znaki chromatyczne

Czasem widze w zapisie nutowym, , że jest dźwięk e albo h z krzyzykiem. Czy to
jest poprawne? i co w takim razie grac? f albo c? Jeszcze czasami widze,
kasownik w takcie, gdzie nie było zadnych zankow chromatycznych (przy kluczu
tez ich nie ma). Czy to jest poprawne?

Załączniki

-

Jak Ty oceniasz wpis?

Wiesz po co są te ikonki?

Wpisy są prywatnymi opiniami poszczególnych autorów.

Komentarzy: 12

  1. E# to to samo co F a H# to to samo co C, tylko nazwą się różni. A co do
    kasownika to może były to takty, gdzie ostatnia nuta pierwszego taktu była
    przedłużona na drugi takt? Wtedy znaki chromatyczne z pierwszego taktu
    przechodzą na drugi.
  2. http://www.fotosik.pl/u/kontrapianista/zdjecie/35/album/218178

    w drugim takcie w trzecim wierszu jest kasownik dla dźwięku e.

    i w ogóle czemu zapisuje się e# zamiast f?

    Czy to jakiś zwiazek z tym, ze na kontrabasie nie ma progow i e# rozni się
    minimalnie od f?
  3. Nie wiem czemu tak tam jest to zapisane. Może ktoś inny się wypowie.

    Nazewnictwo zależy od tonacji w jakiej się poruszasz. Odległość między
    kolejnymi stopniami w skalach heptatonicznych wynosi sekundę. Np dla gamy
    dis-moll pierwsze stopnie to D# E# F#. Nie możesz zapisać tego jako D# F F#,
    gdyż interwał między D# a F to tercja zmniejszona, a między F a F# pryma
    zwiększona.
  4. W sumie teorii ucze się niedlugo wiec zapytam: czym rozni się pryma zwiekszona
    od sekundy malej? Jak rozumiem w praktyce nie rozni się niczym (zawsze to jest
    pol tonu), a dlacego w teorii się rozni?
  5. Pryma zwiększona to ten sam dźwięk ale podwyższony a pół tonu, a sekunda
    mała to kolejny dźwięk leżący o pół tonu od poprzedniego. Tak więc E i
    E# to pryma zwiększona, a E i F to sekunda mała. Enharmonicznie, czyli
    brzmieniowo jest to to samo. Różnica dotyczy tylko nazewnictwa.
  6. dzięki za odpowiedz
  7. @Drooper: E# to to samo co F a H# to to samo co C, tylko nazwą się różni.




    To nieprawda.

    A raczej prawda tylko dla instrumentów temperowanych.
  8. czyli dobrze mowilem, ze dla kontrabasu albo skrzypiec h# rozni się od c tak?
  9. Racja, Kapral uzupełnił to o czym zapomniałem. Instrumenty temperowane to
    takie, które mają równe odstępy między kolejnymi dźwiękami. Tak więc
    dla kontrabasu/skrzypiec/gitary/basu/etc H# to to samo co C. Inaczej sprawa ma
    się np na harmonijce diatonicznej, gdzie odstępy między kolejnymi
    dźwiękami nie są jednolite.
  10. @amycus:
    www.fotosik.pl/u/kontrapianista/zdjecie/35/album/218178
    w drugim takcie w trzecim wierszu jest kasownik dla dźwięku e.

    i w ogóle czemu zapisuje się e# zamiast f?
    Czy to jakiś zwiazek z tym, ze na kontrabasie nie ma progow i e# rozni się minimalnie od f?




    A na pewnie ten kasownik nie odnosi się do tonacji utworu? Bo wydaje mi się,
    że to nie jest pierwsza strona tych nutek - z akordów wynika, że nie jest w
    C-dur/a-moll. ;)

    P.S.: I to dźwięk h (nie e) jest, który względem akordu F7 jest kwartą
    zwiększoną (blue note w tym przypadku - solówki bluesowej wysoce wskazany),
    więc możliwe, że autor dodał go dla pewności, że nie jest to kwarta
    czysta. ;)
  11. dzięki wszystkim za odpwiedzi.

    Mam jeszcze jedno pytanie: jak mam nuty w tonacji g-dur, czyli f podwyzsza się
    do fis. Na początku taktu na linii, gdzie jest dźwięk f jest kasownik. Czy ten
    kasownik odnosi się do wszystkich dźwięków f ( tym wypadku fis) w tym
    takcie?

    Moze trochę niejasno napisalem. Chodzi mi o to czy nastepny dźwięk na drogiej
    linii od góry w tym takcie z kasownikiem to będzie f czy fis?
  12. To będzie F, kasownik działa w obrębie taktu na wszystkie dźwięki w nim
    zawarte.
Napisz odpowiedź