Strojenie basu

Witam wszystkich 😉 Kupiłem ostatnio 5-cio strunowy bas i mam problem z
nastrojeniem najgrubszej struny, ponieważ grałem wcześniej na 4 strunach i
strojenie to : C# G# C# F# (idąc od góry). Jak nastroić tą najgrubszą
strunę ?

Załączniki

-

Jak Ty oceniasz wpis?

Wiesz po co są te ikonki?

Wpisy są prywatnymi opiniami poszczególnych autorów.

Komentarzy: 4

  1. Chyba bardziej tradycyjnie co 2,5 tonu i wtedy ewentualnie sobie jakiegoś
    dropa zrobisz, jeśli Ci jeszcze będzie potrzebny.

    A jak potrzebujesz tej oktawy na pustych to nie wiem:D
  2. Zależy czy chcesz iść kwintami, kwartami czy ich kombinacjami. Nastrój wg
    potrzeb i doboru strun.
  3. W mojej kapeli gitarzysci stroja się właśnie w drop C#. Ja gram na piatce i
    stroje się w standardzie opuszczonym o pol tonu w dol, czyli A# D# G# C# F#.
    Czesto potrzebne mi niskie C# mam na 3. progu najgrubszej struny - i dodatkowo
    mogę zejsc nizej, a jednoczesnie dzięki standardowemu strojeniu kwartami mogę
    grac "po bozemu" wszelkie przebiegi. Niektore partie wymagaja przez to wiekszej
    gimnastyki, ale wiedzialem w co się pakuje, co i jak gram i nie zaluje.

    Produkowalem dlugie wyjasnienie, dlaczego tak, ale wychodzilo chaotycznie,
    belkotliwie i niejasno. Wiec najkrocej - jeśli granie wymaga szybkiego
    riffowania z uzyciem pustej struny C# i roznej masci lojenia, , które bardzo
    trudno byloby poprawnie wykonac bez strojenia w dropie, itp - to ja bym
    nastroil bas w drop C#, czyli tak jak masz, a najgrubsza strune dodatkowo w G#,
    lub, jeśli struna będzie w G# zbyt duzym flakiem - w A#. Troche dziwne i
    wydawaloby się, ze niepraktyczne, ale w pewnych sytuacjach "metalowych"
    przydatne ;)
  4. Kurna, sądziłem, że niewiele już może mnie zaskoczyć - a tu, proszę
    bardzo!

    Najpierw zacząłem się zastanawiać jaki jest powód strojenia basu w takich
    interwałach: kwinta - kwarta - kwarta.(?)

    Wydaje się, że chodzi o granie "powerchordów" jednym palcem lewej ręki i
    powtarzanie ich w oktawie bez zmiany wyuczonych pozycji na progach...

    Kolejna zagadka, to: dlaczego struny "puste" ("otwarte" wg innego nazewnictwa)
    to akurat dźwięki Cis/Gis/Cis/Fis, a nie np. C/G/C/F lub D/A/D/G lub jeszcze
    coś innego?

    I znów wydaje mi się, że widocznie wokaliście skala głosu "pasuje" do
    tonacji Cis-dur (ewentualnie cis-moll) i można napierniczać kostką przez
    wszystkie cztery struny w ogóle ich nie przyciskając, a lewą rękę w tym
    czasie wykorzystując do czegoś innego (tu wyobraźnia mnie zawodzi...)!

    No i wracając do najgrubszej 5 struny: logiczne wydaje się Fis?

    Wyjaśniam:

    Jeżeli grane utwory opierają się na progresji akordów takich jak dźwięki
    "pustych" strun od najniższej do najwyższej, to taką samą progresję
    uzyskamy grając od struny drugiej (wyższe Cis) w kierunku najniższej 5
    struny, nastrojonej jako Fis. Potrzebny ewentualnie dźwięk Gis odnajdujemy
    wtedy na II progu tej struny.

    UWAGA! Na ten moment trzeba przerwać czynności wykonywane zwykle lewą
    ręką!

    PS. Gnębi mnie pytanie - co to za czynności?!

    PPS. W prequelu ŚCIĄG DLA LENIWYCH BASISTÓW napisałem, że do grania na
    basie nie jest konieczne posiadanie wszystkich palców. Myliłem się!
    Odpowiednio strojąc basiórkę nie musimy w ogóle posiadać lewej
    ręki!!!

    : D

    EDIT: Nie jestem dobrym człowiekiem - oj, nie...!

    : (
Napisz odpowiedź