Gryf

Share your love:

Fretles z tego co „znalazłem” w domu

Autor dzieli się doświadczeniem budowy własnej gitary fretless, korzystając głównie z części znalezionych w domu. Mimo pierwszej próby i pewnych niedoskonałości, gitara posiada długi sustain i brzmi zaskakująco dobrze.

Fretless z byle czego

Autor opisuje proces tworzenia unikalnego basu fretless z niekonwencjonalnych materiałów, takich jak olcha i buk. Charakterystyczne brzmienie instrumentu uzyskano dzięki samodzielnie zrobionym przetwornikom.

Robi się nowe basidło…część 2

W artykule opisano kolejne etapy tworzenia basu - od frezowania po lutowanie. Autor przedstawia listę prac, które pozostały do wykonania, aby zbudować instrument od podstaw.

Bednarek JB. Samick Korszarz

Odnawiam kultowy bas Bednarek JB. Samick Korszarz, wymieniając klucze, progi, elektrykę i wiele więcej, by przywrócić mu dawny blask. Gitarę budowałem ze szczególną starannością, kierując się pasją do vintage.

Defil Luna – fretless

Osiem lat temu kupiłem uszkodzoną gitarę DEFIL Luna wraz z innym modelem, za łączną kwotę 50zł. Przez trzy lata służyła mi na próbach i koncertach, a teraz zastanawiam się nad jej renowacją i przekształceniem w wersję fretless.

Własnoręcznie wykonany bas „Orzeszek Fretless”

Wlasnorecznie Wykonany Bas 8222orzeszek Fretless8221
Autor podzielił się procesem tworzenia własnoręcznie wykonanego basu fretless, opisując użyte materiały i komponenty. Instrument charakteryzuje się unikalnymi cechami i jest całkowicie autorskim projektem.

Wymiana gryfu

Opisuję moje doświadczenia związane z wymianą gryfu w gitarze Squier P+J. Zmagałem się z problemem uszkodzonego gryfu, co skłoniło mnie do zakupu nowego - przedstawiam moje rozterki i jak z nich wybrnąłem.

Poszerzenie rowków w siodełku

Autor artykułu opisuje proces poszerzania rowków w siodełku gitary basowej LTD B-50, aby móc założyć grubsze struny. Rozważa różne metody, zastanawia się nad użyciem pilnika do łańcucha piły spalinowej, ale napotyka problem z rozmiarem.

Łukasz

Łukasz jest pasjonatem muzyki, który od wielu lat próbuje swoich sił w graniu na basie. Mimo rozpadu zespołu, kontynuuje swoją pasję w domu, ulepszając przy tym swoje sprzęty.

KLOCKI DO SZLIFOWANIA PODSTRUNNICY I PROGÓW

Michał planuje wykonać aluminiowe klocki do szlifowania podstrunnicy fretless. Ze względu na konieczność zakupu całości panelu i wysokie koszty, szuka osób zainteresowanych podzieleniem się materiałem.

Kompakt bass

Artysta opowiada o swoim pomyśle na stworzenie ultra kompaktowego basu, który można zabrać wszędzie, bez względu na to, czy to wakacje, czy wyjazd za granicę. W założeniu, to minimalistyczne urządzenie miałoby składać się jedynie z gryfu ze strunami, nie wymagając elektroniki ani zaawansowanego brzmienia.

Trzaskanie w brzmieniu

Autor opisuje problem z irytującym trzaskaniem dźwięku występującym podczas grania na strunach D i G przy używaniu splita bliżej gryfu swojej gitary basowej. Znajduje tymczasowe rozwiązanie problemu, jednak poszukuje stałej metody naprawy.

Defil Tele Bass Fretless by Herp :]:]

W tym artykule opisuję proces przerobienia starego basu Defil na fretless, co wymagało sporo pracy ręcznej oraz kreatywności, ale efekt końcowy okazał się być całkiem znośnym. Od zakupu za 40zł, przez usunięcie progów, do zaszpachlowania i lakierowania - dzielę się swoją przygodą z basem DEFIL, który na zewnątrz przypomina Fender Telecaster.

Luz na gryfie

Autor opisuje nietypowy problem związany z gryfem jego gitary basowej, który, mimo iż prawidłowo nastrojony i bez widocznej luźności, wydaje dźwięki chrupiące przy pewnych ruchach. Zastanawia się, jak rozwiązać ten problem bez pieniędzy na wizytę u lutnika.

remont a w sumie przerobienie basu

Autor dzieli się rozważaniami na temat potencjalnej renowacji i modyfikacji swojego pierwszego basu Mensfeld. Zastanawia się nad odnowieniem korpusu, wymianą gryfu oraz pickapów, pyta o opłacalność takiej inwestycji.

Bez progów — pierwsze wrażenia

Bez Progow 8212 Pierwsze Wrazenia
Podjęcie wyzwania przekształcenia basu Epiphona Toby w bezprogowca okazało się zaskakująco satysfakcjonującą pracą, mimo początkowych trudności. Przeróbka ta nie tylko pokazała, że gra na instrumencie fretless z markerami jest możliwa, ale również, że taka konwersja może znacząco zwiększyć przyjemność z gry, nie obciążając przy tym zbytnio portfela.

Bas Vision przerobiony na fretlessa

Postanowiłem przerobić mój bas Vision na fretless. Proces obejmował zaokrąglenie boków korpusu, wypełnienie dziur po progach szpachlą oraz zastosowanie ciekawego triku na kieszeń gryfu, by zmniejszyć akcję strun.

Regulacja gitary, brzęcznie progów/pierwsza regulacja

Regulacja Gitary Brzecznie Progowpierwsza Regulacja
W swoim artykule opisuję problem z regulacją gitary basowej YamahaTRBX-304, z którą zmagam się od 3 miesięcy. Spotkałem się z problemem brzęczących strun, szczególnie na E, i próbowałem to naprawić, podnosząc struny, co jednak sprawiło, że gra stała się niesatysfakcjonująca.

Prośba o ocenę ustawienia gryfu i akcji strun – zdjęcia –

Autor tekstu zmienił grubość strun na swojej gitarze na cieńsze, następnie samodzielnie regulował pręt oraz mostek, działając na akcję strun i menzurację. Nie jest pewny efektów swojej pracy i prosi o opinie na temat ustawień gryfu i akcji strun, załączając zdjęcia.

Squier vintage mod V

Niedawno stałem się posiadaczem Squier'a Vintage Modified V, który wydał mi się atrakcyjny cenowo. Po dokładnym przetestowaniu instrumentu postanowiłem przeprowadzić szereg modyfikacji, aby poprawić jego jakość brzmienia i komfort gry.

Regulacja Basu

Ten poradnik zawiera komplet informacji na temat samodzielnej regulacji gitary basowej, od krzywizny gryfu po wysokość przetworników. Opisuje niezbędny sprzęt i krok po kroku prowadzi przez proces zapewniając, że każda zmiana będzie wykonana poprawnie.

Fretless JB style Project

Podziałam na swoim najnowszym projekcie - bezprogowym basie w stylu JB. Użyłem wysokiej jakości olchowej deski, świecących singli Merlina i mostka Fender HiMass, znalazłem też unikalny amerykański gryf, o którym opowieść przykuwa uwagę.

Gruntowny remont

Ponadto opisuję proces restauracji starej basówki, którą odnalazłem w szafie. Przewiduję wykonanie wielu prac, w tym zrobienie gryfu, wymianę kluczy i stworzenie własnych pickupów.

Prawie koniec

Ostatnie szlify mojego projektu fretlessa się zbliżają. Nie tylko udało się stworzyć wygodny gryf, ale także dopasować pickupy, które idealnie współgrają z charakterem instrumentu.

Moj pierwszy fretless czyli wzruszajaca historia o Kopciuszku…

Oto historia, jak znalazłem i odrestaurowałem zaniedbaną, zakurzoną i zardzewiałą gitarę basową, zamieniając ją w fretlessa. Proces ten obejmował czyszczenie, polerowanie i modyfikację instrumentu, czyniąc go wyjątkowym i brzmiącym świetnie.

Project fretlesa

Autor projektu postanowił wykorzystać pozostałe drewno jesionowe do stworzenia basu fretless zamiast telecastera. Znalazł używany gryf za 50zł, który wymagał przeszlifowania i polakierowania.

JazzAss day 1 [lecą wióry]

Pierwszy dzień pracy nad nowym projektem basu rozpoczął się od obróbki jesionu. Pomimo pewnych wyzwań związanych z twardością drewna, postępy są obiecujące, a plany na następny dzień ambitne.

Renowacja fretlessa – part 1.

Kupiłem fretlessa za 100 zł z zamiarem jego renowacji. Instrument, mimo licznych wad, posiada świetny potencjał dzięki vintage kluczom i wyśmienitemu gryfowi.

Tapchan

Tapchan przedstawia swoją imponującą kolekcję sprzętu dla basistów zebraną od 2001 roku. Czytaj dalej, aby odkryć niezwykłe modele zarówno znanych, jak i bardziej niszowych marek.

fragles DIY

Historia przekształcenia zwykłego basu Yamaha rbx 760a w niezwykły fretless. Od pomysłu do realizacji - wspominam o narzędziach, wyzwaniach i wynikach mojej pracy DIY.

Regulacja pręta napinającego i związane z tym trudności

W artykule opisano problemy związane z regulacją pręta napinającego w basie marki DEFIL, w tym trudności wynikające z przestarzałej konstrukcji i zużycia komponentów. Autor opisuje swoje doświadczenia i szuka rozwiązań dla dwóch głównych problemów - wyrobnionej nakrętki i niewydolnego pręta.

Zmiana kształtu główki i nabijanie progów

Autor rozważa zmianę kształtu główki swojego bassu Slammer Merlin na wzór telecastera, zastanawiając się, czy to nie osłabi konstrukcji. Dodatkowo, rozmyśla nad samodzielną wymianą progów, zamiast korzystać z usług lutnika.

Budujemy bas 2

W drugiej części serii o budowie basu skupiamy się na projektowaniu główki instrumentu, rozmieszczeniu stroików, kształcie korpusu i umieszczeniu przetwornika. Podkreślone zostaje znaczenie dokładnego projektowania i umiejętnego umiejscowienia komponentów dla osiągnięcia optimalnego brzmienia.

LP Triumph Bass

Jak widać w liście przysłanym do mnie od Gibsona gitara…

Powstaje fretless

Właśnie jestem w trakcie produkcji mojego pierwszego całkowicie w 100%…

Gryf

Gryf to nieodzowna część basu, zapewniająca instrumentowi jego unikalne brzmienie i komfort gry. Wybór właściwego materiału, kształtu i sposobu montażu gryfu ma kluczowe znaczenie dla jakości dźwięku oraz wytrzymałości instrumentu. Gryf – jak wszyscy wiemy – to jeden z najistotniejszych elementów naszej basoofki. Celem krótkiego wprowadzenia dla laików – gryf to nic innego jak podłużny drewniany element, na którym rozpięte są struny w większości instrumentów strunowych. To właśnie dzięki przyciskaniu strun na odpowiedniej wysokości gryfu możemy wydobyć odpowiednie dźwięki z naszej gitary.
Jak zbudowany jest gryf i na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu?
Możemy spotkać się zazwyczaj z dwoma rodzajami przekroju D lub C-kształtny. Ważne jest, aby gryf zrobiony był z twardego drewna np. mahoń, palisander, klon lub jesion, co zapewni mu odpowiednią wytrzymałość. Wewnątrz elementu poprowadzony jest pręt napinający, który stanowi zabezpieczenie przed nadmiernym wygięciem gryfu przy dużej sile naciągu strun. Rodzaj drewna używany zarówno do gryfu jak i korpusu ma ogromne znaczenie dla barwy dźwięku, którą daje nam każdy instrument. Tak np.:

Mahoń – mięsiste, tłuste i ciężkie brzmienie
Olcha – jasne i lekkie brzmienie
Klon – dynamiczne, zwarte – średnio ciężkie brzmienie
Jesion bagienny – suche, podkreślona góra – bardzo lekkie brzmienie
Palisander – ciepłe, miękkie i ciężkie brzmienie
Agathis – uwypuklone średnie pasmo – średnie brzmienie
Lipa – jasne, lekkie brzmienie

Dlatego właśnie warto zastanowić się, jak ma brzmieć nasza gitara i odpowiednio dobrać materiał, z którego będzie zrobiona. Najczęściej podstrunnica przychodząca bezpośrednio na gryf wykonana jest z tego samego rodzaju drewna, co sama szyjka, jednak można spotkać wiele modeli z drewnem mieszanym, o zupełnie innym wzorze i kolorze, co podstawowy budulec.

Ważnym elementem znajdującym się na gryfie są progi. Przyciskając poszczególne struny na odpowiednim progu, otrzymamy konkretne i żądne przez nas dźwięki. Co ciekawe w przypadku gitar basowych możemy spotkać się też z wersją bezprogową, tzw. fretless, która daje duże pole do popisu, jeśli chodzi o słuch i harmonię każdego basisty.
Montaż gryfu w korpusie, czyli z jakimi rodzajami możemy spotkać się na rynku
Z racji dużych napięć występujących w gryfie, sposób zamontowania w korpusie może mieć kluczowe znaczenie dla jej wytrzymałości. Nie pozostaje też to obojętne, jeśli chodzi o brzmienie instrumentu. Możemy spotkać się z kilkoma sposobami montowania gryfu.

Bolt-on – najczęściej występujący rodzaj – najtańsza i najprostsza wersja- przykręcany do korpusu za pomocą śrub,
Set-neck – podobnie jak Bolt-on, jednak mocowany przy użyciu kleju, ma ograniczone możliwości tonalne, ponieważ klej nie przenosi dobrze dźwięku,
Neck-thru (właśc. neck-through-body) – przedłużenie gryfu stanowi centralną część korpusu,
Set-thru neck – połączenie bolt-on oraz neck-thru – gryf jest przedłużony i wchodzi głębiej w korpus, stanowi jednak osobny kawałek drewna,
Set-in – gryf jest łączony z korpusem za pomocą złączy ciesielskich poprzecznych i jaskółczych ogonów,
Deep-Set Neck Tenon -gryf przez całą długość korpusu – właściwie, to po prostu do gryfu doklejane są boki korpusu. To sposób montowania, który pozwala osiągnąć najlepszy dźwięk.