Problem Brzmienia Na Probie

Problem brzmienia na pr贸bie.

Czytelnik zg艂asza problem z brzmieniem basu podczas pr贸by, gdy u偶ywa kolumny basowej Tc Electronic RS410 ze wzmacniaczem Tc Electronic RH750. Brakuje mu mocnego do艂u, a d藕wi臋k jest zamulaj膮cy i traci si臋 w mixie z zespo艂em.

Witam. Mam powa偶ny problem. Ot贸偶 kupi艂em u偶ywan膮 kolumn臋 bas贸w膮 Tc
Electronic RS410 dedykowan膮 pod heada Tc Electronic RH750 kt贸rego tak偶e
u偶ywam i na pr贸bie jest taka sytuacj臋 偶e mnie nie s艂ycha膰 gdy gram z
zespo艂em. Brakuje mocnego do艂u a jest sam 艣rodek i bardzo przyt艂umione i
zamulaj膮ce brzmienie kt贸re prawie ca艂kowicie si臋 traci podczas wsp贸lnej
gry. Gdy kr臋c臋 ga艂kami wzmacniacza na wszystkie mo偶liwe sposoby brzmienie
nie poprawia si臋 ale nieznacznie zmienia jednym s艂owem prawie nie czu膰
r贸偶nicy, gdy ucinam basu albo 艣rodka wszystko chodzi tylko ciszej a
brzmienie nadal bardzo zamula si臋 traci z innymi instrumentami.Dodawanie
treble te偶 nie pomaga. Posiadam tak偶e kolumn臋 dwu g艂o艣nikow膮 opart膮 na
Celsetionach TF1020 i na nich wszystko na pr贸bie chodzi 艣wietnie z tym samym
wzmacniaczem RH 750, brzmienie nie traci si臋 a na wzmaku volume 4/10 mocy i
wszystko gada jak nale偶y a z t膮 ,,dedykowan膮” kolumn膮 wzmacniacz czy na
50% mocy czy na 80% to nadal tak samo zamula 艣rodkiem i go nie s艂ycha膰 gdy
gra perka i gitary. Moje pytanie brzmi w czym problem ? Czy chodzi o to 偶e
kolumna Tc Electronic jest na 8 ohm a kolumna dwu g艂o艣nikowa na 4 ohm ? A
mo偶e to wina ma艂ej salki pr贸b gdzie bas z du偶ej kolumny nie ma gdzie
wybrzmiewa膰 ? S膮 tutaj jacy艣 posiadacze wzmacniaczy Tc Electronic albo
tych偶e kolumn ?

Co mog臋 zrobi膰, je艣li na pr贸bie nie s艂ycha膰 mnie, mimo 偶e mam u偶ywan膮 kolumn臋 basow膮 Tc Electronic RS410 i head Tc Electronic RH750, kt贸re s膮 dedykowane do siebie?
Dlaczego brakuje mi mocy i basu, a jest tylko 艣rodek i przyt艂umione brzmienie na pr贸bie?
Co robi膰, gdy nie czuje si臋 r贸偶nicy w brzmieniu po kr臋ceniu ga艂kami wzmacniacza dla kolumny TC Electronic RS410 na pr贸bie?
Jak temu zaradzi膰, 偶e podczas gry z zespo艂em nie s艂ycha膰 mnie, mimo 偶e dodawanie treble nic nie pomaga?
Czy kolumna TC Electronic RS410 mog艂a mie膰 wp艂yw na to, 偶e brzmienie traci艂o si臋 podczas wsp贸lnej gry z innymi instrumentami na pr贸bie?
Co zrobi膰, je艣li na pr贸bie ucinanie basu albo 艣rodka powoduje, 偶e wszystko chodzi tylko ciszej?
Czy to mo偶liwe, 偶e przyczyn膮 problemu s艂abego brzmienia na pr贸bie jest to, 偶e kolumna TC Electronic RS410 jest na 8 ohm a kolumna dwu g艂o艣nikowa na Celsetionach TF1020 na 4 ohm?
Czy ma艂a sala pr贸b mo偶e wp艂ywa膰 na to, 偶e bas z du偶ej kolumny nie ma gdzie wybrzmiewa膰?
Czy kto艣 tutaj ma wzmacniacz Tc Electronic lub t臋 kolumn臋 basow膮 i m贸g艂by mi pom贸c?
Czy istnieje spos贸b, aby rozwi膮za膰 problem z brzmieniem na pr贸bie z kolumn膮 TC Electronic RS410 i head Tc Electronic RH750?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮
yarogrzmot
yarogrzmot
Artyku艂y: 0

22 komentarze

  1. Ja mia艂em podobny problem i wina by艂a w kostce. M贸j stroik z peda艂bordu
    t艂umi艂 i s艂ycha膰 by艂o tylko buczenie. Podepnij si臋, je艣li u偶ywasz
    jaki艣 kostek, gitar膮 bezpo艣rednio do wzmacniacza, mo偶e co艣 si臋 zmieni.

  2. Te偶 mia艂em kiedy艣 taki problem, ale tylko w jednej salce pr贸b. Na innej
    salce, przy u偶ywaniu tego samego nag艂o艣nienia, tego problemu nie by艂o. Nikt
    nie umia艂 tego sensownie wyt艂umaczy膰. Domys艂y by艂y 偶e to oczywi艣cie wina
    salki kt贸ra t艂umi艂a basy, nawet tak twierdzi艂 gitarzysta kt贸ry studiowa艂
    nag艂o艣nienie i akustyk臋. Podobno cz臋stotliwo艣ci piecy gitarzyst贸w i
    basisty nak艂ada艂y si臋 i wygrywa艂y wy偶sze d藕wi臋ki, ale tylko na tej
    salce.

  3. A ja zapytam co gracie, jaki masz bas (chyba, ze napisa艂e艣 i przeoczy艂em) i
    na czym graj膮 gitarzy艣ci.

  4. Gramy heavy metal, moja gitara basowa wstyd mi to przyzna膰 ale nie wiem
    dok艂adnie co w niej jest. Wiem tylko 偶e to gitara lutnicza posiada jeden
    aktywny przetwornik seymour duncan z bardzo mocnym sygna艂em a osprz臋t jest
    oparty na osprz臋cie music man, 5 strun. Jeden gitarzysta gra na Headzie
    Randalla Rt 100 + kolumna Randall RS 412 XC drugi gitarzysta head Blackstar
    HT-Stage 100 + kolumna akurat by艂a tylko jedno g艂o艣nikowa w艂asnor臋cznie
    robiona ale nie pami臋tam na jakim g艂o艣niku. Je艣li chodzi o perkusje to mamy
    nag艂o艣nion膮 sam膮 stop臋 na pr贸bach puszczon膮 z trigera na wzmacniacz i
    kolumny JBL 2x 500 watt Pozdrawiam

  5. Mo偶e kto艣 si臋 u艣mieje, ale bardzo polecam 艣ciszenie gitarnik贸w. Serio.
    Naprawd臋 dzia艂a. W ka偶dej sali.

    Perkusisty oczywi艣cie nie 艣ciszysz, ale gitarnicy cz臋sto stawiaj膮 艣cian臋
    d藕wi臋ku i maj膮 wszystko w powa偶aniu, bo ich „musi by膰 s艂ycha膰”. Ot贸偶
    moim zdaniem to tak nie dzia艂a. A naj艣mieszniejsze jest to, 偶e nie trzeba
    ucina膰 ich np. od razu o po艂ow臋. Wystarczy o z膮bek. Efekt –
    natychmiastowy…

  6. Nawet nie tyle ich przycisza膰 to dogra膰 ich EQ do naszego. Fajnie jak rzuca
    ich gitara mi臋sem sama, ale w zespole to nie gra i tyle, musi by膰 miejsce dla
    basu. To naprawd臋 potrafi zablokowa膰 nasz膮 s艂yszalno艣膰.

  7. @Jagdpanther: Mo偶e kto艣 si臋 u艣mieje, ale bardzo polecam 艣ciszenie gitarnik贸w. Serio. Naprawd臋 dzia艂a. W ka偶dej sali.

    To forum basowe, wi臋c si臋 nie ma kto u艣mia膰 ;-). Popieram generalnie.

  8. Mo偶e mocy ma艂o? Jak si臋 Twoi gitarowi zbyt porz膮dnie rozkr臋c膮 to tylko
    lod贸wa mo偶e im dor贸wna膰 g艂o艣no艣ci膮. By艂em na koncercie gdzie go艣ciu
    rozkr臋cony na full na SVT3+lod贸wka nie by艂 w og贸le s艂yszalny bo go 2 mesy
    t艂amsi艂y nieziemsko. Fakt, 偶e koncert s艂abo nag艂o艣niony bo mi m贸zg si臋
    stopi艂 po p贸艂 godziny.

    A mo偶e paka ma nieoryginalne g艂o艣niki – bo IMHO ta paka jest naprawd臋
    spoko.

  9. Ja my艣l臋, 偶e to kwestia ustawienia pak wzgl臋dem 艣cian lub EQ ale na
    piecach gitarowych.

    Zdj膮膰 im do艂u! I g艂o艣no艣ci.

    A salka pr贸b czasem nie jest „wyt艂umiona” opakowaniami po jajach? 馃槈

  10. Nie u偶ywamy wyt艂umienia z opakowa艅 po jajach 馃榾 Raz kolumna by艂a grana na
    naszej salce w gara偶u o 艣redniej wielko艣ci a raz na du偶ej i wysokiej sali.
    W gara偶u brzmia艂o du偶o gorzej ni偶 na du偶ej sali. A co s膮dzicie o jakiej艣
    kostce equalizera mo偶e by mi to pomog艂o wyci膮gn膮膰 z tej bardzo
    ,,mul膮cej” paczki jakie艣 偶ywe brzmienie z basem o dobrym przebiciu ?

  11. Nadal uwa偶am, 偶e to wina raczej gitar ni偶 Twojego sprz臋tu. Je艣li ustawiasz
    eq na godzin臋 12 (czyli flat) i ju偶 nie jest dobrze, to znaczy 偶e co艣 si臋
    nie zgadza. Paka i piec jest dobra, bas raczej te偶.

  12. @mazdah: Nadal uwa偶am, 偶e to wina raczej gitar ni偶 Twojego sprz臋tu. Je艣li ustawiasz eq na godzin臋 12 (czyli flat) i ju偶 nie jest dobrze, to znaczy 偶e co艣 si臋 nie zgadza. Paka i piec jest dobra, bas raczej te偶.

    Nie znam si臋, to si臋 wypowiem: RH750 i RH450 maj膮 ustawiane cz臋stotliwo艣ci
    dla ga艂ek EQ, wi臋c mo偶e tam jest pies pogrzebany? To, 偶e EQ wygl膮da jakby
    by艂o p艂asko nie znaczy, 偶e tak jest w rzeczywisto艣ci – by膰 mo偶e p艂asko
    s膮 jakie艣 „kosmiczne” cz臋stotliwo艣ci…

  13. Nie wymy艣laj znowu. W wypadkach takich jak opisa艂e艣 wszystko jest win膮 EQ,
    a nie braku mocy tudzie偶 faktu braku lod贸wy pod wzmakiem.

  14. A moim zdaniem bicza z g… nie ukr臋cisz. 艢ciszanie i grzebanie w EQ to
    p贸艂艣rodki IMHO jak chcesz gra膰 dla Szatana.

  15. Jak chcesz brzmie膰 dobrze, to jedyne 艣rodki (i to niezale偶nie od sprz臋tu).
    Jak chcesz sia膰 idiotyczny ha艂as, no to jeste艣 w domu.

    I powiedzenie, kt贸rej bardziej tu pasuje, to to, 偶e z艂ej baletnicy
    przeszkadza r膮bek u sp贸dnicy.

  16. @yarogrzmot: Posiadam tak偶e kolumn臋 dwu g艂o艣nikow膮 opart膮 na Celsetionach TF1020 i na nich wszystko na pr贸bie chodzi 艣wietnie z tym samym wzmacniaczem RH 750….

    A mo偶e tutaj jest tzw. pies pogrzebany?

    U偶ywana kolumna Tc Electronic RS410 – a na pewno jest w 100% sprawna?

    G艂o艣nik贸w nikt nie wymienia艂?

  17. W ma艂ych pomieszczeniach du偶ym problemem s膮 odbicia d藕wi臋ku od 艣cian.

    W du偶ym uproszczeniu fala d藕wi臋kowa leci sobie do 艣ciany stopniowo trac膮c
    po drodze energi臋. Po zderzeniu ze 艣cian膮 cze艣膰 energii 艣ciana bierze na
    siebie, cz臋艣膰 natomiast odbija si臋 i dalej trac膮c powoli energi臋 wraca w
    stron臋 藕r贸d艂a d藕wi臋ku. W takiej sytuacji wybrane cz臋stotliwo艣ci
    zale偶ne od odleg艂o艣ci 艣ciany od g艂o艣nik贸w b臋d膮 si臋 w mniejszym lub
    wi臋kszym stopniu t艂umi膰 ze wzgl臋du na odwrotn膮 faz臋 odbicia wzgl臋dem
    sygna艂u 藕r贸d艂a. Si艂a tego zjawiska b臋dzie najwi臋ksza przy 艣cianie,
    poniewa偶 energia akustyczna przed i po odbiciu jest tutaj najbardziej
    wyr贸wnana. Mo偶na tego zjawiska do艣wiadczy膰 na koncertach w klubach –
    staj膮c pod 艣cin膮 na przeciwko sceny cz臋sto okazuje si臋, 偶e bas zatyka
    uszy a gitar prawie nie s艂ycha膰, podczas gdy pod scen膮 sytuacja jest
    dok艂adnie odwrotna.

    Teraz przenie艣my to do艣wiadczenie do ma艂ej salki. Poniewa偶 odleg艂o艣膰 od
    艣ciany jest ma艂a energia odbicia jest zbli偶ona do energii generowanej przez
    g艂o艣nik. Kolokwialnie m贸wi膮c pomieszczenie d艂awi ci kolumn臋. Dlaczego
    d艂awi 410 a nie d艂awi 210? By膰 mo偶e postawi艂e艣 je w ro偶nych miejscach w
    pomieszczeniu i 210 sta艂a w tym w艂a艣ciwym. By膰 mo偶e 410 jest strojona
    akurat do grania w pasmach, kt贸re najmocniej si臋 znosz膮 na waszej sali,
    podczas gdy 210 okaza艂a si臋 „艣wi臋tym Graalem”. Mo偶e 410 jest strojona do
    cz臋stotliwo艣ci, w kt贸rych twoje wios艂o sobie nie radzi.

    Pierwsze co bym zrobi艂 na twoim miejscu to sprawdzi艂bym obie kolumny
    wykluczaj膮c wp艂yw pomieszczenia. Najpro艣ciej wystawi膰 piec na dw贸r i
    zrobi膰 test por贸wnawczy. EQ w pozycjach neutralnych, gain i master do smaku.
    Je艣li w takich warunkach nadal 410 b臋dzie radzi艂a sobie ewidentnie gorzej od
    210 to albo 410 jest walni臋ta, albo nie dogaduje si臋 z twoj膮 gitar膮. Je艣li
    jednak b臋dzie ok, to problemem ewidentnie jest pomieszczenie.

    Potencjalnych rozwi膮za艅 problemu jest kilka. Po kolei:

    1. Pokombinowa膰 z ustawieniem piec贸w. Nie m贸wi臋 o brzmieniu tylko o fizycznym rozmieszczeniu. Szczeg贸lnie o艣 pieca basowego nie powinna by膰 skierowana prostopadle do przeciwleg艂ej 艣ciany. Dobrze jest ustawi膰 piec pod k膮tem ~40 stopni. Warto te偶 ustawi膰 kolumn膮 na podwy偶szeniu, tak by mia艂a bli偶ej do ucha. Mo偶na te偶 pokombinowa膰 z ustawieniem muzyk贸w. Generalnie stanie plecami do pieca le偶膮cego na pod艂odze stoj膮c p贸艂 metra od niego to bardzo dobra recepta na ca艂kowity brak s艂yszalno艣ci.
    2. Herezja, ale gra膰 ciszej. Im mniejsza energia akustyczna przy przeciwleg艂ej 艣cianie, tym bli偶ej 艣ciany „znika” fala odbita, dzi臋ki czemu wzrasta dystans od pieca na kt贸rym fala pierwotna nie musi walczy膰 z przeciwfaz膮. Przy okazji znika problem z maskowaniem si臋 instrument贸w. Robi si臋 selektywniej, uszy mniej bol膮. Pozytywnym efektem ubocznym jest weryfikacja brzmienia zespo艂u – je艣li przy cichym graniu jaki艣 instrument znika lub ha艂asuje to przy g艂o艣nym graniu problem si臋 spot臋guje. Negatywnym jest mniejsza frajda z napierdalania.
    3. Poszuka膰 wi臋kszego pomieszczenia. 5x5m to wed艂ug mojego do艣wiadczenia absolutne minimum do g艂o艣nego grania.
  18. Ok dzi臋ki wszystkim za pomoc, popr贸buje rozwi膮zania problemu, kt贸re
    napisza艂 tapczan. Zamykam temat i pozdrawiam

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.