Skale

Skale

Witam.

Gdze mogę znaleźć skale Rock’owa? Znacie jakieś fajne stronki z tym? Ja jedynie
znalazłem wyszukiwarke skali tu->
www.activebass.com/ ale nie ma tam
do wyboru rock’a tylko blues i jakieś dziwne nazwy.

Za odpowiedz dziekuje, pozdrawiam.

Podziel się swoją opinią

47 komentarzy

  1. Hmmmmm szczerze mówiąc to się nigdy nie spotkałem z takim czymś jak skala
    rockowa ? Nie wiem, może ktoś inny będzie wiedział o co chodzi 🙂

  2. Chodzi mi o improwizacje, chce improwizowac. Ale jedynie znalazłem na necie
    skale bluesowe, a ja z zespolem gram coś ala rock. Bez sensu abym gral calyczas
    prymami, ciezko mi jest coś wymyslec samemu a jak bym miał jakieś skale to bym
    miniejwiecej coś kminil.

  3. Ta, ale nie wysmiewajcie się ze mne bo nie znam się na tym, jak coś zle mowie
    to poprawcie mnie i ukierunkujcie. Jak nie ma takiego czegoś jak skala Rockowa
    to jak wy ukladacie zagrania do rockowych piosenek?

  4. Najlepiej weź sobie pościągaj te skale które znlazłeś. Niema czegoś
    takiego jak skale rockowe gdyż istnieją tylko skale:) Chodzi mi o to, że
    skale to nie są jakieś zagrywki typowe dla jakiegoś rodzaju muzyki, tylko
    takie cosie, które żeczywiście pomagają przy improwizacji. Są to cosie
    uniwersalne dla każdego rodzaju muzyki. Ja uczyłem się ich podobnie jak Stu
    Hamm od gitarzysty solowego i jakoś poszło:)

    Ah no i nie przejmuj się jak nie rozumiesz mojego posta. Nawet nie wiem czy
    moja głupota jest ci pomocna.

  5. Przede wszystkim w rocku najczęściej używaną skalą jest e moll ;> A
    sama skala to nic innego jak pewien układ dźwięków, sekwencja (tak jak „do
    re mi fa sol la si do” <- to jest C dur).

    A jeśli chodzi o improwizację, to to jest bardzo trudna sztuka…

    Linki do skal? Masz Guitar Pro? Tam są wszystkie jakie tylko zapragniesz
    skale.

  6. Te starsze utwory np. Deep Purple były ogrywane z reguły pentatoniką molową
    nie?? Nie mówie tutaj o żadnych solówkach czy coś w tym stylu ale
    poimprowizować to nawet na niej możesz. Tylko musisz wiedzieć na którym
    progu zaczyna się pierwsza figurka a druga to już tylko + 7progów wyżej
    (troszke inaczej wygląda niż pierwsza ale jest podobna). Poszukaj na necie.

  7. Najważniejsze są modusy (modi??) gamy C – dur oraz pentatoniki – to można
    znaleźć w szkółce Mayo, w ogóle w całym internecie. Do nauki skal
    proponuję „Podstawy improwizacji – skale” Jarosława Ignaszaka, szkółka
    jazzowa, ale tam jest MNÓSTWO informacji.

  8. Hmmm… tam są durowe: jońska, lidyjska, miksolidyjska (septymowa)…

    molowe: dorycka, eolska…

    i zmniejszone:lokrycka, frygijska

    I teraz przegrać to wszystko po kole kwintowym

  9. kolejne gamy, w kazdej o 1 znak więcej

    C-dur, G-dur, D-dur, itd. pomiedzy C a G masz kwintę 😉 pozniej kolejne
    kwinty, kolejne znaki

  10. Tak ale co ztym kolem kwintowym? Do czego ono sluzy?

    P.S. znacie jakieś ambitniejsze kawalki na basa, jak tak to zapodaj ktoś nazwe
    zespołu i tytol. Cos fajnego do pogrania.

  11. Koło kwintowe: C, G, D, A, E, B (H), Fis, Cis, Gis, Dis, Ais, F, C…

    Służy ono do wszystkiego (????)… Najprościej jest tak: Masz gamę C – dur
    to nie masz żadnych krzyżyków przy kluczu… Im dalej od C jesteśmy na kole
    kwintowym tym mamy więcej krzyżyków… CZYLI: G – dur ma 1 krzyżyk, D – dur
    2 itd. ALE przygrywając koło kwintowe w drugą stronę mamy bemole… CZYLI:
    C, F, Bb (inaczej Ais), Eb (inaczej Dis), Ab, Db, Gb, B (H), E, A, D, G, C…
    Proponuję używać krzyżyków od C w stronę G aż do B i bemoli od C w
    stronę F aż do B…

    Może wypowiedzą się ludzie po szkołach muzycznych, nie jestem pewien czy
    nie sieję dezinformacji… 😉

    Ambitniejsze kawałki na basa, rozumiem ze skalami do przećwiczenia?
    Proponuję poszukać Real Booka, czyli książeczki ze standardami jazzowymi.
    Jednak przedtym przydałoby się poznać oznaczenia akordów…

    To powoli zaczyna przypominać mini kursik grania skalowego 😉

  12. Dzieki za wszystko. Znow natrafilem na problem. Jak np. Grac skala D w tonacji
    A, to trochę dziwne. W szkulce Mayonesa pisza aby „jakaś tam” skale ograc przez
    wszystkie dźwięki kola kwintowego, i tak sobie to cwiczyc. Fajnie ale jak by
    napisali jak to zrobić bo ja zabardzo nie kumam tego co tam napisali.

  13. Skale staro greckie to podstawa .Jest ich siedem : Jońska(podstawowa durowa
    lub molowa), dorycka, frygijska, lidyjska, miksolidyjska, eolska i lokrycka .
    🙂

    . Grac skala D w tonacji A

    Rozumiem, że chodzi o tonacje A dur, a zatem gramy ja w skali lidyjskiej
    zaczynając od dżwięku D i pokolei gramy D, E, F#, G#., A, H, C# i D 😀

  14. Wezmy tonacje C dur, żadnych krzyzyków i bemoli .Chcemy zbudować skale
    F(lidyjską) w tonacji C dur . A wiec zaczynamy od Dzwieku F i dalej gramy G,
    A, H ,C, D, E, F .Już rozumiesz na czym to polega ? Najpierw musisz poznać
    budowę wszystkich tonacji: C dur, Gdur-jeden krzyżyk F#, D dur 2 krzyżyki F#
    i C# Adur 3 krzyżyki F# C# i G# E dur 4 krzyżyki F# C# G# D# H dur 5
    krzyżyków F# C# G# D# A#, F# dur 6 krzyżyków F# C# G# D# A# E# myślę, że
    to pomoże .Powodzenia 🙂

  15. Hej! Odświeżę trochę ten temat:P Gram niecały rok, bardzo polubiłem funk.
    Gram go najwięcej… No i teraz przyszedł ten moment kiedy zaczynam
    konstruować własne utwory, solówki, zagrywki (funkowe of course;)) może
    istnieje jakiś schemat bądź skala która pasuje wybitnie do funku?? Wiem że
    każdą skalę można zagrać w taki sposób, że będzie funkowa ale np. skala
    bluesowa sama w sobie już brzmi bluesowo. Z jakiej skali najlepiej
    korzystać??

  16. To nie chodzi o skale, tylko raczej o rytmikę. W funku masz normalne skale.
    Skala blusowa brzmi blusowo, bo masz dodany dźwięk między trzecim, a
    czwartym dźwiękiem pentatoniki molowej. Zagraj tą pentatonikę z funkową
    rytmiką, a będzie to brzmiało jak funk…

  17. @Szergiel: To nie chodzi o skale, tylko raczej o rytmikę. W funku masz normalne skale. Skala blusowa brzmi blusowo, bo masz dodany dźwięk między trzecim, a czwartym dźwiękiem pentatoniki molowej. Zagraj tą pentatonikę z funkową rytmiką, a będzie to brzmiało jak funk…

    zgadzam się funk opiera się właściwie tak samo jak klang na graniu oktaw,
    wazny jest feeling trzeba umiec zagrac groove taki line musi bujac, być mocno
    osadzony rytmicznie. zwracaj uwagę na akcentowanie stopek i bardzo przydaje
    się granie na raz czyli pierwsza nuta w takcie jest zawsze akcentowana
    najmocniej.

    i wlasciwie na pentatonice molowej robi się najfajniejsze groovy, chociaz jak
    to czujesz to na kazdej zrobisz dobry line.

    A TERAZ JA MAM PYTANKO I PROŚBĘ. Mógłby ktoś napisać o tych skalach
    dokładnie tak na chłopski rozum, może być na przykładach np na kaczuszkach
    albo na jabłuszkach? Bo za cholere nie wiem do jakich akordów mogę zagrywać
    jakie skale. Dajmy na to gitarman daje mi swój wymyślony akord a ja patrze i
    wiem do jakiej skali mam grac. Bo ja z teorii muzycznej to nic nie rozumiem
    😥

  18. Dobra więc tak: po pierwsze zdecydujcie się na jednakowe oznaczenie bo każdy
    z was widze ze czyta inaczej dzwięki i tonacje jedni piszą Fis-dur inni F#,
    jedni piszą B co oznacza H-Dur Bb co oznacza b-moll jaszcze inni b co też
    oznacza b-moll, w notacji europejskiej uzywa się oznaczeń C D E F G A H i Cis
    Dis Fis Gis Ais His i dla molowych Des Des Fes Ges As B. w stanach natomiast
    piszą C# D# E# F# G# A# H# i molowe Cb Db Eb Fb itp a tak naprawdę to to samo
    tylko zalezy jak kto się nauczył czytać tonacje. Po 2 nauka gry skal służy
    do tego żeby umieć się w danej tonacji poruszać i jeżeli ktoś zaczyna
    grać gamy to powinien włąsnie zacząć grać na początku same durowe i
    molowe właśnie po kole kwintowym żeby poznać jakie dzwięki są w jakiej
    tonacji. Zarówno w gamach kkrzyżykowych jak i b molowych. Pózniej zaczyna
    się ogrywać skale, na początek 1 jakąkolwiek i znowu po kole kwintowym trza
    przelecieć wszystkie żeby w każdej tonacji umieć się po niej poruszać (po
    tej skali) wiem ze to trochę może niezrozumiałe ale mi przez 12 lat w szkole
    muzycznej o tym wciskali i dla mnie jest to proste. i teraz jak już to
    bedziecie mieć opanowane to wystarczy znac tonacje utworu i grac dzwięki z
    danej skali wytępujące w tej tonacji i na bank będzie zawsze dobrze brzmiało
    i nie będzie słychać żadnych dysonansów. qrwa wiem ze to trochę zakrecone
    ale prosciej nie umiem piszcie do mnie na email to postaram się może jakoś
    dokładniej pod konkretne pytania odpowiedzieć. pozdrawiam 😀

  19. Ja postuluję, żebyśmy się posługiwali tą naszą klasyczną tonacją, a
    nie jazzową, bo ona jest kłopotliwa, tj. wprowadza zamęt :D.

    Czyli sześciostrunowy bas to headGC :}.

  20. Z tego co wiem „nasza klasyczna tonacja” przyjeła się tylko w Polsce,
    Niemczech i Włoszech bo jakiś mnich matoł nie dociągnał kreseczki od b i
    nastębny nie wiedział czy to b czy h…

    Poza tym już teraz w Polsich szkołach muzycznych przechodzi się na tonacje
    jazzową. (już dawno na kierunkach nieklasycznych).

  21. @W1kt0r: Hej! Odświeżę trochę ten temat:P Gram niecały rok, bardzo polubiłem funk. Gram go najwięcej… No i teraz przyszedł ten moment kiedy zaczynam konstruować własne utwory, solówki, zagrywki (funkowe of course;)) może istnieje jakiś schemat bądź skala która pasuje wybitnie do funku?? Wiem że każdą skalę można zagrać w taki sposób, że będzie funkowa ale np. skala bluesowa sama w sobie już brzmi bluesowo. Z jakiej skali najlepiej korzystać??

    tak jak już przedmówcy napisali, funk to przede wszystkim rytm (dobry
    przykład – naucz się kawałka „Cosmic Girl” Jamiroquaia, a potem zagraj to w
    zwykłym rytmie ósemkowym, bez głuchych nut i jednej przejściowej nuty
    dodanej pod koniec tego motywu – zatrybisz wtedy o co chodzi 🙂 )

    skale też jak już wcześniej napisano standardowe – do zaczajenia o co chodzi
    najlepiej jest grać na pentatonice, starając się kombinować rytm i dodając
    dźwięki przejściowe, np. jadąc od seksty do oktawy hammer-onujesz
    (śmieszne słowo :D) wszystkie nuty które są pomiędzy tymi dźwiękami=]

  22. Nie no spoko… jak napisałem, wiem że skala w funku nie jest tak istotna ale
    tak się zapytałem czy na którejś się gra najlepiej… Mimo wszystko jak
    są fajne dźwięki to chyba nie zaszkodzi nie??:P:P

  23. Jest ostatnio taka lekcja na may-szkole… coś tam o pół-obrocie 🙂

    EDIT:

    Nie ma to jak nieczytnąć sobie ostatniej stronyu –.–

  24. Mam pytanie, na które nie potrafie szukać odpowiedzi…

    Jeżeli mamy akord grany przez gitarzystów jako riff np E5

    -2-

    -2-

    -0-

    To jaka skala tu pasuje?

  25. Każda w której kwinta jest kwintą czystą. W muzyce rockowej najczęściej
    ogrywa się takie rzeczy pentatonikami (bez kwarty i septymy) albo skalami
    bluesowymi.

  26. Szczerze ?? 😀 Jońska od E, Eolska od E, Mikso lidyjska od E, Libijska od E,
    dorycka od E, pentatoniczna molowa od E, pentatoniczna durowa od E, Bluesowa od
    E 😀 Tak mi się wydaje 😀

    ———————————————————–

    Bractwo Miłośników SLEDZIA W Puszce

    (precz ze SLEDZEM na wolności!!!!!!)

  27. @duszanek: Mam pytanie, na które nie potrafie szukać odpowiedzi…

    Jeżeli mamy akord grany przez gitarzystów jako riff np E5




    -2-
    -2-
    -0-

    To jaka skala tu pasuje?

    c-dur

  28. nie mieszaj chłopakowi. E5 są to akordy kwintowe które się składają z
    prymy i kwinty i dlatego napisałem akordy bo jak wiemy akord to przynajmniej 3
    dźwięki 😀

    do takiego akordu możesz wewalic zarówno skale molową jak i durową i
    będzie pasować bo nie masz w akordzie określonych interwałów (poza kwintą
    czystą)

  29. A ja mam pytanie co do tych skal , gdyż nie wiem czy ja mam je grać jakimiś
    chwytami czy to nie robi zadnej róznicy jak?

  30. @czuher15: A ja mam pytanie co do tych skal , gdyż nie wiem czy ja mam je grać jakimiś chwytami czy to nie robi zadnej róznicy jak?

    Nie do końca rozumiem o co pytasz. Skala to układ odległości między
    dźwiękami (z grubsza). Jeśli po C masz mieć D to nie ważne czy będzie to
    10 próg na strunie E, 5ty na A, pusta D czy 7 na G.

  31. To ja też wyskoczę z pytaniem. Czy wiecie coś na temat skali diabelskiej? 😀
    W biografii zespołu Slayer wyczytałem, że utwór Hell Awaits został w niej
    zagrany. Trochę to zabawnie brzmi ale jestem ciekaw to jest 😀 Ma to jakiś
    związek z diabelskim interwałem (to chyba była tercja mała), za który w
    średniowieczu zabijali? 😀

  32. Tercja mała to podstawa akordu molowego, diabelskim interwałem był/jest
    tryton czyli odległość 6 półtonów. Co do skali diabelskiej – nie
    spotkałem się z nazwą.

    Hell Awaits (na pierwszy rzut oka) to wyjście od pentatoniki molowej (w E) z
    dodatkami takimi jak seksta mała, tryton właśnie i sekunda mała. Nie wiem
    czy jest to jakaś konkretna skala formalnie.

  33. 8-stopniowa skala zmniejszona stosowana jest standardowo w deathmetalu i
    szatańskich riffach, i to zapewne o nią chodzi, choć podręcznikowo nie
    zawiera seksty małej tylko dużą. Ale odpowiednio dobrana chromatyka, to
    podstawa evil grania.

Możliwość komentowania została wyłączona.