Pentatonika cz2

W drugiej cz臋艣ci artyku艂u po艣wi臋conej pentatonice analizujemy, jak skale pentatoniczne wsp贸艂graj膮 z akordami majorowymi i molowymi. Przygl膮damy si臋 zar贸wno pentatonice dur, jak i moll, podaj膮c przyk艂ady ich zastosowania.

Witam

Czytalem ostatnio tak膮 lekcje i nie wiem czy ja dobrze rozumiem je艣li powiem
co艣 zle poprawcie mnie prosz臋

” pentatonika C-D-E-G-A-C doskonale pasuje do akordu majorowego – zar贸wno do
toniki, jak i do subdominanty.”

Czyli chodzi tu o to 偶e pentatonika dajmy na to C dur b臋dzie pasowac do akordu
C dur i Akordu F dur ,, kt贸ry jest w tym przypadku ow膮 subdominant膮?

„Pentatonika molowa C-Eb-F-G-Bb-C doskonale pasuje do ka偶dego z trzech
akord贸w molowych (na II, III i VI stopniu)”

A tu za艣 pentatonika molowa np. C moll b臋dzie pasowac do akordow D#moll,F moll
i G moll?

I ostatnia pro艣ba

POdalibyscie Jakies fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych
akord贸w takich jak Cmoll Cdur C7 i Cmoll 7?

Z g贸ry dzikuje i pozdrawiam:)

Czy czyta艂em ostatnio lekcj臋 o pentatonice i nie jestem pewien, czy dobrze j膮 zrozumia艂em?
Czy pentatonika C D E G A C pasuje do akordu C dur i F dur?
Czy pentatonika molowa C Eb F G Bb C pasuje do akord贸w molowych na II, III i VI stopniu?
Czy pentatonika molowa C moll b臋dzie pasowa膰 do akord贸w D#moll, F moll i G moll?
Jakie s膮 fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych akord贸w, takich jak Cmoll, Cdur, C7 i Cmoll 7?
Jak powinienem zastosowa膰 pentatonik臋 w graniu na basie?
Jakie s膮 inne sposoby na wykorzystanie pentatoniki w muzyce basowej?
Jakie s膮 korzy艣ci p艂yn膮ce z gry pentatonik膮 na basie?
Czy powinienem skupi膰 si臋 na nauce pentatoniki, a nie na innych skalach i akordach?
Jakie konsekwencje dla mojej gry mo偶e mie膰 brak zrozumienia pentatoniki na basie?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮
szymon15121998
szymon15121998
Artyku艂y: 1

11 komentarzy

  1. Uch, chyba przez Internet Ci tego nie wyklaruj臋, bo widz臋, 偶e si臋
    zap臋tli艂e艣…

    Podpowiem tylko, 偶e pentatonika C-dur pod akord F-dur raczej 艣rednio b臋dzie
    pasowa艂a, bo nie zawiera nawet d藕wi臋ku F w sobie. 馃槈

    Pograj sobie pod dane akordy skale i zobacz czy Ci pasuj膮 je偶eli nie jeste艣
    pewien z teoretycznego punktu widzenia. Nie ufaj do ko艅ca teorii, u偶yj te偶
    czasem ucha! 馃檪

  2. No i prawid艂owo. O tym pisa艂 Zakwas. Dla subdominanty b臋dzie to pentatonika
    F dur.

  3. @szymon15121998: Witam
    Czytalem ostatnio tak膮 lekcje i nie wiem czy ja dobrze rozumiem je艣li powiem co艣 zle poprawcie mnie prosz臋
    ” pentatonika C-D-E-G-A-C doskonale pasuje do akordu majorowego – zar贸wno do toniki, jak i do subdominanty.”
    Czyli chodzi tu o to 偶e pentatonika dajmy na to C dur b臋dzie pasowac do akordu C dur i Akordu F dur ,, kt贸ry jest w tym przypadku ow膮 subdominant膮?
    „Pentatonika molowa C-Eb-F-G-Bb-C doskonale pasuje do ka偶dego z trzech akord贸w molowych (na II, III i VI stopniu)”
    A tu za艣 pentatonika molowa np. C moll b臋dzie pasowac do akordow D#moll,F moll i G moll?

    M贸g艂by艣 poda膰 藕r贸d艂o strony? Mo偶e co艣 przekr臋ci艂e艣? Bo po kilku
    minutach analizy to wychodz膮 z tego same bzdury, nawet je艣li przyj膮膰, 偶e
    podane stopnie dotycz膮 skali pentatonicznej.

    Jeszcze kwestia pytania o pentatonik臋 molow膮: je艣li opierasz si臋 w
    budowaniu tych akord贸w na stopniach skali molowej naturalnej, to II stopniem
    tej skali jest akord D moll, trzecim Es moll, a sz贸stym As moll. I nie ma w
    tej skali czego艣 takiego jak Dis moll (D#moll), tylko Es moll, taka drobna
    kwestia enharmonii).

    @szymon15121998: I ostatnia pro艣ba
    POdalibyscie Jakies fajne skale do tworzenia akompaniamentu do najprostszych akord贸w takich jak Cmoll Cdur C7 i Cmoll 7?
    Z g贸ry dzikuje i pozdrawiam:)

    Cmoll – gamy molowe

    C7 – miksolidyjska

    EDIT:

    A temat nadaje si臋 do dzia艂u o teorii

  4. Raczej chodzi o II, III i VI stopie艅 skali durowej. B臋dzie to wi臋c D moll, E
    moll, A moll. Do wszystkich tych akord贸w pasuje pentatonika mollowa (do D moll
    pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A
    moll).

    Inna sprawa, 偶e to s膮 akordy diatoniczne, wi臋c D moll siedzi r贸wnie偶 w E
    moll (i pozosta艂ych mollowych z C dur), cho膰 niekoniecznie i nie zawsze
    zabrzmi to jak nale偶y 馃檪

    Du偶a cz臋艣膰 czarnych bluesman贸w tak dzia艂a – jad膮 w jednej pentatonice
    ca艂y kawa艂ek. I 藕le nie jest 馃榾

  5. @miklo: Raczej chodzi o II, III i VI stopie艅 skali durowej. B臋dzie to wi臋c D moll, E moll, A moll. Do wszystkich tych akord贸w pasuje pentatonika mollowa (do D moll pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A moll).

    No w艂a艣nie, a jak rozumiem, z tego co jest tu napisane przez koleg臋 wy偶ej,
    autor chcia艂 wykorzystywa膰 jedn膮 pentatonik臋 C moll do wszystkich akord贸w.

  6. No i nie widz臋 problemu. Pentatonika A moll zawiera te偶 E i D. Mo偶na wi臋c
    jedn膮 pentatonik膮 A moll obskoczy膰 progresj臋 z艂o偶on膮 z mollowych A, D i
    E (czyli zwyk艂y mollowy blues, cho膰 cz臋sto na dominant臋 daje si臋 jednak
    akord E7 – bo 艂adniej d膮偶y do rozwi膮zania – wtedy jednak nadal wszystko
    mo偶na ogra膰 A moll). Mo偶na te偶 na luzaka t膮 jedn膮 pentatonik膮 obskoczy膰
    bluesa A moll, D7, E7. Wszystko b臋dzie 艂adnie pi臋knie, o ile umie si臋 ow膮
    pentatonik臋 wykorzysta膰. Mi to nie wystarcza,bo nie jest to szczyt
    wyrafinowania, ale BB King, Albert Collins, czy John Lee Hooker grali tak ca艂e
    偶ycie i raczej trudno im zarzuci膰, 偶e co艣 robi膮 藕le 馃榾

  7. @miklo: Raczej chodzi o II, III i VI stopie艅 skali durowej. B臋dzie to wi臋c D moll, E moll, A moll. Do wszystkich tych akord贸w pasuje pentatonika mollowa (do D moll pentatonika D moll, do E moll pentatonika E moll i do A moll pentatonika A moll).

    Inna sprawa, 偶e to s膮 akordy diatoniczne, wi臋c D moll siedzi r贸wnie偶 w E moll (i pozosta艂ych mollowych z C dur), cho膰 niekoniecznie i nie zawsze zabrzmi to jak nale偶y 馃檪

    Du偶a cz臋艣膰 czarnych bluesman贸w tak dzia艂a – jad膮 w jednej pentatonice ca艂y kawa艂ek. I 藕le nie jest 馃榾

    mo偶e i ale nic z tego nie rozmumiem

    http://www.magazyngitarzysta.pl/warsztat/lekcje/6006-jazz-60-o-pentatonikach-sow-kilka.html
    oto link do strony

    Czyli bluesa mog臋 gra膰 tylko A mollem Dopasowywojac d藕wi臋ki do akordow
    gitarzysty?

    np:

    G——————————————–

    D——————————————–

    A———————-5–5–5–5–7–7–7–7

    E—-5–5–5–5–5–8————————-

  8. Stary. Zabra艂e艣 si臋 za trudne warsztaty 馃檪 Moje dotychczasowe wywody
    dotyczy艂y sol贸wek w prostym bluesie z 3 akord贸w. W przypadku basu
    pentatonika mo偶e nie wystarczy膰. Proste schematy basowe opieraj膮 si臋
    g艂贸wnie na prymie, kwincie i septymie akordu. Tak wi臋c dla Toniki w A moll
    mo偶na zagra膰 prosty schemat typu A A E E G G E E i potem to transponowa膰 do
    kolejnych akord贸w – dla Subdominanty D D A A C C A A i dla Dominanty E E H H D
    D H H. Jak widzisz spoza pentatoniki jest tutaj H. Na pocz膮tek po膰wicz takie
    schematy, kt贸re po prostu przesuwasz na gryfie zale偶nie od akordu (pod
    palcami ten sam uk艂ad ca艂y czas, tylko grany w r贸偶nych miejscach).

  9. Znajd藕 sobie ogarni臋tego nauczyciela, na prawd臋 trudno zakuma膰 niekt贸re
    rzeczy przez Internet. Jak jeste艣 z 艁odzi to s艂u偶臋 pomoc膮, jak nie – jest
    temat z og艂oszeniami nauczaj膮cych i szukaj膮cymi pomocnej r臋ki. 馃檪

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.