Lutnik

Share your love:

Bednarek JB. Samick Korszarz

Odnawiam kultowy bas Bednarek JB. Samick Korszarz, wymieniając klucze, progi, elektrykę i wiele więcej, by przywrócić mu dawny blask. Gitarę budowałem ze szczególną starannością, kierując się pasją do vintage.

Witek!

5-strunowy precision bass w kolorze transparentnym czerwonym, charakteryzujący się ciepłym i 'szlachetnym' brzmieniem, zbudowany z wysokiej jakości komponentów. Jest to bas typu składak, zebrany z różnych części kupionych głównie na Allegro i w sklepach wysyłkowych.

Pare pytan nt 1 basidla handmade

Przygoda z tworzeniem własnego basu od zera to nie lada wyzwanie. Wybór drewna, rozmieszczenie pickupów oraz decyzja o elektronice to tylko niektóre z dylematów.

Przerabianie starego Presto Langa – STAGE 2

W drugim etapie odświeżania starego Presto Langa, skupiłem się na szlifowaniu krawędzi i eliminacji zadziorów, co zajęło mi około 2 godziny. Efekty tego można zobaczyć na dołączonych zdjęciach - naturalny kolor coraz bardziej mi się podoba.

Bas 4-strunowy a strój BEAD

Autor rozważa przestawienie swojego 4-strunowego basu na nietypowe strojenie BEAD, zamiast kupowania nowego instrumentu. Podkreśla, że dokonał już zakupu basu z konstrukcją neck through the body i zastanawia się, czy przestój będzie możliwy bez negatywnego wpływu na jakość dźwięku.

Wymiana gryfu

Opisuję moje doświadczenia związane z wymianą gryfu w gitarze Squier P+J. Zmagałem się z problemem uszkodzonego gryfu, co skłoniło mnie do zakupu nowego - przedstawiam moje rozterki i jak z nich wybrnąłem.

Gitara Jolana w wersji IKEA :]

Napotkałem na mystyczną i zarazem smutną historię pewnej gitary marki 'Jolana' która składała się z kilku oddzielnych części. Postanowiłem przywrócić jej dawny blask, mimo wyzwań jakie niesie ze sobą jej stan i sposób, w jaki usunięto z niej lakier.

Lutniczy:P mini akustyczny bs

Podczas wakacyjnej pracy w stolarni postanowiłem wykorzystać przerwę obiadową na nietypowy projekt - zbudowałem swoją pierwszą gitarę. Chociaż wynik mojej pracy jest daleki od doskonałości, ma swoje unikatowe brzmienie i charakter.

Luz na gryfie

Autor opisuje nietypowy problem związany z gryfem jego gitary basowej, który, mimo iż prawidłowo nastrojony i bez widocznej luźności, wydaje dźwięki chrupiące przy pewnych ruchach. Zastanawia się, jak rozwiązać ten problem bez pieniędzy na wizytę u lutnika.

Bas Vision przerobiony na fretlessa

Postanowiłem przerobić mój bas Vision na fretless. Proces obejmował zaokrąglenie boków korpusu, wypełnienie dziur po progach szpachlą oraz zastosowanie ciekawego triku na kieszeń gryfu, by zmniejszyć akcję strun.

Regulacja gitary, brzęcznie progów/pierwsza regulacja

Regulacja Gitary Brzecznie Progowpierwsza Regulacja
W swoim artykule opisuję problem z regulacją gitary basowej YamahaTRBX-304, z którą zmagam się od 3 miesięcy. Spotkałem się z problemem brzęczących strun, szczególnie na E, i próbowałem to naprawić, podnosząc struny, co jednak sprawiło, że gra stała się niesatysfakcjonująca.

Problem z „ożywieniem” starej gitary basowej

Autor prosi o pomoc w ustaleniu, dlaczego jego stara gitara basowa marki DEFIL nie działa, mimo własnych prób naprawy. Zainteresowany jest wskrzeszeniem instrumentu bez konieczności dużej inwestycji czy oddawania go do lutnika.

Brumienie ostateczne

Autor dzieli się swoją frustrującą walką z niechcianym brumieniem w swojej basowej gitary marki Warwick Corvette Std, mimo wielokrotnych prób naprawy i modyfikacji. Od wymiany przystawek po kompleksowe ekranowanie i zmiany w elektronice - nic nie pomogło.

Kolejny atak lutnictwa, czyli zrobiłem sobie coś jakby Stingraya

Dokonałem przekształcenia zwykłego instrumentu basowego w instrument inspirowany modelem Stingray, wprowadzając szereg modyfikacji, takich jak zmiana radiusu podstrunnicy, kształtu korpusu i montaż aktywnego przetwornika Seymour Duncan SSMB4 Alnico. Celem było stworzenie basu bardziej komfortowego w grze, z pasywnym systemem elektrycznym.

Dzień Futrzaka

Autor tekstu opowiada o swojej przygodzie z przerabianiem gitary basowej Adelita na wersję fretless, nazywając efekt końcowy 'Stratofretką'. Zajmuje się też kupnem kolejnej Adelity jako zabezpieczenie, zderza się z różnymi problemami podczas procesu, a w końcu cieszy się z wyjątkowego brzmienia swojego nowego instrumentu.

Immo Custom Shop – Rozdział II.

Projekt własnoręcznie zbudowanego basu przeżywa nieoczekiwany zwrot akcji po awarii elektroniki, która niszczy część jego możliwości. Niemniej jednak, autorowi udaje się z powodzeniem zakończyć budowę instrumentu, nadając mu unikalne brzmienie.

Wspomaganie lutnicze

Autor rozważa stworzenie własnego, spersonalizowanego basu z pomocą lutnika. Rozważa różne opcje konstrukcji, od liczby strun, przez elektronikę, aż po szczegóły wykończenia.

Dean Edge 1 – warto naprawić?

Opisuję swoje doświadczenia z basem Dean Edge 1, który kupiłem jako początkujący basista. Napotkałem na problemy z nastrojeniem i brzęczeniem strun, które próbowałem rozwiązać domowymi sposobami.

Regulacja pręta napinającego i związane z tym trudności

W artykule opisano problemy związane z regulacją pręta napinającego w basie marki DEFIL, w tym trudności wynikające z przestarzałej konstrukcji i zużycia komponentów. Autor opisuje swoje doświadczenia i szuka rozwiązań dla dwóch głównych problemów - wyrobnionej nakrętki i niewydolnego pręta.

Zmiana kształtu główki i nabijanie progów

Autor rozważa zmianę kształtu główki swojego bassu Slammer Merlin na wzór telecastera, zastanawiając się, czy to nie osłabi konstrukcji. Dodatkowo, rozmyśla nad samodzielną wymianą progów, zamiast korzystać z usług lutnika.

Początki zabaw

Po roku gry na basie postanowiłem zakupić drugi instrument. Zdziwiłem się, kiedy zakupiona na aukcji gitara basowa, mimo swoich wad, zaskoczyła mnie pozytywnie swoimi możliwościami brzmieniowymi.

Mój kontrabas

Chciałbym przedstawić mój francuski kontrabas, który obecnie przechodzi remont. Oprócz tego, opowiem trochę o moim DIY projekcie przetwornika piezoelektrycznego i planach na nowe wyposażenie nagłośnieniowe.

Mały lutnik, czyli jak zrobić własną gitarkę…

Maly Lutnik Czyli Jak Zrobic Wlasna Gitarke8230
Zainspirowany lutnictwem postanowiłem założyć temat dla wszystkich zainteresowanych, jak zbudować własną gitarę elektryczną. Proces może wydawać się prosty, ale jest czasochłonny i wymaga dużo uwagi, ponieważ mały błąd może oznaczać konieczność rozpoczęcia pracy od nowa.
Lutnik

Lutnik to specjalista od budowania, renowacji oraz regulacji instrumentów strunowych. Zawód ten łączy w sobie sztukę i rzemiosło, a jego korzenie sięgają czasów renesansu. Lutnik jest specjalistą, zajmującym się zawodowo renowacją, rekonstrukcją, okresowym regulowaniem i budowaniem szyjkowych instrumentów strunowych. Są to wszystkie instrumenty, posiadające pudło rezonansowe i składające się z gryfu, czyli właśnie szyjki.

Lutnik zbuduje lub naprawi: skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas, cytrę, lutnię i wiele innych instrumentów strunowych. W obecnych czasach, w których rządzą instrumenty elektryczne takie jak gitary czy basy, istnieją również lutnicy, specjalizujący się w ich budowie. Słowo lutnik pochodzi od włoskiego „liutajo”, czym pierwotnie określano zajmującego się budowaniem lutni. Lutnicy poza wyżej wymienionymi czynnościami, wykonują także osprzęt do swoich instrumentów taki jak siodełka, smyczki, kołki czy podstawki.
Krótka historia
Wielu lutników specjalizuje się w określonym typie tworzonych instrumentów, więc możemy spotkać takich, którzy budują instrumenty dawne, gitary klasyczne i akustyczne czy instrumenty smyczkowe. To zawód łączący ze sobą najwyższą jakość sztuki i rzemiosła.

Największy rozkwit lutnictwa nastąpił pod koniec renesansu i na początku baroku. W tej dziedzinie zdecydowanie przodowały tereny przyszłych Autstro-Węgier i Włochy. To tam powstały pierwsze skrzypce, a ich autorem był Andrea Amati. Niewątpliwie najsłynniejszym lutnikiem w historii jest Antonio Stradivari, który był uczniem jednego z potomków Amatiego. Stradivarius zajmował się konstruowaniem instrumentów aż do śmierci.  Wraz ze swoimi uczniami i synami, przez całą swoją karierę zbudował ich ponad 1000 sztuk. Te, które przetrwały osiągają zawrotne ceny.

Mimo że zawód lutnika nie jest już tak popularny jak przed końcem XIX wieku, nadal odnajduje swą niewielką niszę na rynku. Obecnie większość instrumentów to produkcja taśmowa. Wszystkie instrumenty są identyczne, każdy egzemplarz jest taki sam i opuszczając fabrykę, nie wyróżnia się niczym nadzwyczajnym. Lutnicy zajmują się wytwarzaniem niepowtarzalnych, unikatowych instrumentów kreowanych indywidualnie i dostosowanych do potrzeb klienta zgodnie z jego wskazówkami, dzięki czemu powstaje prawdziwe arcydzieło – instrument z duszą.

Oczywiste jest, że instrumenty lutnicze osiągają o wiele większe ceny niż te produkowane masowo w fabrykach, ale są one tylko używane przez zawodowych muzyków, którzy zdecydowanie potrafią docenić ich oryginalne i wyjątkowe brzmienie.
Jak zostać lutnikiem?
By zostać profesjonalnym lutnikiem, trzeba ukończyć wyższe studia muzyczne na kierunku lutnictwo. Wymaga to wielu lat nauki i praktyki. Osoby wykonujące ten zawód są w większości również instrumentalistami. Ze względu na pogranicze sztuki i rzemiosła, na jakim znajduje się ten zawód, od osób chcących się w nim realizować wymaga się ponadprzeciętnych umiejętności manualnych i poczucia estetyki. Zamiłowanie do muzyki i rewelacyjny słuch to nieodłączne cechy, które powinny charakteryzować dobrego lutnika.

Mimo tych wszystkich wymagań i trudności bycie lutnikiem to bardzo satysfakcjonujący zawód, a sam proces tworzenia instrumentu może być równie emocjonujący jak i efekt końcowy.