Budowa skal, kilka pytań laika

Witam,

Mam kilka pytań laika odnośnie skal. Jako, że z teorii jestem kompletna noga
pomyślałem, że warto znaleźć coś co pomoże mi nieco w doskonaleniu
swojej gry. Trafiłem ten dokument i uważam pomoże mi w zrozumieniu kilku
podstaw:

https://www.basoofka.net/files/sciaga_dla_leniwych_basistow_podstawy.pdf

I racja, jest dość przystępnie napisany. Mam jednak kilka pytań do niego,
może ktoś rozjaśni moje wątpliwości, otóż:

1. Diagram skali dur. Rozumiem, że taki jest jej pattern i trzymamy się
interwałów między poszczególnymi jej dźwiękami budując następne skale
na podstawie tej skali. A jaki jest interwał między dźwiękami 2 i 3 na tym
diagramie? Czy dobrze mi się wydaje, że to jest sekunda wielka?

Kolejne pytanie czy, możliwy jest interwał tercja mała korzystając z jednej
strony (np. na strunie E 3 próg i 6 próg). I czy będzie to to samo co na
strunie E 3 próg i 1 próg na strunie A)? Rozumiem, że te drugie dźwięki
tego interwału są w innych oktawach, tak? A jaki jest dokładnie podział
oktaw na gryfie gitary? Bo ja sobie kojarzę oktawy po kolei na klawiaturze np.
pianina. Tam jest jasny podział na oktawy, jak to wygląda na gryfie? Czy
skala przedstawiona na diagramie skali dur jest w jednej oktawie?

2. Diagram skali molowej i budowa jej od 6 dźwięku skali durowej jest dla
mnie jasna.

3. Diagram skali lokryckiej. Tutaj mam pewną wątpliwość. Budowa tej skali
ma dla mnie sens jeśli jest odpowiedź twierdząca na moje pytanie czy między
drugim i trzecim dźwiękiem skali durowej (podobnie jak między dźwiękami 8
i 9) jest interwał w postaci sekundy wielkiej. Przy założeniu, że tak jest
to od czego zależy to, czy przy dźwiękach skali złapiemy tę samą strunę
(skala lokrycka dźwięk drugi i trzeci), czy korzystamy z wyższej struny
(skala dur dźwięk 8 i 9).

Bo znów w skali lokryckiej dźwięki 9 i 10 są dalej rozmieszczane na strunie
D, a „zejście” na strunę G jest później. Od czego to zależy? Czy jest na
to jakaś zasada?

4. Akordy. Mniej więcej rozumiem jak się je buduję. A czy można budować
akordy w oparciu o inne skale niż durowa i molowa? Np. w oparciu o
lokrycką?

Z góry dziękuję za odpowiedzi. Nie wiem czy te pytania mają sens, ale by
jakoś zrozumieć temat chciałbym poznać na nie odpowiedzi.

Załączniki

-

Jak Ty oceniasz wpis?

Wiesz po co są te ikonki?

Wpisy są prywatnymi opiniami poszczególnych autorów.

Komentarzy: 1

  1. Ad.1.: Tak, dwa półtony.

    Ad.2.: Nie rozumiem po co podpunkt zatem. :D

    Ad.3.: Tak. Zauważ, że schemat grania tej skali jest taki sam jak skali
    jońskiej, zaczynasz jednakże dźwięk wcześniej, kończysz również
    dźwięk wcześniej. :) Struny wyższe będą opalcowane taka samo jak niższe
    - znajdujesz dźwięk toniczny dla skali i powtarzasz schemat grany wcześniej
    od najniższego dźwięĸu.

    Ad.4.: Dokładnie na tych samych zasadach, progresje będą inne ze względu na
    układ tonów/półtonów w skali, ale akordy budujemy na tych samych zasadach.
    :)

    P.S.: Mogłeś zapytać bezpośrednio w temacie ze ściągą.
Napisz odpowiedź