Lutnik

Share your love:

Wieloryb

Mój wieloryb świeżo po wizycie u lutnika – czeka go…

Sam zrobiłem.

Moj fretless ,na sprzedaz.Mojej konstrukcji,mój pomysł,moje wykonanie.Zachecamwszystkich do prób ze…

Zakwasa basy

Fretless lutnika nieznanego i Cort B4. Póki co, sprzęt wystarcza…

Nowy członek w rodzinie

Niedawno stałem się posiadaczem basu Schecter Omen Extreme 5, który okazał się świetnym wyborem zarówno pod kątem brzmienia, jak i wykonania. Po drobnych modyfikacjach, bas sprostał wszystkim moim oczekiwaniom, idealnie wpisując się w potrzeby cięższej muzyki.

Nexus JBN 70’s

Nexus JBN 70's to bas, który pożegnałem się z Cort Action A. Stworzony przez Jacka Kobylskiego, znakomitego polskiego lutnika, stanowi replikę jazz bass'a z lat 70-tych i oferuje nie tylko fenomenalne brzmienie, ale i wygodę gry.

Bednarek JB. Samick Korszarz

Odnawiam kultowy bas Bednarek JB. Samick Korszarz, wymieniając klucze, progi, elektrykę i wiele więcej, by przywrócić mu dawny blask. Gitarę budowałem ze szczególną starannością, kierując się pasją do vintage.

Piłować czy zmieniać?

Posiadam basówkę NT, która serwuje wyśmienity sustejn i świetnie odpowiada moim wymaganiom. Zastanawiam się, czy wymienić jeden próg, spiłować wszystkie, czy może wymienić je wszystkie, zwłaszcza że przerzucam się na cieńsze struny i zacząłem grać djent.

Fender Precision MIM – klucz do regulacji gryfu?

Użytkownik zastanawia się, czy do regulacji gryfu jego Fender Precision Bass Made in Mexico potrzebny jest specjalny klucz, po tym jak lutnik poprosił o klucz calowy. Po przeszukaniu zestawu narzędzi nie znaleziono takiego klucza, a jedynie zwykłe imbusy.

Wymiana gryfu

Opisuję moje doświadczenia związane z wymianą gryfu w gitarze Squier P+J. Zmagałem się z problemem uszkodzonego gryfu, co skłoniło mnie do zakupu nowego - przedstawiam moje rozterki i jak z nich wybrnąłem.

Ibanez SR505 – przerobienie na fretlessa

Autor rozważa zmianę swojej gitary Ibanez SR505 na wersję fretless, zastanawiając się nad szczegółami, takimi jak wybór strun i potencjalny stroik. Prosi również o opinie na temat brzmienia gitar fretless.

WM

Od 1990 roku zbudowałem imponującą kolekcję gitar basowych i wzmacniaczy, która obejmuje modele od klasyków po niestandardowe zamówienia.

Fleabass z krzywym gryfem : [

Autor opisuje swoje doświadczenie z pierwszym basem - Fleabass, który okazał się mieć krzywy gryf. Mimo próby własnej naprawy, problem pozostał nie rozwiązany.

Ile kosztuje gryf na zamówienie?

Autor szuka informacji na temat ceny gryfu robionego na zamówienie przez lutnika, z uwagi na problemy z obecnym gryfem swojej gitary. Rozważa kontakt z konkretnym lutnikiem, a przedmiotem zainteresowania jest prosty gryf z klonu.

Luz na gryfie

Autor opisuje nietypowy problem związany z gryfem jego gitary basowej, który, mimo iż prawidłowo nastrojony i bez widocznej luźności, wydaje dźwięki chrupiące przy pewnych ruchach. Zastanawia się, jak rozwiązać ten problem bez pieniędzy na wizytę u lutnika.

Problem z gryfem :/

Problem Z Gryfem 2
Autor opisuje swoje doświadczenia z nowo zakupionym basem Washburn XB120, zwracając uwagę na problem ze skrzywionym gryfem. Prosi również o pomoc w znalezieniu lutnika lub sklepu muzycznego w Tomaszowie Mazowieckim.

Jak ustawić menzurę?

Ustawianie menzury gitary to kluczowy aspekt zapewniający jej prawidłowe brzmienie. W artykule opisano, kiedy i jak należy to robić, by uniknąć fałszowania dźwięków oraz jak poradzić sobie z typowymi problemami, które mogą się pojawić.

Budowa gitary na bazie starej Jolany

Budowa Gitary Na Bazie Starej Jolany
Przedstawiam proces odbudowy basu na bazie czechosłowackiej Jolany Iris Bass, wymieniając większość części na nowe. Dyskusja obejmuje kluczowe kwestie takie jak produkcja nowego gryfu i instalacja mostka.

Bas Vision przerobiony na fretlessa

Postanowiłem przerobić mój bas Vision na fretless. Proces obejmował zaokrąglenie boków korpusu, wypełnienie dziur po progach szpachlą oraz zastosowanie ciekawego triku na kieszeń gryfu, by zmniejszyć akcję strun.

Regulacja gitary, brzęcznie progów/pierwsza regulacja

Regulacja Gitary Brzecznie Progowpierwsza Regulacja
W swoim artykule opisuję problem z regulacją gitary basowej YamahaTRBX-304, z którą zmagam się od 3 miesięcy. Spotkałem się z problemem brzęczących strun, szczególnie na E, i próbowałem to naprawić, podnosząc struny, co jednak sprawiło, że gra stała się niesatysfakcjonująca.

Stukanie strun o progi

Autor dzieli się swoją fascynacją dźwiękiem strun uderzających o progi, który jest rezultatem obniżenia akcji strun na jego gitarze. Wyraża jednak obawy, czy z czasem ten sposób gry nie spowoduje uszkodzenia progów.

Problem z gryfem

Czytelnik zgłasza problem z regulacją krzywizny gryfu basowego, który może wskazywać na poważne uszkodzenie. Pomimo próby korekty, niestandardowe zachowanie strun oraz potencjalne problemy z nakrętką zasługują na dalszą diagnostykę.

Dylemat żółtodzioba : Remont u lutnika czy kupno nowego basu?

Stojąc przed wyborem między zakupem nowego basu, a remontem swojego Mensfelda, nasz początkujący basista dostrzega wartość w niekonwencjonalnym podejściu. Rozważa on wyjęcie elektroniki z Mensfelda i zamontowanie jej w nowym korpusie z pomocą lutnika.

Urwany klucz – śrubka w drewnie bez główki

Podczas ćwiczeń na basie doszło do niefortunnego wypadku - złamał się klucz, zostawiając kawałek śruby w drewnie instrumentu. Autor zastanawia się nad możliwymi sposobami wydobycia pozostałości śruby i czy konieczna będzie wizyta u lutnika.

Odprogowanie dobrego basu.

Opisuję moją podróż w poszukiwaniu idealnego basu z ograniczonym budżetem, koncentrując się na marce GMR Bassforce. Podzielam również rozważania na temat przejścia na fretless, różnic w budowie i potencjalnych kosztach takiej modyfikacji.

No nie wierzę… problem ogólny z basem

Autor opisuje problemy z regulacją swojego basu, który po miesiącu użytkowania zaczął mieć problemy z akcją. Lutnik zasugerował problemy z osadzeniem gryfu lub mostka, co może wpłynąć na jakość dźwięku i komfort gry.

Regulacja pręta napinającego i związane z tym trudności

W artykule opisano problemy związane z regulacją pręta napinającego w basie marki DEFIL, w tym trudności wynikające z przestarzałej konstrukcji i zużycia komponentów. Autor opisuje swoje doświadczenia i szuka rozwiązań dla dwóch głównych problemów - wyrobnionej nakrętki i niewydolnego pręta.

Zmiana kształtu główki i nabijanie progów

Autor rozważa zmianę kształtu główki swojego bassu Slammer Merlin na wzór telecastera, zastanawiając się, czy to nie osłabi konstrukcji. Dodatkowo, rozmyśla nad samodzielną wymianą progów, zamiast korzystać z usług lutnika.

[gitara] Langowski Bass 6 strun klon

Recenzuję niezwykłą gitarę basową lutniczą wykonaną przez Zdzisława Langowskiego, 6-strunowy model z klonu. Gitara oferuje wyjątkową jakość wykonania, komfort gry dzięki cienkiemu i niezbyt szerokiemu gryfowi, a także znakomite brzmienie za sprawą elektroniki Bartolini.

Langowski

Gitara wykonana przez znanego i lubianego Pana Langowskiego. Korpus –…

Langowski LH

Body: Mahoń Gryf: Klon + Mahoń Podstrunica: Wenge Reszta fot:…

Charvette PJ Bass

Konstrukcja: bolt-on Korpus: klejonka lutnicza (plywood) Gryf: klon Podstrunnica: palisander…

Lakierowanie

Lakierowanie

Niedawno kupiłem za grosze nowy lutniczy korpus i gryf do…

Mari

Gram od 1996-01-08 Mój sprzęt? wiesła: Ibanez SR 505 BM…

michalnowak

Gram od 1989-09-01 Mój sprzęt? 4 strunowy lutniczy fretless 4…

headless no name

Wyrwałem od znajomego gitarkę z lat 90 wykonana podobno przez…

Lutnicy

Lutnicy

Poszukuję dobrego i taniego ;p lutnika. Czas zmienić progi, a…

Lutnik

Lutnik to specjalista od budowania, renowacji oraz regulacji instrumentów strunowych. Zawód ten łączy w sobie sztukę i rzemiosło, a jego korzenie sięgają czasów renesansu. Lutnik jest specjalistą, zajmującym się zawodowo renowacją, rekonstrukcją, okresowym regulowaniem i budowaniem szyjkowych instrumentów strunowych. Są to wszystkie instrumenty, posiadające pudło rezonansowe i składające się z gryfu, czyli właśnie szyjki.

Lutnik zbuduje lub naprawi: skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas, cytrę, lutnię i wiele innych instrumentów strunowych. W obecnych czasach, w których rządzą instrumenty elektryczne takie jak gitary czy basy, istnieją również lutnicy, specjalizujący się w ich budowie. Słowo lutnik pochodzi od włoskiego „liutajo”, czym pierwotnie określano zajmującego się budowaniem lutni. Lutnicy poza wyżej wymienionymi czynnościami, wykonują także osprzęt do swoich instrumentów taki jak siodełka, smyczki, kołki czy podstawki.
Krótka historia
Wielu lutników specjalizuje się w określonym typie tworzonych instrumentów, więc możemy spotkać takich, którzy budują instrumenty dawne, gitary klasyczne i akustyczne czy instrumenty smyczkowe. To zawód łączący ze sobą najwyższą jakość sztuki i rzemiosła.

Największy rozkwit lutnictwa nastąpił pod koniec renesansu i na początku baroku. W tej dziedzinie zdecydowanie przodowały tereny przyszłych Autstro-Węgier i Włochy. To tam powstały pierwsze skrzypce, a ich autorem był Andrea Amati. Niewątpliwie najsłynniejszym lutnikiem w historii jest Antonio Stradivari, który był uczniem jednego z potomków Amatiego. Stradivarius zajmował się konstruowaniem instrumentów aż do śmierci.  Wraz ze swoimi uczniami i synami, przez całą swoją karierę zbudował ich ponad 1000 sztuk. Te, które przetrwały osiągają zawrotne ceny.

Mimo że zawód lutnika nie jest już tak popularny jak przed końcem XIX wieku, nadal odnajduje swą niewielką niszę na rynku. Obecnie większość instrumentów to produkcja taśmowa. Wszystkie instrumenty są identyczne, każdy egzemplarz jest taki sam i opuszczając fabrykę, nie wyróżnia się niczym nadzwyczajnym. Lutnicy zajmują się wytwarzaniem niepowtarzalnych, unikatowych instrumentów kreowanych indywidualnie i dostosowanych do potrzeb klienta zgodnie z jego wskazówkami, dzięki czemu powstaje prawdziwe arcydzieło – instrument z duszą.

Oczywiste jest, że instrumenty lutnicze osiągają o wiele większe ceny niż te produkowane masowo w fabrykach, ale są one tylko używane przez zawodowych muzyków, którzy zdecydowanie potrafią docenić ich oryginalne i wyjątkowe brzmienie.
Jak zostać lutnikiem?
By zostać profesjonalnym lutnikiem, trzeba ukończyć wyższe studia muzyczne na kierunku lutnictwo. Wymaga to wielu lat nauki i praktyki. Osoby wykonujące ten zawód są w większości również instrumentalistami. Ze względu na pogranicze sztuki i rzemiosła, na jakim znajduje się ten zawód, od osób chcących się w nim realizować wymaga się ponadprzeciętnych umiejętności manualnych i poczucia estetyki. Zamiłowanie do muzyki i rewelacyjny słuch to nieodłączne cechy, które powinny charakteryzować dobrego lutnika.

Mimo tych wszystkich wymagań i trudności bycie lutnikiem to bardzo satysfakcjonujący zawód, a sam proces tworzenia instrumentu może być równie emocjonujący jak i efekt końcowy.