skale – podejście geometryczne

Autor przedstawia swoje oryginalne opracowanie dotyczące 'geometrycznego' podejścia do skal na basie, oferując materiały dla wersji 4 i 5-strunowej. Opracowanie ma na celu pomoc szczególnie początkującym w opanowaniu skal.

Jako że jeszcze nie miałem okazji się przywitać od czasu rejestracji..

Witam wszystkich Forumowiczów! 😀

Chciałbym przedstawić moje opracowanie „geometrycznego” podejścia do
skal.

wersja
4-strunowa (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_4.pdf)

wersja
5-strunowa (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_5.pdf)

oraz:

nowa wersja
4-strunowa (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_4_test.pdf) (test)

nowa wersja
5-strunowa (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_5_test.pdf) (test)

Wszystko jest wyjaśnione w pdf-ach na ich pierwszych stronach.

Opracowałem to jakiś czas temu do celów własnych, ale pomyślałem, że
może pomóc opanować skale innym osobom (szczególnie początkującym). Jest
to bardzo wczesna wersja, lecz myślę, że nadaje się do prezentacji.

Pozostałe skale takie jak dorian, phrygian, itp. dodam, gdy tylko będę miał
wolną chwilę (co może nastąpić nieprędko).

W przypadku zauważenia błędów proszę o informację.

Mam nadzieję, że komuś się to przyda 🙂

Podziel się swoją opinią
coffinshaker
coffinshaker
Artykuły: 0

34 komentarze

  1. Hmm zapowiada się ciekawie. Obczaje rano. Ale to Ty sam opracowałes? Wygląda
    trochę jak zabrane z jakiejś strony albo coś. ALe jak sam to spoko. Bede
    rozkminial po szkole.

  2. pomysł iście chwalebny 😀 będę musiał się z tym bliżej zapoznac jak
    znajdę czas ale na pierwszy rzut oka wyglada dosyc fachowo 🙂

  3. Dobra rzecz, tylko nieco nieczytelne. Może oznaczyć kolorami? I dodać
    przynajmniej podstawowe trójdźwięki w tych skalach. I dać adnotację, żeby
    nie wkręcać się w te skale jak maniak, bo to mózg i paluchy może
    wypaczyć.

  4. coffinshaker

    w końcu się z tym uporałeś. Super stary ! To już wiem co będę robił w
    weekend. Po niedzieli zasypię Cię pytaniami 😀

  5. fajne i praktyczne 😛

    jak ktoś się ze skalami nadal mota może rzeczywiście pomóc.

  6. Baybus:

    Idea tych pięciu pozycji oczywiście nie jest moja, znalazłem to w książce
    „Improvisors Bass Method” Chucka Shera (i nie zamierzam się wypierać :D).
    Natomiast zmieszczenie tego na jednej stronie w tej postaci jest już
    całkowicie moim pomysłem.

    Szergiel:

    Jest tam trochę informacji, ale starałem się by było to dosyć czytelne 🙂
    nie dałem kolorów (chociaż wcześniej tonika miała być oznaczona na
    czerwono) gdyż obecnie nie mam kolorowego tuszu w drukarce i założyłem, że
    nie wszyscy muszą mieć. 😛 Jak masz pomysł na dodanie trójdźwięków bez
    zaciemnienia obrazka to pisz! Ja myślałem kiedyś, że w celu
    trójdźwięków stworzyłoby się osobny arkusz zwłaszcza, że wszystko to
    robi się skryptowo 🙂

    rambus:

    Usiadłem do tego w końcu, bo stwierdziłem, że albo teraz albo już nigdy
    tego nie zrobię. 😛 Mam tysiąc innych rzeczy na głowie niestety..

    __________________________________

    I intend to live forever.. So far so good!

  7. Stary, jak opracujesz wszystkie skale naturalne to będziesz bogiem xD (Bo
    rozumiem że to jońska w różnych tonacjach). Bardzo pomocny stuff.

    ———————————————————–

    PILNE! Sprzedam: Cort GB35A, 4 m-ce, na gwarancji ( 750zł, do negocjacji),
    LANEY RB5 120watt ( 750zł)

    Kupię (jak sprzedam 😀 ): Ibanez Roadstar II (precel) / Ibanez Blazer /
    Vintage Icon series

  8. Witam,

    Na początku uznanie za cierpliwość, chęci i wykonanie.

    Jednak jest mała nieścisłość, która potencjalnie może stać się
    przyczyną niezrozumienia.

    Mianowicie:

    Piszesz

    „Po piątej pozycji cały cykl powtarza się od nowa, czyli od pozycji pierwszej, wyższej o jedna oktawę.”

    Przez piątą pozycję rozumiem ustawienie dłoni w taki sposób aby palec
    wskazujący spoczywał na 5 progu.

    Może zmień na

    „Na kolejnych stronach zamieszczono schematy (nie) wszystkich skal diatonicznych rozpisanych na gryfie gitary basowej. Dźwięki należące do konkretnej skali mogą być rozpoczęte od jednego z pięciu miejsc na gryfie bez lub z niewielkim przemieszczeniem reki.
    Poniżej przedstawiono schematy ogrywania skali C-major w każdej z nich. Kółeczkiem zaznaczona została tonika, czyli pierwszy stopień skali.”

    Szósty schemat ogrania jest przesunięty względem pierwszego o 12 progów, czyli rozpoczyna się od 12 progu na strunie E(B). Do nauczenia się jest wiec tylko pięć schematów.”

    Pozdrawiam,

    stygi

  9. Można trójdźwięki wziąć w nawiasy kwadratowe, czy coś w tym stylu.

    np

    |C| |E| |G|

    Albo prymę zostawić w kółeczku, a resztę dźwięków w takie
    nawiasiki.

    Ja i tak bym użył kolorów 😛

  10. Jestem za, to by pozwoliło upakować maksimum wiedzy. Mało tego, kolorami bym
    zaznaczył składniki akordu ( np C-dur dla skali c-dur ) a w nawiasiki dał
    subdominantę i dominantę.

  11. Szergiel, czw., 2008-05-15 09:00

    Dobra rzecz, tylko nieco nieczytelne. Może oznaczyć kolorami? I dodać
    przynajmniej podstawowe trójdźwięki w tych skalach

    TAK

    Szergiel, pt., 2008-05-16 09:43

    Można trójdźwięki wziąć w nawiasy kwadratowe, czy coś w tym stylu.

    np

    |C| |E| |G|

    Albo prymę zostawić w kółeczku, a resztę dźwięków w takie
    nawiasiki.

    TAK

    mazdah, pt., 2008-05-16 09:59

    Jestem za, to by pozwoliło upakować maksimum wiedzy. Mało tego, kolorami bym
    zaznaczył składniki akordu ( np C-dur dla skali c-dur ) a w nawiasiki dał
    subdominantę i dominantę.

    TAK

    Albo jakkolwiek inaczej, ale też byłbym za wyróżnieniem przynajmniej trzech
    dźwięków.

    (A może nawet i pięciu…)

  12. stygi:

    Przez piątą pozycję rozumiem ustawienie dłoni w taki sposób aby palec wskazujący spoczywał na 5 progu.

    Rozumiem, że kłóci się to z Twoim rozumieniem „pozycji” w grze na basie 😉
    ale wydaje mi się, że w moim opracowaniu nie ma nieścisłości. Jest
    napisane, że każda skala może być zagrana w pięciu pozycjach (które zaraz
    potem są przedstawione na rysunkach) i do tychże pozycji odnoszą się cytaty
    które przytoczyłeś. Zgodzę się jednak, że myląca może być ta „pierwsza
    pozycja” gdyż chodzi o tą na początku gryfu, a nie tą oznaczoną numerem 1.
    🙂

    W każdym razie dzięki za uwagę 🙂 Spojrzę na to raz jeszcze pod innym
    kątem i być może wprowadzę zmiany, by stało się to bardziej jasne.

    Szergiel & Mazdah:

    przygotowałem coś takiego: Test kolorów (www.segmentation.fault.pl/bass/test_col.pdf)

    Co o tym sądzicie?

    Osobiście mam wrażenie, że mimo iż wykres zawiera więcej informacji to
    staje się on przez to mniej czytelny. Jak to mówią: Gdy coś jest do
    wszystkiego to jest do niczego 🙂

    Moim zdaniem, ktoś kto nawet jeszcze nie zna skali pogubi się w tym wszystkim
    (może w takim razie dwie wersje: beg oraz pro :P) i taki wykres przestanie
    być pomocny w nauce. Jakbym miał robić wykres z trójdźwiękami
    pominąłbym wszystkie pozostałe dźwięki ze skali i w ogóle ich nie
    wypisywał (no może poza subdominantą).

    __________________________________

    I intend to live forever.. So far so good!

  13. No masz rację, to jednak lekko przegięte mi się już wydaje. Może
    zrezygnujmy z subdominanty i dominanty i zostańmy tylko przy składnikach
    trójdźwięku?

  14. Chyba rzeczywiście lepiej wywalić dominantę i subdominantę i zostawić
    pokolorowane trójdźwięki (może razem z prymą?). Od razu wyklarują się
    przewroty trójdźwięków.

  15. Minął niecały rok, a ja wreszcie znalazłem chwilę, by odkopać stare
    skrypty i przypomnieć sobie jak one działały oraz coś nowego w tej materii
    stworzyć.

    Chwilę nad tym posiedziałem i efekty mojej pracy są następujące:

    Test dla 4-ech
    strun (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_4_test.pdf)

    Test dla 5-ciu
    strun (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_5_test.pdf)

    Uwzględniłem wasze uwagi i trójdźwięki oznaczone zostały odpowiednio
    pokolorowane:

    pryma – kolor czerwony (i dodatkowo otoczona
    kółkiem)

    tercja – kolor granatowy

    kwinta – kolor zielony

    No i najważniejsza kwestia: wreszcie uwzględniłem wszystkie siedem skal
    diatonicznych 😀

    Jako że wszystko to w 90% zrobiłem za pomocą napisanego programu i
    skryptów, jestem pewien, że gdzieś są błędy, których nie wychwyciłem.
    Dlatego też proszę patrzeć na to krytycznym okiem i jakby ktoś coś
    znalazł, to oczywiście informować 🙂

    PS. Jak trochę jeszcze popracuję nad programem to zakładam, że będzie
    możliwa generacja schematów dla innego (dowolnego) stroju instrumentu (o ile
    ktoś w ogóle byłby zainteresowany).

    __________________________________

    I intend to live forever.. So far so good!

  16. Hmmmm…………….. nie chciałbym tu może mieszać itp. ale uważam że
    dzięki temu co napisałeś ludzie będą się uczyć tych skal na pamięć.
    patrząc w nuty i te kolorowe kółka a i tak nadal nie będą rozumieć zasad
    ich powstania i dlaczego tak a nie inaczej. Jeżeli ktoś zna rozkład
    dźwięków na gryfie , do tego wie ze np. Major dorycki ma 2 sekundy małe
    między 3-4 i 7-8 stopniem to zagra te skale bez względu na to w jakiej ona
    będzie tonacji itp. uczac się skal z tego co napisałeś założe się ze 80%
    nie będzie miało pojęcia dlaczego tak jest tylko nauczy się tego grać a na
    pytanie dlaczego odpowie: bo tak jest 🙂 ta sciąga jest dobra dla ciebie bo
    sam ją sobie zrobiłeś i zakładam że rozumiesz to wszystko. dla kogoś kto
    nie ma pojęcia o skalach zrobi to więcej złego niż dobrego, pozdrawiam

  17. Yar3k:

    Napisz mi PW, co by cię konkretnie interesowało. Myślę, że da się to
    załatwić 🙂

    uzeb:

    Zgadzam się z tobą. Nie chciałbym, aby początkujący próbowali wykuć te
    schematy na blachę, bo nie tędy droga 🙂 Wykresy te raczej mają pokazać,
    że w obrębie pięciu zaprezentowanych pozycji można ograć każdą skalę
    (wykorzystując przy okazji zasady, które opisałeś).

    Możliwe, że następnym moim krokiem będzie opisanie poszczególnych skal
    modalnych i zasad jakimi się one rządzą. Ostrzegam jednak, że jestem
    samoukiem i będzie mi zależało na tym, by ktoś wnikliwie na to spojrzał i
    wytknął mi wszystkie błędy merytoryczne :>

    Swoją drogą, jeśli ktoś jest wzrokowcem (tak jak ja), to być może
    opracowane przeze mnie schematy pomogą mu szybciej opanować rozkład
    dźwięków na gryfie 😉

    __________________________________

    I intend to live forever.. So far so good!

  18. Jako że zainteresowanie tematem jest przeogromne ( 😉 ) po raz ostatni wrzucam
    tutaj efekt moich ostatnich działań, a mianowicie schematy dla skal
    pentatonicznych i kilku wybranych akordów:

    pentatoniki i
    akordy (www.segmentation.fault.pl/bass/chart_4_chords_nopos.pdf)

    __________________________________

    I intend to live forever.. So far so good!

  19. Wiesz. Może wiara to ściąga ale po prostu nic nie pisze o 😀 Ja się muszę za
    to zabrać bo narazie coś mi kiepsko szło zrozumienie pewnych rzeczy 😀

  20. No np. ja to zassałem, ale nic nie napisałem 😉 Bo teraz szukam podstaw
    podstawowych teorii basowania, bom laik jest kompletny 😉

    Z Coffinshakerowych plików nie zrozumiałem prawie nic 😉

    ———

    „…bo basista jest jak mucha, niby nie zwraca na siebie uwagi, a przeszkadza”

  21. Dobra robota !

    Dopiero teraz to znalazłem i sobie wydrukowałem.

    Ilością komentarzy się nie przejmuj, jeśli możesz wspomagać gromadkę
    innymi jeszcze materiałami, to na pewno wszyscy będą Ci wdzięczni.

  22. Dobra, pora swoją opiniię uaktualizować. Mianowicie, zrozumiałem skale, do
    czego służą etc. Teraz twoje pliki, coffinshaker, stały się bardzo
    pomocne… Dzięki 🙂

  23. Uczę się skal (na razie durowych i molowych) i muszę przyznać, że Twoje
    pliczki Coffinshaker bardzo się przydają. Nie uczę się co prawda skal z
    tych plików bezpośrednio, bo staram się przenosić sam dźwięki danej skali
    na różne pozycje gryfu bazując na ich schematach interwałowych i dzięki
    Twoim plikom mogę szybko wyłapywać wszelkie błędy w swoim rozumowaniu,
    bądź też potwierdzać, że tych błędów nie robię.

    Super sprawa

  24. Niezłe to jest.

    dzięki i dla autora i dla tego, który wątek wykopał 😉

  25. Może mi ktoś podać polskie nazwy tych skal?

    Wiem, że pewnie dla większości to oczywiste, ale googluje i googluje, a
    słowniczka skal nigdzie nie mogę znaleźć.

    Po za tym nie mogę nigdzie znaleźć, po którym interwale poznajemy czy skala
    jest molowa czy durowa. Wyleciało mi to z głowy.

  26. po tercji – wielka – dur, mała – moll, czyli kolejno 4 i 3 progi od prymy

    a nazwy skal – wpisz w google skale modalne, porównasz po dźwiękach i zaraz
    znajdziesz

  27. Świadom jestem, że usłyszę zaraz krzyki na stos ale… Jak z tego
    korzystać ? Nie mówie abyście od razu krok po kroku, ale prosiłbym o
    jakieś wskazówki. Proszę o wybaczenie ale teoria u mnie całkowicie leży.

  28. @coffinshaker: PS. Jak trochę jeszcze popracuję nad programem to zakładam, że będzie możliwa generacja schematów dla innego (dowolnego) stroju instrumentu (o ile ktoś w ogóle byłby zainteresowany).

    Ja byłem tym zainteresowany, ale już i tak sam się tym zająłem.
    Wydrukowałem sobie to co dałeś. Później napisałem tam inne dźwięki
    zamiast tych co były (pasujące do stroju d). Na końcu pozamieniałem
    oznaczenia tonacji na lewo od rysunków. Trochę roboty było, co nie zmienia
    faktu, że sporo mi jej oszczędziłeś 🙂 Dzięki!

Możliwość komentowania została wyłączona.