróżnia się niezwykłą jakością wykonania i wyborem materiałów.

Hardkorowy sprzęt Droopera

Basista Drooper aktualizuje swój sprzęt muzyczny, dodając unikalne modyfikacje do swojego Ibaneza oraz rozważa sprzedaż Spector Legend Custom. To nie wszystko, jego kolekcja obejmuje również pianino cyfrowe, automat perkusyjny, potężny wzmacniacz basowy i brutalne brzmienie Fender Blender.

Kania 5 str

Wpadł dziś do mnie kumpel to poogrywaliśmy trochę swoje basy,porównaliśmy…

Ibanez SR505 – przerobienie na fretlessa

Autor rozważa zmianę swojej gitary Ibanez SR505 na wersję fretless, zastanawiając się nad szczegółami, takimi jak wybór strun i potencjalny stroik. Prosi również o opinie na temat brzmienia gitar fretless.

Ibanez Blazer – głucha struna E

Występuje nietypowy problem z głuchą struną E w basie Ibanez Blazer, pozostałe struny brzmią dobrze. Wymiana strun na inne nie rozwiązuje problemu.

Żmuda

Od 2006 roku pasjonuję się grą na basie, tworząc swoją unikalną kolekcję sprzętu, która ewoluowała przez lata. Od podstawowego zestawu Mensinger i Ashdown, po rezerwowy Washburn i HiWatt, aż po poszukiwany MXR Carbon Copy - to podróż przez świat basowych dźwięków.

Gdybym kasę miał… – projekt BASU [?]

Zastanawiam się nad stworzeniem własnego, unikatowego basu z pewnymi modyfikacjami wzorowanymi na modelu Ibaneza BTB. Projekt obejmuje dobor ciekawych materiałów oraz elementów, w tym podstrunnica z klonu 'ptasie oko', korpus z klonu lub jesionu oraz pickupy Bassblaster'y od Merlina.

Sylwester Kowalik

Sylwester Kowalik opowiada o swojej drodze do odzyskania sprawności ręki po poważnym wypadku, za pomocą gry na basie. Z czasem zdobył znaczące umiejętności i doświadczenie, używając do gry specjalistycznego sprzętu.

Kłopoty z dobraniem gitary do pieca.

Autor szuka basu w cenie 1000-1300zł, zastanawia się nad wyborem między basem pasywnym a aktywnym. Ma obawy co do kompatybilności basu aktywnego z jego wzmacniaczem Warwick sweet 15.2 i skłania się ku pasywnemu.

Problem z pickupem

Właściciel nowo zakupionego, używanego basu Ibanez SR500 napotyka na problem z pickupem przy gryfie. Pomimo wymiany baterii i sprawdzenia połączeń, pickup zachowuje się nieprawidłowo.

Poszukuje posiadaczy kilku wybitnych modeli gitar!!

Autor ogłoszenia poszukuje osób posiadających rzadkie modele gitar, głównie w celu ich dokładnego obejrzenia i odrysowania kształtu. To pierwszy krok w realizacji marzenia o otworzeniu własnego warsztatu lutniczego.

Gitara od lutnika – seria pytań

Autor rozważa opcje stworzenia gitary na zamówienie w kontekście ceny i jakości w porównaniu z kupieniem gitary w sklepie. Zastanawia się również, którego lutnika wybrać, szukając rekomendacji i opinii.

reiter6

Gram kilka lat na basie aktualnie w kapeli weselnejGram od…

Moje..

Ibanez Blazer Bl-800, lutniczy klasyk, Kisielewski ABM case.

Mari

Gram od 1996-01-08 Mój sprzęt? wiesła: Ibanez SR 505 BM…

michalnowak

Gram od 1989-09-01 Mój sprzęt? 4 strunowy lutniczy fretless 4…

Lutnik

Lutnik to specjalista od budowania, renowacji oraz regulacji instrumentów strunowych. Zawód ten łączy w sobie sztukę i rzemiosło, a jego korzenie sięgają czasów renesansu. Lutnik jest specjalistą, zajmującym się zawodowo renowacją, rekonstrukcją, okresowym regulowaniem i budowaniem szyjkowych instrumentów strunowych. Są to wszystkie instrumenty, posiadające pudło rezonansowe i składające się z gryfu, czyli właśnie szyjki.

Lutnik zbuduje lub naprawi: skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas, cytrę, lutnię i wiele innych instrumentów strunowych. W obecnych czasach, w których rządzą instrumenty elektryczne takie jak gitary czy basy, istnieją również lutnicy, specjalizujący się w ich budowie. Słowo lutnik pochodzi od włoskiego „liutajo”, czym pierwotnie określano zajmującego się budowaniem lutni. Lutnicy poza wyżej wymienionymi czynnościami, wykonują także osprzęt do swoich instrumentów taki jak siodełka, smyczki, kołki czy podstawki.
Krótka historia
Wielu lutników specjalizuje się w określonym typie tworzonych instrumentów, więc możemy spotkać takich, którzy budują instrumenty dawne, gitary klasyczne i akustyczne czy instrumenty smyczkowe. To zawód łączący ze sobą najwyższą jakość sztuki i rzemiosła.

Największy rozkwit lutnictwa nastąpił pod koniec renesansu i na początku baroku. W tej dziedzinie zdecydowanie przodowały tereny przyszłych Autstro-Węgier i Włochy. To tam powstały pierwsze skrzypce, a ich autorem był Andrea Amati. Niewątpliwie najsłynniejszym lutnikiem w historii jest Antonio Stradivari, który był uczniem jednego z potomków Amatiego. Stradivarius zajmował się konstruowaniem instrumentów aż do śmierci.  Wraz ze swoimi uczniami i synami, przez całą swoją karierę zbudował ich ponad 1000 sztuk. Te, które przetrwały osiągają zawrotne ceny.

Mimo że zawód lutnika nie jest już tak popularny jak przed końcem XIX wieku, nadal odnajduje swą niewielką niszę na rynku. Obecnie większość instrumentów to produkcja taśmowa. Wszystkie instrumenty są identyczne, każdy egzemplarz jest taki sam i opuszczając fabrykę, nie wyróżnia się niczym nadzwyczajnym. Lutnicy zajmują się wytwarzaniem niepowtarzalnych, unikatowych instrumentów kreowanych indywidualnie i dostosowanych do potrzeb klienta zgodnie z jego wskazówkami, dzięki czemu powstaje prawdziwe arcydzieło – instrument z duszą.

Oczywiste jest, że instrumenty lutnicze osiągają o wiele większe ceny niż te produkowane masowo w fabrykach, ale są one tylko używane przez zawodowych muzyków, którzy zdecydowanie potrafią docenić ich oryginalne i wyjątkowe brzmienie.
Jak zostać lutnikiem?
By zostać profesjonalnym lutnikiem, trzeba ukończyć wyższe studia muzyczne na kierunku lutnictwo. Wymaga to wielu lat nauki i praktyki. Osoby wykonujące ten zawód są w większości również instrumentalistami. Ze względu na pogranicze sztuki i rzemiosła, na jakim znajduje się ten zawód, od osób chcących się w nim realizować wymaga się ponadprzeciętnych umiejętności manualnych i poczucia estetyki. Zamiłowanie do muzyki i rewelacyjny słuch to nieodłączne cechy, które powinny charakteryzować dobrego lutnika.

Mimo tych wszystkich wymagań i trudności bycie lutnikiem to bardzo satysfakcjonujący zawód, a sam proces tworzenia instrumentu może być równie emocjonujący jak i efekt końcowy.