Wymiana lamp 12AX7

Dobry,

dziś na próbie moja kolumna zaczęła pierdzieć. Działo się to od
dłuższego czasu, ale pierdneły tylko kilka dźwięki a potem było już ok.
Dziś wzmacniacz popierdział i odmówił współpracy. Kolumna jest ok, gitarzysta
(zna się koleś) powiedział, że trzeba wymienić lampy. Mój wzmacniacz to Ampeg
SVT4pro. Lamp nigdy nie wymieniałem, ale wiem, że ma on trzy 12AX7.
Poszukałem w necie i nie ogarniam tematu lamp, czy 12AX7 to jakiś typ, który
ma swoje podtypy? W necie takich lamp jest od groma i nie różnią się tylko
nazwą. Może ktoś poratować które wybrać i czym się te lampy od siebie
różnią? 🙂

Załączniki

-

Jak Ty oceniasz wpis?

Wiesz po co są te ikonki?

Wpisy są prywatnymi opiniami poszczególnych autorów.

Komentarzy: 9

  1. 12AX7 to typ lampy, tak, jak każdy inny komponent ma swoją nazwę kodową.
    Ogólnie, wszystkie mają zbliżone specyfikacje, ale jedne są lepsze od
    drugich. Więc to na pewno nie tak, że możesz kupić dowolne i efekt będzie
    ten sam. Ale żadne też nie sprawią, że piec się zjara.

    Z tego, co wiem, ludzie cenią sobie Sovteki. Electro Harmonix też ponoć są
    dobre. To tak odpowiedź "na już", żebyś mniej więcej wiedział, o co
    chodzi, ale poczekaj, aż wypowie się dyplomowany lampoznawca. :D
  2. A skąd od razu wiadomo, że są to lampy. Fakt, że nigdy nie wymieniałeś
    lamp nie oznacza, że z definicji trzeba je wymienić.

    Najlepiej jeśli na wzmacniacz rzuciłby okiem jakiś elektronik. Tylko dla
    kontrastu napiszę, że zepsuty potencjometr głośności może podobnie się
    objawiać.

    12AX7 to tak jak pisał przedmówca rodzaj (typ) konkretnej lampy.
    Wykorzystywane są one głównie w przedwzmacniaczach (są to lampy małej
    mocy). Najłatwiej będzie jak zdejmiesz obudowę i zobaczysz jakiej marki
    lampy zostały zamontowane. Zamów takie same i po sprawie.

    Nie jestem znawcą lamp, ale zwróciłbym jeszcze uwagę, czy 12AX7 powinny
    być parowane (odpowiednio dobierane w pary) czy też nie.
  3. @lobisomem: czy 12AX7 powinny być parowane (odpowiednio dobierane w pary) czy też nie.




    A gdzie są "pary" w przedwzmacniaczu?
  4. 12AX7 występują też pod nazwą ECC83, tak na marginesie.

    Dodatkowo: wiele firm, które handlują lampami tak naprawdę sprzedaje lampy
    Sovteka, tylko wyselekcjonowane, pod swoją nazwą :).
  5. Do tego można zastąpić ECC83 (czyli właśnie 12AX7) rosyjskim militarnym
    odpowiednikiem 6N2P-EW - wymagana jest tylko mikroingerencja w układ żarzenia
    tej lampy. W ECC83 nogi 4 i 5 są zwarte i właśnie żarzenie podłączone
    jest pod nogi 4 (i 5) oraz 9. 6N2P ma żarzenie na nogach 4 i 5, noga nr 9
    stanowi tutaj ekran między dwoma połówkami triody.

    Z doświadczeń z gitarą (elektryczną) i lampami wiem, że rosyjskie 6N2P-EW
    są po pierwsze zdecydowanie żywotniejsze, a po drugie (moim zdaniem) lepiej
    sprawdzają się w czystych kanałach.

    Pozdrawiam

    Adam
  6. Dzięki za odpowiedzi, rozejrzę się za tymi Sovtekami. lobisomem myślę, że
    to lampy, bo kolumna jest ok, wzmacniacz hybrydowy, więc nie sądzę, żeby
    końcówce mocy mogło się coś stać a jak pisałem na przestrzeni miesięcy
    wzmacniacz tracił moc i zaczynał pierdzieć.

    Jeszcze jedno pytanie- czy nowe lampy mogą w jakikolwiek sposób poprawić
    brzmienie, czy to jest coś, co słyszą tylko fanatycy? ;)
  7. Liszu - osobiście testowałem różne lampy rodziny ECC83 (czyli 12ax7) we
    wzmacniaczu do gitary elektrycznej (preapm był kopią mesy DR z
    semiklonowanymi kanałami - czyli kanał czysty w pewnym sensie był częścią
    kanału przesterowanego).

    Jako 2,3 czy kolejna lampa w preampie (czyli przester)- dla mnie zero różnicy
    w dźwięku dla różnych producentów lampy. Różnice natomiast są, gdy
    podmieniamy pierwszą lampę - tę od kanału czystego (w graniu na przesterze
    znaczenia to już nie miało).

    Różni producenci lamp - różne brzmienia.

    Mnie najbardziej przypadły do gustu: 6N2P-EW (właściwie to nie wiem, czy
    sovtek to właśnie nie jest 6n2p tylko ze zmienionym żarzeniem na
    "standardowe") i NOS (czyli new old stock - lampy tzw. "nowe", nieużywane, ale
    stare) od RFT.

    Podobno warto zwrócić uwagę na lampy od JJ - czeski producent, zakłady
    byłej tesli.

    Cóż - fanatykiem, audiofilem, ani innym filem nie jestem, a różnice w
    brzmieniu były - i to między różnymi lampami tej samej serii, nowymi. Zatem
    różnica po zmianie starych na nowe też być powinna.

    Dawno temu obiło mi się o uszy (ile w tym prawdy - nie wiem, ale dociekliwi
    mogą w sieci pogrzebać i zweryfikować), że na JJ (z własnym logo) robi
    wzmacniacze marshall, a na sovtekach (z logo messa) właśnie messa.

    Jednak lampy w preampie nie powinny zbyt szybko wyzionąć ducha - ważne jest
    aby się dobrze wygrzały zanim dostaną napięcie anodowe i sygnał do
    wzmacniania.

    Pytanie, czy Twój wzmacniacz posiada taki przełącznik jak stand-by??

    Lub czy jest inne sterowanie, aby sygnał na preamp dołączać dopiero po
    30-60s??

    Pozdrawiam

    Adam
  8. Jest jeszcze 7025, która jest niskoszumową wersją 12ax7 i można ją
    pakować w miejsce 12ax7. U mnie we wzmacniaczu powinny być dwie 7025 zgodnie
    ze schematem, a zdaje się (sprawdzę jak będę przy sprzęcie), że zamiast
    jednej jest 12ax7 i wszystko gra bardzo dobrze - problem w tym, że "7025 to
    niskoszumowa 12ax7" mówią na różnych forach. Natomiast w sklepie, na
    przykład http://sklep.lampyelektronowe.pl/?wyniki-wyszukiwania,19&sPhrase=7025&iProducer=&sPriceFrom=&sPriceTo= TYM 7025 jest dopisana do 12ax7 i ECC83, więc trochę mnie to wprawia w
    konfuzję. Komu wierzyć, kruca bomba?!

    edit: jak powiedział, tak zrobił. Jest nawet lepiej - według schematu mają
    być dwie 7025 a są dwie ecc83 (u mnie JJ). Wszystko gra jak najlepiej.
  9. Kilan stanbya nie mam, mam tylko wyciszenie mute, ale na pewno to nie o to
    chodzi, bo myślę, że tylko odcina sygnał do kolumny, a nie przedwzmacniacz.
    Kupiłem ten wzmacniacz jako używany, więc nie wiadomo co lampy przeszły po
    drodze ;)
Napisz odpowiedź