Darkglass Tone Capsule i jazz bass

Piotr rozważa instalację elektroniki Darkglass Tone Capsule w swoim nadchodzącym jazz bassie, zastanawiając się nad konfiguracją potencjometrów i możliwościami wsparcia układu zasilania.

2818-ezk13ax.
Cześć Wam!

Lada moment będę zamawiał jazz bass, do którego chciałbym wsadzić
elektronikę Tone Capsule. Pickupy 2x Delano JC5HE.

Komplet Darkglass składa się z układu i trzech potencjometrów.

Gitara może mieć 4 otwory na potencjometry i zastanawiam się jak je
wykorzystać, ażeby zmieścić bass, low mid, hi mid, blend, master volume
(lub dwa volume do pickapów) i przełącznik active/passive. Być może
muszę zrezygnować z potencjometrów z zestawu i zastosować jakieś
podwójne, żeby podołać wyzwaniu?

Znalazłem w internecie takie zdjęcie

Opis w jednym zdaniu brzmiał: podwójny volume, bass i dwa midy oraz
przełącznik active/passive.

Wg schematu, Tone Caspule działa na jednej lub dwóch bateriach

www.darkglass.com/app/uploads/2015/08/Tone-Capsule-Manual.pdf

1) Czy z przełącznikiem active/passive musi już grać na dwóch, czy dalej
może na jednej i jaka to różnica?

2) Czy jest szansa na taki dobór potencjometrów, żeby zrezygnować z
przełącznika takiego jak na zdjęciu a zamiast niego użyć potencjometru
push/pull i zmieścić się w 4 otworach?

Ogólnie rzecz biorąc, muszę wymyślić tak, żeby zmieścić się w tych 4
otworach, wyjście jack na rogu gitary wiadomo, baterie nie wiem jeszcze.

Jeśli ma ktoś z Was jakiś pomysł, to proszę powiedzieć wtedy jakie
konkretnie powinny to być potencjometry, gdyż nie znam się na oznaczeniach.
Mogą to być linki czy konkretne nazwy, które skierują mnie do sklepów.
Jeśli nie da rady z potencjometrem push/pull, będę musiał też kupić
przełącznik (proszę podpowiedzcie jaki dokładnie), klipsy do baterii. Coś
jeszcze?

Dziękuję najmocniej

Piotr

Czy powinienem grać na jednej czy dwóch bateriach z przełącznikiem active/passive w Darkglass Tone Capsule i jazz bass?
Jakie potencjometry najlepiej wykorzystać, aby zastąpić przełącznik active/passive i zmieścić się w 4 otworach w jazz bassie?
Jakie potencjometry powinienem wybrać, jeśli chcę zmieścić bass, low mid, hi mid, blend, master volume (lub dwa volume do pickupów) w 4 otworach gitary?
Czy ktoś ma pomysł na to, jakie potencjometry wykorzystać, aby zastąpić przełącznik na zdjęciu i zmieścić się w 4 otworach w jazz bassie?
Czy potencjometr push/pull może zastąpić przełącznik na zdjęciu i zmieścić się w 4 otworach w jazz bassie?
Jakie konkretne potencjometry powinienem kupić, aby zmieścić bass, low mid, hi mid, blend, master volume (lub dwa volume do pickupów) w 4 otworach w jazz bassie?
Jakie potencjometry najlepiej wykorzystać, aby zrezygnować z przełącznika active/passive i zmieścić się w 4 otworach w jazz bassie?
Czy potencjometr push/pull jest dobrym wyborem, aby zastąpić przełącznik active/passive i zmieścić się w 4 otworach w jazz bassie?
Jakie są najlepsze potencjometry, aby wykończyć Darkglass Tone Capsule i jazz bass?
Czy muszę również kupić klipsy do baterii i jaki dokładnie przełącznik wykorzystać w celu zakończenia modyfikacji Darkglass Tone Capsule i jazz bass?

Podziel się swoją opinią

13 komentarzy

  1. 1) Czy z przełącznikiem active/passive musi już grać na dwóch, czy dalej
    może na jednej i jaka to różnica?

    A powiedz mi na chlopski rozum po co Ci bateria do grania w trybie passive ??
    tryb active passive nie ma nic wspolnego z baterią.Zagra na jednej i na dwóch
    – to nie ma żadnego znaczenia.

    2) Czy jest szansa na taki dobór potencjometrów, żeby zrezygnować z
    przełącznika takiego jak na zdjęciu a zamiast niego użyć potencjometru
    push/pull i zmieścić się w 4 otworach?

    Nie znam się aż tak , ale wydaje mi się to do zrobienia.

    EDYTA: Tak czy siak braknie Ci otworów…..Masz 4 , a tu Masz nawqet przy push
    pull , 5 -> 2 xvol, 2x mid , 1 x bass.Wiec jak nie chcesz nic kombinwac z
    otworami , musisz mieć tylko ->1xvol , 2xmid , 1xbass.

    Ewentualnie opcją jest podwójny potencjomentr , i wtedy dać go na np. MID
    LOW , MID HIGH ablo ewentualnie na VOL1 i VOL2 do wyboru i Masz 4 potki.

  2. Ad. 1

    Zasugerowałem się schematami, a przyglądałem się głównie tym z
    przełącznikiem. Na nich są dwie baterie. Niemniej – szeregowo, zatem nie
    żebym myślał, że jedna z nich jest dla trybu pasywnego. Skoro mogę też na
    jednej i będzie to samo, to dla mnie lepiej. Dzięki za rozwianie
    wątpliwości.

    Ad. 2

    Szukając w internecie różnych potencjometrów, znalazłem takie, które
    mogłyby rozwiązać sprawę. Będę jednak prosił o ich weryfikacje,
    podpowiedzi, bo jak mówię – nie znam się.

    1) „Volume – push/pull” 250KB

    http://www.noll-electronic.de/potentiometer/

    This potentiometer is for volume use. Its on-on double pole push-pull section can control pickup switching or active-passive switching for electronic circuits.

    – jako przełącznik active/passive oraz volume dla obu pickupów
    (master)

    2) „Balance (Blend) Control”

    http://www.noll-electronic.de/potentiometer/

    This special positive/negative audio taper potentiometer allows to combine and blend 2 magnetic pickups without any loss of sound in center click position. Available: 250KA/250KC c.c.

    – proporcje pickupów

    3) Potencjometr z zestawu Tone Capsule np. dla hi mid

    4) Podwójny do regulacji barwy 50kOhm np. bass i low mid

    Podwójny potencjometr (stacked) do preampów basowych. Służy do regulacji pasma dolnego i górnego 50 kOhm B + 50 kOhm B – charakterystyka liniowa.

    – na potencjometrach Tone Capsule widnieją znaczniki 50k lin, przypuszczam
    zatem, że taki będzie dobry. Czy może wzmianka „służy do regulacji pasma
    dolnego i górnego” oznacza jednak, że nie mogę go użyć do 70Hz i
    2,8kHz?

    Oraz czy potencjometr ten jest kompatybilnym zamiennikiem dla dwóch
    oryginalnych z kompletu Tone Capsule, które mają regulację +/- 12dB.

    Takie będą odpowiednie? Gorzej z dostępnością noll electronics, tzn nie
    wiem czy prowadzą sprzedaż detaliczną. Napiszę do nich, gdy już ustalę
    czy są okay. Ciężko mi było znaleźć takie potencjometry w zwykłych
    sklepach, najlepiej nieco tańsze, niż np. Aguilar.

    Na koniec, czy potrzebuję czegoś jeszcze (poza klipsem do baterii). Czy nawet
    jeśli potencjometry te są odpowiednie, to czy 13 żył wychodzących z Tone
    Capsule wystarczy do połączenia wszystkiego w spójną całość?

    Dziękuję

  3. 1. Przy dwóch bateriach masz dwa razy większe napięcie. W większości
    urządzeń potrafiących działać przy 9V i 18V na większym napięciu jest
    większy headroom, co na ogół przekłada się na lepszą dynamikę.

    2. Jeśli chodzi o koncepcję i wartości to potki dobrałeś sobie spoko.
    Powinno zabanglać. Weź jeszcze pod uwagę, że potki push-pull, podwójne
    oraz balansu zajmują więcej miejsca wewnątrz komory elektroniki od
    standardowych. Jeśli nie masz osobnego miejsca w korpusie na baterie może
    się okazać, że przy takiej konfiguracji nie będziesz miał gdzie upchnąć
    baterii. Lepiej sprawdź to zanim zaczniesz zamawiać – jakbym kupił potków
    za 200zł i potem nie mógł tego złożyć to bym się delikatnie wnerwił
    😉

    Potków nie musisz kupować nolla. Poszukaj na
    http://www.guitarproject.pl/ albo w
    mayshopie, prawie na pewno są tam bardziej dostępne alternatywy.

  4. W jazz basach tradycyjnie stosuje się dwa vol zamiast vol+bal ale jeśli sam
    sobie składasz bebchy to jest tylko kwestią preferencji, w obu przypadkach
    będzie to działać poprawnie.

    Impedancji potencjometrów nie sumuje się ani nie dzieli na ilość
    pickupów. Układ pasywny jako całość „wybiera sobie” najniższą
    impedancję jaką ma na drodze sygnału. Im większa impedancja tym więcej
    góry przepuszcza układ. Do singli stosuje się 250k bo single mają bardzo
    dużo góry względem reszty pasma. Do humbuckerów 500k bo mają jej względnie
    mało. Siła sygnału nie gra tu roli.

    Najlepiej sprawdzić na stronie producenta jakie potki polecają do tych
    pickupów. Są różne typy humbuckerów, niektóre udają brzmienie singli i
    może być tak, że przy 500k będziesz miał za dużo góry. Z tego co widzę
    te pickupy to split inline, czyli tak jakby precel w obudowie singla a nie
    klasyczny humb. Spodziewałbym się raczej charakteru singli niż humbuckerów po
    tych pickupach. Nie widzę na stronie producenta zalecanej impedancji
    potków, może warto by do nich napisać z pytaniem.

  5. Zatem jeden pot 500K na dwa pickupy nie zadziała przypadkiem jak 250K na
    jeden hambucker?

    Nie wiem czy to tak do końca działa 😀 ale nie wypowiem się bo się nie znam
    aż tak na elektronice.

    czy stosuje się w ogóle rozwiązanie jakie tu proponuje, czyli coś co
    nazwałem sobie master volume (jeden pot dla obu pickupów)?

    No niestety kupuiłeś taki a nie inny preamp , wiec jakoś musisz z tego
    wyjść.Raczej się nie stosuje , ale jak nie Masz innego wyjscia to czemu nie
    ?? Ja po prostu na Twoim miejscu kupiłbym preamp taki jak trzeba jeśli chodzi o
    ilosć potencjomentrów i nie byloby kombinacji.Dwa razy zmieniałem już
    preampy i zawsze to było moim proirytetem.

    2x Volume 500K wraz z push-pull. Potrzebne aż 2,7cm w głąb. Do tego
    potencjometry z Tone Capsule i… to wszystko.

    Ponownie proszę o weryfikację.

    Powinno działać , pulll push jako switch (jeśli ten pot ma taka opcję).I
    volume jak volume.

  6. U ciebie układ jest pasywny dopóki nie trafia do darkglassa, dopiero tam jest
    aktywnie. Wszystko co jest przed darkglassem traktuj tak, jakbyś normalną
    pasywną elektronikę składał. Bierz 250k.

    Twoja obserwacja odnośnie zachowania singli na 250k i 500k nie pokrywa się z
    teorią ani tym, co sam znam z autopsji. Zamontowanie potków o wyższej
    impedancji zawsze otwiera górę, niezależnie od konstrukcji
    pickupów.

    Jeśli podmiana potków w twoim eksperymencie była jedyną zmienną (ten sam
    wzmacniacz, paczka, gitara, pomieszczenie, okablowanie, ustawienia brzmienia,
    struny itd.) to jedyne uzasadnienie takiego stanu rzeczy jakie mi przychodzi do
    głowy, to że potki 500k miałeś słabszej jakości od tych 250k, może nawet
    uszkodzone. Albo niechcący wsadziłeś tam 50k zamiast 500k – wtedy faktycznie
    góra by znikła i wylazłby brzydki, nosowy środek.

    250k do singli stosuje się właśnie po to, żeby trochę im podciąć górę
    bo na 500k dla „normalnego” grania mają jej za dużo.

  7. @tapchan

    Twoja obserwacja odnośnie zachowania singli na 250k i 500k nie pokrywa się z teorią ani tym, co sam znam z autopsji. Zamontowanie potków o wyższej impedancji zawsze otwiera górę, niezależnie od konstrukcji pickupów.

    Oceniałem na przykładzie nagranego przez kogoś porównania

    https://www.youtube.com/watch?v=1Orw-fRRhnE

    500K ma lekko więcej dołu, znacznie więcej ~700Hz-1kHz i trochę mniej
    błyszczącej górki. Z jakiegoś powodu 1M jest bliższe 250K. Może źle
    zostało oznaczone przez autora. Niemniej, ufam że zasadniczo jest jak
    mówisz.

    Jeszcze co do Delano Jc5He – faktycznie, bardziej ich słuchałem, niż
    przyglądałem konstrukcji. W żadnym wypadku nie są to humbuckery, tylko
    single w konstrukcji redukującej szum. W ciągu ostatnich dni zdecydowałem
    się na Aguilar AG-5J-HC (też taka konstrukcja tylko nieco inaczej
    brzmią)

    Dzięki

    @OMSON

    I to jest to. Nie słyszałem o Audere, ale gdy się temu przyjrzałem, szybko
    zdałem sobie sprawę, że nadszedł koniec poszukiwań dalszych rozwiązań.
    Banalny montaż i uniwersalny układ. Niemniej, czytając o tym, przypadkiem
    natknąłem się jeszcze na East West J Retro Deluxe i ostatecznie wybrałem
    właśnie tę elektronikę. Dodatkowy filtr parametryczny, więc jeszcze
    lepiej. Trafiłem na opiniię jednego gościa, który twierdzi, że Audere syczy
    w wysokim rejestrze. Pisał, że dostał od producenta drugi egzemplarz,
    zmieniał gitarę i to samo. Może miał pecha lub bardziej, niż inni zwracał
    na to uwagę? W końcu wziął też coś od John East i ma ciszę.

    Uff, dwa linki, a sporo zmieniły. Nareszcie zamówiłem gitarę:)

    Dzięki wszystkim, pozdrawiam

  8. Dzięki za wyjaśnienie kwestii baterii. Będę starał się o miejsce na dwie
    baterie.

    Co do punktu drugiego. Przeczytałem, że pot vol 250K stosuje się z reguły
    dla singli, a 500K do humbuckerów.

    Wytłumaczone zostało to tym, że hum ma większy sygnał wyjściowy i 250K
    ściełoby górę pasma.

    Delano JC5HE to humbucker (będę miał dwa) o rozmiarze singla standard.

    Zatem jeden pot 500K na dwa pickupy nie zadziała przypadkiem jak 250K na
    jeden humbucker?

    I czy stosuje się w ogóle rozwiązanie jakie tu proponuje, czyli coś co
    nazwałem sobie master volume (jeden pot dla obu pickupów)?

    Szukałem na guitarproject oraz w mayshopie i wciąż czegoś brakuje lub
    martwię się, że przekombinuje.

    Trafiłem jeszcze na jeden i niestety bardzo drogi (66$) potencjometr, który
    zarazem może być strzałem w 10. Ponownie noll, bo zamiennika nie
    znalazłem.

    „Double Shaft (stacked) – Push/Pull”

    http://www.noll-electronic.de/potentiometer/

    – 2x Volume 500K wraz z push-pull. Potrzebne aż 2,7cm w głąb. Do tego
    potencjometry z Tone Capsule i… to wszystko.

    Ponownie proszę o weryfikację.

    Schemat oryginalny

    Schemat zmodyfikowany

    – wiem, że średnio wyraźny, ale z grubsza przeniosłem się z dwóch volume
    i przełącznika na potencjometr o którym mowa

  9. @szczota,

    jeszcze nie kupiłem, ale się uwziąłem na Tone Capsule.

    Ten z kolei istnieje wyłącznie w wersji 3-pasmowej, a dostępnych miejsc mam
    4.

    Dzięki

    @tapchan,

    dzięki za odpowiedź. Napisałem krótko do Delano z pytaniem czy dla JC5HE
    lepiej zastosować 250k czy 500k. Bez szczegółów.

    Odpisali, że 250k będą dobre dla instalacji pasywnej.

    Czy w kontekście mojej pasywno-aktywnej elektroniki zmienia to postać rzeczy,
    czy mam wziąć ten potencjometr w wersji 250k?

    Słuchając porównań pomiędzy 250k a 500k na przykładzie gitary
    elektrycznej, zauważyłem że:

    – single gra jaśniej na 250k, natomiast 500k ma ściętą górę i
    wyeksponowany środek (dla mnie nieprzyjemne)

    – humbucker na odwrót, im wyższa impedancja tym bardziej otwarte pasmo

    w związku z czym, zdanie:

    do singli stosuje się 250k bo single mają bardzo dużo góry względem reszty pasma. Do humbuckerów 500k bo mają jej względnie mało

    rozumiem, ze 250k dla singla jest po to, aby tej góry nie stracić. Wcześniej
    myślałem, że dzięki 250k nie brzmi w sposób przejaskrawiony a 500k
    przejaskrawiłoby brzmienie.

    Powiem tylko, że nie chciałbym zamulić góry pasma w basie. Lubię brzmienie
    np. Pastoriusa grającego przede wszystkim środkiem, ale nie jest to moim
    celem dla tej gitary

    Pozdrawiam

  10. Zamówiłeś już tego Johna Easta ? Jeśli mógłbym Ci coś doradzić to
    spróbuj za pośrednictwem p. Romka Koca z firmy GMR. On montuje te preampy w
    swoich gitarach i u Easta ma prawdopodobnie spore rabaty. Jak kupowałem swój
    J-RETRO 01 to kontaktowałem się telefonicznie z Johnem, aby ustalić pewne
    niuanse związane z moim „left-handed”. Jak już uzgodniliśmy szczegóły
    techniczne odnośnie kierunku obracania się potencjometrów na moim preampie
    to sam zaproponował, aby zakup zrealizować poprzez GMR, bo będzie
    korzystniej. I rzeczywiście – Roman Koc (nawiasem mówiąc – bardzo
    sympatyczny facet) ściągnął i sprzedał mi ten preamp za 1000zł (był rok
    2014 lub 2015). Cena w funtach była podobna jak teraz,ale kurs do złotego
    był chyba mniej korzystny niż obecnie.

  11. @zbikra

    Gitarę zamówiłem u Maruszczyka, który również montuje w swoich gitarach
    tę elektronikę. Tak do końca nie zwracałem uwagi ile za nią policzył, bo
    bardziej mnie interesował całościowy koszt gitary. Pomimo tej elektroniki,
    nie poczułem, żeby wyszło jakoś bardzo drogo. Raczej na pewno nie tyle ile
    było podane detalicznie, czyli €350

    Dzięki, doceniam chęci pomocy!

Możliwość komentowania została wyłączona.