czy kolumna estradowa nadaje się do basu??

witam mam na oku kolumnę estradową i nie jestem pewien czy opłaca się ją
kupować a może zainwestować w 6 razy słabszy piecyk który jest 2 razy
droższy a kolumny są bardzo dobre4 i drogie wujek może mi je tanio oddać

Czy uważasz, że kolumna estradowa jest odpowiednia do gry na basie?
Czy myślisz, że warto kupować kolumnę estradową, czy raczej zainwestować w droższy piecyk?
Zig, czy poleciłbyś mi zakup kolumny estradowej do mojego basu?
Czy uważasz, że kolumny estradowe są lepsze niż piecyki basowe?
Jak myślisz, Zig, czy opłaca się kupić droższą kolumnę estradową czy tańszy piecyk?
Co sądzisz, czy kolumna estradowa jest wystarczająco mocna do basu?
Zig, czy masz jakieś doświadczenie w używaniu kolumn estradowych do gry na basie?
Czy lepiej inwestować w kolumnę estradową czy w piecyk basowy, jeśli chcę poprawić swoje brzmienie?
Czy kupowanie kolumny estradowej na bas jest dobrym pomysłem?
Zig, czy kupno kolumny estradowej jest dobrym rozwiązaniem, jeśli chcę nagrywać muzykę?

Podziel się swoją opinią
ZubrzykGreat
ZubrzykGreat
Artykuły: 2

45 komentarzy

  1. Bierz. Jeżeli są bardzo dobrej jakości to nie będzie źle. W końcu przody
    na koncertach nagłaśniają również bas więc jeśli jest to kolumna z
    wysokiej półki to bierz. Jeśli jednak to budżetowy śjet albo jakieś
    kolumienki hi fi 😉 to sobie odpuść i kup dedykowane do basu.

  2. A to są aktywne kolumny? Czy może zamierzasz użyć dwustu chomików do
    wzmacniania sygnału gitary?

  3. Podaj specyfikację tych paczek i wtedy uzyskasz konkretną odpowiedź, inaczej
    mówiąc, wtedy dopiero będzie GREAT. Pozdrawiam

  4. W sprzęcie estradowym nie stosuje się głośników niskotonowych od tego
    zacznijmy. Stosuje się tylko szerokopasmowe.

    Wyjątkiem oczywiście są subwoofery, często zasilane monoblokami o mocy
    rzędu kilku kilowatów.

    Do autora: bierz, ale tylko jak to nie jest jakiś LDM, albo podobna
    budżetówka.

    Pzdr.

  5. A co mysłicie o firmie POl coś tam kojarzycie ? bo graliśmy z zeposłem
    kiedyś i nagłosnienie właśnie prze sperzt a raczej kolumny o nazwie „pol
    …” niepamiętam nistety dokłądnie bardzo ałdnie chodził na nich basik

  6. @befunky: W sprzęcie estradowym nie stosuje się głośników niskotonowych od tego zacznijmy. Stosuje się tylko szerokopasmowe.

    a kolumny trójdrożne?
    a w dwudrożnych też czasami jest niskotonowy+gwizdek.

  7. rider włąśnie polmuz na 99% takie maja czerwone lego z czanrym apisem
    bodajże i co wypwoiecie się na temat tego spzretu bo uważam zę ten koncert
    był jednym z najlepiej nałośnionych 🙂

  8. Coś nam się kolega Great nie odzywa, btw głośników PA to w Noisy Box mają
    kilka Monacorów w wersji PA jako głośniki pod basówkę.

  9. @glatzman:
    a kolumny trójdrożne?
    a w dwudrożnych też czasami jest niskotonowy+gwizdek.

    Kolumny trójdrożne stosuje się do nagłaśniania dalekiego pola i kosztują
    w granicach 10-20 tys.

    Mówimy o nagłośnieniu gitary basowej, kolumnami estradowymi w zakresie
    cenowym do 2k. Konstrukcje trójdrożne z góry skazane są na porażkę w tym
    temacie, ponieważ nie mieszczą się z przedziale wydatków zadeklarowanych
    przez autora. Powtarzam po raz drugi – w tej cenie nie stosuje się innych
    rozwiązań niż szerokopasmowy plus ewentualnie horn.

    Pzdr.

  10. hm

    To nie wiem co powiedzieć.

    Ja mam „przody” z kolumnami dwudrożnymi, w których SĄ głosniki niskotonowe
    i nie kosztowały aż „10-20tyś”.

  11. Niektóre głośniki z kolumn estradowych normalnie są używane/pasują do
    basówki np. Celestion Truvox 1525 i Celestion BL 15-250 to w zasadzie to samo.
    Eminence Delta też stosuje się tu i tu.

    Mówię o estradówkach nadstawkach – bo subbasem się je podpiera, natomiast
    subbas raczej będzie niepożądany do nagłosnienia basówki.

    Podsumowując -niektóre estradówki 2-way na mid basach powinny dawać radę
    od biedy. Jednak nic nie zastąpi pak na 10″ głosnikach typowo projektowanych
    pod basówkę.

    A o jakie konkretnie estradówki chodzi?

  12. @befunky: W sprzęcie estradowym nie stosuje się głośników niskotonowych od tego zacznijmy. Stosuje się tylko szerokopasmowe.

    Wyjątkiem oczywiście są subwoofery, często zasilane monoblokami o mocy rzędu kilku kilowatów.

    Do autora: bierz, ale tylko jak to nie jest jakiś LDM, albo podobna budżetówka.

    Pzdr.

    Do Taurusa B-315 podpinałem LDMa Wa-8018 (w plenerze, będąc jedynym grajkiem
    zelektryfikowanym, jak trzeba było przebić się przez stada wściekłych
    bębniarzy i dęciaków) i wcale nie narzekałem.

    Czy wspomniany aktywny subbas jest „typowym” przedstawicielem LDMa, czy może
    „trochę lepszym”?

    Czy jest na rynku jakaś konkurencyjna opcja (tańsza w wersji używanej?
    skuteczniejsza? lepej brzmiąca?

    edit: …no ja wiem, że to nie jest dedykowane rozwiązanie, ale było akurat
    dostępne 😛

  13. https://basoofka.net/forum/5169,wzmacniacz-jakiego-tak-naprawde-mi-trzeba/

    http://www.box.com.pl/pl/naglasniajace/m_naglasniajace.php?link=kolumny_aktywne_bxl-18&linkf=3
    (???) (w recenzji jiakiegoś mniejszego głośnika jest napisane:
    Konstrukcja systemu umożliwia bezpośrednie podłączenie do niego
    odtwarzaczy audio, instrumentu muzycznego, mikrofonu lub dodatkowego miksera
    dźwięku.
    więc tym bardziej nie wiem co myśleć… (może chodzi o
    klawisz jakko „instrument” nie o bas)

    http://www.ldm.com.pl/detail.php?dz=kol_pst_akt&id=5

    Czy bez odwoływania się do forum „elektroda” ktoś mi wyjaśni dlaczego
    (czemu) subbass będzie niepożądasny do „nagłośnienia
    basoofki? iluśtamwatowy piec, jeśli jest wpięty bezpośrednio w subbas
    zamiasnt być puszczonym poprzez analogiczny (?) iluśtamwatowy amplimikser, na
    imprezie gdzie wszyscy bardzo głośno na czymśtam grają, dlaczego ma być
    gorszy? gorzej brzmieć? jak zatem „niepożądany??

    Czy chodzi tylko o stosunek decybeli wybranego pasma do ceny, czy o coś (czego
    ja nie dostrzegam) jeszcze?

    Czy kalkuluje się płacić za sumaryczną powierzchnię pół tuzina
    głośników dziesięciocalowych zamiast podpięcia swoich np. dwóch
    piętnastek pod dodatkową osiemnastkę (zakładając proporcjonalne zachowanie
    mocy?)

  14. Hoo-Bee zestaw do odtwarzania całego mixu na przodach, a paczka instrumentalna
    do odtwarzania brzmienia instrumentu to trochę inne historie. Patent jest
    taki, że każdy instrument ma swoje pasma, które to mają być przyjemnie dla
    słuchu ludzkiego odtworzone. Bas z gitary basowej zaczyna się od ok.58Hz, ale
    całe brzmienie basówki to składowe harmoniczne, które się ciągną aż do
    12kHz i dalej jak ktoś lubi szklankę. Za słyszalność basu w basówce
    odpowiedzialne jest to co się dzieje w paśmie powyżej częstotliwości
    basowych. Ucho ludzkie i postrzeganie dźwięku przez mózg nie jest takie
    jednoznaczne i wymierne jak myślimy. Gdybyśmy puścili dźwięk o składowych
    harmonicznych przy 1600, 800, 400, 200, 100 Hz to układ słuchowy usłyszałby
    automatycznie 50Hz, które nie byłoby generowane. Tak naprawdę w basówce nie
    potrzeba tak wiele basu, żeby uzyskać wrażenie basu. Głośniki 10″ pracują
    tam gdzie basik się najlepiej przebija na harmonicznych – 15″ jest do
    uzupełniania niskich częstotliwości – jest wolniejszy i ma większą masę
    drgającą i mają tendencję do przeciągania.

    Inna historia się zaczyna jak to jest zebrane przez mikrofony, zmiksowane i
    całość puszczona na przody. Przody są do wszystkich instrumentów – paczka
    instrumentalna do pojedyńczych.

  15. Nareszcie rzeczowo i przystępnie:)

    Ale… (zawsze musi być jakieś „ale”)

    Wirtualny bas niesłyszany fizycznie przez ucho może być psychologicznym
    złudzeniem generowanym przez mózg… okej… Ale bas który trzęsię
    podłogą i wprasowuje żołądek w nerki? Czy to jest właśnie to ciśnienie
    generowane przez pozbawione refleksu głośniory o dużej bezwładności? Bo to
    mnie interesuje w basie najbardziej:) szklanka mnie nie interesuje – gdyby tak
    było grałbym na cymbałkach 😛 😉

  16. No to się zaopatrz we wzmacniacze o mocy 5000W i masę głośników i generuj
    same doły – będziesz gość:)

  17. W teatrze „Komedia” słyszałem takie nagłośnienie… Nadawałoby się i na
    stadion:)…

    Ale to już chyba jest odejście od tematu…

  18. Żeby nie było- ileś tam basowych częstotliwości musi być wygenerowane
    przez pakę instrumentalną, ale efekt o jaki ci chodzi można uzyskać w
    miksie, a gdybyś się chciał niskimi na próbie przebijać to kupa mocy
    byłaby potrzebna.

    Na koncercie w zgiełku i hałasie doły chodzą ze stopą – a reszta
    harmonicznych ciągnie się jeszcze wyżej niż gitara -dlatego stosowany jest
    tweeter.

  19. Dziękuje za pomoc, ale dochodze do wniosku, że chyba najlepiej będzie kupić
    combo basowe. Ograłem te kolumny i wcale nie przypadły mi do gustu a
    szkoda.

    Co myślicie o Laneyach czy RB3 albo RB5 jest dobry?

  20. Dzięki geniuszowi i uprzejmości administracji mamy możliwość korzystania z
    cudownego wynalazku, jakim jest wyszukiwarka. Nie zmarnujmy tej szansy.

  21. Korzystałem z wyszukiwarki i trochę się dowirdziałem, ale chyba możecie
    jeszcze coś powiedzieć, widze że jak zwykle zostane odsesłany do
    wyszukiwarki z której i tak za często korzystam. ;/

  22. Ja kiedyś grałem koncert na kombie Laneya (awaryjna sytuacja) i bawiłem się
    headem Laneya z pakami 4×10 i 1×15 też Laneya i jak dla mnie było to jedno z
    najgorszych basowych brzmień jakie doświadczyłem. Coś ala garnek i
    tłuczone szkło wzmocnione tranzystorem. O ile Laneye do gitar są kozackie to
    sprzęty do basu mają kiepskie. Osobiście odradzam. Zero radości z grania.

  23. Teraz to już niewiem co kupić, co polecacie za 700- 800zł? Proszę o jakieś
    konkretne propozycje.

  24. Jeszcze mała uwaga i powrót do tematu. Jest pewna różnica między kolumną
    estradową, a instrumentalną. W kolumnach 2-way nie stosuje się filtru
    górnozaporowego (zwrotnica) na mid-basach w przypadku pak instrumentalnych.
    Głośnik gra do końca swojego pasma, właśnie z powodu składowych
    harmonicznych. Filtr wnosi zniekształcenia składowych harmonicznych- obcina
    „śpiewność gitary. Stosuje się tylko dolnozaporowy na tweeter.

    Dobrym rozwiązaniem jest Bi Amp jak np w GK RB700 i wyższych modelach.

    befunky:

    Dokładnie. O gustach się nie dyskutuje. Mi nie podeszło- podobnie jak pewna
    firma na Be.

  25. Pozwolę sobie odświeżyć temat 🙂 Gram na głowie Taurus tl-300h, ale z
    racji tego, że uczę się i kasę mam tylko w wakacje więc na dobrą kolumnę
    poczekam jeszcze pół roku. Znajomy może mi „pożyczyć” na wieczne
    nieoddanie 2 kolumny pasywne nieznanej mi marki BX-3 obie po 250W RMS w
    pierwszej siedzi przeogromy głośnik 22″ a w drugiej 15″, 10″, horn i tweeter.
    Czy takie rozwiązanie ma jakiś sens, jak to zagada itd.

    Pozdrawiam, Kuba

    Edit. zapomniałem wspomnieć o zakresach częstotliwości: dla
    pierwszej(większej) paczki to 30Hz-350Hz a dla drugiej to 40Hz-20kHz

    Chodzi mi głównie o różnice pomiędzy nimi a paczkami dedykowanymi do basu.

  26. Moze i zagra wrzuc fotki kolumn to coś więcej może się wymysli. Najlepiej jak
    by było wiadomo co tam za głośniki siedza i jakie sa zwrotnice.

  27. jutro wrzucę fotki, jak je dostanę do domu. z identyfikacją będzie problem,
    bo w necie niczego praktycznie nie znalazłem a otwierać ich nie chcę, bo nie
    moje.

  28. No właśnie jak nie otworzysz to się nic nie dowiemy bo jak niby sprawdzisz
    jakie sa tam głośniki i zwrotnice? Zwrotnice czasami sa na terminalu
    wejściowym lutowane.

  29. Witam. Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale jeżeli może to pomóc… Ten BX-3.
    Pod taką nazwą wydawał swoje sprzęty Unison z Wrocławia.

    „Firma „UNISON” istnieje od roku 1987. Masową produkcję wzmacniaczy
    rozpoczęliśmy od roku 1992 prezentacją naszych wyrobów na targach
    „Intermedia 92”.Wszystkie nasze wyroby są firmowane znakiem
    BX-3
    i posiadają atest S.E.P. Do roku 1998 nagłośniliśmy z
    powodzeniem wiele obiektów i imprez muzycznych. Moc i brzmienie naszych i
    waszych wzmacniaczy są idealne do zastosowań na estradzie oraz do użytku
    domowego. Charakteryzują się bardzo prostą obsługą i znakomitymi
    parametrami”

    Poza tym tu jest jakiś stary cennik, ale takich kolumn tu nie widzę… :
    http://www.sound.pl/dane/firmy/3841/cennik.doc

    Nie wiele pomogłem, ale może ktoś bardziej obeznany w temacie skojarzy
    jakieś fakty. 🙂

    Pozdrawiam

  30. wrzucam paczkę ze zdjęciami, sorry za rozmiar, ale zostawiłem dużą
    rozdielczość, żeby można było coś zobaczyć:

    zdjęcia

    Druga kolumna wyglądała praktycznie identycznie, na głośnikach żadnych
    oznaczeń ja niewiele z tego rozumiem, może to coś komuś podpowie.

  31. glatzman wrote:

    22″?
    Daj zdjęcie!!!!

    fotkacałości

    z dedykacją dla glatzman. dla porównania na górze stoi rack 19″,
    mieści się na dolnym pudle i zostaje jeszcze sporo miejsca 🙂

  32. Z tego co widac to podstawka tam siedzi Beymy. 15„ mogła być regenerowana bo
    z tego co pamiętam cm-15t miała czarną membrane. 8„ na bank jest
    oryginalna. Nie wiem czy cewka oryginalna 😉

    ale wyglada dobrze. Zwrotnice też ok.

    Ogólnie ok. Będziesz musiał pobawic się na korekcji w zakresie srodka bo
    może być spory karton przez ten 8„.

  33. membrany są czarne, to przez flash wyszedł kolor taki, mam trumnę w pokoju.
    podpinałem tą mniejszą kolumną i brzmi jakby to powiedzieć sucho, ale to
    może kwestia minimalnej głośności(mieszkam w bloku). jutro na salce prób
    podepnę jeszcze tą 22″, ale uważam, że więcej napsuje w dźwieku, niż
    poprawi, bo będzie grała samym dołem praktycznie.

  34. No właśnie sucho, twardo… a i jeszcze gwizdek jest kopółkowy a nie
    tubowy. Powinien być tubowy, ale mniejsza z tym jak nie sa popalone…

    22„ jak będzie buczec to bez przeróbki się nie obejdzie, sprawdz i jak będzie
    beida to olej sprawe chyba ze będziesz mógl ja przerobic to można pomyslec nad
    tym jak głośnik będzie sensowny.

  35. Nie jest tak źle, poza tym, że jest cholernie głośno 🙂 volume na 2,
    minimalny gain, podbity środek, włączona symulacja lampy, kompresor na full
    i nawet brzmi. Duży głośnik gra ładnie, mimo, że tylko dolne pasma, a
    górne ledwo słychać ale daje przyjemne uderzenie w klatce piersiowej znane z
    koncertów po drugiej stronie przodów :

  36. Wczoraj były na małym koncercie w Olsztynie, z wyjazdu jestem zadowolony
    :)bez dodatkowego nagłośnienia łamałem żebra wszystkich słuchaczy 🙂 z
    odpowiednio wzmocnionym środkiem górna kolumna gra całkiem przyzwoicie a
    dzięki 22″ uzyskałem taki fajny wielko-scenowy efekt masowania klatki
    piersiowej 😀

Możliwość komentowania została wyłączona.