Akordy Na Bas – lekcja 2

Najprościej rzecz biorąc akord to zbiór kilku (najczęściej czterech) dźwięków oddalonych od siebie o konkretne interwały.

W ogromnej większości akordów kolejne dźwięki oddalone są od siebie o tercję (małą lub wielką).
Pamiętamy interwały? :>

Absolutnie najbardziej podstawowe akordy (tzw. harcerskie – bo ogrywane
przez harcerzy przy ogniskach w postaci chwytów) składają się trzech
dźwięków oddalonych od siebie w sumie o dwie tercje. Wyróżniamy dwa
podstawowe typy akordów „harcerskich” – durowy i molowy. W durowym pierwsza
tercja jest wielka, druga mała, w mollowym odwrotnie. Zupełnie tak jak w
poniższej tabelce:

Nazwa polska Nazwa angielska Pierwsza Tercja Druga Tercja Przykład Oznaczenie
Akord durowy Major chord Wielka Mała C-Dur: C, E, G C
Akord mollowy Minor Chord Mała Wielka A-moll: A, C, E Am

Warto wyrobić sobie odruch „myślenia akordami” – jeśli w jakimś utworze
znajdziemy tercję od razu podejrzewajmy akord, zatrzymajmy się na moment,
pomyślmy co to za akord i zapamiętajmy. Zapytajmy gitarzysty, co gra w tym
momencie – myślmy czasem o muzyce czysto teoretycznie.

Drugą kluczową sprawą jest kształcenie słuchu – rozpoznawajmy tercję ze
słuchu, odróżniajmy ją od innych interwałów, odróżniajmy małą od
wielkiej. To ważne, szczególnie jeśli jammujemy albo gramy coś „na radar” –
zespół gra swoje, a my musimy się do nich dopasować znając jedynie
tonację.

A teraz czas na trochę inne podejście. Zastanówmy się w jakich
odległościach od pierwszego znajdują się kolejne dźwięki akordu. Po
naszemu pierwszy dźwięk akordu (czyli np. w przypadku e-moll dźwięk E)
nazywa się po prostu prymą, u kolegów zza atlantyku to tzw. „root note”.

Weźmyna tapetę akord a-moll (Am). Po kolei:

A — 3m –> C — 3w –> E
(3m – tercja mała, 3w – tercja wielka)

To, że drugi dźwięk (C) oddalony jest od prymy (A) o tercję małą
nie podlega wątpliwości. Natomiast jak wygląda sytuacja w przypadku
trzeciego dźwięku? Jaki interwał dzieli dźwięki A i E, ile to półtonów?
Zajrzyjmy do tabeli z poprzedniej lekcji… uwaga… tak! Kwinta czysta.

Składniki akordów nazywamy tak samo jak interwały które dzielą je od
pierwszego dźwięku akordu. Czyli w przypadku akordu mollowego po kolei:
pryma, tercja mała, kwinta (nie musimy zaznaczać, że chodzi tu o kwintę
czystą).

A teraz zróbmy to samo z akordem durowym, ale każdy sam ;).

I co? Znowu kwinta czysta.

Zapiszmy to w tabelce:

Typ akordu I składnik II składnik III składnik
Akord durowy Pryma Tercja wielka Kwinta
Akord mollowy Pryma Tercja mała Kwinta

I to by było tyle na dzisiaj. Czas na ćwiczenia :>

A w zasadzie jedno ale dość pomysłowe. „Wlazł kotek na płotek”.
Pamiętamy? Na pewno. Umiemy zagrać? Nie? I o to chodzi. Czas „obczaić” to ze
słuchu. Mała podpowiedź. Pierwsze dwa dźwięki oddalone są od siebie o
tercję małą ale graną „wspak”, czyli np. od C do A. Kolejne dwa dokładnie
tak samo. „I-mru-ga” to zagrane po kolei trzy składniki akordu durowego. Do
roboty 😀

Załączniki

-

Jak Ty oceniasz wpis?

Wiesz po co są te ikonki?

Wpisy są prywatnymi opiniami poszczególnych autorów.
Napisz odpowiedź