Gryf

Share your love:

GMR Majestic

GMR Majestic V Korpus- klon płomienisty Przód i tył- ovangkol…

Fretless z byle czego

Autor opisuje proces tworzenia unikalnego basu fretless z niekonwencjonalnych materiałów, takich jak olcha i buk. Charakterystyczne brzmienie instrumentu uzyskano dzięki samodzielnie zrobionym przetwornikom.

Ibanez Roadster RS-924 TV [1980]

Ibanez Roadster RS-924 TV to bas z niesamowitymi możliwościami kreacji dźwięku, łączący w sobie zarówno oryginalny design, jak i niezwykłą funkcjonalność. Wyposażony w mnogość cech, które czynią go idealnym narzędziem do eksploracji muzycznych przestrzeni od funky po death metal.

Sterling Ray 35 by Music Man

Sterling Ray 35 jest atrakcyjną propozycją dla tych, którzy marzą o brzmieniu StingRaya, ale nie chcą lub nie mogą wydać fortuny. W mojej recenzji dzielę się wrażeniami po kilku miesiącach użytkowania tego instrumentu, poruszając kwestie brzmienia, wykonania oraz ogólnej jakości.

Nexus JBN

Nexus JBN to bas, który kupiłem w Warszawie pod koniec 2010 roku. Po wielu latach użytkowania mogę śmiało powiedzieć, że to najlepsza decyzja jaką podjąłem. Bas oferuje niezwykle komfortową grę i wszechstronne brzmienie.

Nexus JBN 70’s

Nexus JBN 70's to bas, który pożegnałem się z Cort Action A. Stworzony przez Jacka Kobylskiego, znakomitego polskiego lutnika, stanowi replikę jazz bass'a z lat 70-tych i oferuje nie tylko fenomenalne brzmienie, ale i wygodę gry.

Yamaha TRB 1004

Yamaha TRB 1004 to bas, który zaskakuje znakomitym połączeniem jakości dźwięku i przystępnej ceny. Szczerze powiedziawszy, nie spodziewałem się po nim niczego specjalnego, ale jego brzmienie po prostu zwala z nóg.

Cort Action Bass IV

Cort Action Bass IV to instrument, który zdecydowanie zasługuje na uwagę początkujących basistów. Z racji swojej ceny i jakości wykonania, jest to jeden z lepszych wyborów dla osób rozpoczynających swoją przygodę z niskimi tonami.

Moje graty:]

W swojej kolekcji mam kilka wyjątkowych basów, każdy z nich charakteryzuje się unikatowym brzmieniem i budową. W szczególności Lakland 55 02 Skyline różni się znacząco od Music Mana Stingray 5, co obala popularne mity o ich podobieństwie.

Cort B4, jesion

Jestem właścicielem basu Cort B4 Jesion od niemal trzech lat, który wyróżnia się wygodą gry oraz jakością wykonania. Bas ten oferuje przyjemne brzmienie zarówno w aktywnym, jak i pasywnym trybie pracy, co czyni go idealnym wyborem dla fanów funky.

Ibanez AEB-10 [bas elektro-akustyczny]

Recenzja basu elektroakustycznego Ibanez AEB-10, którego wybór zainspirowała płyta 'The Silent Life' Jonasa Hellborga. Po gruntownej analizie i testach, bas ten wyróżnia się na tle innych instrumentów w swoim przedziale cenowym jako godny uwagi, z kilkoma jednak ograniczeniami.

Music Man Stingray 5 93′

Music Man Stingray 5 z 1993 roku to bas, który zaskakuje swoją trwałością oraz unikalnym brzmieniem. Mimo swoich lat, doskonale sprawdza się w nowoczesnej muzyce dzięki szerokiemu zakresowi brzmień i wyjątkowej ergonomii.

[gitara] Ibanez BTB 400QM

Gitara Ibanez Btb 400qm 2
Recenzja gitary basowej Ibanez BTB 400QM, która doskonale łączy wygodę, technologię i brzmienie. Ich konstrukcja i zastosowane technologie sprawiają, że jest to niezwykle wszechstronny instrument, idealny głównie do rocka i metalu.

[gitara] Ibanez BTB 400QM

Gitara Ibanez Btb 400qm
Ibanez BTB 400QM to bas, który oferuje wyjątkowe brzmienie dzięki elektronice Vari-Mid IIIBII oraz ogromne możliwości brzmieniowe. Posiada piękny wygląd, solidne wykonanie i jest wyjątkowo wszechstronny, co czyni go idealnym narzędziem dla średnio zaawansowanych basistów.

[gitara] Washburn XB 120

Washburn XB 120 to gitara basowa, która mimo klasycznego kształtu, oferuje niezwykły urok i solidną budowę. Po ponad pół roku użytkowania, mogę śmiało powiedzieć, że to świetny wybór zarówno dla początkujących jak i bardziej doświadczonych basistów, szukających wysokiej jakości w rozsądnej cenie.

Piłować czy zmieniać?

Posiadam basówkę NT, która serwuje wyśmienity sustejn i świetnie odpowiada moim wymaganiom. Zastanawiam się, czy wymienić jeden próg, spiłować wszystkie, czy może wymienić je wszystkie, zwłaszcza że przerzucam się na cieńsze struny i zacząłem grać djent.

Dryfowanie gryfu

Dryfowanie Gryfu
Poruszam problematyczną kwestię reagowania gryfów gitar basowych na zmienne warunki atmosferyczne, które prowadzą do nieoczekiwanej zmiany ustawienia strun względem gryfu. Dyskutuję, jak wilgotność i temperatura wpływają na drewno, powodując jego rozprężanie lub kurczenie się i w efekcie zmieniając ustawienie strun.

gdybym kasę miał

Artykuł omawia właściwości i zastosowania drewna bukowego i morwowego w budowie gitar. Uwydatnia problemy związane z gryfami bukowymi i potencjalne zastosowania drewna morwowego.

WM

Od 1990 roku zbudowałem imponującą kolekcję gitar basowych i wzmacniaczy, która obejmuje modele od klasyków po niestandardowe zamówienia.

The W

Na tym obecnie grywam, Warwick FNA, rocznik 98, korpus to…

Urwany klucz – śrubka w drewnie bez główki

Podczas ćwiczeń na basie doszło do niefortunnego wypadku - złamał się klucz, zostawiając kawałek śruby w drewnie instrumentu. Autor zastanawia się nad możliwymi sposobami wydobycia pozostałości śruby i czy konieczna będzie wizyta u lutnika.

Odprogowanie dobrego basu.

Opisuję moją podróż w poszukiwaniu idealnego basu z ograniczonym budżetem, koncentrując się na marce GMR Bassforce. Podzielam również rozważania na temat przejścia na fretless, różnic w budowie i potencjalnych kosztach takiej modyfikacji.

Cort Action Bass IV [RECENZJA]

Recenzja gitary basowej Cort Action Bass IV pod kątem jej wykonania, komponentów, brzmienia oraz porównania z innymi modelami basów. Wskazuje na to, że jest to interesująca opcja dla początkujących muzyków, oferująca dobry stosunek ceny do jakości.

[gitara] Langowski Bass 6 strun klon

Recenzuję niezwykłą gitarę basową lutniczą wykonaną przez Zdzisława Langowskiego, 6-strunowy model z klonu. Gitara oferuje wyjątkową jakość wykonania, komfort gry dzięki cienkiemu i niezbyt szerokiemu gryfowi, a także znakomite brzmienie za sprawą elektroniki Bartolini.

Langowski

Gitara wykonana przez znanego i lubianego Pana Langowskiego. Korpus –…

Langowski LH

Body: Mahoń Gryf: Klon + Mahoń Podstrunica: Wenge Reszta fot:…

Charvette PJ Bass

Konstrukcja: bolt-on Korpus: klejonka lutnicza (plywood) Gryf: klon Podstrunnica: palisander…

Basior

Korpus -Olcha (lakier nitrocelulozowy, satynowy) Gryf -Klon (modern C, lakier…

Birdland

Korpus: jesion, gryf pięcioczęściowy: klon/orzech amerykański,podstrunnica: klon.

GMR Tribal

Konstrukcja [*]NTB (Neck through body) Drewno: [*]Padauk (korpus) [*]Etimoe (top)…

Maruszczyk Elwood

pickupy delano, glockenklang na preampie olcha + klonowy gryf… i…

Birdland

Korpus: Jesion, gryf i podstrunnica: klon, pickupy: Seymour-Duncan SSB-5.

Ibanez sr1500

specyfikacja: korpus padouk podstrunnica heban gryf bolt-on 5-cio częściowy bubinga/wenge…

Powstaje fretless

Właśnie jestem w trakcie produkcji mojego pierwszego całkowicie w 100%…

Columbus

Korpus lite drewno – jesion – z tyłu widać piękne…

Ibanez Sr 506

Wyprodukowany w fabryce Corta w Korei w roku 1995. Korpus…

Ibanez SRX4EX1

Limitowana seria stworzona na podstawie SRX700. Korpus: mahoń Neck-Thru Pickupy…

G&L L2000 Tribute

decha jesion, gryf klon, podstrunnika klonowa, dwa humbackery MFD, 3…

Drakoo

Nazywam się Krzychu ,93 rocznik i jestem prostakiem z Mysłowic…

Łukasz

Gram od 2002-07-15 Mój sprzęt? – Combo Box Taurus TL-3510…

flaj

Mój sprzęt? Git: 4 string Samick Neck Thru Body z…

Wybór przystawek

Specyfikacja gitary: korpus – lipa+brzoza gryf – jednoczęściowy, klon podstrunnica…

Co to za drewno?

Cort C5Z ma gryf zrobiony z drewna „African wenge”. Może…

kupno dechy

witam mam pytanie ile można zaplacic za taka konstrukcje basu…

Drewno podstrunnicy

Drewno Podstrunnicy

Cześć, przeglądając katalogi gitar basowych zastanawia mnie jedna rzecz.Jaki wpływ…

Drewno Podstrunnicy
Gryf

Gryf to nieodzowna część basu, zapewniająca instrumentowi jego unikalne brzmienie i komfort gry. Wybór właściwego materiału, kształtu i sposobu montażu gryfu ma kluczowe znaczenie dla jakości dźwięku oraz wytrzymałości instrumentu. Gryf – jak wszyscy wiemy – to jeden z najistotniejszych elementów naszej basoofki. Celem krótkiego wprowadzenia dla laików – gryf to nic innego jak podłużny drewniany element, na którym rozpięte są struny w większości instrumentów strunowych. To właśnie dzięki przyciskaniu strun na odpowiedniej wysokości gryfu możemy wydobyć odpowiednie dźwięki z naszej gitary.
Jak zbudowany jest gryf i na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu?
Możemy spotkać się zazwyczaj z dwoma rodzajami przekroju D lub C-kształtny. Ważne jest, aby gryf zrobiony był z twardego drewna np. mahoń, palisander, klon lub jesion, co zapewni mu odpowiednią wytrzymałość. Wewnątrz elementu poprowadzony jest pręt napinający, który stanowi zabezpieczenie przed nadmiernym wygięciem gryfu przy dużej sile naciągu strun. Rodzaj drewna używany zarówno do gryfu jak i korpusu ma ogromne znaczenie dla barwy dźwięku, którą daje nam każdy instrument. Tak np.:

Mahoń – mięsiste, tłuste i ciężkie brzmienie
Olcha – jasne i lekkie brzmienie
Klon – dynamiczne, zwarte – średnio ciężkie brzmienie
Jesion bagienny – suche, podkreślona góra – bardzo lekkie brzmienie
Palisander – ciepłe, miękkie i ciężkie brzmienie
Agathis – uwypuklone średnie pasmo – średnie brzmienie
Lipa – jasne, lekkie brzmienie

Dlatego właśnie warto zastanowić się, jak ma brzmieć nasza gitara i odpowiednio dobrać materiał, z którego będzie zrobiona. Najczęściej podstrunnica przychodząca bezpośrednio na gryf wykonana jest z tego samego rodzaju drewna, co sama szyjka, jednak można spotkać wiele modeli z drewnem mieszanym, o zupełnie innym wzorze i kolorze, co podstawowy budulec.

Ważnym elementem znajdującym się na gryfie są progi. Przyciskając poszczególne struny na odpowiednim progu, otrzymamy konkretne i żądne przez nas dźwięki. Co ciekawe w przypadku gitar basowych możemy spotkać się też z wersją bezprogową, tzw. fretless, która daje duże pole do popisu, jeśli chodzi o słuch i harmonię każdego basisty.
Montaż gryfu w korpusie, czyli z jakimi rodzajami możemy spotkać się na rynku
Z racji dużych napięć występujących w gryfie, sposób zamontowania w korpusie może mieć kluczowe znaczenie dla jej wytrzymałości. Nie pozostaje też to obojętne, jeśli chodzi o brzmienie instrumentu. Możemy spotkać się z kilkoma sposobami montowania gryfu.

Bolt-on – najczęściej występujący rodzaj – najtańsza i najprostsza wersja- przykręcany do korpusu za pomocą śrub,
Set-neck – podobnie jak Bolt-on, jednak mocowany przy użyciu kleju, ma ograniczone możliwości tonalne, ponieważ klej nie przenosi dobrze dźwięku,
Neck-thru (właśc. neck-through-body) – przedłużenie gryfu stanowi centralną część korpusu,
Set-thru neck – połączenie bolt-on oraz neck-thru – gryf jest przedłużony i wchodzi głębiej w korpus, stanowi jednak osobny kawałek drewna,
Set-in – gryf jest łączony z korpusem za pomocą złączy ciesielskich poprzecznych i jaskółczych ogonów,
Deep-Set Neck Tenon -gryf przez całą długość korpusu – właściwie, to po prostu do gryfu doklejane są boki korpusu. To sposób montowania, który pozwala osiągnąć najlepszy dźwięk.