Gryf

Share your love:

Sterling Ray 35 by Music Man

Sterling Ray 35 jest atrakcyjną propozycją dla tych, którzy marzą o brzmieniu StingRaya, ale nie chcą lub nie mogą wydać fortuny. W mojej recenzji dzielę się wrażeniami po kilku miesiącach użytkowania tego instrumentu, poruszając kwestie brzmienia, wykonania oraz ogólnej jakości.

Nexus JBN

Nexus JBN to bas, który kupiłem w Warszawie pod koniec 2010 roku. Po wielu latach użytkowania mogę śmiało powiedzieć, że to najlepsza decyzja jaką podjąłem. Bas oferuje niezwykle komfortową grę i wszechstronne brzmienie.

GMR Bassforce Custom 6 NTB

Recenzja GMR Bassforce Custom 6 NTB po wymianie mostka z schaller 3d na ETS i innych modyfikacjach. Brzmienia zostały nagrane z wykorzystaniem multiefektu rp50, pokazując dynamikę i charakterystykę bassu przy użyciu zużytych strun D'addario.

Cort C5H BKS

Bass Cort C5H BKS to instrument, który sprawdzi się w ciężkiej muzyce dzięki swojemu brzmieniu, choć jego osprzęt pozostawia trochę do życzenia. Jest stosunkowo lekki, ma ładne wykończenie, ale jako basista-amator natknąłem się na kilka problemów, które wymagały drobnych poprawek.

Mayones Be-4 Exotic

Recenzja basu Mayones Be-4 Exotic, z którym spędziłem ostatnie trzy lata, odzwierciedla moje doświadczenia i przemyślenia na temat jego brzmienia, wygody oraz wykonania. Po przejściu przez różne sprzęty i efekty, tym basem nadal jestem zachwycony.

Moje graty:]

W swojej kolekcji mam kilka wyjątkowych basów, każdy z nich charakteryzuje się unikatowym brzmieniem i budową. W szczególności Lakland 55 02 Skyline różni się znacząco od Music Mana Stingray 5, co obala popularne mity o ich podobieństwie.

Bas Sandberg Basic Ken Taylor 5 vel. Budyń

Nabyłem bas Sandberg Basic Ken Taylor 5, który zdetronizował moje dotychczasowe przekonania o basach Fender, MM, Ibanez czy Warwick. Sandberg przekonał mnie swoją niemiecką jakością, unikatowym kształtem gryfu i perfekcyjnym brzmieniem.

Yamaha RBX 374

Yamaha RBX 374 to basówka, która zaskakuje jakością dźwięku i komfortem gry, będąc jednocześnie dostępną w atrakcyjnej cenie. Mimo pewnych zastrzeżeń co do aktywnej elektroniki i kształtu korpusu, instrument ten oferuje znakomity stosunek jakości do ceny oraz świetne brzmienie.

[gitara] Spector Q4Pro

Spector Q4Pro to budżetowa wersja basu, wyprodukowana w Korei, charakteryzująca się lekkością, wygodą gry i dość ostrym brzmieniem. Posiada trzyczęściowy, klonowy gryf, korpus z lipy i klonu falistego, dwa pasywne humbuckery EMG-HZ oraz specyficzne pokrętła kontroli dźwięku.

Jak ustawić menzurę?

Ustawianie menzury gitary to kluczowy aspekt zapewniający jej prawidłowe brzmienie. W artykule opisano, kiedy i jak należy to robić, by uniknąć fałszowania dźwięków oraz jak poradzić sobie z typowymi problemami, które mogą się pojawić.

Prace remontowo-budowlane

Niedawno nabyłem Jazz Bass Vintage w średnim stanie, ale za okazyjną cenę. Po gruntownej renowacji, gitara brzmi znakomicie, choć napotkałem kilka problemów podczas remontu.

Grzesiek

Fascynat muzyki, Grzesiek, dzieli się swoją muzyczną drogą od pierwszego oldsqulowego basu Rockwood do światowej klasy basu Status Energy Artist 4 str. W swojej kolekcji posiada także solidne modele jak Peavey Grind Bass 5str i kultową piątkę Roter, a także dedykowane sprzęty do ćwiczeń jak combo Hartke 1415 oraz SWR 750X.

Potrzebny fretless do ogrania [śląsk]

Autor wyraża zainteresowanie gitarami bezprogowymi i rozważa zmianę podstrunnicy swojego basu. Szuka możliwości przetestowania gitary fretless, by ocenić, czy spełni jego oczekiwania.

Cort Action Bass IV [RECENZJA]

Recenzja gitary basowej Cort Action Bass IV pod kątem jej wykonania, komponentów, brzmienia oraz porównania z innymi modelami basów. Wskazuje na to, że jest to interesująca opcja dla początkujących muzyków, oferująca dobry stosunek ceny do jakości.

Regulacje prętem, a prosty/wygięty do tyłu gryf

Autor dzieli się swoimi obserwacjami nt. problemów z niepożądanym dźwiękiem strun na gitarze i proponuje nietypowe rozwiązanie polegające na regulacji pozycji gryfu i strun. Pomysł ten wykracza poza tradycyjne podejścia, sugerując podniesienie strun na mostku i odgięcie gryfu do tyłu.

[gitara] Langowski Bass 6 strun klon

Recenzuję niezwykłą gitarę basową lutniczą wykonaną przez Zdzisława Langowskiego, 6-strunowy model z klonu. Gitara oferuje wyjątkową jakość wykonania, komfort gry dzięki cienkiemu i niezbyt szerokiemu gryfowi, a także znakomite brzmienie za sprawą elektroniki Bartolini.

Fender Jazz Bass [mim]

to piękne mięsisto-sprężynowe-klikające brzmienie jazz basa na środkugryfu na środkowych…

StingRay

Z 94, klonowa podstrunnica, jasne brzmienie i dynamiczny dół

romex

Absolutnie nieprofesjonalny wielbiciel niskiego brzmienia. W latach 80-tychpunk rock na…

Efekt DEFRETTER.

Jak w temacie. Co o tym sądzicie?( przybliżone brzmienie „fretless”)…

Rodzaj progów a brzmienie

Ostatnio znalazłem takie dziwne cuś: www.sklep.mayones.pl/produkt_sklep.html?nazwa=Progi%20Sintoms%20Triangular&menu=17 Zastanawia mnie jak kształt…

bas a podstrunnica

Witam mam pytanie odnośnie podstrunnicy w basie czy jakoś specyficzniewpływa…

Fretless

Fretless

Dzisiaj miałem okazję porazpierwszy zagrać na lutniczym fretlessie…Urzekło mnie brzmienie…

Fretless
Gryf

Gryf to nieodzowna część basu, zapewniająca instrumentowi jego unikalne brzmienie i komfort gry. Wybór właściwego materiału, kształtu i sposobu montażu gryfu ma kluczowe znaczenie dla jakości dźwięku oraz wytrzymałości instrumentu. Gryf – jak wszyscy wiemy – to jeden z najistotniejszych elementów naszej basoofki. Celem krótkiego wprowadzenia dla laików – gryf to nic innego jak podłużny drewniany element, na którym rozpięte są struny w większości instrumentów strunowych. To właśnie dzięki przyciskaniu strun na odpowiedniej wysokości gryfu możemy wydobyć odpowiednie dźwięki z naszej gitary.
Jak zbudowany jest gryf i na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu?
Możemy spotkać się zazwyczaj z dwoma rodzajami przekroju D lub C-kształtny. Ważne jest, aby gryf zrobiony był z twardego drewna np. mahoń, palisander, klon lub jesion, co zapewni mu odpowiednią wytrzymałość. Wewnątrz elementu poprowadzony jest pręt napinający, który stanowi zabezpieczenie przed nadmiernym wygięciem gryfu przy dużej sile naciągu strun. Rodzaj drewna używany zarówno do gryfu jak i korpusu ma ogromne znaczenie dla barwy dźwięku, którą daje nam każdy instrument. Tak np.:

Mahoń – mięsiste, tłuste i ciężkie brzmienie
Olcha – jasne i lekkie brzmienie
Klon – dynamiczne, zwarte – średnio ciężkie brzmienie
Jesion bagienny – suche, podkreślona góra – bardzo lekkie brzmienie
Palisander – ciepłe, miękkie i ciężkie brzmienie
Agathis – uwypuklone średnie pasmo – średnie brzmienie
Lipa – jasne, lekkie brzmienie

Dlatego właśnie warto zastanowić się, jak ma brzmieć nasza gitara i odpowiednio dobrać materiał, z którego będzie zrobiona. Najczęściej podstrunnica przychodząca bezpośrednio na gryf wykonana jest z tego samego rodzaju drewna, co sama szyjka, jednak można spotkać wiele modeli z drewnem mieszanym, o zupełnie innym wzorze i kolorze, co podstawowy budulec.

Ważnym elementem znajdującym się na gryfie są progi. Przyciskając poszczególne struny na odpowiednim progu, otrzymamy konkretne i żądne przez nas dźwięki. Co ciekawe w przypadku gitar basowych możemy spotkać się też z wersją bezprogową, tzw. fretless, która daje duże pole do popisu, jeśli chodzi o słuch i harmonię każdego basisty.
Montaż gryfu w korpusie, czyli z jakimi rodzajami możemy spotkać się na rynku
Z racji dużych napięć występujących w gryfie, sposób zamontowania w korpusie może mieć kluczowe znaczenie dla jej wytrzymałości. Nie pozostaje też to obojętne, jeśli chodzi o brzmienie instrumentu. Możemy spotkać się z kilkoma sposobami montowania gryfu.

Bolt-on – najczęściej występujący rodzaj – najtańsza i najprostsza wersja- przykręcany do korpusu za pomocą śrub,
Set-neck – podobnie jak Bolt-on, jednak mocowany przy użyciu kleju, ma ograniczone możliwości tonalne, ponieważ klej nie przenosi dobrze dźwięku,
Neck-thru (właśc. neck-through-body) – przedłużenie gryfu stanowi centralną część korpusu,
Set-thru neck – połączenie bolt-on oraz neck-thru – gryf jest przedłużony i wchodzi głębiej w korpus, stanowi jednak osobny kawałek drewna,
Set-in – gryf jest łączony z korpusem za pomocą złączy ciesielskich poprzecznych i jaskółczych ogonów,
Deep-Set Neck Tenon -gryf przez całą długość korpusu – właściwie, to po prostu do gryfu doklejane są boki korpusu. To sposób montowania, który pozwala osiągnąć najlepszy dźwięk.