Odczytywanie i interpretacja zapisów akordowych

W śpiewnikach wszelakiej maści często nad tekstem piosenki znajduje się
zapis muzyczny wyrażony akordami. Grając na basie mam jednak pewien
niedostyt, gdyż wygrywanie dźwięku zapisanego w akordzie to nieco za
mało.

Jako przykład podam piosenkę Dżemu – Whisky

Mówią o mnie w mieścieGC9GC9

Co z niego za typ GC9GC9

Wciąż chodzi pijany GC9GC9

Pewnie nie wie, co to wstyd GC9GC9

Brudny, niedomyty D

W stajni ciągle śpi D

Czego szukasz w naszym mieście CEa

Idź do diabła, mówią ludzie CEa

Ludzie pełni cnót /x2 DGC9GC9

Jak można odgrywać muzykę z zapisu akordowego? I na jakiej zasadzie tworzy
się własne interpretacje, czy improwizacje na bas, trzymając się
tonacji.

Jak odczytać zapis akordowy i interpretować go na basie?
Czym należy kierować się przy tworzeniu własnej interpretacji lub improwizacji na bas w oparciu o zapis akordowy?
Jakie są sposoby na interpretację zapisu akordowego jako basista?
Jak radzić sobie z niedostatkiem informacji w zapisie akordowym podczas gry na basie?
Czy gra na basie oparta na zapisie akordowym poza wygrywaniem dźwięku akordu wymaga dodatkowych umiejętności?
Co należy robić, gdy akordy w zapisie muzycznym nie odpowiadają oryginalnym akordom piosenki?
Jak uniknąć błędów podczas gry na basie na podstawie zapisu akordowego?
Jak wprowadzać improwizacje na basie w oparciu o zapis akordowy?
Jak grać na basie w oparciu o skomplikowane zapisy akordowe i harmonie?
Jakie są najlepsze sposoby na nauczenie się czytania i interpretacji zapisu akordowego na basie?

Podziel się swoją opinią
duszanek
duszanek
Artykuły: 0

8 komentarzy

  1. W czytelni gdzieś jest napisane o akordach. Trza się tego nauczyć, i grać
    dźwięki z akordu.

  2. graj te dźwięki co są napisane ale też możesz dodawać np. tercje i
    kwinty.

    Więcej:

    smacznego!

  3. man musisz się nauczyc zasad budowy akordow i wtedy taki zapis jak podales w
    zupelnosci wystarcza żeby spokojnie grac. sciagnij z siecie szkole jazzowa
    aebersolda to będziesz miał tylko linie solisty i same akordy do okola , i
    jakoś caly jazzowy swiat z tego gra i jest cool. wiec polecam podstawy harmoni.
    pozdrawiam

  4. Gdybyś jeszcze był łaskaw skierować mnie dokładniej, na tą szkołę. Moje
    Googlowe podjazdy, nie przyniosły pożądanych rezultatów…

  5. duszanek na poczatek powiem tyle ze każdy akord sklada się przynajmniej z
    trzech dzwieko zazwyczaj jest to pryma tercja i kwinta, jeżeli masz na przyklad
    C to jest to zwykle Cdur czyli jeżeli chcesz zagrac akord to grasz C i E i G,
    jeżeli na przyklad chcesz zagrac jakiś pochod basowy niefalszujac to jak
    widzisz ze masz akord C to jest to Cdur czyli mozesz grac wszystkie dźwięki z
    tej gamy czasem tez gra się dodatkowo jakieś dźwięki przejsciowe nie pochodzace
    z tej gamy ale to już jest wyzsza szkola jazdy, gama C dur wyglada nastepujaco:
    C D E F G A Bb C

    np C+ (zamiast + może tez być z trojkacikiem o ile czegoś nie pomylilem) C D E
    F G A B C

    Sprawa jest prosta bo jak masz na przyklad akord G7 to jest to zwykly akord
    Gdur tylko ze zamiast trzech dźwięków grasz cztery pryma tercja kwinta septyma
    septyma dla tego ze masz zaznaczone 7 przy akordzie :)) itp itd

    Mam nadzieje ze wyrazilem się mozliwie prosto i zrozumiale, jeżeli napisalem
    jakieś glupoty to mnie poprawiajcie 😉

    Pozdrawiam

  6. Mały offtop :

    Załóżmy, iż gitarzysta gra C – czy mogę grac Amoll? ( pokrewieństwo skal
    )

  7. jeżeli chodzi ci o C7+ to mozesz zagrac pochod oparty na amolu ale akord
    niekoniecznie zasiedzi a jeżeli mowisz o zwyklym C to nie sa to pokrewne skale
    bo w

    C masz Bb a w amolu masz B wiec sam widzisz :))

  8. duszanek odezwij się do mnie na PW to ci napisze co i jak sciagnac i skad. jak
    znasz nuty to se poradzisz. pozdrawiam

Możliwość komentowania została wyłączona.