Co to jest tab i jak czytać tabulatury basowe?

CO TO JEST TAB? Tab jest to sposób zapisywania utworów muzycznych. Bez używania nut. Każdy więc, nie posiadający żadnej wiedzy teoretycznej o nutkach, rytmice itd. może zagrać swój ulubiony kawałek lub samemu w łatwy sposób zapisać coś swojego. ——————- ——————- ——————- ——————- Te linie oznaczają struny. Najwyższa oznacza G(najcieńszą) potem jest D następnie A i ostatnia najgrubsza E. Oczywiście basy są także 5-cio strunowe i 6-cio strunowe itd. 5tki dzielą się jeszcze na dwie wersje (z struna C i z struna B). No dobra ale jak można z takich kresek coś odczytać? A więc nakłada się na nie liczby, które oznaczają progi np.

 G-2----------------- D-----3------------- A--------4---------- E-------------5----- 
Powyższy zapis oznacza to, iż strunę G najpierw dociskamy na progu 2-gim i gramy następnie strunę D na progu 3-cim itd. Jeżeli pojawi się zero, oznacza , że ma być zagrana wolna struna bez dociskania żadnego progu. Jeśli mamy zagrać kilka dźwięków naraz, zapiszemy to w taki sposób.
 G-----2------------- D-----3------------- A------------------- E------------------- 
Odstępy między oznaczeniami progów np. takie jak te
 G-2----------------- D--3---------------- A--------4---------- E-------------5----- 
z reguły oznaczają większy odstęp czasowy między dźwiękami jednak zależne jest to od człowieka który zapisał dany tab. Najlepiej po prostu posłuchać sobie utwór i wyczuć kiedy co mamy zagrać. ‚| |’ te linie oznaczają takt.
 G|--0-----------------| D|--4-----------------| A|--------5-----------| E|--------------1-----| 
A gdy występują takie gwiazdki „*” czasem „o”
 G|--0-----------------| G|--0-----------------| D|*--4---------------*| D|o--4---------------o| A|*--------5---------*| A|o--------5---------o| E|--------------1-----| E|--------------1-----| 
oznacza to, że dany takt powtarzamy (gramy raz i potem następny). Chyba, że nad taktem jest zapisana inna ilość powtórzeń np.
 G|--0-----------------| G|--0-----------------| D|*--4---------------*| D|o--4---------------o| A|*--------5---------*| A|o--------5---------o| E|--------------1-----| E|--------------1-----| 
Wtedy powtarzamy taki takt 3 razy. Symbole – slide w górę – slide w dół h – hammer-on p – pull-off v lub ~ – vibrato t – tapping /czasem jest w ogóle nie oznaczany i trzeba się samemu domyśleć/ x – granie dźwięku tłumionego k – klang /bardzo różnie zaznaczają lub wcale/ P – poping /bardzo różnie zaznaczają lub wcale/ b – Bend ***** SLIDE ***** Slide (inaczej GLISSANDO) oznaczany jest jako ‚/’-(jeśli w górę) ”-(jeśli w dół). Czasem jedynie literka s oznacza slide.
 G------------------ D------------------ A------5/7--------- E------------------ 
Oba przykłady oznaczają to samo, różnią się jedynie techniką zapisu.
 G------------------ D------------------ A------5s7--------- E------------------ 
Slide używany jest do płynnego przejścia między dzwiękami. Wykonuje się go w sposób następujący (opis tej techniki jest oparty na przykładzie zapisanym wyżej). Przyciskamy strunę na progu piątym, wydobywamy dźwięk i przeciągamy palec ( wciąż dociskając strunę do gryfu) do progu 7 i pozostawiamy tam nasz paluszek. Przejazd tzw. Slide powinien być płynny,a dźwięk na progu 7mym powinien wybrzmiewać bez potrzeby ponownego pociągania za strunę prawą ręką. ******** HAMER ON ******** Przykład
 G------------------ D------5h7--------- A------------------ E------------------ 
Przyciskamy strunę na progu piątym gramy i w trakcie wybrzmiewania dźwięku dociskamy strunę na progu siódmym . ******* PULL-OF ******* To po prostu hammer on w drugą stronę
 G------------------ D------7p5--------- A------------------ E------------------ 
Przyciskamy strunę na progu 5tym i 7mym. Pociągamy za strunę prawą ręką i w trakcie wybrzmiewania zdejmujemy palec z progu 7-mego. ******* VIBRATO ******* Po prostu machamy strunę aby dzwięk robił ‚yłyłyłyłyłył’ 🙂 Powiedzmy, że gramy jakiś dźwięk na strunie A. Nie zależne od progu. Musimy struną pojeździć w górę i w dół aby dzwięk miał takie swoje ‚łyłyłyłyły’. Może obrazek.
 E------------5/\/\-- || kierunek poruszania się struny A------------------- D------------------- G------------------- 
**** BEND **** Tzw. podciąganie. Zaznaczane jest x(b) gdzie x oznacza próg na którym mamy zagrać strunę, a b oznacza próg do którego mamy dociągnąć dany dźwięk. Jednak nie chodzi tutaj o slide z jednego progu do drugiego, a oto aby po podciągnięciu struny na progu x struna wydała dźwięk taki jak na progu b. Podciągamy w sposób taki jak poruszamy struną w vibrato (struną poruszamy albo w górę albo w dół. Poruszamy tzn, że ciągniemy i trzymamy w odpowiednim miejscu, a nie tak jak było w vibrato machamy struna). ************************** DZWIEK TLUMIONY PRAWĄ RĘKA ************************** Ta technika polega na przyłożeniu zewnętrznej krawędzi prawej dłoni do struny tuż przy mostku i wydobywaniu dźwięków kostką. ***** KLANG ***** Odchylamy naszą dłoń kciukiem na zewnątrz i energicznie, szybkim ruchem uderzamy strunę lewym bokiem naszego kciuka. Wyobraźmy sobie cezara który zastanawiał się na arenie czy pokazać że przegrany ma żyć czy ma zostać uśmiercony. Wystawiał na początek kciuk w ‚środkowej’ pozycji. I trochę tak potrzymał i wskazywał kciuk w dół lub w górę zależnie od nastroju cezara lub nastroju tłumu. My musimy machać tak właśnie złożoną dłonią w górę (czyli tak jak byśmy pokazywali że wszystko jest OK) i do pozycji ‚środkowej’ w której uderzamy kciukiem w wybraną strunę. Po uderzeniu kciuk wraca do pozycji wyjściowej, a struna powinna walnąć o progi i wybrzmieć. Może trochę zagmatwane, ale najłatwiej jest wyjaśnić tą technikę przy pomocy zdjęć, których nie posiadam. ****** POPING ****** Wykonujemy palcem wskazującym lub środkowym. Opuszkę palca podkładamy pod strunę. Szybkim ruchem, odchylamy dłonń w nadgarstku jak u cezara 🙂 szarpiemy strunę i puszczamy. Po prostu energiczne podrywanie struny. ******* TAPPING ******* Na gryfie gramy prawą ręką. Dociskamy struny prawą ręką tak jak byśmy grali na pianinie(to porównanie gdzieś przeczytałem). Obywatel

Załączniki

-

Jak Ty oceniasz wpis?

Wiesz po co są te ikonki?

Wpisy są prywatnymi opiniami poszczególnych autorów.
Napisz odpowiedź