skad to Ab moll ?

Cześć, to mój pierwszy post dotyczący teorii, jestem trochę nieobyty(po
dwoch lekturach typu „jak grac na basie” i kilku szkolek internetowych)

i jeszcze dużo mi się myli ale pracuje nad tym 🙂

Do sedna, mam progresje akordow:

Es B c B As as Es f B c

i niby wszystko ładnie, jest to w skali c moll ale skad to as??

www.w853.wrzuta.pl/audio/5HXPxYTlVWA/krakowska_koleda

link do tego, jakby komus mialo to pomoc 🙂

Załączniki

-

Jak Ty oceniasz wpis?

Wiesz po co są te ikonki?

Wpisy są prywatnymi opiniami poszczególnych autorów.

Komentarzy: 10

  1. EDYTA! Kurna, za szybko chciałem i palnalem! ;)

    Chodzi ci o to, dlaczego jest Ab-moll, w dodatku obok Ab-dura?
  2. Tak dokładnie o to Ab-dur pasuje ale Ab-moll?, myslalem ze to z jakiejs
    pokrewnej tonacji ale ani do f molowej ani do g molowej to nie pasuje
  3. Po prostu jest. Nie za bardzo pojmuję, co tu wyjaśniać. Pochodzenie tego
    pomysłu?

    Jest wiele piosenek, nawet popowych, w których wykorzystuje się taki patent.
  4. Ok, wielkie dzięki za wszystkie odpowiedzi. Bardzo podoba mi się punkt 5 :D
  5. 1 progresja akordów to jest po prostu zbiór następujących po sobie dowolnych
    akordów.

    nie ma tutaj żadnych zasad, układasz to co ładnie brzmi. możesz sobie grać
    progresje as-moll, Ces-Dur fes-moll i cokolwiek Ci się spodoba. możesz albo
    wybierać następstwa akordów, które Ci się podobają, albo wymyślić sobie
    melodię i próbować dobierać akordy, które będą do niej pasować

    2 owszem, możesz przyjąć takie założenie, że budujesz akordy na stopniach
    danej skali, ale to tylko i wyłącznie Twoje założenie (i raczej mało
    popularne)

    3 dźwięki w skali to tylko dźwięki, a nie akordy.

    4 skal się używa głównie do ogrywania akordów, które sobie wymyślisz

    5 muzyka to nie zadanie z logiki

    6 występują różne patenty na progresje i takie użycie akordów
    jednoimiennych (np as-moll i As-Dur) występuje dosyć często np w popie jak
    napisał Michał II.

    jest dużo innych popularnych pomysłów na progresje - np kadencje, ale nie
    są to żadne zasady, raczej takie schematy, które możesz dowolnie
    modyfikować i wplatać w utwór
  6. Możliwe, że akurat w tym takcie autor przeszedł na gamę Eb-dur melodyczną
    (z sekstą małą), której czwartym stopniem jest akord Ab-moll. Ewentualnie
    chciał zagrać następujący po tym Ab-mollu akord Eb nie jako tonikę tonacji
    Eb-dur (czyli akord Ebmaj7), ale jako dominantę wtrąconą z Ab-molla
    harmonicznego (Eb7 lub nawet Eb7b9).
  7. @Boodzik: Możliwe, że akurat w tym takcie autor przeszedł na gamę Eb-dur melodyczną (z sekstą małą), której czwartym stopniem jest akord Ab-moll. Ewentualnie chciał zagrać następujący po tym Ab-mollu akord Eb nie jako tonikę tonacji Eb-dur (czyli akord Ebmaj7), ale jako dominantę wtrąconą z Ab-molla harmonicznego (Eb7 lub nawet Eb7b9).




    Strasznie mi się podoba to wyjaśnienie :) W 2 słowach - robić progresję
    taką jak pasuje, a muzykolog lub forum w razie pytań skutecznie dorobi
    teorię :)
  8. Mi tez :D myślałem o harmonicznej jak już ale ze to może być melodyczna nie
    wpadlem :D

    nazwij jakoś po ludzku ten temat bo poleci
  9. Ab-moll bardzo ładnie łączy Ab-dur i Eb-dur: bez Ab-moll pomiędzy
    mielibyśmy przy zmianie akordu przejście o cały ton z C(tercja wielka Ab) na
    Bb (kwinta Eb). Kiedy wstawimy do środka Ab-moll mamy śliczne chromatyczne
    przejście C->B->Bb :)
  10. Krótko mówiąc tonacja jest tu Es-dur (czyli durowy odpowiednik c-moll).
    Najpierw jest As-dur (As-C-Es) a później as-moll (As-Ces-Es). I As-dur i
    as-moll w tonacji Es-dur są subdominantą, a w tonacji durowej subdominanta
    może być i durowa i mollowa a i nic nie stoi na przeszkodzi by była i taka i
    taka i to nawet po sobie :)

    I tak jak kolega wyżej wchodząc w szczegóły można to uzasadnić jako
    zmiane skali z dur naturalnego na dur harmoniczny (6 st. obniżony o pół tonu
    czyli właśnie z c na ces).
Napisz odpowiedź