Behringer BOD100 Bass Overdrive

Niemiecka firma Behringer z modelem BOD100 prezentuje interesuj膮c膮 alternatyw臋 dla klasycznych bass overdrive'贸w. Mimo kilku wad, jak plastikowa obudowa czy utrudniony dost臋p do baterii, efekt ten oferuje doskona艂e brzmienie i wszechstronno艣膰 za rozs膮dn膮 cen臋.

bass behringer bod100 bass overdrive
Niemiecka firma Behringer nie cieszy si臋 du偶膮
popularno艣ci膮 w艣r贸d muzyk贸w a kr膮偶膮ce opinie o produktach zdecydowanie
nie zach臋caj膮 do zakup贸w.

Od jakiego艣 czasu posiadam basowy overdrive Behringera
BOD100, kt贸ry do艣膰 powszechnie i b艂臋dnie uwa偶any jest za
kopi臋 Bossa ODB-3.

Konstrukcyjnie jest to ca艂kowicie inny efekt, oparty na innych podzespo艂ach i
schemacie. Jedynie z zewn膮trz przypomina produkty Bossa.

Budowa

Plastikowa obudowa w kszta艂cie do kt贸rego przyzwyczai艂 nas zar贸wno Boss jak
Behringer , 4 pokr臋t艂a ( w Bossie 3, w tym jedno „pi臋trowe” ) z do艂u
zabezpieczona grub膮 metalow膮 p艂yt膮 s艂u偶膮c膮 jako doci膮偶enie kostki by
nie fruwa艂a po pod艂odze oraz ekran. Niestety, od razu wychodzi kilka
konstrukcyjnych niedoci膮gni臋膰.

Dost臋p do baterii jest znacznie utrudniony – aby zdj膮膰
peda艂 trzeba jednocze艣nie wepchn膮膰 dwie ukryte blokady s艂u偶膮ce jako
„zawias” do peda艂u. Wymaga to troch臋 wprawy i dw贸ch
艣rubokr臋t贸w/d艂ugopis贸w.

Zdecydowanie nie jest to r贸wnie wygodne, bezproblemowe i bezpieczne jak w
przypadku efekt贸w Bossa ( wybaczcie, cz臋sto b臋d臋 por贸wnywa艂 Behringera z
Bossem ODB-3, zw艂aszcza, 偶e mia艂em mo偶liwo艣膰 do艣膰 dobrego ich
por贸wnania ) z racji plastikowej obudowy, kt贸r膮 艂atwiej uszkodzi膰 ni偶
metalow膮. Polecam stosowanie zasilacza.. jednak i tu napotykamy niewielk膮
przeszkod臋. Gniazdo zasilaj膮ce umieszczone jest z boku, tu偶
przy gnie藕dzie „in”. Mo偶e to powodowa膰 pl膮tanie si臋 kabli oraz inne
niedogodno艣ci.

Poza tym wszystko w nale偶ytym porz膮dku, potencjometry
艂adnie pracuj膮, ca艂o艣膰 po kilku koncertach nadal trzyma si臋 kupy i raczej
nie ma zamiaru si臋 rozlecie膰.

Brzmienie

Wkraczaj膮c w t臋 do艣膰 subiektywn膮 cz臋艣膰 recenzji, postaram skupi膰 si臋
raczej na kilku wskaz贸wkach ni偶 na opisywaniu brzmienia.

Do dyspozycji mamy 4 potencjometry: Level, High, Low, Gain oraz
Balance
.

Level to g艂o艣no艣膰, High i Low to aktywny equalizer ( neutralne ustawienie
pokr臋te艂 ” na godzin臋 dwunast膮” ) kt贸rym mo偶na podbija膰 lub obcina膰
wysokie i niskie cz臋stotliwo艣ci.Wielu narzeka na brak regulacji
ton贸w 艣rednich
, osobi艣cie m to nie przeszkadza. Zw艂aszcza, 偶e w
wielu dro偶szych efektach wyst臋puje tylko jedno pokr臋t艂o „Tone”.

Pokr臋t艂o Gain wp艂ywa na si艂臋 przesteru oraz g艂o艣no艣膰 – odkr臋caj膮c
Gain nale偶y pami臋ta膰 o odpowiednim dopasowaniu g艂o艣no艣ci peda艂u
pokr臋t艂em Level.

Bal, czyli balance odpowiada za miksowanie niezmienionego sygna艂u basu z
sygna艂em zmienionym przez efekt. Osobi艣cie gor膮co polecam ustawienie
tego pokr臋t艂a „na max”
b膮d藕 ciut mniej ni偶 max. Moje pr贸by
znalezienia sensownego brzmienia na innym ustawieniu sko艅czy艂y si臋
pora偶k膮.

Warto wspomnie膰 tak偶e o doskona艂ym bypassie, dzi臋ki
kt贸remu efekt nie wp艂ywa negatywnie na brzmienie w trybie bypass ( czyli
wy艂膮czony ). Co jeszcze? Zapomnij o szumach, brumach,
przyd藕wi臋kach, wy艂apywaniu ruskiego radia czy sprz臋ganiu
. Nie
odnotowa艂em 偶adnego z nich, wbrew obiegowym legendom.

Co mo偶na ukr臋ci膰?

Prawie wszystko! Odpowiednio kr臋c膮c ga艂kami EQ, rozumnie u偶ywaj膮c
pokr臋t艂a gain mo偶emy ca艂kowicie zapomnie膰 o balancerze i ustawi膰
swobodnie od lekkiego overdrive poprzez nieco syntetyczny distortion ( jak np.
w utworze Time is running out zespo艂u Muse ) ko艅cz膮c na nowoczesnym,
nu-metalowy gruzie.

Ponadto efekt 艣wietnie reaguje na ( uwaga trudne s艂owo!)
artykulacj臋!

Znacznie poszerza to mo偶liwo艣ci ekspresji, dodatkowo jest to ca艂kiem mi艂a
odmiana po Big Muffe, kt贸ry na artykulacje jest r贸wnie czu艂y jak betonowa
rze藕ba na mi艂osne pieszczoty.

R贸偶nica w brzmieniu Boss/Behringer zdecydowanie nie jest warta 250z艂, cho膰
jest zauwa偶alna. Moim zdaniem Boss sprawdza si臋 lepiej jako distortion,
Behringer 艣wietnie „czuje si臋” jako overdrive.

Czego nie mo偶na ukr臋ci膰?

Zapomnij o „lampowej charakterystyce” deklarowanej przez producenta.

Behringerowi bardzo daleko do Sansampa, Hematomy czy EBSa Mutidrive ( kt贸ry
nawiasem m贸wi膮c zdecydowanie mi nie pasuje ) nie m贸wi膮c ju偶 lampowych
konstrukcjach, ale cena o czym艣 艣wiadczy.

Lampowego przesteru nie wydob臋dziesz z kostki, zw艂aszcza plastikowej kostki
za circa 100z艂.

Sumuj膮c

Behringer oferuje 艣wietny stosunek cena-jako艣膰. Ten efekt zdecydowanie nie
jest luksusowym przyciskiem do papieru :)Nadaje si臋 do domu, na klubowe granie
i nagrywanie dem贸wki.

Pewnie znajdzie si臋 wielu, dla kt贸rych Behrigner oka偶e si臋
niewystarczaj膮cy czy wr臋cz karygodny, jednak moje wymagania efekt spe艂nia z
nawi膮zk膮.

+ stosunek cena ( 96 – 109z艂 ) / jako艣膰

+ brzmienie i wszechstronno艣膰

+ 艣wietna reakcja na artykulacj臋

+ 艣wietny bypass

+ kultura pracy

– plastikowa obudowa

– utrudniony dost臋p do baterii

– dla profesjonalnych muzyk贸w zdecydowanie niewystarczaj膮cy

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

22 komentarze

  1. M贸g艂by艣 da膰 jakie艣 zdj臋cie, bo wszystkie te, kt贸re s膮 na necie to
    jakie艣 rendery komputerowe 馃榾

  2. Te偶 jestem ch臋tny na pr贸bki d藕wi臋ku. Z przyjemno艣ci膮 pos艂ucham 馃榾

  3. Ej mazdah nie wspomnia艂e艣 o jednym minusie : gdy przester jest wyl膮czony to
    艣wieci si臋 lampka a jak si臋 go w艂膮cza to gasnie, co mo偶e by膰 mylne
    :>

  4. te偶 uzywam tego przesteru. W sumie jak na taka cen臋 (a kupi艂em za 80z艂 w
    Riffie) nie jest 偶le. Co nie wklucza faktu ze moglo by by膰 lepiej ;). Moim
    skormnym zdaniem nie brzmi fantastycznie ale zakres mozliwosci jest nawet
    spory. Ogrywa艂em tez Big Muffa i mi bardziej spasi艂… no ale gusta i gusciki
    ;P. Sam mia艂em zamiar pisac reck臋 na temat tego Behringera 馃榾

  5. Kusior – ca艂y czas mo偶esz napisa膰 swoj膮 recenzj臋 馃檪 Kilka recenzji =
    wi臋cej informacji i opinii.

    Jaj0 – masz co艣 z zasilaczem ( odwr贸cona polaryzacja? ), albo odwrotnie
    pod艂膮czyli co艣 w fabryce bo we wszystkich kt贸re mia艂em w r臋ku by艂o

  6. nie no overdrive ok 馃檪

    ale racja. trzeba si臋 nie藕le nakr臋cic 偶eby uzyskac porz膮dny d藕wi臋k…

    Kupi艂em za 109z艂 + zasilacz ze zmienna polaryzacja i nat臋偶eniem
    gratis.

    @mazdah:
    Jaj0 – masz co艣 z zasilaczem ( odwr贸cona polaryzacja? )

    Odwr贸cona na pewno nie, bo sam mia艂em ten problem na pocz膮tku i w og贸le nie
    dzia艂a艂a kosteczka 馃槈

    HH boys to nie STRAIGHT EDGE!

    [*]APRIL[*]

  7. Update do recenzji – r贸偶nica Boss-Behringer nadal nie jest warta 250z艂, ale
    nie tylko obudowa w Behringerze jest plastikowa, co stwierdzam po kilku dniach
    test贸w 馃槈

    —–

    Pob艂a偶liwo艣膰 wobec user贸w jest niedopuszczalna, gotowi sobie pomy艣le膰,
    偶e MY tu jeste艣my DLA NICH.

  8. Kabelki, prze艂膮cznik i brzmienie ;D

    —–

    Pob艂a偶liwo艣膰 wobec user贸w jest niedopuszczalna, gotowi sobie pomy艣le膰,
    偶e MY tu jeste艣my DLA NICH.

  9. No to jako pierwszy zg艂aszam zdecydowane votum separatum!

    Z miejsca uprzedzam, 偶e mo偶e mi akurat taki egzemplarz si臋 trafi艂, ale
    by-pass w Behringerze by艂 tragiczny! Zdarza艂o si臋 bowiem 艂apanie wszystkich
    mozliwych zniekszta艂ce艅, przyd藕wiek贸w, brumow, sprz臋g贸w. Innymi s艂owy –
    kostka by艂a wy艂膮czona, a efekt przesterowywa艂 czysty sygna艂 z gitary,
    powodujac jego zniekszta艂cenie. Win膮 nie by艂o tu s艂abe ekranowanie gitary,
    a same kable nie powodowa艂y by tego typu aberracji. Przyczyn膮 nie by艂 te偶
    wzmacniacz jako taki, i jego ewentualnie k艂opoty z uziemnieniem. Po wpadce na
    koncercie musia艂em Behringera czym pr臋dzej sprzeda膰.

    Na plus musz臋 mu jednak odda膰 ca艂kiem fajne brzmienie (cho膰 nie na ka偶dym
    piecu – zmiana wzmacniacza powodowa艂a 偶mudn膮 konieczno艣膰 ustawiania wszystkiego
    na nowo, od zera) i wzorow膮 IMHO podatno艣膰 na artykulacj臋, kt贸rej w innych
    efektach tego typu nie zawsze si臋 znajdzie. Anyway na moim poprzednim Boxie
    Taurusie 315 brzmial fajnie, ale na Peaveyu i na Warwick Pro.Fet 5 nie by艂em w
    stanie go sensownie ustawi膰 – by膰 mo偶e wplyw mialo na to wpi臋cie go w
    p臋tle efekt贸w, b膮d藕 nie. Tu jednak nie dywaguje, bo brakuje mi wiedzy jaka
    r贸偶nica zachodzi mi臋dzy tymi dwoma wariantami pod艂膮czenia efektu.
    Generalnie nie polecam Behringer贸w nikomu.

  10. Musia艂 Ci si臋 trafi膰 jaki艣 szmirni臋ty, bo chocia偶 prawd膮 jest, 偶e efekt
    ca艂y czas pracuje (jest w艂膮czony non stop, tylko pracuje w dw贸ch trybach,
    tak samo jest np w Bossach, Sansampie itp itd) to jednak nie powinien w taki
    spos贸b wp艂ywa膰 na sound. C贸偶, Behringer i nic wi臋cej pisa膰 nie
    trzeba.

    Co do wpi臋cia w p臋tl臋 efekt贸w – poroniony pomys艂, kt贸ry nie ma szans
    zabrzmie膰 niezale偶nie od tego jakiego przesteru by艣 u偶y艂.

  11. Czy, je艣li dobrze Ci臋 zrozumia艂em, wpinanie przesteru w p臋tl臋 to
    b艂膮d?

    To dla mnie wa偶ne – niekt贸re efekty po wpi臋ciu brzmi膮 gitowo, a niekt贸re,
    tak jak overdrive, nie??

  12. A czy jest jaka艣 znacz膮ca r贸偶nica mi臋dzy BOD 100, a BOD 400? W sumie
    behringer ma kilka cenowo podobnych overdrajw贸w, ale czy s膮 podobne?

  13. @czubek153: A czy jest jaka艣 znacz膮ca r贸偶nica mi臋dzy BOD 100, a BOD 400? W sumie Behringer ma kilka cenowo podobnych overdrajw贸w, ale czy s膮 podobne?

    Od艣wie偶am pytanie, r贸wnie偶 jestem ciekaw. Mo偶e kto艣 przez ten rok
    testowa艂/naby艂 nowsz膮 wersj臋?

  14. U偶ywam BOD 400 przez pewien czas by艂 ok a偶 tu nagle m贸j drive jakby
    straci艂 moc wszystko dzia艂a dobrze tylko jak uruchamiam efekt (dodam ze level
    jest na maxa – ga艂ka si艂y kostki), dziwieknagle traci moc i jest g艂ucho ale
    diodka si臋 zapala i tylko jakie艣 szumy s艂ycha膰.

  15. wracaj膮c do tematu. Efekt le偶y w koszu, teraz ju偶 wiem – nie warto, szajs. 馃檪

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.