Shimmed neck – jak bardzo powinien być odchylony?

Cześć. Od jakiegoś czasu borykam się z problemem regulacji mojej gitary basowej i nie mogę osiągnąć takiego ustawienia jak w moim Ibanezie. Zauważyłem, że gryf w Ibanezie jest idealnie prosty, podczas gdy w mojej szóstce koniec gryfu wychyla się wyżej względem korpusu, co jest efektem stosowania 'shim' - drewnianej podpórki umieszczonej w kieszeni gryfu.

Shimmed-neck-8211-jak-bardzo-powinien-byc-odchylony
Cześć.

Od jakiegoś czasu ciągle reguluję móją szóstkę i nie mogę jej
wyregulować tak jak mojego Ibaneza. Zauważyłem, że gryf w Ibanezie przy
najwyższych progach jest idealnie prosty, a w szóstce mam coś takiego:

www.s1173.photobucket.com/user/roger_roy1/media/20140303_125908_zpslpomhsfh.jpg.html

Koniec gryfu jest wychylony wyżej względem korpusu niż kilka niższych
progów, które zatapiają się w korpusie.

Odkręciłem gryf i w kieszeni gryfu zastałem nierówność wyglądającą na
drewnianą podpórkę (ang. shim) od strony mostka. Jest drewniana,
przyklejona, zamalowana farbą tak, że nie jestem w stanie jej wyjąć. Może
byłbym w stanie ją zeszlifować.

Zacząłem googlować temat i okazuje się, że ten patent jest robiony
celowo:

www.strat-talk.com/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fi561.photobucket.com%2Falbums%2Fss59%2FBOD2_photos%2FShimDiag1.jpg&hash=226327b038912bc79f7b57c511c3ec3e
(jak się nie otworzy po kliknięciu, to kliknijcie w adres strony i wejdźcie
jeszcze raz, dziwna sprawa)

Według Internetów shim oraz nachylenie gryfu z pierwszego zdjęcia zdają
się być lekarstwem na wszelkie problemy do tego stopnia, że wszyscy czołowi
producenci wrzucają coś do kieszeni gryfu.

Spotkaliście się z czymś takim? Wiem, że temat śmieci w kieszeni gryfu
był poruszany, ale chodzi mi bardziej o ten shim, który powoduje, że gryf
jest osadzony nierówno i podobno to jest właśnie stan pożądany.

W Ibanezie ta część gryfu jest u mnie ZUPEŁNIE prosta i do feelingu z
Ibaneza chciałbym dążyć z pozostałych moich basach.

Szlifować?

EDIT: Tak patrzę na te schematy i myślę, że przy takim odchyleniu muszę
wyprostować mocniej gryf i podnieść mostek do góry. Może pomoże.

Jak powinienem odchylać gryf w moim basie, jeśli chcę osiągnąć idealne dźwięki?
Czy ktoś wie, dlaczego koniec gryfu mojego basu jest wychylony wyżej względem korpusu niż kilka niższych progów?
Czy miał ktoś problem z nierównością w kieszeni gryfu, która wygląda na drewnianą podpórkę?
Co zrobić, gdy w kieszeni gryfu znajduje się nierówność, którą nie jestem w stanie usunąć?
Czy istnieje sposób na osiągnięcie feelingu z Ibaneza na pozostałych moich basach?
Czy ktoś miał doświadczenia z shimmed neck w basach?
Co robić, gdy nie mogę wyregulować mojego basu tak, jak Ibaneza?
Czy nachylenie gryfu i shim są pożądane w basie?
Czy znacie sposób, aby wyrównać gryf i zmniejszyć nierówność w kieszeni gryfu?
Co myślicie o szlifowaniu w celu uzyskania idealnego dźwięku?

Podziel się swoją opinią
J and D JD110
J and D JD110
Artykuły: 6

17 komentarzy

  1. Zrobione to jest celowo, bo wysokość mostka – żeby struny nie „piały” nad
    podstrunnicą. Rzecz w tym, że producenci czasami idą na łatwiznę i jak
    kieszeń gryfu jest gówniano zrobiona, to podkładają tam jakieś papierki i
    inny szajs. Najzdrowiej jest przeszlifować kieszeń gryfu do pożądanego
    kąta, żeby drewno się z drewnem równo stykało.

  2. Akurat u mnie ta podkładka wygląda bardzo profesjonalnie. Na pierwszy rzut
    oka myślałem, że to kieszeń gryfu została wyżymana (jest takie słowo?)
    ze „schodkiem” w połowie.

    Tak czy siak nie wiem do końca jaki kąt nachylenia gryfu jest poprawny.

    Edit: Tak wygląda sytuacja
    http://www.pasteboard.co/48PjZIyWi.png

    Jakim cudem ktokolwiek mógłby dążyć do sytuacji z drugiego rysunku na
    powyższym obrazku? Trochę tego nie czaję.

    Edit2: Ok, wygląda na to, że cały proces regulacji powinno się zacząć od
    sprawdzenia kąta nachylenia gryfu na praktycznie prostym gryfie, jak na I
    obrazku
    http://www.co-bw.com/Audio_guitar_setup.htm Ciekawe, że w większości
    poradników o tym nie piszą. Przeważnie pierwszym opisywanym etapem jest
    ustawianie krzywizny.

    Wygląda na to, że gryf wychylony do tyłu nie będzie problemem, jeżeli uda
    się na tyle podnieść siodełka z mostku.

  3. @J and D JD110: Tak patrzę na te schematy i myślę, że przy takim odchyleniu muszę wyprostować mocniej gryf i podnieść mostek do góry. Może pomoże.

    Tak właśnie bym próbował w pierwszej kolejności – może spowodować
    większy fretbuzz, ale struny będą niżej.

    @J and D JD110: w kieszeni gryfu zastałem nierówność wyglądającą na drewnianą podpórkę

    Nie powinno być tam „nierówności” – taka podkładka (jak na schematach)
    powinna być gładka, żeby miejsce styku gryfu i korpusu nie miało szczelin –
    jakakolwiek „nierówność” spowoduje że gryf nie będzie się stykał całą
    powierzchnią łączenia z korpusem.

    Jeżeli „nierówność” o której piszesz to płaska wklejka w kształcie
    trójkątnego klina (jak w dolnym przykładzie), to ok – ma zmienić kąt
    odchylenia całego gryfu względem korpusu.

    Ale zacznij od „klasycznej” regulacji prętem i kowadełkami mostka – może
    wystarczy.

    EDIT:

    @J and D JD110: Wygląda na to, że gryf wychylony do tyłu nie będzie problemem, jeżeli uda się na tyle podnieść siodełka z mostku.

    Gryf wychylony do tyłu może spowodować brzęczenie (nie fretbuzz) lub
    „głuchość” w niektórych pozycjach, bo struny dociśnięte na progu A mogą
    leżeć na progach A+1, A+2 itd

    EDIT2:

    @Kapral: Najzdrowiej jest przeszlifować kieszeń gryfu do pożądanego kąta, żeby drewno się z drewnem równo stykało.

    Całkowicie się zgadzam:) (jeśli regulacja nie pomoże)

  4. @Kapral: Rzecz w tym, że producenci czasami idą na łatwiznę i jak kieszeń gryfu jest gówniano zrobiona, to podkładają tam jakieś papierki i inny szajs.

    Teza bardziej niż odważna. Wg mnie żaden szanujący się lutnik (o znanej
    manufakturze nie wspominając) nie pozwoliły by sobie na „partyzantkę”
    polegającą na podkładaniu pod gryf elementów korygujących jego pozycję
    względem body. W konstrukcjach bolt-on ciągłość gryf-body to warunek
    osiągnięcia właściwego sustainu instrumentu,a ten parametr każdy
    szanujący się lutnik (wliczając nawet niektóre konstrukcje made in China)
    traktuje jak lutniczy kanon i świętość! Wprowadzenie na styku tych dwóch
    kluczowych dla tego parametru elementów jakichś detali (papierki, drewniane
    kliny, itp) to świadoma degradacja sustainu. Ja bym nie bał się postawić
    tezy, że „szóstka” kolegi J and D JD110 w którymś momencie swojego żywota
    trafiła w łapy „lutnika”-amatora, który z sobie tylko wiadomych powodów ten
    klin tam wstawił.

    A propos rzetelności lutników: kilka lat temu udałem się do p. Darka
    Kuczyńskiego (dla niezorientowanych – właściciel f-my Ran Guitars) aby
    zrobił mi nowy gryf do mojego 20-letniego Climaxa. Długo się wahał,ale w
    końcu podjął się tej roboty. Wystrugał ten gryf,zrobił fajny inlay wg
    moich wytycznych i polakierował go, ale ostatecznie nie zamontował mi go do
    wiosła. Dlaczego ? Otóż – jak twierdził – zlecenie jest, jak dla niego,
    niestandardowe, bo on nie specjalizuje się w basach,na dodatek left-handed !
    Nie potrafił dać gwarancji, że dostanę swoją gitarę ustawioną na
    najwyższym światowym poziomie jak wszystkie jego standardowe wyroby. Prestiż
    firmy okazał się ważniejszy niż zarobienie 1000zł. Opisany tu przypadek
    podkładania czegoś pod gryf jest tak daleki od jego światopoglądu jako
    lutnika, że on raczej nigdy na coś takiego sobie by nie pozwolił.

    Ostatecznie gryf wykonał mi Zbyszek „Martch” Wiącek z Mielca, nazywany przez
    niektórych mistrzem świata w ustawianiu prawidłowej wysokości akcji strun.

  5. Śmieci w kieszeni gryfu są BARDZO częste, nawet wśród czołowych
    producentów. Był o tym kiedyś kontrowersyjny temat na Basoofce. Z tego co
    wczoraj googlałem, dobrze zrobione podkładki są jak najbardziej pożądane.
    Jest mnóstwo artykułów na ten temat. Możecie kliknąć w II link z I posta.
    U mnie ta podkładka była ewidentnie zrobiona fabrycznie przez konstruktora
    (ten bas to jakiś polski no-name lutnik jazz z 1996). Szkoda, że nie
    zrobiłem zdjęcia.

    Prostowałem dziś gryf do zupełnego braku reliefu. Po świętach będę dalej
    eksperymentował.

  6. @zbikra:

    @Kapral: Rzecz w tym, że producenci czasami idą na łatwiznę i jak kieszeń gryfu jest gówniano zrobiona, to podkładają tam jakieś papierki i inny szajs.

    Teza bardziej niż odważna. Wg mnie żaden szanujący się lutnik (o znanej manufakturze nie wspominając) nie pozwoliły by sobie na „partyzantkę” polegającą na podkładaniu pod gryf elementów korygujących jego pozycję względem body.

    Musisz się jeszcze wiele nauczyć młody dżedaj:

    http://www.talkbass.com/threads/sandpaper-pice-under-neck-Squier-vm-jazz.502991/

    https://basoofka.net/forum/15270,ogolnoposka-akcja-odkrecania-gryfow/

    http://www.forum-gitara.pl/topic/1298-co-to-za-superstrata-kupilem-kilka-pytan/

    https://www.youtube.com/watch?v=B5qdqcmR-nk

    Twoje „mniemanie” sobie, a rzeczywistość sobie. To jest więcej niż
    powszechne, szczególnie w bolt-on masówce.

  7. @zbikra: Wg mnie żaden szanujący się lutnik (o znanej manufakturze nie wspominając) nie pozwoliły by sobie na „partyzantkę” polegającą na podkładaniu pod gryf elementów korygujących jego pozycję względem body

    Stewart MacDonald (raczej poważna firma lutnicza) sobie pozwala: https://www.youtube.com/watch?v=8FsB76XpWkM ,
    a nawet produkuje takie podkładki.

    Moim zdaniem jeśli regulacja prętem nie pomaga i struny nadal są wysoko, to
    jeśli ktoś chce się bawić na zasadzie DIY (nie oddając wiosła lutnikowi,
    żeby spasował gryf z korpusem tak jak powinno to być zrobione) – można
    zrobić taką podkładkę jak w filmiku z forniru lub jeśli sprawa jest
    grubsza ze sklejki modelarskiej, którą bez problemu można kupić w
    grubościach 0,8mm, 1,0mm, 1,2mm, i większych.

  8. @Kapral:

    @zbikra:

    @Kapral: Rzecz w tym, że producenci czasami idą na łatwiznę i jak kieszeń gryfu jest gówniano zrobiona, to podkładają tam jakieś papierki i inny szajs.

    Teza bardziej niż odważna. Wg mnie żaden szanujący się lutnik (o znanej manufakturze nie wspominając) nie pozwoliły by sobie na „partyzantkę” polegającą na podkładaniu pod gryf elementów korygujących jego pozycję względem body.

    Musisz się jeszcze wiele nauczyć młody dżedaj:

    http://www.talkbass.com/threads/sandpaper-pice-under-neck-Squier-vm-jazz.502991/

    https://basoofka.net/forum/15270,ogolnoposka-akcja-odkrecania-gryfow/

    http://www.forum-gitara.pl/topic/1298-co-to-za-superstrata-kupilem-kilka-pytan/

    https://www.youtube.com/watch?v=B5qdqcmR-nk

    Twoje „mniemanie” sobie, a rzeczywistość sobie. To jest więcej niż powszechne, szczególnie w bolt-on masówce.

    Nie bardzo ogarniam jaki miał być przekaz Twojego postu: z jednej strony
    kwestionujesz to co napisałem w temacie korekcji gryfu,a jako dowód podajesz
    linki, które są w całkowitej sprzeczności z tym co mówisz. Pod każdym z 4
    linków są materiały, które można uogólnić mniej-więcej tak: kupił kolo
    gitarę, ale mu głucho gadała więc odkręcił gryf, wywalił to co tam
    znalazł (w zależności od materiału pod linkiem: kawałki forniru, jakąś
    nalepkę, paczkę po Marlboro,…). Po wywaleniu tych elementów w każdym
    przypadku gitara zyskała nowe życie (czytaj: brzmienie).

    Funkcją tych wszystkich obcych elementów było jak najlepsze spozycjonowanie
    gryfu względem body.I ten efekt został w każdym przypadku generalnie
    osiągnięty, niestety – niezmiennie kosztem sustainu. Jak znajdziesz jakiś
    artykuł, z którego wynika, że poważne manufaktury i znani lutnicy takie
    rozwiązania stosują (ciała obce między gryf, a body) – podeślij link.

  9. @ulek:

    @zbikra: Wg mnie żaden szanujący się lutnik (o znanej manufakturze nie wspominając) nie pozwoliły by sobie na „partyzantkę” polegającą na podkładaniu pod gryf elementów korygujących jego pozycję względem body

    Stewart MacDonald (raczej poważna firma lutnicza) sobie pozwala: https://www.youtube.com/watch?v=8FsB76XpWkM , a nawet produkuje takie podkładki.
    Moim zdaniem jeśli regulacja prętem nie pomaga i struny nadal są wysoko, to jeśli ktoś chce się bawić na zasadzie DIY (nie oddając wiosła lutnikowi, żeby spasował gryf z korpusem tak jak powinno to być zrobione) – można zrobić taką podkładkę jak w filmiku z forniru lub jeśli sprawa jest grubsza ze sklejki modelarskiej, którą bez problemu można kupić w grubościach 0,8mm, 1,0mm, 1,2mm, i większych.

    Odczytałem Twój post po wysłaniu odpowiedzi na wpis Kaprala. Nie neguję
    technologii korekcji gryfu metodą stosowania podkładek. Szczególnie gdy owa
    podkładka jest wykonana z materiału nie tłumiącego żadnego z użytkowych
    pasm częstotliwości przenoszonych przez drweno no i jej kształt pozwala
    maksymalnie dokładnie „zintegrować się” z rodzimym materiałem gryfu lub
    korpusu. Wg mnie jeśli taką korektę robi renomowany zakład lutniczy to
    zawsze ze świadomością konsekwencji oraz przy pełnej akceptacji klienta.
    Kiedyś na stronie znanego lutnika z USA (www.stewmac.com) był
    artykuł, gdzie stary mistrz pisał, że każdorazowo jak trafia mu się do
    regulacji gitara, której klasycznymi metodami wyregulować się nie da –
    zawsze proponuje klientowi, jako jedną z opcji, wymianę gryfu (iedyś
    kolekcjonowałem takie ciekawe artykuły, ale podczas jednego z kilku
    formatowań HDD w moim laptopie całe archiwum szlag trafił 🙁 ). Zakończę
    pytaniem jak poprzednio: proszę o dowody, że znane manufaktury i lutnicy tą
    technologię stosują jako powszechny sposób doregulowywania gryfu do
    korpusu,a nie jako „rozpaczliwą” próbę ustawienia optymalnej wysokości
    strun nad całą długością gryfu.

  10. Oczywiście zgadzam się, że najlepszą metodą jest spasowanie części
    wiosła bez dodatkowych elementów.

    Ale czasem ktoś ma „daleko” do lutnika, czasem nie ma kasy, a inny woli
    zmierzyć się z materią i podłubać samemu:)

    Dobry lutnik zastosuje podkładkę w ostateczności z co najmniej trzech
    powodów: (1) ma narzędzia, wiedzę i doświadczenie, żeby zrobić to bez
    podkładki, (2) wpływ na brzmnienie i sustain (choć obaj zgadzamy się że,
    jeśli materiał podkładki jest odpowiedni, to brzmienie wiele nie traci) oraz
    (3) kasa – bo wiadome jest, że: „szlifowanie”, „korekcja”, „spasowanie” brzmi
    dużo poważniej niż „wstawienie podkładki” w związku z czym za taki zabieg
    można skasować sporo więcej hajsu:)

    No i oczywiście znany lutnik z USA, którego wymieniasz, to Stewart MacDonald,
    o którym wspomniałem powyżej – produkujący w/w podkładki:)

    Wracając do pytania J and D JD110, to ja próbowałbym kolejno:

    – klasycznej regulacji prętem i wysokością strun na mostku (koszt
    zerowy),

    – wykonania podkładki z twardego forniru lub sklejki modelarskiej – takiej jak
    w w filmiku od StewMac (koszt minimalny, a zyskujemy pewność, że po zmianie
    kąta zamocowania gryfu wiosło osiągnie – lub nie – pożądany setup)

    – jeśli powyższe metody zawiodą lub setup będzie ok, a podkładka
    zauważalnie pogorszy brzmienie, to wtedy lutnik niech zeszlifuje kieszeń lub
    stopę gryfu do pożądanego kąta nachylenia (to już wiąże się z kosztami
    większymi)

  11. A gdzie Ty widzisz sprzeczność? Mówię, że podkładanie szajsu pod gryf to
    gówniane i chałupnicze rozwiązanie i podaję przykłady, że producenci,
    zamiast dobrze spasowywać elementy, idą na łatwiznę. Zerknąłeś chociaż
    na te wątki? Bo w nich są dowody, że znani producenci coś takiego właśnie
    stosują! (Fender, Squier, Epiphone, Cort m.in.)

  12. Ok, zanim się pozabijacie:

    Gryf ładnie się wyprostował. Wczoraj wieczorem zabrałem się za
    podwyższenie mostka. Zdaje się, że jest o wiele lepiej. Będę musiał
    znaleźć jeszcze idealne ustawienie, ale kierunek jest dobry. Pomimo
    podwyższenia mostka, akcja zdaje się być akuratna, niska, ale z nic nie
    obija się o progi w miejscu łączenia gryfu z korpusem. I dość wysokie
    pickupy mają teraz więcej miejsca.

    Zastanawiam się jak takie odchylenie ma się do kwestii naprężenia strun –
    miałem taki stary, hardcorowo krótko docięty zestaw (niecałe 1 owinięcie
    na kołku), który po zabiegu miał problemu z utrzymaniem się na kołkach
    podczas strojenia. Wrzuciłem inne struny i jest ok.

  13. Nie zmieniłeś menzury i nie zmieniłeś strojenia wiosła – więc samo
    naprężenie raczej nie miało prawa się zmienić.

    Może przez podniesienie strun na mostku, cała struna przesunęła się
    trochę (ale nie powinna za wiele) i stąd problem?

  14. Może bardziej kwestia wyprostowania gryfu = lekkiego wydłużenia czynnej
    długości strun?

  15. @J and D JD110: Ok, zanim się pozabijacie:
    Gryf ładnie się wyprostował. Wczoraj wieczorem zabrałem się za podwyższenie mostka. Zdaje się, że jest o wiele lepiej. Będę musiał znaleźć jeszcze idealne ustawienie, ale kierunek jest dobry. Pomimo podwyższenia mostka, akcja zdaje się być akuratna, niska, ale z nic nie obija się o progi w miejscu łączenia gryfu z korpusem. I dość wysokie pickupy mają teraz więcej miejsca.

    Ilo progowa jest ta gitara ? Jak jest teraz z uzyskaniem i trzymaniem stroju
    powyżej 12-go progu ?

    Pytam z samej ciekawości.

  16. @J and D JD110: Może bardziej kwestia wyprostowania gryfu = lekkiego wydłużenia czynnej długości strun?

    „Krakowskim targiem” niech zostanie, że jedno i drugie:)

  17. @zbikra: Ilo progowa jest ta gitara ? Jak jest teraz z uzyskaniem i trzymaniem stroju powyżej 12-go progu ?
    Pytam z samej ciekawości.

    24 progi.

    Nie będę ustawiał menzury, dopóki nie ustawię wszystkiego jak trzeba. Nie
    powinno chyba być problemu.

Możliwość komentowania została wyłączona.