Jak Ustawia Sie Menzure

Jak ustawia się menzurę

Cześc wszystkim często się spotykam z pojęciem ze jak co robisz przy mostku
to potem ustam męzure o co z tym chodzi bo nie lapie wytłumaczcie mi to 🙂

Podziel się swoją opinią

69 komentarzy

  1. Sorrki 😉 dźwięk był za wysoki, więc struna powinna być dłuższa.

    Update 21:43 :

    Zakupiłem dziś w dużym sklepie, którego nazwa zaczyna się na „R” a kończy
    dwoma „f” komplet strun. wymieniłem E – mostek cofnąłem maksymalnie do tyłu
    i okazuje się, że na 12 progu nadal do ideału kawałek brakuje. A – stroi na
    12 progu, choć tu chyba nie dotarłem do samego końca zakresu.

    Dzięki za pomoc!!!

  2. @tomusmaximus: Zakupiłem dziś w dużym sklepie, którego nazwa zaczyna się na „R” a kończy dwoma „f” komplet strun. wymieniłem E – mostek cofnąłem maksymalnie do tyłu i okazuje się, że na 12 progu nadal do ideału kawałek brakuje. A – stroi na 12 progu, choć tu chyba nie dotarłem do samego końca zakresu.
    Dzięki za pomoc!!!

    Można sobie pomóc jeszcze na dwa sposoby. Oba dają niewielki efekt, ale
    jeśli na prawdę trochę brakuje Ci do ideału może pomóc.

    1. Cieńsze struny lub „miększy model”. Struna ma swoją sztywność zależną
    też od grubości. Zawsze kawałek struny (do kilku mm) od siodełka i mostka
    nie wlicza się do menzury, a wynika to z tego, że podczas gry struna
    musiałaby wygiąć się przy samym podparciu co przychodzi jej z większym lub
    mniejszym oporem. To stąd bierze się przykładowo fakt, że struna grubsza ma
    zazwyczaj dłuższą menzurę. U niej ten efekt jest większy. Gdyby tego
    efektu nie było zawsze wszystkie struny nawet z różnych kompletów i bardzo
    różnych grubości miałyby taką samą menzurę. To znaczy menzurę nie
    regulowałoby się dla wszystkich strun osobno tylko razem. I to tylko raz dla
    każdego basu (czyli wystarczyłoby nawet umieszczenie mostka bez regulacji
    menzury w dobrym miejscu).

    Ciekawostka: Dlatego też nigdy gitara z prostymi progami nie będzie idealnie
    stroić (nie chodzi tu o menzurę). Mogą być różnice nie do wyłapania
    komuś ze słuchem absolutnym (wtedy uznaje się, że bas dobrze stroi) dlatego
    prawie nikt się nie bawi w progi pod pewnym kątem. Kiedyś czytałem o tym
    dość obszerny tekst, ale teraz nie przypomnę sobie gdzie.

    Jak zajedziesz komplet spróbuj czegoś miększego.

    2. Regulacja gitary. I nie chodzi tu tylko o menzurę. Z tego co wiem akcja
    strun ma znaczny wpływ na menzurę. Dociskając strunę do progu wydłużamy
    ją delikatnie. Nie powoduję to znacznego obniżenia dźwięku. Za to
    wywołuje inny efekt. Struna chce powrócić do swojej długości i pojawiają
    się dodatkowe naprężenia dający dodatkowy naciąg.

    To samo zjawisko wywołujemy prawą łapą. „Wybijamy” strunę z położenia
    równowagi (czyli jak nie drga). Struna na tyle szybko powraca do swojej
    wyjściowej pozycji (czyli takiej, kiedy nie grasz na niej), że ma znaczną
    prędkość w położeniu które chce osiągnąć. Przechodzi przez nie i
    ląduję po drugiej stronie, więc siła zmienia swój kierunek. I tak
    powstają drgania struny 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=hvl3ZCIzEK0

    Spróbuj obniżyć akcję strun na mostku (zakładam, że krzywiznę
    ustawiłeś). Trochę. I uważaj na brzęczenie o progi. Powinno to zmienić
    potrzebną długość menzury. Może starczy. To właśnie dzięki wpływowi
    innych ustawień na menzurę ustawia się ją zawsze na końcu 🙂

  3. Ok dzięki za wyczerpującą odpowiedź!!!

    Staram się szkolić w grze, jak zakupię swoją gitarrę to będę wiedział
    co i jak.

    Pożyczoną wyregulowałem na tyle co się dało ;)i tak chyba nieźle…

  4. Jeżeli starcza ci menzury na strunę A, a brakuje do E to oczywiście nie jest
    to dobrze, ale tragedii nie ma. Idealnie stroić nie będzie, ale słuchu sobie
    tym nie powinieneś zepsuć.

  5. Podepnę się do tematu.

    Moje pytanie za 100pkt.

    Chce ustawić menzurę i wszędzie piszą tak:

    (ja tutaj cytuje REGULACJA GITARY BASOWEJ pdf wydany przez Mayones’a)

    4. Ustawiamy menzurę.

    Tutaj przyda nam się dobry tuner wskazówkowy. Poprawnie wyregulowana menzura
    (czynna długość struny) ma

    ogromny wpływ na strojenie instrumentu we wszystkich pozycjach. Ustawiamy ją
    w następujący sposób zaczynając

    do struny E1: uderzamy pustą strunę a potem strunę przyciśniętą na XII
    progu. Dźwięk na XII progu powinien być

    wyższy dokładnie o oktawę.

    Jeżeli po uderzeniu struny przyciśniętej na XII progu wskazówka wychyla
    się w lewo, musimy wydłużyć menzurę na

    mostku czyli pokręcić kowadełkiem (inaczej mówiąc kostką), na której
    opiera się struna – w kierunku korpusu. Jeśli

    wskazówka wychyla się w prawo, musimy skrócić menzurę kręcąc
    kowadełkiem w kierunku gryfu. Powyższe

    czynności wykonujemy dla każdej ze strun z osobna.

    Jestem laikiem i nie wiem jak mam rozumieć zdanie:

    „Dźwięk na XII progu powinien być wyższy dokładnie o oktawę.”

    Skąd mogę wiedzieć, że dźwięk na 12 progu jest dokładnie o
    oktawę wyżej od dźwięku na pustej strunie? Nie ma mam jeszcze wyuczonego
    słuchu.

    Jak mam to odczytać to na tunerze?

    Żeby ułatwić mój tuner to Ibanez LU20.

    Idealnie nastrojona pusta struna na moim tunerze ma niebieską diodę (odchyły
    to diody czerwone prawo-lewo).

    Teraz pytanie czy struna przyciśnięta na XII progu z ustawioną menzurą ma
    też mieć niebieską diodę czy ma mieć odchył w prawo?

    Co oznacza „dokładnie oktawę wyżej” i jak to odczytać na moim
    tunerze?

  6. @beatdeath: Podepnę się do tematu.

    Moje pytanie za 100pkt.

    Chce ustawić menzurę i wszędzie piszą tak:
    (ja tutaj cytuje REGULACJA GITARY BASOWEJ pdf wydany przez Mayones’a)

    4. Ustawiamy menzurę.
    Tutaj przyda nam się dobry tuner wskazówkowy. Poprawnie wyregulowana menzura (czynna długość struny) ma
    ogromny wpływ na strojenie instrumentu we wszystkich pozycjach. Ustawiamy ją w następujący sposób zaczynając
    do struny E1: uderzamy pustą strunę a potem strunę przyciśniętą na XII progu. Dźwięk na XII progu powinien być
    wyższy dokładnie o oktawę.
    Jeżeli po uderzeniu struny przyciśniętej na XII progu wskazówka wychyla się w lewo, musimy wydłużyć menzurę na
    mostku czyli pokręcić kowadełkiem (inaczej mówiąc kostką), na której opiera się struna – w kierunku korpusu. Jeśli
    wskazówka wychyla się w prawo, musimy skrócić menzurę kręcąc kowadełkiem w kierunku gryfu. Powyższe
    czynności wykonujemy dla każdej ze strun z osobna.

    Jestem laikiem i nie wiem jak mam rozumieć zdanie:
    „Dźwięk na XII progu powinien być wyższy dokładnie o oktawę.”

    Skąd mogę wiedzieć, że dźwięk na 12 progu jest dokładnie o oktawę wyżej od dźwięku na pustej strunie? Nie ma mam jeszcze wyuczonego słuchu.
    Jak mam to odczytać to na tunerze?

    Żeby ułatwić mój tuner to Ibanez LU20.
    Idealnie nastrojona pusta struna na moim tunerze ma niebieską diodę (odchyły to diody czerwone prawo-lewo).
    Teraz pytanie czy struna przyciśnięta na XII progu z ustawioną menzurą ma też mieć niebieską diodę czy ma mieć odchył w prawo?
    Co oznacza „dokładnie oktawę wyżej” i jak to odczytać na moim tunerze?

    Weźmy standardowe strojenie i najgrubszą strunę. Nastroisz, masz E
    (niebieska dioda). Na 12 progu powinieneś mieć dźwięk o oktawę wyższy
    czyli też E – i ponownie niebieską diodę.

    Jeśli masz odchyły czerwoną diodą w górę bądź w dół na 12 progu
    mając niebieską na pustej strunie to właśnie znak, że trzeba wyregulować
    długość menzury.

    Jeśli chcesz wiedzieć jak to możliwe, że i tu i tu mamy E a jednak brzmią
    inaczej to poszperaj o jakiś absolutnych podstawach teorii muzyki, albo
    zastanów się dlaczego w „do re mi fa so la si do” zaczyna się i kończy na
    „do” 😉

  7. Dziękuje Panowie za jedną zwięzłą jak i jedną prostą odpowiedź i to tak
    szybką. Choć zdążyłem coś obejrzeć na ten temat w necie, ale fajnie być
    na 100% upewnionym.

  8. Hm, wygląda na to, że w tej gitarze nie ma śrub do tego celu. Pewnie system
    podobny do mostków spectora – luzujesz strunę, chwytasz wózek paluchami i
    przesuwasz go ręcznie trochę na siłę. Może gdzieś z boku mostka albo na
    wózkach jest jakaś śruba blokująca, ale na tych ujęciach które
    wrzuciłeś jej nie widać.

  9. A nie jest przypadkiem tak, że menzurę się skraca/wydłuża
    podnosząc/obniżając te kosteczki? Są tam śrubki imbusowe po dwie i
    kręcąc je one się wkręcają co unosi kostkę albo odkręcają i tą kostkę
    się dociska. Zauważyłem to w moim Hohnerze na którym aktualnie nie gram
    więc nie potrzebuje ustawiać menzury, ale w jakiś sposób musi się dać
    ustawić menzurę.

  10. No, a te śrubki są tak na brzegu z przodu. Jak je wkręcisz to kowadełko
    uniesie przód, a to już chyba skraca akcje strun, co?

    W sumie teraz też się zaciekawiłem jak to zrobić w swoim Hohnerze B2A.

  11. Wpływ podnoszenia i opuszczania akcji na mostku ma pomijalny wpływ na
    długość menzurę. Należy go traktować w tym przypadku jak efekt uboczny,
    który raczej nie powinien wystąpić.

  12. Czołem, nie wiem gdzie napisać.

    Kręciłem prętem od gryfu w moim basie. Bo brzęczały mi 3 pierwsze progi.
    Mostka więcej nie podniosę, bo akcja będzie kosmiczna. Teraz pytanie,
    kręciłem w lewą stronę, bo brzeczały mi 3 pierwsze progi.

    Mam teraz nastroić wiosło do E żeby był naciąg czy mam mu dać leżeć i
    się układać?

  13. Prawda, ale skoro gryf ma się ułożyć to dlaczego dawać mu opór?

    Ale i tak był mój błąd, w stronę w którą kręciłem żeby zrobić łuk
    do tyłu to zrobienie oporu przez nastrojenie jeszcze bardziej pomaga.

    Chociaż i tak bzdurne moje pytanie było. Dzięki za zainteresowanie.
    Następnym razem zastanowie się dwa razy. Poważnie 🙂

  14. Bo dla gryfu „normalną” sytuacją jest moment, w którym gitara ma założone
    struny i do tego powinien się „układać”. To dość logiczne, nie sądzisz?

Możliwość komentowania została wyłączona.