na początek cztero czy pięcio strunowy bas?

Więc na początek chciałbym wszystkich przywitać:] Jestem początkującym
basistą nie pisał bym tego tematu, ale niemogłem znaleść informacji na
forum(bardzo możliwe że za słabo szukałem), więc tak jak w opisie lepiej
na początek 4 czy 5 strunowy bass?

Załączniki

-

Jak Ty oceniasz wpis?

Wiesz po co są te ikonki?

Wpisy są prywatnymi opiniami poszczególnych autorów.

Komentarzy: 101

  1. Zależy czy chcesz się od razu uczyć też slapu? Jeśli tak to polecam 4kę ze
    względu na większy rozstaw strun, który ułatwi ci granie tą techniką.
    Jeśli samymi palcami/kostką to może być 5tka bez problemów.

    A moje personalne zdanie jest takie: 5tej struny i tak się rzadko używa a jak
    chcesz grać nisko to kup bas z menzurą 35, załóż grube struny i zestrój
    go odpowiednio.

    Wtedy masz i niskie dźwięki i luz w graniu slapem.
  2. może ty rzadko piatej uzywasz:D na poczatek zdecydowanie czworka bo w piatce
    może być(nie musi) zbyt szeroki gryf jak dla poczatkujacych
  3. A ja uważam inaczej. Po co kupować czwórkę a później może piątkę skoro
    od razu można wziąść piątkę ? Ja wszystkich strun używam bardzo
    często.Prawda, że jest mniejszy rozstaw pomiędzy strunami i klang, poping
    czy inne bajery to będzie na początku kłopot. Tylko na początku.

    Poza tym gryf wcale nie jest aż taki szeroki w piątce.
  4. no tak ale jest szerszy:P
  5. No tak :)

    W końcu jak ktoś sam gdzieś tam zauważył to w basie czterostrunowym
    rozstaw jest szerszy o 2mm niż w piątce. A przecież jak się dołoży
    strunę ekstra i zmniejszy odległości o 2 mm przy każdej strunie to i tak
    gryf trzeba poszerzyć o jakieś półtora centymetra
  6. Najlepiej mieć czwórkę i piątke
  7. Ja Ci odpowiem lomko_bass na to pytanie: Nie ma odpowiedzi na to pytanie.

    Dopiero jak opanujesz instrument, powinienes popróbować i 4ke i 5tke i
    sprawdzic, który instrument bardziej Ci odpowieda, czy potrzebujesz 5ta strune
    do Twojej muzy itp.

    A tak w zupełności już ode mnie, bo nie ma zasady - kupiłbym na twoim
    miejscu piątkę, najwyżej piątą strune pokryje kurz i inne świnstwa... Ale
    rób jak uważasz (4ki są tańsze i komplet strun do 4ki też).

    Pozdrawiam
  8. Hmmmm mimo wszystko ja bym również był za tym, aby zaczynać swoje kontakty
    z basem od czwórek :) a potem to już tylko do ciebie zależy i od twoich
    oczekiwać :wink: dlatego ja sobie kupuję szóstkę :twisted: najbardziej
    optymalna rzecz :)
  9. Popieram :)

    Gdybym teraz miał coś kupowac to podstawowy warunek to sześć strun :)
  10. Moim zdaniem to zależy. Jeśli wcześniej nie grałeś na niczym strunowym,
    może być Ci ciut ciężko skoordynować łapy wśród większej ilości
    strun.. czwórka na pewno jest wdzięczniejszym materiałem do nauki (a i panuje
    opinia, że slap na niej jest dużo prostszy). Jednak, jeśli docelowo chcesz
    grać na piątce to nie ma co się oszczędzać.. mnie szczerze mówiąc tej
    piątej struny brakowało bardzo gdy grałam na 4. Z drugiej strony,
    przestawienie się z 4ki na 5tkę nie jest aż tak trudne później (no może
    poza klangiem), więc w sumie.. oba wyjścia złe nie są :-)
  11. więc tak chciałbym się pochwalić że mam już gitarę apollo bardzo mi się
    podoba tylko martwi mnie jedna rzeczy jak udeże w struny bardziej przy gryfie
    to struna E dziwnie skacze znaczy bije o gryf, a jak bardziej przy mostku
    zagram koło podstrunnic to się tak nie dzieje możecie mi to wytłumaczyć?
  12. Myślę, że podczas slapu struna raczej ma się obijać. :) Jak grasz palcami
    i się obija (grając przy gryfie) to możliwe, że masz zbyt luźne struny,
    zbyt nisko nad gryfem pociągniete struny, albo po prostu za mocno szarpiesz.
    :)

    @lemko_bass: bardziej przy mostku zagram koło podstrunnic




    Tego chyba nie zrozumiałem. :wink: Wydaje mi się, że podstrunnica to częśc
    gryfu, a mostek jest "po drugiej stronie" przystawek. Więc chyba nie można
    zagrać bardziej przy mostku i jednocześnie koło podstrunnicy? Chyba, że
    chciałeś powiedzieć coś innego, to sory. :)
  13. szarpiąc bliżej środka struny (im bliżej środka jej długości), tym
    łatwiej w wieksze odchylenia je wprowadzać podczas drgań... nie ma tu nic
    tajemniczego - po prostu fizyka :-)

    to tak jak masz sznurek na pranie rozwieszony w ogródku - szarpnij go przy
    kołku mocującym, a szarpnij w połowie długości sznurka (bardziej
    wyłożyć tego nie potrafię)

    niektórzy lubią ten dźwięk, jak struna tłucze w gryf... ale ma prawo to ci
    się nie podobać.

    po pierwsze sprawdź, czy oby na pewno masz odpowiednio zestrojoną gitarę (tzn.
    czy struna E na pustym progu faktycznie daje dźwięk E, a nie np. C) - chyba,
    że specjalnie chcesz ją mieć niżej zestrojoną.

    po drugie - wysokość strun można regulować przy mostku - najwyżej ją
    sobie co nieco podnieś

    miłego grania

    ps. ile w końcu strun zakupiłeś? :-)
  14. Myślę że struny dostał razem z basem :)
  15. no to ile w koncu strun razem z basem zakupiłeś :-P i czy jest ich komplet...
    (tzn. czy ilość strun = ilości kluczy na główce)

    no dobra - ilustrunowego basa w koncu masz, bo w polemiki z prof. miodkiem nie
    chcę się wdawać :-)
  16. więc mam basa 4 strunowego a struny już na nim były tak w ogóle to go mi
    dał facet z wystawy i mówił że często był wykorzystywany przez basistów
    jak próbowali, ale mam nadzieję że nie wpłyneło to na jego jakość:)
    próbowałem grać kostką i są głośniejsze dźwięki palcami jest strasznie
    ciężko;/ to się kiedyś wyrobi by było głośniej? a wy jak gracie bliżej
    gryfu czy mostku?( sorry za wcześniejszy błąd chodziło o przystawki a nie
    podstrunnice)
  17. generalnie palcami jest ciszej, dźwięk jest cieplejszy niż kostka, jak chcesz
    glosniej to od tego jest volume na wzmacniaczu ;-) albo naucz się grac
    klangiem

    a czy grac blizej gryfu czy mostka - zalezy jaki chcesz dźwięk osiagnac - ja
    grywam i tu i tu - zazwyczaj przy gryfie grywam spokojniejsze, wyciszające
    partie
  18. co według was powinnienem pierw się nauczyć? dźwięki na gryfie czy
    poruszanie się po nim?
  19. najlepiej równolegle. poruszając się po gryfie miej swiadomosc, jaki grasz w
    danym momencie dźwiek
  20. Wiesz ja wziąłem czwórkę bo to jet typowy bas. Później se kupiłem
    piątkę na początku mi nie stroiła

    ale jak ją mocno ograłem klangiem przez ok miecha to jest z nią coraz lepiej
  21. Paluchami jest na początku ciężko. Kostką zresztą też ( jeśli nie masz
    kolegi gitarzysty albo jakiegoś muzyka co gra kostką to na 90% źle trzymasz
    kostke grając :) ). Ściągnij sobie jakiś film dla gitarzystów i polookaj
    jak się kostkę trzyma :).

    Każdy kto gra palcami to gra ciszej ( kostka jest bardzo twarda, a paluszki
    miętkie, szczególnie na początku grania ).

    Ja gram przez cały czas na pickupie bliżej gryfu, ten przy mostku jest jakoś
    za daleko od gryfu i nie zdążam szybko przejść do klangu i spowrotem :)
  22. Na Piątce można grać mega ciężką muzykę. Jeśli taką preferujesz to
    polecam 5-tkę. chociaż w czwórce możesz obniżyć strój, ale ja tego nie
    lubię czynić

    www.goldmeil.w.interia.pl/Sprawdz%20Szybkosc%20Twojego%20Czytania.pdf -
    Fajny e-book
  23. Na piątce, jak i na czwórce, szóstce czy ósemce można grać
    każdą muzykę :D
  24. a właśnie ze nie:) chyba ze nie uzywasz tych dodatkowych strun...(ale wtedy po
    co sobie kupowac taka gitarę...) taka na przyklad struna B BYWA niemile
    widziana w niektorych gatunkach, a milej w innych (np....gospel to idealna
    muzyka na 5str bas;) ) jest parę fachowych opinii na ten temat. trzeba wiedziec
    po co ci te struny beda. radze zaczac od 4str.
  25. Absurd!

    W jakich bywa niemile widziana?
  26. Ja do mocnego klangowania w piątce nie założe strun headG tylko EADGC.HEADG
    Szybko się rostajają nawet jak się zwiąże struny za siodełkiem.
  27. wklejam cytat, tak wiec "dont shoot the messenger" :)

    "...couldnt function and of course they all had to get the 5- strings basses
    which low strings competes (as you know being a drummer) with the bass
    drum...totally the wrong sound on the bottom and ruined any progress made for
    the elec.bass to be recognized and welcomed in the real jazz groups, so
    everything regressed.... "

    "Itll take time but I see it making progress as long as someone doesnt try to
    bring in a 5-string and ruin the whole combo sound of jazz fighting for that
    normal bass drum sound-space with their lower B string (ugh!)....the fusion
    stuff. "

    Kontrowersje pani Kaye:)

    poza tym zdarza się nierzadko ze basiści sa proszeni w studio aby nie uzywac
    struny B w nagraniach.

    standardowa czestotliwoscia sa te 4 podstawowe struny. każdy odchyl od tego
    musi pasowac do aranzu. nieprzypadkowo jazzowcy wola kontrabasy, bo nie wskoczy
    jakiś 6strunowiec i nie zacznie szalec (bo po co)...

    generalnie nie ma regul....to nie sa jakieś sztywne poglady, lepiej byloby
    raczej stwierdzic ze nalezy być z tymi dodatkowymi strunami ostroznym.
  28. @basistkanatalia: a właśnie ze nie:) chyba ze nie uzywasz tych dodatkowych strun...(ale wtedy po co sobie kupowac taka gitarę...) taka na przyklad struna B BYWA niemile widziana w niektorych gatunkach, a milej w innych (np....gospel to idealna muzyka na 5str bas;) ) jest parę fachowych opinii na ten temat. trzeba wiedziec po co ci te struny beda. radze zaczac od 4str.




    Chyba zależy jeszcze, czy ktoś umie tej struny dobrze użyć :)
  29. hehe tak, sa i tacy co tych 4 nie umieja :D
  30. Uwielbiam basy nieważne czy to czwórka,piątka czy szóska(wyżej już
    nie)

    można grać na nich każdy rodzaj muzyki i nie ma czagoś takiego że
    ktoś

    se kupuje 5 czy 6 dlatego bo bas 4-srunowy jest skończony bzdura!!!

    Ja w podstawie zawsze gram dźwięki basowe ,natomiast podczas rzeźbienia
    utworu klangiem struna C przydaje się.

    Co do sześciostrunowców jest kilku modeli jazzowych takich jak Adam Nitti czy
    John Patittuci.

    No ale jakie oni mają basy to się w pale nie mieści.Kolesie nie muszą
    wiązać strun za siodełkiem tak jak ja.

    Jak bym miał kase to bym takową szustke czy piątke se kupił . :D
  31. To jeśli ci się tak rozstraja basidło przy strojeniu do B to może się
    zastanów nad nowymi kluczami ?

    Załóżmy że gram od rana do wieczora ( dwa razy w tygodniu ) próbę i rano
    się nastroje to dopóki do kejsa nie włoże wiosła to jest dobrze
    nastrojone, a klangiem gram 50% kawałków, więc nie jest to sprawa tego że
    do B jak się stroi to się rozstraja tylko że jak ty stroisz do B i
    klangujesz to ci się bas rozstraja.
  32. Nie kumam co ty gadasz za głupoty skoro kupuję struny BEADG to chyba tak się
    stroi. Chyba że

    masz taki basior że wytrzyma naprężenie strun BEADG strojąc EADGC. Twój
    bas to masówka

    za 1000 i pewnie by się wygiołłłł jak łuk triumfalny :D .
  33. Może i mój bas to masówka, ale za 3000 i nie wygina się jak łuk (
    może tobie się taki łuk robi więc pocykaj fotki i pokaż jak to wygląda
    )

    Sam nie wiesz co piszesz wiec się możę przestań wypowiadać.

    Napisałeś że:

    "HEADG Szybko się rostajają nawet jak się zwiąże struny za
    siodełkiem"

    Co oznacza że jak kupujesz takie struny i tak je stroisz to ci się bas
    rozstraja. A przed chwilą zmieniłeś kontekst swojej wypowiedzi na zupełnie
    inny czyli że ja niby kupuję struny do B i stroję się do E ( nie wiem z
    kąd takie wnioski wysuwasz ).

    Zacznij pisać albo z sensem, albo nie zmieniaj swoich wypowiedzi co chwile bo
    inaczej to się nie da dogadać.
  34. W ogóle myślę, Skatepunk, popracuj nad treścią swoich postów, bo czasami
    są do bólu bezsensowne, tudzież piszesz w tak abstrakcyjny sposób, że nie
    wiadomo o co chodzi :D. Nawet ja nie wiem ;D.
  35. Skumaj ja stroję bas normalnie z wysoką C albo niską B i do takiego stroju
    kupuje się specjalne struny . Mi chodzi o to że nie polecam do klangu
    kupować strun BEADG tylko EADGC i tak się stroić.

    Hej Lodzio nawet Vooten wiąże struny za siodłem w stroju BEADG .
  36. Nie dość, że pisze abstrakcyjnie to jeszcze się zalogować nie potrafi
    :wink: :D
  37. Mógłby mi ktoś przybliżyć o co chodzi z wiązaniem strun za siodłem bo
    nie za bardzo rozumiem o co chodzi?
  38. No właśnie też nie kumam tego :D.
  39. Ja tysz nie kumam.

    SkatePunk nic nie odzywałem się o wiązaniu strun!!

    I właśnie nie rozumiem dlaczego wolisz kupować do klangu zestaw do strojenia
    do E ( wcześniej napisałeś że dlatego że ci się rozstraja bas jak
    kupujesz struny do B i stroisz do B i klangujesz, więc ja twierdze że masz do
    d*py klucze ).
  40. Strojąc EADGC struny są bardziej naprężone i brzmią doskonale w moim
    basie. Klucze mi nie

    puszczają tylko chodzi o to że za luźno się gra w stroju headG i przez
    mocny popping rostrajają

    się .Jużżż metalowi kolesie jarzą?
  41. Po to wiąże struny za siodłem (najlepiej liną stalową :D)żeby za szybko
    się nie rostrajały kumasz? Tylko w stroju z niską B
  42. A w jaki sposób się je wiąże, ze sobą czy do główki? Na początku
    myślałem, że robi się supły na strunach, ale to by było mało wykonalne
    bo struny do basu są z lekka grube:)
  43. Głupoty gadasz SkatePunk

    Jak masz struny do B i się nastroisz do B to one są też mocno naprężone, a
    to dlatego że są grubsze od tych które się stroi do E, więc skejtowy
    kolesiu nie mądraluj się tak bo jak narazie to kiepsko ci idzie coś
    wytłumaczenie tego co wcześniej napisałeś.

    A strun się nie wiąże za siodełkiem żeby się nie rozstrajały tylko
    można sobie zainstalować blokowane siodełko, takie samo jak w gitarach
    elektrycznych z mostkiem Floyd Rose, tylko że musisz mieć większe otwory na
    struny.

    A to co ty uważasz za jakieś zawiązanie strun na basie Wooten`a to żaden
    drut nie jest. Pooglądaj trochę sobie basistów którzy grają tappingiem nie
    używając w ogóle grubych strun ( gitarzyści też ), a dowiesz się że to co
    oni mają za główką to jest gumka ( taka jak do włosów ) którą
    przesuwają ( pomiędzy siodełko a mostek ) wtedy kiedy będą grać tappingi.
    Robią tak po to żeby grube struny nie wpadały w wibracje przez co tappingi
    są gorzej słyszane.
  44. W sumie Smerf możesz se zrobić jak mój kumpel za za zatrzask na siodełu i
    to też dobry pomysł.
  45. Lodzio przecieżżż Struna B prawie wisi i jest słabo naciągnieta

    Tej Lodzio a grałeś w ogóle z wysoką C? Takiś mądry?
  46. Ja się tak tylko pytałem, na razie kontrabas mam w domu.

    A jak sobie kupie bass to na pewno nie taki, zebym musiał supłać, wiązać,
    robic jakieś zatrzaski na siodełku czy inaczej cudować...
  47. Jak masz stroić w piątce BEADG to ograniczone jest technicznie chyba że za
    piątkę wydasz 5000. Jak będziesz stroił EADGC wtedy się zaczyna ostra
    napierdalanka kciukiem i przy tym lepiej

    brzmi .
  48. Kurde może mi coś doradzisz SkatePunk; Co mam zrobić żeby rozumieć co ty
    piszesz ?

    Nie wiem jaki ty masz bas ze ci struna wisi ( może ci rdzeń pękł ?? :P
    )

    Nie rozumiem określenia " granie z wysoką C " więc mi to wytłumacz to ci
    odpowiem.

    Zauważyłem, że jak narazie to tylko potrafisz się przypierdalać i nie
    wnosić zbyt wiele dodyskusji. Ciągle zadajesz mi jakieś dziwne pytania nie
    mające wpływu na rozwój sprawy, a jak już coś powiesz i okaże się że
    bzdury gadasz ( jak przed chwilą ) to jakoś nie jesteś w stanie przyznać
    że się pomyliłeś tylko wymyślasz coraz to głupsze pytania próbując
    udowodnić wszystkim że ty jesteś największym masterem i że ty jesteś
    najmądrzejszy i że to ty grasz " z wysoką C ". Moim zdaniem powinieneś
    nabrać trochę pokory i zacząć myśleć co piszesz.
  49. @signor_parwano: Ja się tak tylko pytałem, na razie kontrabas mam w domu.
    A jak sobie kupie bass to na pewno nie taki, zebym musiał supłać, wiązać, robic jakieś zatrzaski na siodełku czy inaczej cudować...


    To kup sobie coś z mostkiem Monorail :P . Nic się nie supła,
    nie wiąże, full service.

    Btw. Masz w domu kontrabas... uuuu.. też bym chciał mieć kontrabas w domu :D
    .
  50. Nie ja raczej do Music Mana się przymierzam:)

    A tak poza tym ładnie wygląda ten monorail.
Napisz odpowiedź