Poszukiwanie brzmienia – prośba o poradę

Cześć z góry uprzedzam, że nie wiem czy wątek powinien trafić akurat
tutaj, więc w razie co przenieście go tam gdzie powinien się znaleźć
😉

Ostatnio przerabiam nieco swoje brzmienie i chciałbym poznać kilka opinii /
pomysłów z zewnątrz na osiągnięcie konkretnego brzmienia, ale i nie tylko
( z chęcią przyjmę i przemyślę inne porady 😉 ).

Ale najpierw nieco o moim rigu:

Bass – Yamaha BBG5a z Customowymi przetwornikami od Merlina – zamknięte
Humbuckery stworzone z singli Jazzowych bez możliwości rozcewkowania – trzy
pozycje – mostkowy przetwornik/ oba naraz/ gryfowy przetwornik.

Efekty: Sans Amp Programmable Bass DI -> (opcjonalnie, ale używany z
rzadka) Zoom Bass 506 (ten pierwszy model) -> Fender Sublime Fuzz

Head: SWR Workiman’s 4004 i podpięty do pętli efektów Rackowy Equalizer.
Niestety w tym momencie jest on na sali a nie pamiętam jakiej jest firmy, dla
ułatwienia jednak podaję jakimi częstotliwościami można operować – w
dwóch zakresach -/+ 6 dB / -/+ 12 dB.

20, 25, 31, 40, 50, 63, 80, 100, 125, 160, 200, 250, 310, 400, 500, 630, 800,
1K, 1,25K, 1,6K, 2K, 2,5K, 3,1K, 4K, 5K, 6,3K 8K, 10K, 12,5K, 16K, 20K.

Paka: Na sali stosuje 2 paczki zamiennie. 4×10 od Orange’a i 1×18 od SWRa.

Strojenie: W kapeli stroimy się dość nisko z racji gitar i dość ciężkiej
muzyki jaką jest grany przez nas Post-Metal. ADGCF i w większości
przypadków GDGCF.

Brzmienia.

Poszukuje kilku konkretnych brzmień, tzn pomysłów na uzyskanie takowych
brzmień i czy w ogóle uważacie drodzy współbasiści czy przy obecnym rigu
jestem w stanie je uzyskać, a jeśli nie to o czym ewentualnie powinienem
pomyśleć przy następnych zakupach 😉

www.youtube.com/watch?v=tjFNQix_cVI

www.youtube.com/watch?v=ogB3LL-xo0Q (bass wchodzi około 3:20
dopiero)

www.youtube.com/watch?v=Az3SnrvFr_E&noredirect=1

www.youtube.com/watch?v=ekmOvpoulMM (bass wchodzi około 1:37)

www.youtube.com/watch?v=w8KQmps-Sog (dobry kontrast dla reszty
kawałków pod względem muzyczym, ale to brzmienie jest również czymś co
mnie bardzo interesuje)

No i tak jak pisałem wcześniej, inne rozwiązania też mnie interesują i z
chęcią je rozpatrzę. 😉

Załączniki

-

Jak Ty oceniasz wpis?

Wiesz po co są te ikonki?

Wpisy są prywatnymi opiniami poszczególnych autorów.

Komentarzy: 10

  1. Zlinkowałeś m.in. Ufomammut. A wiesz, na czym basista Ufomammut gra? :) Takie
    klimaty to zazwyczaj konkretne lampowe wzmacniacze, na tranzystorze przester
    będzie jednak "chłodniej" brzmiał :P (to trochę abstrakcyjne).

    W Cult of Luna to w ogóle ten "blaszany" charakter brzmienia jest z dwóch
    singli lub dwóch humbuckerów i grania kostką. Blindead to brzmienie z
    podobnego kierunku, a jak wyżej wspomniałem, Ufomammut to zupełnie inna
    bajka.

    Muse to w ogóle bym poza nawias wystawił, bo ten bas to mocno mi syntezatorem
    brzmi, może jest żywy, a może nie.

    PS. Ufomammut i post-metal? :D

    PPS. Trzeci link jest zrypany.
  2. Bardziej chodziło mi o przykład samego brzmienia i jego charakteru na czym mi
    zależy, wiem na czym Ufomammut gra i wiem jaki to gatunek muzyczny, niemniej
    jednak brzmienie ich basu jest mi bardzo bliskie. Nijak nie uważam, że grają
    post-metal inaczej idąc tym samym tropem zaliczałbym do tego też Muse, więc
    kaman ;)

    Mój SWR to hybryda tranzystora i lampy, więc jest to też nieco sporna
    kwestia jak brzmi na nim przester.

    W Muse bas może lecieć z podwójnej linii tak na dobrą sprawę z żywego i
    syntezowanego, tym nie mniej są odpowiednie efekty do zsytnezowania
    brzmienia.

    Brzmienia z Blindead i CoL są mi tak na prawdę najbliższe, pytanie tylko
    jaki mix, jakich wartości na eq powoduje ten punch i jak to określiłeś
    blaszany charakter. Jest mocno przesycony przesterem, ale nie traci
    mięsistości.

    PS

    Trzeci link naprawiony ;)
  3. Yyyyy... to ostatnie pytanie jest w sumie głupie o tyle, że jest pewne
    prawdopodobieństwo (być może duże), że oni nie nagrywali na swoich
    gratach, tylko na jakichś studyjnych cudach. Wtedy po prostu kręcisz gałkami
    we wzmacniaczu, aż "na ucho" uda Ci się uzyskać coś podobnego. Tutaj
    ludziom ciężko będzie udzielić takiej porady, bo Twoje pytanie tylko w
    ograniczonym zakresie dotyczy gitary basowej, raczej numerów, które się
    odstawia w studio bądź przy konsoli na koncercie :D.

    Inne kolumny, inne głośniki, struny, basy. To wszystko składa się na
    znaczną złożoność takiego zagadnienia :P.
  4. Odnosze wrażenie, że nie do końca zrozumiałeś o co mi konkretnie chodzi,
    albo ja napisałem to zbyt zawile. Nie przyszedłem tu po to, żeby
    powiedzieć: "Panie ukręć mi pan TO brzmienie.". Chciałem jedynie
    posiłkując się wiedzą innych dowiedzieć co zrobić, w jakim kierunku
    iść, żeby sobie ukręcić, takie brzmienie. Jakimi częstotliwościami
    operować, co podbić, co wyciszyć, czy dać, więcej drive'u czy nie, czy
    może warto zainwestować w jakiś efekt/kompresor/zmienić head itp.

    Porada na zasadzie kręć gałkami dopóki tego nie uzyskasz jest jakby to
    powiedzieć, odpowiedzią totalnie na odczepnego... Sorry, nie chcę jakoś
    wzbudzać niemiłych uczuć, ale kostkowanie żeby uzyskać więcej punchu...
    Powiedz mi coś czego nie wiem ziom.

    Skupiłeś się totalnie na podanych przeze mnie linkach, które miały być
    jedynie przykładami tego co chciałbym osiągnąć.

    Pozdrawiam i no bad feelings. ;)
  5. Cult of luna i blindead to maes brzmienie mm sr;)
  6. @szymek91: Odnosze wrażenie, że nie do końca zrozumiałeś o co mi konkretnie chodzi, albo ja napisałem to zbyt zawile. Nie przyszedłem tu po to, żeby powiedzieć: "Panie ukręć mi pan TO brzmienie.". Chciałem jedynie posiłkując się wiedzą innych dowiedzieć co zrobić, w jakim kierunku iść, żeby sobie ukręcić, takie brzmienie. Jakimi częstotliwościami operować, co podbić, co wyciszyć, czy dać, więcej drive'u czy nie, czy może warto zainwestować w jakiś efekt/kompresor/zmienić head itp.
    Porada na zasadzie kręć gałkami dopóki tego nie uzyskasz jest jakby to powiedzieć, odpowiedzią totalnie na odczepnego... Sorry, nie chcę jakoś wzbudzać niemiłych uczuć, ale kostkowanie żeby uzyskać więcej punchu... Powiedz mi coś czego nie wiem ziom.
    Skupiłeś się totalnie na podanych przeze mnie linkach, które miały być jedynie przykładami tego co chciałbym osiągnąć.
    Pozdrawiam i no bad feelings. ;)




    "Czy dać więcej drajwu" - yyyy... no nie mów mi, że tego nie słyszysz
    :D.

    Poza tym mówię Ci, w związku z tym, że Twój sprzęt ma określoną
    charakterystykę, a sprzęt, który używają w/w ma inną charakterystykę,
    przez co np. kiedy on musi przekręcić daną gałkę, Ty musisz zostawić w
    pozycji neutralnej (bo preampy są różne), więc lepiej to robić "na
    ucho".

    Jeżeli chcesz więcej "punchu" z danego sprzętu, to najlepiej kupić
    kompresor, a jak nie chcesz kompresora, to kup porządny bas z dobrymi
    przetwornikami, wymieniaj często struny (najlepiej stalowe).

    I to nie była odpowiedź na odczepnego, wierz mi, próbowałem zgłębić
    problem - dla mnie odpowiedzią "na odczepnego" byłoby właśnie "wymień
    sprzęt".
  7. @szymek91: ... Nie przyszedłem tu po to, żeby powiedzieć: "Panie ukręć mi pan TO brzmienie.". Chciałem jedynie posiłkując się wiedzą innych dowiedzieć co zrobić, w jakim kierunku iść, żeby sobie ukręcić, takie brzmienie. Jakimi częstotliwościami operować, co podbić, co wyciszyć, czy dać, więcej drive'u czy nie, czy może warto zainwestować w jakiś efekt/kompresor/zmienić head itp....




    Podręcznikowo sobie zaprzeczasz. Nie bardzo rozumiem jak możemy ci pomóc
    skoro mamy ci powiedzieć jak ukręcić brzmienie nie mówiąc ci jak je
    ukręcić.

    @szymek91: Porada na zasadzie kręć gałkami dopóki tego nie uzyskasz jest jakby to powiedzieć, odpowiedzią totalnie na odczepnego... (...)
    Skupiłeś się totalnie na podanych przeze mnie linkach, które miały być jedynie przykładami tego co chciałbym osiągnąć.




    To jest najbardziej uczciwa odpowiedź jaką możesz dostać w kwestii
    kręcenia brzmienia. Wrzuciłeś parę zupełnie różnych od siebie brzmień,
    które nie interesują cię konkretnie, tylko w jakimś tam nieokreślonym
    stopniu oddają ideę brzmienia, które siedzi ci w głowie. Czekaj, już
    wyciągam móją Yamahę z szafy, podpinam trzydziesto-suwakowy EQ do mojego
    Workingmana, odpalam Sansampa, wpinam pakę Orange, łączę się z twoją
    jaźnią strumieniem świadomości i za parę minut wracam do ciebie z
    konkretnymi, sprawdzonymi w praktyce rozwiązaniami.

    No sorki, ale jeśli przy takim postawieniu sprawy oczekiwałeś konkretnych
    odpowiedzi, to musisz zgubić różowe okulary. Konkretne pytanie = konkretna
    odpowiedź. Inaczej to filozofia.

    Chcesz operować ogólnikami? Ok. Wszystkie przedstawione brzmienia są
    przesterowane. Sansamp to przester. Masz Sansampa. Problem rozwiązany. Ustawia
    cię taki stopień abstrakcji?

    @szymek91: Powiedz mi coś czego nie wiem ziom.





    1. Czytaj, szukaj, ćwicz, ogrywaj każdy grat jaki masz okazję ograć i miej otwarty umysł.
    2. Brzmienia, które masz w głowie nikt za ciebie nie znajdzie.
    3. Zadasz konkretne pytanie? Być może dostaniesz konkretną odpowiedź.
    4. Nikt nie będzie ci streszczał internetu.



    Hasła do googlania na podstawie załączonych filmów:

    "ZVEX Woolly Mammoth"

    "Catalinbread SFT"

    "Sunn"

    "Ampeg SVT-CL"

    A poza tym poszukaj na jakim sprzęcie grają te zespoły, w większości
    przypadków nie jest to jakaś wielka tajemnica.
  8. Klasyczny przykład "przyjdę zadam pytanie ale wiem lepiej". Ja dodam od
    siebie, że jak ci nie brzmi po podłączeniu basu pod wzmacniacz zanim
    cokolwiek ruszysz w eq, efektach czy czymkolwiek to znaczy, że ogólnie
    brzmisz słabo i ustawianie eq i efektów w magicznych pozycjach to tylko
    przykrywanie tego faktu.

    A tak na marginesie mając lampowy wzmacniacz tarzam się ze śmiechu widząc
    te wszystkie częstotliwości, które wymieniłeś. W moim są gałki volume,
    fuzz, mid, bass, treble, gain 2x. I służą mi do uzyskiwania 4 podstawowych
    brzmień: BUM, WRR, BWW, DŻŻ. Przy czym każde brzmi z*ebiście i nie muszę
    szukać złotych ustawień, po prostu tam są, w każdej pozycji.
  9. Przepraszam za off-top.

    @MPB: W moim są gałki volume, fuzz, mid, bass, treble, gain 2x. I służą mi do uzyskiwania 4 podstawowych brzmień: BUM, WRR, BWW, DŻŻ.




    Bardzo mi się to podoba.

    Czy mogę użyć tego cytatu na jutrzejszym spotkaniu z moim znajomym
    (maniakiem kręcenia wszystkim i cały czas tylko po, by uzyskać najbardziej
    zajebiaszcze brzmienie na świecie)?
  10. Nie mam absolutnie nic przeciw, to stara ludowa prawda ;)
Napisz odpowiedź