Pentatonika cz2

Witam

Czytalem ostatnio taką lekcje i nie wiem czy ja dobrze rozumiem jeśli powiem
coś zle poprawcie mnie proszę

” pentatonika C-D-E-G-A-C doskonale pasuje do akordu majorowego – zarówno do
toniki, jak i do subdominanty.”

Czyli chodzi tu o to że pentatonika dajmy na to C dur będzie pasowac do akordu
C dur i Akordu F dur ,, który jest w tym przypadku ową subdominantą?

„Pentatonika molowa C-Eb-F-G-Bb-C doskonale pasuje do każdego z trzech
akordów molowych (na II, III i VI stopniu)”

A tu zaś pentatonika molowa np. C moll będzie pasowac do akordow D#moll,F moll
i G moll?

I ostatnia prośba

POdalibyscie Jakies fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych
akordów takich jak Cmoll Cdur C7 i Cmoll 7?

Z góry dzikuje i pozdrawiam:)

Załączniki

-

Jak Ty oceniasz wpis?

Wiesz po co są te ikonki?

Wpisy są prywatnymi opiniami poszczególnych autorów.

Komentarzy: 11

  1. Uch, chyba przez Internet Ci tego nie wyklaruję, bo widzę, że się
    zapętliłeś...

    Podpowiem tylko, że pentatonika C-dur pod akord F-dur raczej średnio będzie
    pasowała, bo nie zawiera nawet dźwięku F w sobie. ;)

    Pograj sobie pod dane akordy skale i zobacz czy Ci pasują jeżeli nie jesteś
    pewien z teoretycznego punktu widzenia. Nie ufaj do końca teorii, użyj też
    czasem ucha! :)
  2. MI to pasuje tylko do C ;(
  3. No i prawidłowo. O tym pisał Zakwas. Dla subdominanty będzie to pentatonika
    F dur.
  4. @szymon15121998: Witam
    Czytalem ostatnio taką lekcje i nie wiem czy ja dobrze rozumiem jeśli powiem coś zle poprawcie mnie proszę
    " pentatonika C-D-E-G-A-C doskonale pasuje do akordu majorowego - zarówno do toniki, jak i do subdominanty."
    Czyli chodzi tu o to że pentatonika dajmy na to C dur będzie pasowac do akordu C dur i Akordu F dur ,, który jest w tym przypadku ową subdominantą?
    "Pentatonika molowa C-Eb-F-G-Bb-C doskonale pasuje do każdego z trzech akordów molowych (na II, III i VI stopniu)"
    A tu zaś pentatonika molowa np. C moll będzie pasowac do akordow D#moll,F moll i G moll?




    Mógłbyś podać źródło strony? Może coś przekręciłeś? Bo po kilku
    minutach analizy to wychodzą z tego same bzdury, nawet jeśli przyjąć, że
    podane stopnie dotyczą skali pentatonicznej.

    Jeszcze kwestia pytania o pentatonikę molową: jeśli opierasz się w
    budowaniu tych akordów na stopniach skali molowej naturalnej, to II stopniem
    tej skali jest akord D moll, trzecim Es moll, a szóstym As moll. I nie ma w
    tej skali czegoś takiego jak Dis moll (D#moll), tylko Es moll, taka drobna
    kwestia enharmonii).

    @szymon15121998: I ostatnia prośba
    POdalibyscie Jakies fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych akordów takich jak Cmoll Cdur C7 i Cmoll 7?
    Z góry dzikuje i pozdrawiam:)




    Cmoll - gamy molowe

    C7 - miksolidyjska

    EDIT:

    A temat nadaje się do działu o teorii
  5. Raczej chodzi o II, III i VI stopień skali durowej. Będzie to więc D moll, E
    moll, A moll. Do wszystkich tych akordów pasuje pentatonika mollowa (do D moll
    pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A
    moll).

    Inna sprawa, że to są akordy diatoniczne, więc D moll siedzi również w E
    moll (i pozostałych mollowych z C dur), choć niekoniecznie i nie zawsze
    zabrzmi to jak należy :)

    Duża część czarnych bluesmanów tak działa - jadą w jednej pentatonice
    cały kawałek. I źle nie jest :D
  6. @miklo: Raczej chodzi o II, III i VI stopień skali durowej. Będzie to więc D moll, E moll, A moll. Do wszystkich tych akordów pasuje pentatonika mollowa (do D moll pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A moll).




    No właśnie, a jak rozumiem, z tego co jest tu napisane przez kolegę wyżej,
    autor chciał wykorzystywać jedną pentatonikę C moll do wszystkich akordów.
  7. No i nie widzę problemu. Pentatonika A moll zawiera też E i D. Można więc
    jedną pentatoniką A moll obskoczyć progresję złożoną z mollowych A, D i
    E (czyli zwykły mollowy blues, choć często na dominantę daje się jednak
    akord E7 - bo ładniej dąży do rozwiązania - wtedy jednak nadal wszystko
    można ograć A moll). Można też na luzaka tą jedną pentatoniką obskoczyć
    bluesa A moll, D7, E7. Wszystko będzie ładnie pięknie, o ile umie się ową
    pentatonikę wykorzystać. Mi to nie wystarcza,bo nie jest to szczyt
    wyrafinowania, ale BB King, Albert Collins, czy John Lee Hooker grali tak całe
    życie i raczej trudno im zarzucić, że coś robią źle :D
  8. @miklo: Raczej chodzi o II, III i VI stopień skali durowej. Będzie to więc D moll, E moll, A moll. Do wszystkich tych akordów pasuje pentatonika mollowa (do D moll pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A moll).

    Inna sprawa, że to są akordy diatoniczne, więc D moll siedzi również w E moll (i pozostałych mollowych z C dur), choć niekoniecznie i nie zawsze zabrzmi to jak należy :)

    Duża część czarnych bluesmanów tak działa - jadą w jednej pentatonice cały kawałek. I źle nie jest :D




    może i ale nic z tego nie rozmumiem

    www.magazyngitarzysta.pl/warsztat/lekcje/6006-jazz-60-o-pentatonikach-sow-kilka.html
    oto link do strony

    Czyli bluesa mogę grać tylko A mollem Dopasowywojac dźwięki do akordow
    gitarzysty?

    np:

    G--------------------------------------------

    D--------------------------------------------

    A----------------------5--5--5--5--7--7--7--7

    E----5--5--5--5--5--8-------------------------
  9. Stary. Zabrałeś się za trudne warsztaty :) Moje dotychczasowe wywody
    dotyczyły solówek w prostym bluesie z 3 akordów. W przypadku basu
    pentatonika może nie wystarczyć. Proste schematy basowe opierają się
    głównie na prymie, kwincie i septymie akordu. Tak więc dla Toniki w A moll
    można zagrać prosty schemat typu A A E E G G E E i potem to transponować do
    kolejnych akordów - dla Subdominanty D D A A C C A A i dla Dominanty E E H H D
    D H H. Jak widzisz spoza pentatoniki jest tutaj H. Na początek poćwicz takie
    schematy, które po prostu przesuwasz na gryfie zależnie od akordu (pod
    palcami ten sam układ cały czas, tylko grany w różnych miejscach).
  10. Temat do zamknięcia
  11. Znajdź sobie ogarniętego nauczyciela, na prawdę trudno zakumać niektóre
    rzeczy przez Internet. Jak jesteś z Łodzi to służę pomocą, jak nie - jest
    temat z ogłoszeniami nauczających i szukającymi pomocnej ręki. :)
Napisz odpowiedź