Gryf

Share your love:

Zakwasa basy

Fretless lutnika nieznanego i Cort B4. Póki co, sprzęt wystarcza…

Cort Action Bass IV

Cort Action Bass IV to instrument, który zdecydowanie zasługuje na uwagę początkujących basistów. Z racji swojej ceny i jakości wykonania, jest to jeden z lepszych wyborów dla osób rozpoczynających swoją przygodę z niskimi tonami.

Cort C5H BKS

Bass Cort C5H BKS to instrument, który sprawdzi się w ciężkiej muzyce dzięki swojemu brzmieniu, choć jego osprzęt pozostawia trochę do życzenia. Jest stosunkowo lekki, ma ładne wykończenie, ale jako basista-amator natknąłem się na kilka problemów, które wymagały drobnych poprawek.

Cort B4, jesion

Jestem właścicielem basu Cort B4 Jesion od niemal trzech lat, który wyróżnia się wygodą gry oraz jakością wykonania. Bas ten oferuje przyjemne brzmienie zarówno w aktywnym, jak i pasywnym trybie pracy, co czyni go idealnym wyborem dla fanów funky.

KORPUS NIE-DREWNIANY [Luthite] – frezowanie i wklejanie gryfu?

Czy można przerobić gitarę basową Cort z korpusu wykonanego z Luthite, aby uzyskać bardziej agresywny dźwięk i lepszy sustain, poprzez wymianę przetwornika na humbucker i wklejenie gryfu? W artykule omawiam swoje wątpliwości oraz poszukuję porady na temat możliwości wykonania takich modyfikacji.

Niedroga piątka do odprogowania.

Rozważam zakup lepszej 5-strunowej gitary basowej, a moim głównym kandydatem jest Cort B5 ze względu na jego charakter brzmienia, idealny do reggae, dub, d'n'b z nutą latino-rocka. Planuję w przyszłości przekształcić ją w fretless, szukam opinii o próbach 'odprogowania' i innych modelach, które mogłyby pasować do moich potrzeb.

Cort action [active] & Wbicie progów do fretlesa.

Rozważając zakup basu jako początkujący basista, natknąłem się na model Cort Action (5-strunowy, aktywny), zastanawiając się, czy będzie dobrym wyborem. Z kolei, po nieudanej próbie zakupu innego basu, zacząłem rozważać opcję fretlessa Den Marleya i możliwość ponownego wbicia progów.

Bartosz Raducha

Bartosz Raducha, miłośnik różnorodnych gatunków muzycznych oraz student UW, podzielił się swoją pasją i ewolucją sprzętu basowego. Od początków z Defilem, przez Corta i MPG, aż po składaka z korpusu Ibaneza i gryfu Squiera.

Tapchan

Tapchan przedstawia swoją imponującą kolekcję sprzętu dla basistów zebraną od 2001 roku. Czytaj dalej, aby odkryć niezwykłe modele zarówno znanych, jak i bardziej niszowych marek.

Cort Action Bass IV [RECENZJA]

Recenzja gitary basowej Cort Action Bass IV pod kątem jej wykonania, komponentów, brzmienia oraz porównania z innymi modelami basów. Wskazuje na to, że jest to interesująca opcja dla początkujących muzyków, oferująca dobry stosunek ceny do jakości.

Granie palcami – różnica dźwięków

Autor opisuje swoje doświadczenia związane z różnicami w dźwięku generowanym przez poszczególne palce podczas gry na basie. Szczególnie zauważalne jest to na przegryfowym pickupie jego Corta B5, gdzie dźwięk z palca środkowego jest bardziej basowy, a z wskazującego brzmi jakby był grany kostką.

Cort Lootnick

Cort A5 dopieszczony przez Pana Mirka z Oleśnicy. Zmiany głównie…

Radek Dubisz

Ot, pracuję sobie w Warszawie i gram w kapeli Orange…

Ibanez Sr 506

Wyprodukowany w fabryce Corta w Korei w roku 1995. Korpus…

Radek

Gram od 2001-04-06 Mój sprzęt? Warwick ProSeries Corvette 6 Ash…

Hoo Bee

Oprócz basu grywam na kongach i dżambach, na szóstce mniej.…

Kamil

Mój sprzęt? Fender Jazz Bass Geddy Lee CIJ r.’09, Squier…

Kordian Kowalski

Gram od 2008-01-12 Mój sprzęt? Gitary: Skustomizowany Peavey DynaBass IV…

Co to za drewno?

Cort C5Z ma gryf zrobiony z drewna „African wenge”. Może…

Cort B4FL

Cort B4fl

od dłuższego czsu chodzę z zamiarem kupna bezprogowca no i…

Cort GB 99B

Cort Gb 99b

Witam, Od kilku lat gram na bezprogowej basówce Mayones BE5,…

Curbow Fretless
Gryf

Gryf to nieodzowna część basu, zapewniająca instrumentowi jego unikalne brzmienie i komfort gry. Wybór właściwego materiału, kształtu i sposobu montażu gryfu ma kluczowe znaczenie dla jakości dźwięku oraz wytrzymałości instrumentu. Gryf – jak wszyscy wiemy – to jeden z najistotniejszych elementów naszej basoofki. Celem krótkiego wprowadzenia dla laików – gryf to nic innego jak podłużny drewniany element, na którym rozpięte są struny w większości instrumentów strunowych. To właśnie dzięki przyciskaniu strun na odpowiedniej wysokości gryfu możemy wydobyć odpowiednie dźwięki z naszej gitary.
Jak zbudowany jest gryf i na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu?
Możemy spotkać się zazwyczaj z dwoma rodzajami przekroju D lub C-kształtny. Ważne jest, aby gryf zrobiony był z twardego drewna np. mahoń, palisander, klon lub jesion, co zapewni mu odpowiednią wytrzymałość. Wewnątrz elementu poprowadzony jest pręt napinający, który stanowi zabezpieczenie przed nadmiernym wygięciem gryfu przy dużej sile naciągu strun. Rodzaj drewna używany zarówno do gryfu jak i korpusu ma ogromne znaczenie dla barwy dźwięku, którą daje nam każdy instrument. Tak np.:

Mahoń – mięsiste, tłuste i ciężkie brzmienie
Olcha – jasne i lekkie brzmienie
Klon – dynamiczne, zwarte – średnio ciężkie brzmienie
Jesion bagienny – suche, podkreślona góra – bardzo lekkie brzmienie
Palisander – ciepłe, miękkie i ciężkie brzmienie
Agathis – uwypuklone średnie pasmo – średnie brzmienie
Lipa – jasne, lekkie brzmienie

Dlatego właśnie warto zastanowić się, jak ma brzmieć nasza gitara i odpowiednio dobrać materiał, z którego będzie zrobiona. Najczęściej podstrunnica przychodząca bezpośrednio na gryf wykonana jest z tego samego rodzaju drewna, co sama szyjka, jednak można spotkać wiele modeli z drewnem mieszanym, o zupełnie innym wzorze i kolorze, co podstawowy budulec.

Ważnym elementem znajdującym się na gryfie są progi. Przyciskając poszczególne struny na odpowiednim progu, otrzymamy konkretne i żądne przez nas dźwięki. Co ciekawe w przypadku gitar basowych możemy spotkać się też z wersją bezprogową, tzw. fretless, która daje duże pole do popisu, jeśli chodzi o słuch i harmonię każdego basisty.
Montaż gryfu w korpusie, czyli z jakimi rodzajami możemy spotkać się na rynku
Z racji dużych napięć występujących w gryfie, sposób zamontowania w korpusie może mieć kluczowe znaczenie dla jej wytrzymałości. Nie pozostaje też to obojętne, jeśli chodzi o brzmienie instrumentu. Możemy spotkać się z kilkoma sposobami montowania gryfu.

Bolt-on – najczęściej występujący rodzaj – najtańsza i najprostsza wersja- przykręcany do korpusu za pomocą śrub,
Set-neck – podobnie jak Bolt-on, jednak mocowany przy użyciu kleju, ma ograniczone możliwości tonalne, ponieważ klej nie przenosi dobrze dźwięku,
Neck-thru (właśc. neck-through-body) – przedłużenie gryfu stanowi centralną część korpusu,
Set-thru neck – połączenie bolt-on oraz neck-thru – gryf jest przedłużony i wchodzi głębiej w korpus, stanowi jednak osobny kawałek drewna,
Set-in – gryf jest łączony z korpusem za pomocą złączy ciesielskich poprzecznych i jaskółczych ogonów,
Deep-Set Neck Tenon -gryf przez całą długość korpusu – właściwie, to po prostu do gryfu doklejane są boki korpusu. To sposób montowania, który pozwala osiągnąć najlepszy dźwięk.