Lutnik

Share your love:

Nexus JBN 70’s

Nexus JBN 70's to bas, który pożegnałem się z Cort Action A. Stworzony przez Jacka Kobylskiego, znakomitego polskiego lutnika, stanowi replikę jazz bass'a z lat 70-tych i oferuje nie tylko fenomenalne brzmienie, ale i wygodę gry.

Piłować czy zmieniać?

Posiadam basówkę NT, która serwuje wyśmienity sustejn i świetnie odpowiada moim wymaganiom. Zastanawiam się, czy wymienić jeden próg, spiłować wszystkie, czy może wymienić je wszystkie, zwłaszcza że przerzucam się na cieńsze struny i zacząłem grać djent.

Gitara Jolana w wersji IKEA :]

Napotkałem na mystyczną i zarazem smutną historię pewnej gitary marki 'Jolana' która składała się z kilku oddzielnych części. Postanowiłem przywrócić jej dawny blask, mimo wyzwań jakie niesie ze sobą jej stan i sposób, w jaki usunięto z niej lakier.

WM

Od 1990 roku zbudowałem imponującą kolekcję gitar basowych i wzmacniaczy, która obejmuje modele od klasyków po niestandardowe zamówienia.

Rampa [Klocek drewna między przystawkami] – pytania.

Czy rampa montowana na gitarze basowej ma realny wpływ na brzmienie instrumentu, czy jej główna rola to poprawa właściwości manualnych i estetycznych? Sprawdzamy, jak bezinwazyjnie zamocować rampę i z jakiego drewna ją wykonć, aby wzmocnić środkowe pasmo.

Zabiegi na basie [pozbawienie lakieru] [wymiany czesci]

Zabiegi Na Basie Pozbawienie Lakieru Wymiany Czesci
Rozważamy różne metody odświeżenia basu Climax Witkowski /Biliński, w tym usunięcie lakieru i wymianę części. Zastanawiamy się nad drewnem, z którego wykonany jest instrument, oraz nad jego potencjalną zmianą brzmienia.

Urwany klucz – śrubka w drewnie bez główki

Podczas ćwiczeń na basie doszło do niefortunnego wypadku - złamał się klucz, zostawiając kawałek śruby w drewnie instrumentu. Autor zastanawia się nad możliwymi sposobami wydobycia pozostałości śruby i czy konieczna będzie wizyta u lutnika.

Odprogowanie dobrego basu.

Opisuję moją podróż w poszukiwaniu idealnego basu z ograniczonym budżetem, koncentrując się na marce GMR Bassforce. Podzielam również rozważania na temat przejścia na fretless, różnic w budowie i potencjalnych kosztach takiej modyfikacji.

Gdybym kasę miał… – projekt BASU [?]

Zastanawiam się nad stworzeniem własnego, unikatowego basu z pewnymi modyfikacjami wzorowanymi na modelu Ibaneza BTB. Projekt obejmuje dobor ciekawych materiałów oraz elementów, w tym podstrunnica z klonu 'ptasie oko', korpus z klonu lub jesionu oraz pickupy Bassblaster'y od Merlina.

Bas szóstka – kilka pytań

Autor dzieli się swoimi doświadczeniami i rozterkami związanymi z zamiarem zakupu basu sześciostrunowego. Opisuje swoje doświadczenia w sklepie muzycznym, preferencje dotyczące gry na basie oraz możliwości modyfikacji instrumentów.

[gitara] Langowski Bass 6 strun klon

Recenzuję niezwykłą gitarę basową lutniczą wykonaną przez Zdzisława Langowskiego, 6-strunowy model z klonu. Gitara oferuje wyjątkową jakość wykonania, komfort gry dzięki cienkiemu i niezbyt szerokiemu gryfowi, a także znakomite brzmienie za sprawą elektroniki Bartolini.

Lutnicze wyroby Antoniotsai

Lutnicze Wyroby Antoniotsai
Przeglądając internet natknąłem się na wiosełka i korpusy gitar elektrycznych wykonane przez lutnika Antoniotsai, znanego również jako SOLIDWOOD. Produkty wydają się być wysokiej jakości, z ciekawymi wzorami i wykonane z dobrego drewna, jednak ich ceny są podejrzanie niskie.

Materiały Lutnicze [odc. 1]

Materialy Lutnicze Odc 1
Pierwszy odcinek serii artykułów poświęconych budowie i fizyce gitary basowej. Skupia się na materiałach używanych w nowoczesnym lutnictwie, eksplorując różnorodność i wpływ drewna oraz nowych tworzyw sztucznych na jakość i brzmienie instrumentów.

Langowski

Gitara wykonana przez znanego i lubianego Pana Langowskiego. Korpus –…

Langowski LH

Body: Mahoń Gryf: Klon + Mahoń Podstrunica: Wenge Reszta fot:…

Charvette PJ Bass

Konstrukcja: bolt-on Korpus: klejonka lutnicza (plywood) Gryf: klon Podstrunnica: palisander…

AC Guitars prezentuje model basowy Krell Single Cut

Szkocki lutnik Alan Cringean z AC Guitars wprowadza na rynek bas Krell w wersji singlecut. Nowy model zachowuje kontury ciała swojego poprzednika, ale zastępuje górny róg jednolitym blokiem, łączącym większą część szyi z korpusem.

Drewno?

Drewno

Siema Wam! Nie bardzo znam się na drewnach….ale myślę o…

Drewno
Lutnik

Lutnik to specjalista od budowania, renowacji oraz regulacji instrumentów strunowych. Zawód ten łączy w sobie sztukę i rzemiosło, a jego korzenie sięgają czasów renesansu. Lutnik jest specjalistą, zajmującym się zawodowo renowacją, rekonstrukcją, okresowym regulowaniem i budowaniem szyjkowych instrumentów strunowych. Są to wszystkie instrumenty, posiadające pudło rezonansowe i składające się z gryfu, czyli właśnie szyjki.

Lutnik zbuduje lub naprawi: skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas, cytrę, lutnię i wiele innych instrumentów strunowych. W obecnych czasach, w których rządzą instrumenty elektryczne takie jak gitary czy basy, istnieją również lutnicy, specjalizujący się w ich budowie. Słowo lutnik pochodzi od włoskiego „liutajo”, czym pierwotnie określano zajmującego się budowaniem lutni. Lutnicy poza wyżej wymienionymi czynnościami, wykonują także osprzęt do swoich instrumentów taki jak siodełka, smyczki, kołki czy podstawki.
Krótka historia
Wielu lutników specjalizuje się w określonym typie tworzonych instrumentów, więc możemy spotkać takich, którzy budują instrumenty dawne, gitary klasyczne i akustyczne czy instrumenty smyczkowe. To zawód łączący ze sobą najwyższą jakość sztuki i rzemiosła.

Największy rozkwit lutnictwa nastąpił pod koniec renesansu i na początku baroku. W tej dziedzinie zdecydowanie przodowały tereny przyszłych Autstro-Węgier i Włochy. To tam powstały pierwsze skrzypce, a ich autorem był Andrea Amati. Niewątpliwie najsłynniejszym lutnikiem w historii jest Antonio Stradivari, który był uczniem jednego z potomków Amatiego. Stradivarius zajmował się konstruowaniem instrumentów aż do śmierci.  Wraz ze swoimi uczniami i synami, przez całą swoją karierę zbudował ich ponad 1000 sztuk. Te, które przetrwały osiągają zawrotne ceny.

Mimo że zawód lutnika nie jest już tak popularny jak przed końcem XIX wieku, nadal odnajduje swą niewielką niszę na rynku. Obecnie większość instrumentów to produkcja taśmowa. Wszystkie instrumenty są identyczne, każdy egzemplarz jest taki sam i opuszczając fabrykę, nie wyróżnia się niczym nadzwyczajnym. Lutnicy zajmują się wytwarzaniem niepowtarzalnych, unikatowych instrumentów kreowanych indywidualnie i dostosowanych do potrzeb klienta zgodnie z jego wskazówkami, dzięki czemu powstaje prawdziwe arcydzieło – instrument z duszą.

Oczywiste jest, że instrumenty lutnicze osiągają o wiele większe ceny niż te produkowane masowo w fabrykach, ale są one tylko używane przez zawodowych muzyków, którzy zdecydowanie potrafią docenić ich oryginalne i wyjątkowe brzmienie.
Jak zostać lutnikiem?
By zostać profesjonalnym lutnikiem, trzeba ukończyć wyższe studia muzyczne na kierunku lutnictwo. Wymaga to wielu lat nauki i praktyki. Osoby wykonujące ten zawód są w większości również instrumentalistami. Ze względu na pogranicze sztuki i rzemiosła, na jakim znajduje się ten zawód, od osób chcących się w nim realizować wymaga się ponadprzeciętnych umiejętności manualnych i poczucia estetyki. Zamiłowanie do muzyki i rewelacyjny słuch to nieodłączne cechy, które powinny charakteryzować dobrego lutnika.

Mimo tych wszystkich wymagań i trudności bycie lutnikiem to bardzo satysfakcjonujący zawód, a sam proces tworzenia instrumentu może być równie emocjonujący jak i efekt końcowy.