Kontrabasowe brzmienie basówki – jakie drewno, pickupy etc

Witam – mam pytanie-jak można uzyskać brzmienie kontrabasu w basówce? Jakie
drewno najlepiej się nadaje, jakie pickupy, jaka elektronika itd.

Pozdrawiam

Podziel się swoją opinią
piotreek7
piotreek7
Artykuły: 5

36 komentarzy

  1. No właśnie taki temat nawet ja zakładałem a go nie widze nigdzie :/
    Najlepiej wywalić progi i dać przetwornik/ most piezoelektryczny ale i to nie
    da ci dokłądnego brzmienia kontrabasu

    perz- akurat na tym się nie znam ale o tym była dyskusja i duża część
    mówiła, że raczej przy mostku 😀

  2. I dać pickup przy 24 progu (albo przy ćwierci struny). Spawacz mi sugerował
    DiMarzio Model One. Faktycznie brzmi jak trzeba.

  3. Witam

    Niestety, co kontrabas to kontrabas. Ja od kilku dni również mam to w
    głowie, zwłaszcza, że lutnik zabiera się za fretlessa. Mój pomysł na to
    jest następujący:

    – przystawka blisko szyjki (rozsądnie oczywiście),

    – do tego jeszcze specyfika grania, ja opieram kciuk na szyjce i szarpię za
    struny w okolicach ostatniego progu

    To taka namiastka kontrabasu, może kiedyś oszaleję bardziej i spalę
    basówki na rzecz kontrabasu 😉

  4. Tak myślisz Kapralu? hmmm…no nie wiem…np. Alembic tak średnio
    kontrabasowo gra…a tylko taką basówkę z „tone chamber” miałem okazję
    wypróbować…

  5. Jeśli gryf krótszy niż 24 progi to nie. Na wysokości ćwierci struny, bo
    tam jest węzeł. Ale to tylko w teorii, bo i tak grając skraca się przecież
    strunę. Może wyjściem byłoby nie sięganie dalej, niż do czwartego progu.
    Próbowałem sobie nawet, ale mi niewygodnie bo ręka mi pamięta schematy w
    pozycjach. Chociaż po jakimś czasie można by się przestawić

  6. No to zależy jakie te komory akustyczne, ale nawet logika podpowiada, że jak
    bas będzie miał komory akustyczne, to brzmienie będzie bardziej w kierunku
    kontrabasu.

  7. Żadnych więc przystawek. Nawet piezo. Bas akustyk, komory z mikrofonami i
    struny z kiszki. Lepiej się już nie da:)

  8. To teraz trochę utrudnie pytanie:D Mam bas „normalny”, z przystawkami
    ułożonymi tradycyjnie i tylko mogę wybrać drewno do niego – jakie byście
    wybrali, żeby zbliżyło brzmienie do kontrabasu?

  9. proszę wyjasnij mi co to znaczy ze masz bass „normalny” i że masz tradycyjnie
    ułożone przystawki ? sorry ale nie wyobrazam sobie jakoś tego basu 😀

  10. To już akurat brednia dla mnie. Bas elektryczny to bas elektryczny, a
    kontrabas to kontrabas. To tak jakbyś kupował gitarę elektryczną i pytał
    jak najlepiej zrobić, żeby brzmiała jak wiolonczela. No sorry :/

    Upraszam o nie schodzenie poniżej pewnego poziomu głupoty, bo młodzi ludzie
    czytający to forum gotowi pomyśleć, że zwykła basówka może brzmieć jak
    kontrabas.

  11. @Kapral:
    Upraszam o nie schodzenie poniżej pewnego poziomu głupoty, bo młodzi ludzie czytający to forum gotowi pomyśleć, że zwykła basówka może brzmieć jak kontrabas.

    No dobrze już, Kapral… to ja przepraszam i odszzcekuję mój ostatni post…
    to miały byC jaja… Nie przyszłoby mi do głowy, że ktoś to może wziąć
    poważnie…;):D;P

  12. Chodzi mi o typowy bas na jakim gra większość userów Basoofki – bez komór
    akustycznych, bez przystawek piezzo, z progami. A przystawki ułożone
    normalnie, czyli tak jak choćby w Jazz Bassie – bez jakiś ekstremalnych
    bliskości do 24 progu.

    Wiem, że nie zagram na basie elektrycznym brzmieniem kontrabasu, ale brzmienie
    zbliżone przecież można uzyskać. A mi chodzi głównie teraz o drewno –
    jakie by powodowało typowo kontrabasowy ciemny, ciepły i troszkę głuchy
    dźwięk? Mam olchowego Peaveya, wiem jak ukręcić na wzmaku i gitarze
    brzmienie podobne do kontrabasu pod względem tonów niskich, średnich itd,
    ale wtedy słychać, że brakuje gitarze tego ciepła, miękkości w brzmieniu
    – jakie drewno by to dało?

  13. Ta przystawkę to możesz przesunąć. Wystarczy frezarka i lutownica. Co do
    drewna to sam czegoś podobnego poszukiwałem i sprawdzałem już mahoń
    honduraski i jesion bagienny. Spawacz mi polecał jeszcze jakieś dwa gatunki,
    ale nie mogę otworzyć PW i niestety chwilowo Ci nie podpowiem (jak
    zadziałają PW to Ci wyślę). A co Ty w ogóle chcesz zrobić? Podmienić
    sobie dechę? To chyba trudne, jeśli się nie ma doświadczenia – trzeba
    pamiętać o ułożeniu słojów, zastanowić się czy mieszać gatunki, czy z
    przekładkami, czy w kanapkę – możliwości jest mnóstwo… No, chyba że
    masz nieograniczony dostęp do cholernie drogich gatunków egzotycznego drewna,
    wiele cierpliwości i trochę czasu…

  14. Z basu (np. Jazz) możesz uzyskać raczej brzmienia zbliżone do
    fortepianowych.

    Jeśli chodzi o fizyczne właściwości materiałów – zgadzam się z kolegamim
    nadmienię także iż nie ma jak na razie symulacji modelowania akustycznego,
    które w satysfakcjonujący sposób zmieni bas w kontrabas, casio w hammonda a
    organki w organy.

  15. @Aarth: nie ma jak na razie symulacji modelowania akustycznego, które w satysfakcjonujący sposób zmieni bas w kontrabas, casio w hammonda a organki w organy.

    Ależ oczywiście i gdyby nie to, to 3 metry od piecyka by nie leżał u mnie
    kontrabas;) Ale po prostu chciałem brzmienie basu troszkę zbliżyć. Dzięki
    za odpowiedzi, już mniej więcej wiem coś więcej odnośnie tematu.

    Pozdrawiam

  16. Mój kolega też ze śląska zrobił sobie sam jakiś czas temu coś takiego
    (bardzo podobne do tego ze zdjęcia),

    http://www.img153.imageshack.us/img153/9366/uprightbasly7.jpg

    nazywa się to „UPRIGHT BASS”, kolega to zdolna bestia, pewnie długo
    siedział, ale dokonał, pamiętam że brzmiało to świetnie, kontrabasowo
    właśnie, ale już dawno gdzieś to sprzedał 🙂

    Moze coś takiego by było alternatywą dla Ciebie?

  17. ja wpieprze offtopik… w moim stareńkim mensfeldzie zdejmowałem mostek i ku
    swojemu zdziwieniu odkryłem ze pod mostkiem jest dziurka i z tej dziurki
    wystaje kabelek… zupełnie tak jakby mostek był przystawką i ten kabelek do
    niego dotykał?? wytłumaczcie mi o co lotto i jak to mogę wykorzystac 😀 bo
    zajebisty fretless z niego(byłby gdyby nie krzywy trussrod) przerobiłem i
    podstrunica jest miodzio… HELP

  18. kububasek to jest uziemieni mostka żeby ci struny nie wyły wilkami jak ich nie
    dotykasz a masz podłączony bas do pieca 😀 Aarth co masz na mysli mowiac
    brzmienie fortepianowe ?? brales coś z czym wczesniej nie miales do czynienia ?

  19. Gdzieś był taki temat, że chłopu jolana galaxis bzyczała – tam też jest
    taki kabelek…

    US3 gdzieśtam wykorzystywało „fortepianowe” brzmienie basu – nie mam pojęcia
    jak oni to robili, czy to efekt jakiś czy kwestia samej gitary. Może jest
    jakiś bas np. rolanda, który pracuje jako sterownik a gra się samplami i
    pitch shifterem?…

  20. @uzeb: Aarth co masz na mysli mowiac brzmienie fortepianowe ?? brales coś z czym wczesniej nie miales do czynienia ?

    LOL!

    1. Napisałem o brzmieniach zbliżonych, a nie powielanych.

    2. Może zainteresuj się strunami posiadającymi bogatą harmonicznie,

    krystalicznie czystą górę, które w połączeniu z głębokim, mocnym dołem
    dają tzw. właśnie fortepianowe brzmienie właśnie na instrumentach dobrej
    jakości 🙂

  21. @piotreek7: „upright bass” to po angielsku kontrabas – może kolega ma kontrabas elektryczny?

    Po angielsku kontrabas to doublebass a upright odnosi się raczej do
    elektro-akustycznych hybryd…:-)

  22. No właśnie nie wiem jak to do końca jest, to była hybryda gitarowo-
    kontrabasowa, a mówił na to właśnie „upright bass” i pokazywał takie
    rzeczy w necie, więc mam podstawy sądzić że „upright bass” to nie kontrabas
    🙂

  23. po angielsku upright bass to kontrabas. Takie cuś jak wyżej, to EUB, czyli
    electric upright bass. Double bass to też kontrabas, podobnie jak acoustic
    bass i kilka jeszcze pewnie innych terminów. Wcześniej było wyłącznie
    acoustic bass, ale weszły takie właśnie hybrydy niebędące instrumentami
    akustycznymi, a termin electric bass był już zajęty przez basówkę, więc
    zaczęto kontrabasy (akustyczne i elektryczne) nazywać upright, a więc
    pionowy bas.

    ___________________________________________________________
    (www.sapfoto.com)

    Sprzedam combo HandBox Crush 150W, Eminence 15″, jak nowy.

  24. Faktycznie jest tak jak mówi Kolega Such O Dolsky, włąśnie zrobiłem
    eksperyment i wrzuciłem w google to hasło „upright bass” i dałem
    wyszukiwanie grafiki.

    Polecam! niektóre są z wyglądu łagodnie mówiąc… wyjątkowo odjechane –
    ciekawe jak z brzmieniem…?

  25. a jeśli chodzi o tytuł tematu – też czasem jest mi potrzebny jak najbardziej
    zbliżony do kontrabasu sound z basówki. Ja robię to tak – fretless, pickup
    przy gryfie, struny dość wysoko, prawa łapa nad gryfem, mocny atak z
    mięcha, pokrętło tone na maksa (odkręcone). Nie jest identycznie, ale
    gitarzystę rockowego możnaby oszukać.

    a i tak planuję sprawić sobie akustyczny kontrabas.

    ___________________________________________________________
    (www.sapfoto.com)

    Sprzedam combo HandBox Crush 150W, Eminence 15″, jak nowy.

  26. najstarsza nazwa to bass… określenie double bass powstało w latach 50-tych
    ubiegłego wieku, kiedy rozpanoszyły się gitary basowe, również nazywane po
    prostu bass. kontrabas nazwano więc podwójnym, dla odróżnienia i
    podkreślenia jego rozmiarów, może również głębszego brzmienia.

    ___________________________________________________________
    (www.sapfoto.com)

    Sprzedam combo HandBox Crush 150W, Eminence 15″, jak nowy.

Możliwość komentowania została wyłączona.