Pytania do eksperta :D

1651-dce5d93cccf27957.

1650-808425.
Jako nowy u偶ytkownik, chcia艂by zaistnie膰 i pom贸c co niekt贸rym.

Ot贸偶 po 12 latach szko艂y muzycznej mog臋 odpowiedzie膰 na du偶o pyta艅.

Odno艣nie:

-nut, pauz, rytm贸w

-skal

-膰wicze艅 na bas

-najr贸偶niejszych ciekawostek jak inne klucze i czytanie w nich.

-ciekawostki harmoni i najzawilsze progresje i r贸偶nego rodzaju wtr膮cenia i
zboczenia s艂u偶膮ce do pisania melodii i dobierania akord贸w.

Oraz czego tylko dusza zapragnie.

Aha oferuje pomoc z pianem jakby kto艣 chcia艂 i kontrabasem.

A tak偶e historia muzyki i rodzaje form klasycznych i nie tylko.

Wszystko piszemy w temacie.

Czy mog臋 zada膰 Ci pytanie na temat nut, pauz i rytm贸w na basie?
Jako pocz膮tkuj膮cy basista, czy pom贸g艂by艣 mi w 膰wiczeniach na basie?
Czy m贸g艂by艣 porozmawia膰 ze mn膮 o ciekawostkach zwi膮zanych z kluczami i czytaniem w nich?
Co mo偶esz mi powiedzie膰 o harmoniach i progresjach na basie?
Czy jeste艣 w stanie pom贸c mi dobiera膰 akordy na basie?
Czy masz jakie艣 wskaz贸wki na temat pisania melodii na basie?
Czy m贸g艂by艣 podzieli膰 si臋 histori膮 muzyki i rodzajami form klasycznych i nie tylko?
Czy oferujesz pomoc z gr膮 na pianinie?
Czy mo偶esz porozmawia膰 ze mn膮 na temat kontrabasu?
Czy mog臋 skorzysta膰 z Twojej wiedzy i umiej臋tno艣ci w dziedzinie muzyki?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

52 komentarze

  1. jak chcesz pom贸c, to mo偶esz pisac bloga z ciekaw膮 wiedz膮 merytoryczn膮 lub
    organizacj膮 膰wicze艅. Mn贸stwo os贸b pewnie z ch臋cia skorzysta;)

  2. Jestem basist膮 ju偶 prawie z zawodu ;p wi臋c dziele si臋 z basistami i
    basistkami 馃榾

    Poza tym nie lubi臋 rozpisywa膰 si臋 tak z siebie. Wole dosta膰 konkretne
    pytanie i na nie wyko艅czaj膮co odpowiedzie膰 馃槢

  3. Dobra, to rzucam temat, kt贸ry dalej sprawia mi troch臋 trudno艣ci:
    krzy偶yki/bemole + ko艂o kwintowe a jak ma si臋 to do zapisu nutowego. Bo do
    tej pory nie widzia艂em super-opisu tego w ca艂o艣ci od strony praktycznej w
    jednym miejscu, albo czego艣 nie dostrzega艂em 馃檪

  4. A ja pytanie ma艂o techniczne: du偶o trudniejszy jest kontrabas od fretlessa?
    Licz膮c 偶e gra si臋 palcyma.

  5. To tak.

    Kontrabas na pewno jest trudniejszy, poniewa偶 ma grubsze struny. Na ka偶d膮
    jest naci膮g oko艂o 200 kg.

    S膮 grubsze i minimalny b艂膮d i gramy nieczysto. Oczywi艣cie na Fretlessie
    te偶 tak jest, lecz struny s膮 mi臋kkie.

    Do wszystkiego da si臋 przyzwyczai膰. Na kotrabasie w pozycjach od 1-5 u偶ywa
    si臋 tylko palc贸w 1, 2, 4. Trzeci palec odpoczywa i w chodzi do u偶ytku od 6
    przez kciukowe pozycje a偶 do ko艅cowych najwy偶szych d藕wi臋k贸w kt贸re gra
    si臋 ju偶 tylko fla偶oletami, poniewa偶 niema ju偶 gryfu ;p.

    W Fretlessie mamy w u偶ytku od samego pocz膮tku wszystkie 4 graj膮ce palce
    lewej r臋ki.

    R贸偶nica polega tylko na tym, 偶e w kontrabasie s膮 to wi臋ksze odleg艂o艣ci.
    D艂u偶ej si臋 trzeba uczy膰 偶eby gra膰 czysto i gdzie le偶膮 d藕wi臋ki. Niema
    znacznik贸w na gryfie gdzie jest pr贸g 3, 5, 7, 9 itd. Oraz ci臋偶ej si臋
    wciska struny.

    Fretless ma znaczniki na gryfie. Mi臋ksze struny 4 palce w uzyciu i brak
    pozycji kciukowych, kt贸re s膮 trudne.

  6. Kontrabas mo偶e jest trudniejszy ale na pewno nie za spraw膮 grubszych strun i
    wi臋kszych odleg艂o艣ci, zasada jest ta sama. Nie na ka偶dym fretlesie s膮
    znaczniki.

    Trzeci palec odpoczywa? Przeciez dociskasz nim ca艂y czas jak dociskasz
    czwartym.

    Nazwy pozycji je偶eli ju偶 mamy by膰 dok艂adni te偶 si臋 r贸偶nia w zale偶no艣ci
    od szko艂y (istnieje co艣 takiego jak 0,5 pozycja), a takze uk艂ad rozszerzony,
    gdzie mo偶na uzywa膰 trzeciego palca jak w bas贸wce. Mniejsze odleg艂o艣ci
    sprawiaj膮, , 偶e jest 艂atwiej? Powiedz to skrzypkowi,wiolonczeli艣cie lub
    altowioli艣cie – bzdura!!!!

    Fakt pozycje kciukowe dla basisty b臋d膮 z pewno艣ci膮 trudne, bo zmienia si臋
    uk艂ad i trzeba chwile czasu nad tym posiedzie膰. I na mi艂o艣膰 bosk膮 nie
    opowiadaj tu ludziom, ze kontrabas to taki top贸r, wszystko zale偶y od
    ustawienia instrumentu i strun jakich u偶ywasz (gra艂e艣 kiedy艣 na solowych
    strunach opuszczonych do normalnego stroju? ).

    A sprawa enharmonii na pewno si臋 przyda, fajnie by by艂o jakby艣 jeszcze
    opisa艂 dok艂adne zasady ( kiedy krzy偶yk, kiedy bemol, bo niekt贸rym mo偶e to
    sprawia膰 problem)

  7. Najpierw wklej臋 pierwszy poradnik kt贸ry napisa艂em 10 minut temu dla innego
    tematu o zamianie enharmonicznej d藕wi臋k贸w

    Enharmonia jest prosta.

    Przyk艂ady wszystkich:

    C – His [H(#)], Deses [D(bb)]

    Cis [C(#)] – Hisis [h(x)], Des [D(b)]

    D – Cisis [C(x)], Eses [E(bb)]

    Dis [D(#)] – Es [E(b)], Feses [F(bb)]

    E – Disis [D(x)], Fes [F(b)]

    Eis [E(#)] – F, Geses [G(bb)]

    F – Eis [E(#)], Geses [G(bb)]

    Fis [F(#)] – Eisis [E(x)], Ges [G(b)]

    G – Fisis [F(x)], Asas [A(bb)]

    Gis [G(#)] – As [A(b)] – WYJ膭TEK

    A – Gisis [G(x)], Heses [H(bb)]

    Ais [A(#)] – B [H(b)], Ceses [C(bb)]

    H – Aisis [A(x)], Ces [C(b)]

    His [H(#)] – C, Deses [D(bb)]

    呕eby uzyska膰 enharmonicznie zamieniony d藕wi臋k np A. Trzeba odpowiednio
    obni偶y膰 d藕wi臋k wy偶ej i podwy偶szy膰 d藕wi臋k ni偶ej. Jako, 偶e A jest
    „bia艂ym klawiszem” nast臋pnym d藕wi臋kiem jest H, kt贸re le偶y 2 p贸艂tony do
    g贸ry. Trzeba wi臋c u偶ywaj膮c podw贸jnego bemola (bb) obni偶y膰 go o 2
    p贸艂tony (ca艂y ton) tonu aby uzyska膰 d藕wi臋k A zapisany teraz jako Heses,
    lecz w brzmieniu nadal jest to A.

    Poni偶ej A le偶y G oddalone od A o 2 p贸艂tony w d贸艂. Trzeba wi臋c u偶ywaj膮c
    podw贸jnego krzy偶yka (x) podwy偶szy膰 go o 2 p贸艂tony (ca艂y ton) aby
    uzyska膰 d藕wi臋k A zapisany teraz jako Gisis.

    Z reszt膮 d藕wi臋k贸w robimy analogicznie. Przydatn膮 rzecz膮 do nauki
    enharmonii jest klawiatura fortepianu. Mo偶na j膮 sobie nawet narysowa膰 i
    podpisa膰 d藕wi臋ki. B臋dzie o niebo 艂atwiej.

    Jak wida膰 wszystkie d藕wi臋ki opr贸cz Gis maj膮 po 3 nazwy enharmoniczne

    Polega to na tym, 偶e dzi臋ki znakom chromatycznym mo偶emy zagra膰 brzmieniowo
    inny d藕wi臋k zapisany jako inny.

    C – H(#), C(bb)

    (bb) – podw贸jny bemol obni偶a o 2 p贸艂tony dodajemy ko艅c贸wk臋
    „eses”*: C(bb)=Ceses

    (x) – podw贸jny krzy偶yk podwy偶sza o 2 p贸艂tony dodajemy ko艅c贸wk臋
    „isis” C(x)=Cisis

    Krzy偶yk bemol i kasownik raczej wszyscy znaj膮 wi臋c nie b臋d臋 ich
    przytacza艂.

    -Pogrubione jest d藕wi臋k podstawowy, kt贸ry zamieniamy
    enharmonicznie.

    -Pogrubione i uko艣ne jest zapis d藕wi臋ku kt贸ry zamieniamy
    enharmonicznie, zapisane literowo z oznaczeniami harmonicznymi jak krzy偶yk
    bemol itd.

    -Uko艣nie zapisane s膮 d藕wi臋ki nazwy zamienione enharmoniczne danego
    d藕wi臋ku zapisane Literowo z oznaczeniami harmonicznymi

    *W przypadku d藕wi臋ku A zamiast ko艅c贸wki „eses” dodajemy tylko „ses”,
    poniewa偶 wyst膮pi艂o by podwojenie „a” 馃榾

  8. Serdeczne dzi臋ki za rozpisane mojego pytania. Zawsze te sekwencje d藕wi臋k贸w
    kt贸re obni偶a膰/podwy偶sza膰 zapominam, teraz b臋d臋 mia艂 pod r臋k膮 馃槈

  9. Wed艂ug nowej szko艂y niema p贸艂pozycji. Liczy si臋 od 1.

    Chodzi o to, 偶e do 5 pozycji nie u偶ywa si臋 pozycji rozszerzonej, bo jest to
    praktycznie niemo偶liwe, chyba, 偶e kto艣 ma nadzwyczaj d艂ugie palce.

    A 3 palec „odpoczywa” czyli chodzi o to, 偶e nie wyznacza on d藕wi臋ku,
    chocia偶 przyciska strun臋. Ale jak kto艣 lubi mo偶e go trzyma膰 stercz膮cego w
    powietrzu, chocia偶 to usztywnia r臋k臋 i uniemo偶liwia szersze rozstawienie
    palc贸w.

    W kontrabasie wyst臋puj膮 struny solistyczne strojone sekund臋 wielk膮 wy偶ej.
    S膮 one mi臋ksze od orkiestrowych strojonych normalnie, ale przez to 偶e s膮
    mocno naci膮gni臋te wychodzi dok艂adnie na to samo.

    Tak gram i na solistycznym i orkiestrowym, zale偶y czy gram solistycznie czy
    orkiestrowo.

    M贸wi膮c bli偶sze odleg艂o艣ci = 艂atwiej mia艂em na my艣li por贸wnanie
    Frestless i kontrabas. Nie poruszam tematu alt贸wek, skrzypiec i innych
    instrument贸w smyczkowych.

    W por贸wnaniu z wiolonczel膮 kontrabas ma du偶o twardsze struny, a co dopiero z
    gitar膮 bas贸w膮, czy ze skrzypcami.

    Dlatego napisa艂em to jako trudno艣膰 dla kontrabasu. Zanim stawy w palcach
    przestan膮 si臋 wygina膰 od si艂y nacisku jaki trzeba wywrze膰 na strun臋,
    偶eby odpowiednio docisn膮膰 j膮 do gryfu mija kilka 艂adnych lat 膰wicze艅. Po
    tym ju偶 wida膰 偶e jest to do艣膰 trudne.

    Mam nadzieje 偶e sprostowa艂em. Pisz膮c to nie wciska艂em ludziom bzdur. Po
    prostu por贸wnywa艂em basik z kontrabasem. Pomijaj膮c inne instrumenty
    smyczkowe i na nich graj膮cych.

  10. Poprawi艂em obydwa poradniki. S膮 teraz dok艂adniej opisane. Przepraszam za
    ewentualne b艂臋dy ortograficzne i stylistyczne, chocia偶 staram si臋 ich nie
    pope艂nia膰.

    T艂umacze w miar臋 prosto, ale nie wciskam ludziom kitu Muzz.

  11. Dlatego napisa艂em kwestia ustawienia instrumentu. Nie zamierzam si臋 k艂贸ci膰
    z ekspertem.

    Powiem tylko tyle, zdarzy艂o mi si臋 gra膰 ju偶 na kontrabasach kt贸re by艂y
    tak ustawione, 偶e by艂o bardziej mi臋kko ni偶 na mojej bas贸wce a ja nie
    mog艂em sobie z tym poradzi膰 bo mam dosy膰 powa偶ny atak i ci臋偶ka 艂ap臋
    馃檪

    Pozdrawiam.

  12. Napisa艂em, pytania do eksperta, 偶eby zach臋ci膰 forumowiczy, do korzystania z
    pomocy. Nie ma we mnie ani grama ch臋ci wywy偶szania si臋 czy
    przechwalania.

    Gra艂em ju偶 na kilku, i nigdy nie by艂o przynajmniej w moim wypadku tak
    mi臋kko jak na bas贸wce. To jest sprawa strun, poniewa偶 u偶ywam do wszystkiego
    strun do grania smyczkiem, one s膮 du偶o twardsze, od strun do kontrabasu
    jazzowego, czy rockowego, na kt贸rym zazwyczaj gra si臋 pizzicato
    (palcami).

    U偶ywa艂em strun pod smyczek aby wyrobi膰 mocn膮 r臋k臋, a teraz jestem po
    prostu do nich przyzwyczajony.

  13. A od kiedy to wyr贸偶niamy dwa ko艂a kwintowe – dla moll贸w i dur贸w? 馃槷

    To偶 to taka sama bzdura jak siedem k贸艂 molowych dla ka偶dej ze skal
    jo艅skiej, eolskiej, miksolidyjskiej, doryckiej itd… Bo czemu nie, skoro dla
    dur i moll mo偶emy mie膰? :/

    Ko艂o kwintowe jest jedno.

  14. Jest jedno je艣li bierzemy pod uwag臋 podobie艅stwo tercjowe. Jest ko艂o
    kwintowe molowe jak i durowe.

  15. Oczywi艣cie wi臋szko艣膰 schemat贸w k贸艂 kwintowych narysowana jest jedna na
    drugiej, ale jest to ma艂o czytelne.

    Mo偶na je traktowa膰 jako jedno lub wyr贸偶nia膰 podzia艂 na durowe i molowe.

  16. Ko艂o kwintowe.

    Wyr贸偶niamy 2 ko艂a kwintowe. Ko艂o gam durowych i molowych.

    Ko艂o kwintowe s艂u偶y nam po to, aby艣my mogli szybko sprawdzi膰, lub 艂atwiej
    zapami臋ta膰 ile i jakie znaki przykluczowe ma dana tonacja. Znaki przykluczowe
    s膮 od samego pocz膮tku, a偶 do ko艅ca utworu. S膮 one po to, aby zachowa膰
    odpowiedni ci膮g sekund ma艂ych i wielkich (p贸艂ton贸w i ca艂ych ton贸w) w
    gamie, aby mo偶na j膮 by艂o okre艣li膰 jako durow膮 lub molow膮.

    Na przyk艂adzie 2 gam: C-dur i a-mol poka偶e o co chodzi z tymi p贸艂tonami i
    ca艂ymi tonami.

    C-dur posiada d藕wi臋ki: C, D, E, F, G, A, H, C

    P贸艂tony i ca艂e tony w gamie durowej rozmieszczone s膮 nast臋puj膮co:

    2, 2, 2>, 2, 2, 2, 2>

    Czyli:

    C-D: 2

    D-E: 2

    E-F: 2>

    F-G: 2

    G-A: 2

    A-H: 2

    H-C: 2>

    Ka偶dy d藕wi臋k gamy okre艣lamy jako jego stopie艅 od 1 a偶 do 8 stopnia. Czyli
    od C do C

    W gamie durowej p贸艂tony wyst臋puj膮 pomi臋dzy 3 i 4, oraz 7 i 8 jej
    stopniem.

    a-mol posiada d藕wi臋ki: A, H, C, D, E, F, G, A

    P贸艂tony i ca艂e tony w gamie molowej rozmieszczone s膮 nast臋puj膮co:

    2, 2>, 2, 2, 2>, 2, 2

    Czyli:

    A-H: 2

    H-C: 2>

    C-D: 2

    D-E: 2

    E-F: 2>

    F-G: 2

    G-A: 2

    Ka偶dy d藕wi臋k gamy okre艣lamy jako jego stopie艅 od 1 a偶 do 8 stopnia. Czyli
    od A do A

    W gamie molowej p贸艂tony wyst臋puj膮 pomi臋dzy 2 i 3, oraz 5 i 6 jej
    stopniem.

    2 – sekunda wielka, czyli ca艂y ton

    2> – Sekunda ma艂a, czyli p贸艂ton

    W C-dur i a-mol p贸艂tony i ca艂e tony okre艣laj膮ce „durowo艣膰” lub
    „molowo艣膰” gamy s膮 naturalne. Poniewa偶 s膮 to gamy le偶膮ce tylko na
    „bia艂ych klawiszach”. Lecz od innych d藕wi臋k贸w, aby zachowa膰 t膮 durowo艣膰
    lub molowo艣膰 rozr贸偶nian膮 za pomoc膮 kolejno艣膰 p贸艂ton贸w i ca艂ych
    ton贸w na stopniach gamy, trzeba u偶ywa膰 krzy偶yk贸w i bemoli, aby wymusi膰 te
    p贸艂tony, kt贸re ju偶 nie wyst臋puj膮 naturalnie. Po prostu tam, gdzie niema
    p贸艂tonu a powinien by膰 lub tam, gdzie jest a go by膰 nie powinno dajemy znak
    hromatyczny zgodnie z ich ci膮giem (patrz poni偶ej) i ich ilo艣ci膮 zapisan膮 w
    kole kwintowym, aby zniwelowa膰 dany p贸艂tonowy brak lud nadmiar.

    Krzy偶yki i bemole.

    -Krzy偶yki: Fis, Cis, Gis, Dis, Ais, Eis, His

    -Bemole: B, Es, As, Des, Ges, Ces, Fes

    Zawsze s膮 w tej kolejno艣ci.

    Ko艂o kwintowe gam durowych:

    C – 0#

    G – 1#

    D – 2#

    A – 3#

    E – 4#

    H – 5#

    Fis – 6#

    Cis – 7#

    C – 0b

    F – 1b

    B – 2b

    Es – 3b

    As – 4b

    Des – 5b

    Ges – 6b

    Ces – 7b

    Ko艂o kwintowe gam molowych:

    a – 0#

    e – 1#

    h – 2#

    fis – 3#

    cis – 4#

    gis – 5#

    dis – 6#

    ais – 7#

    a – 0b

    d – 1b

    g – 2b

    c – 3b

    f – 4b

    b – 5b

    es – 6b

    as – 7b

    Gamy durowe zawsze zapisujemy wielk膮 liter膮 np: As-dur, Fis-dur. Natomiast
    molowe ma艂膮 np: es-mol, as-mol.

    W okre艣leniu jakie to krzy偶yki lub bemole wyst臋puj膮 w danej tonacji
    wykorzystujemy ci膮g bemoli i krzy偶yk贸w kt贸ry napisa艂em wcze艣niej.

    I patrzymy np:

    gama g-mol ma 2 bemole, czyli odliczamy pierwsze 2 bemole z ci膮gu i mamy znaki
    przykluczowe – B, As

    gama Fis-dur ma 6 krzy偶yk贸w, czyli 6 pierwszych z ci膮gu: Fis, Cis, Gis, Dis,
    Ais, Eis.

    Obydwa ko艂a kwintowe 艂膮cz膮 si臋 ze sob膮 tak zwanym pokrewie艅stwem
    tercjowym.

    Gamy o tylu samych krzy偶ykach lub bemolach zawsze s膮 od siebie w
    odleg艂o艣膰i tercji ma艂ej (3> – 3 p贸艂tony).

    We藕my na przyk艂ad gamy o 4 bemolach. Czyli f-mol i As-dur. Pomi臋dzy
    d藕wi臋kiem F i As wyst臋puje tercja ma艂膮.

    Na to czy ta tercja idzie do g贸ry czy na d贸艂 ma wp艂yw to, od jakiej gamy
    szukamy gamy pokrewnej o tych samych znakach. Je艣li od molowej to tercja ma艂a
    do g贸ry, je艣li od durowej to tercja ma艂a w d贸艂.

  17. @g1b0n: Jest jedno je艣li bierzemy pod uwag臋 podobie艅stwo tercjowe. Jest ko艂o kwintowe molowe jak i durowe.

    Pi臋膰 lat mnie muzyki uczyli i ani razu nie widzia艂em mollowego. 馃榾

    Any艂ej, jak chcemy eksperci膰 to m贸wimy raczej o pokrewie艅stwie sekstowym,
    nie tercjowym, bo zwyczajowo dur jest skal膮 wyj艣ciow膮. 馃槈

    P.S.: EDYTUJ POSTY!

  18. Edit. Schemacik ju偶 siedzi 馃槢

    Zawsze jest mowa o tercjowym, nigdy o sekstowym nie s艂ysza艂em. Poprostu od
    durowej odmierzasz w d贸艂. Tak pro艣ciej, bo si臋 opierasz na 1 interwale. A
    nie na sek艣cie wielkiej od durowej a tercji ma艂ej od molowej.

    Poza tym skal przed dur i mol by艂o du偶o i nie mo偶na powiedzie膰, 偶e dur
    jest wyj艣ciowa, czy mol jest wyj艣ciowa. We wszystkich podr臋cznikach z
    kt贸rych si臋 ku艂em jako ma艂y adept tajemnej sztuki muzycznej by艂o zawsze
    pokrewie艅stwo tercjowe

    EDYTUJE I TO DU呕O :P, bo wsz臋dzie widz臋 b艂臋dy.

  19. @g1b0n: Poza tym skal przed dur i mol by艂o du偶o i nie mo偶na powiedzie膰, 偶e dur jest wyj艣ciowa, czy mol jest wyj艣ciowa. We wszystkich podr臋cznikach z kt贸rych si臋 ku艂em jako ma艂y adept tajemnej sztuki muzycznej by艂o zawsze pokrewie艅stwo tercjowe

    Jak mi si臋 b臋dzie chcia艂o to jutro poszukam, bo chyba w Weso艂owskim jest
    mowa o sekstowym.

    Nie m贸wi臋, 偶e dur jest najstarsz膮 i jedyn膮 s艂uszn膮 skal膮, tylko, 偶e
    zawsze od niej si臋 zaczyna wyja艣nianie wszelkich spraw harmonicznych. Jest
    tak膮 skal膮 wyj艣ciow膮 do wszelkiej nauki – „do re mi fa sol la si do”,
    kt贸rego uczymy si臋 w przedszkolach, to przecie偶 dur. 馃槈

  20. Mnie na studiach uczyli 偶e to b艂膮d logiczny i tak si臋 nie powinno m贸wi膰,
    podawali literatur臋 nawet, ale jak to na studiach… 馃槢

    EDIT: Tak samo jak nie do ko艅ca prawid艂owym jest m贸wienie o kole
    kwartowo-kwintowym. Ale to niuanse i czepianie si臋, fajnie, 偶e Ci si臋 chce
    to t艂umaczy膰 innym ot tak. 馃槈

  21. Ot贸偶 dzier偶臋 w艂a艣nie Franka Weso艂owskiego w r臋ku. Poszukam tego
    sekstowego ;p

    Lecz nigdy od nikogo nie s艂ysza艂em, 偶eby kto艣 w ten spos贸b nazywa艂 to
    podobie艅stwo.

    Poniek膮d te偶 jest ono prawid艂owe, lecz przyj臋艂o si臋 za nazw臋
    tercjowe.

    Chodzi艂o Ci o „Materia艂y do 膰wicze艅 harmonii” Weso艂owskiego?. Czy jak膮艣
    inn膮 jego pozycj臋?

  22. Mnie za to ludzie po studiach wbijali od ma艂ego tercjowe. Zreszt膮 jak zwa艂
    tak zwa艂, wa偶ne 偶e w praktyce tak samo dzia艂a ;p

  23. 1 ko艂o kwintowe jest jedno i tyle

    2 mnie zawsze uczono schodzenia o tercje w d贸艂

    3 wydaje mi si臋, 偶e da si臋 to pro艣ciej wyja艣ni膰… hmmm mo偶e jutro si臋
    zastanowi臋 jak to zrobi膰, bo boje si臋, 偶e jak zaczn臋 pisa膰 to zawik艂am
    jeszcze bardziej zamiast upro艣ci膰 馃槢

  24. Ka偶dego uczono inaczej. To jest niewa偶ne, wa偶ne jest 偶e w praktyce wychodzi
    na dok艂adnie to samo.

    Poza tym ja zawsze jak si臋 uczy艂em tego to zapami臋tywa艂em tylko gamy durowe
    te 2 ci膮gi.

    C G D A E H Fis Cis

    C F B Es As Des Ges Ces

    I od nich budowa艂em tercje ma艂膮 偶eby uzyska膰 molowe.

    Poza tym poda艂em tak jak moim zdaniem jest 艂atwiej zapisa膰 i si臋 nauczy膰.
    Nigdy nikt nie postrzega艂 rozdzielenia k贸艂 kwintowych jako b艂膮d, bo nie
    jest b艂臋dem ka偶dy traktuje po swojemu,

  25. Witam,

    Chcia艂em zada膰 pytanie nt. interwa艂贸w. Lasocki wspomina jedynie o
    odleg艂o艣ciach g贸rnych i dolnych i przedstawia wykres ich powstawania nic
    wi臋cej na ten temat nie pisz膮c. St膮d moje pytanie czy interwa艂y dolny liczy
    si臋 tak samo jak interwa艂y g贸rne ?

    Aha i jak mo偶ecie wyja艣ni膰 to jaka funkcja jest tych interwa艂贸w g贸rnych i
    dolnych? Dlaczego raz si臋 zapisuje tak a mo偶na inaczej?

    Dzi臋ki za odp. (wiem troch臋 namiesza艂em :D).

  26. Je偶eli mo偶na co艣 wtr膮ci膰, to chcia艂em przypomnie膰 siostrom i braciom
    basistom, 偶e zacz膮膰 trzeba od tego, 偶e nad ranem – przepity i po po艂udniu
    – skacowany, w ka偶dych okoliczno艣ciach musz膮 wiedzie膰
    gdzie le偶膮 wszystkie d藕wi臋ki na progach czy podstrunnicy fretlesa. Dzi臋ki
    temu „widz膮c” interwa艂y na progach oczyma wyobra藕ni, nie musimy uczy膰 si臋
    ich na pami臋膰, jak np. klawiszowcy czy d臋ciaki. Mamy 艂atwiej! Los sprzyja
    basistom (gitarzystom ju偶 nie tak bardzo bo maj膮 „zmy艂k臋” na interwa艂ach
    mi臋dzy strunami H i G). Banalnie 艂atwe jest wtedy pos艂ugiwanie si臋 ko艂em
    kwintowym, znakami przykluczowymi, okre艣laniem na ich podstawie (oraz
    ostatniego d藕wi臋ku ko艅cz膮cego utw贸r) tonacji i jej trybu. Na I i II roku
    harmonii w mojej klasie by艂em najszybszy, bo chocia偶 oficjalnie tubista to
    przecie偶 basista. Pozostali to 艣piewaczki i d臋ciaki. Bez szans!

    Oni gam musieli si臋 uczy膰, a ja je widzia艂em i mog艂em
    lecie膰 od dowolnego stopnia w obie strony. Wykorzystajcie to!

  27. Wszystkie interwa艂y liczy si臋 tak samo. Nie wa偶ne czy budowane do g贸ry czy
    na d贸艂.

    Przypominam tak偶e o interwa艂ach wi臋kszych od oktawy. Dla ch臋tnych mog臋 o
    nich napisa膰.

    Co prawda nie u偶ywa ich si臋 zbyt cz臋sto, ale istniej膮 takowe i w harmonii
    maj膮 niema艂e znaczenie.

  28. hej g1b0n kolejna pytanie a w zasadzie mala prosba.

    Moglbys wymienic w kolejnosci kwintowej gamy: krzyzkowe (do 14 krzyzkow) i
    bemolowe (do 14 bemoli). Poznaje dopiero skale i gamy i troszke si臋 w tym
    gubie,

    Z g贸ry dzi臋ki!

  29. Witam. Mam kilka pyta艅 prosi艂 bym o odpowiedzi na poszczeg贸lne punkty:)

    1. je偶eli mam tonacje C dur w utworze ,wyst臋puj膮 w niej d藕wi臋ki
    „C,D,E,F,G,A,H” i tu mam pytanie, odgrywa si臋 tu jakie akordy? , po kolei
    C-dur, D-dur.. itd. czyli tylko durowe ,czy mo偶e tez molowe np „C-dur ,d-moll,
    e-moll. albo w tonacji e-moll ,odgrywane s膮 tylko molowe?, molowe i
    durowe?

    2.je偶eli gitarzysta odgrywa np. C-dur w utworze „C-E-G” to mog臋 gra膰 skal膮
    C dur czyli (C,D,E,F,G,A,H) w dowolnej kolejno艣ci . Lub gra膰 te d藕wi臋ki co
    w akordzie ,ale d藕wi臋k G na pierwej strunie ,na 3 progu, a E i G na 4 strunie
    na progu D-7 ,E-9 ,czy raczej nie ? lub gra膰 d藕wi臋kami ze skali rozrzucaj膮c
    je po ca艂ym gryfie .

    3.Znaki chromatyczne , s膮 potrzebne tylko do poprawnego zapisywania nut?
    ,znaczy to ,偶e czy mam fis ,czy ges czy eisis gram d藕wi臋k fis na jednej
    pozycji np strunie E 2 progu i nie wp艂ywa to na m贸j膮 gre?

    4.Grany jest kawa艂ek kolejno akordami np C-dur, F-dur ,H-dur, czy mog臋 w
    czasie odgrywania tych 3 akord贸w gra膰 d藕wi臋kami tylko z jednego akordu np
    C? ,albo gra膰 dowolnymi d藕wi臋kami ze skali czy przy ka偶dym nowo zaczynanym
    akordzie musz臋 zagra膰 1 d藕wi臋k (prym臋) akordu.

    gram na basie ju偶 chwil臋 czasu od prawie roku w zespole taki spokojny
    :rock/metal: ,ale w czasie ostatnich 3-4 dni wzi膮艂em si臋 za teori臋 ,bo
    praktycznie wiedzia艂em tylko jak id膮 d藕wi臋ki na gryfie ,troch臋 od tej
    teorii mam zamieszanie w g艂owie, a chcia艂bym na kolejnych pr贸bach gra膰
    troch臋 ciekawiej przy improwizacjach , i budowa膰 ciekawe 艣cie偶ki basowe ,bo
    ostatnio od gitarzysty dostaje tabulatur臋 ze 艣cie偶k膮 i chcia艂bym zrobi膰
    sensowne linie basu zgadzaj膮ce si臋 z teoria ,i nie polega膰 tylko na s艂uchu
    kt贸ry nie zawsze dobrze podpowiada, i graniu prawie tak samo jak gitarzysta bo
    to nie zbyt ciekawe i rozwijaj膮ce 馃檪

    sorki za tak膮 d艂ug膮 tre艣膰 ,ale my艣l臋 ,偶e kto艣 pomo偶e:)

  30. Ad.1.: Akordy w tonacji mo偶esz sobie okre艣li膰 艂atwo znaj膮c skal臋. Grasz
    co trzeci d藕wi臋k i 艂adnie Ci si臋 uk艂adaj膮 d藕wi臋ki w interwa艂y
    tercji. A jak wiadomo, tercja okre艣la czy akord b臋dzie
    mollowy czy durowy. Masz w dwud藕wi臋k C-E, wiesz, 偶e w skali C-dur akord C
    b臋dzie durowy, bo tercja jest wielka (cztery p贸艂tony). Masz dwud藕wi臋k A-C,
    tercja jest ma艂a (trzy p贸艂tony odleg艂o艣ci), wi臋c w C-dur akord b臋dzie
    mollowy. Czasem tercj臋 si臋 zmienia i akord w skali mo偶e by膰 inny, ale na
    razie przyjmij to za zasad臋, kt贸r膮 kiedy艣 b臋dziesz 艂ama艂 艣wiadomie.
    馃槈

    Czyli po kolei:

    C-E; D-F; E-G; F-A; G-H; A-C; H-D; Pograj, pos艂uchaj, policz p贸艂tony i
    sprawd藕 w jakich interwa艂ach wyst臋puj膮 te d藕wi臋ki i jakie akordy stworz膮
    po dodaniu kwinty czystej. (Ostatni akord budowany w tym przypadku od H to
    troch臋 inna bajka, bo septyma w durze rz膮dzi si臋 cz臋sto swoimi prawami, ale
    r贸b po Bo偶emu i nie zwa偶aj na odst臋pstwa o kt贸rych wspominam – pisz臋 o
    nich, 偶eby艣 nie by艂 zdziwiony w przysz艂o艣ci.) 馃檪

    Ad.2.: Nie rozumiem pytania. :/

    Ad.3.: Fis=ges tak jak Bug=B贸g. Brzmi tak samo, ale nie znaczy tego samego.
    馃檪

    Ad.4.: Mo偶esz, nie musisz. Cz臋sto gra si臋 inny interwa艂 na mocn膮 cz臋艣膰
    taktu. Nie dalej jak dzisiaj przez pomy艂k臋 zagra艂em na zako艅czenie utworu
    kwart臋 pod akordem tonicznym i tak fajnie si臋 ten zgrzyt wpasowa艂, 偶e chyba
    tak zostanie w aran偶u piosenki. 馃槈

  31. Po otrzymaniu PW z wyja艣nieniem pytania upuj臋 w膮tek i odpowiadam, wyj膮tkowo
    wbrew swojemu zapewnieniu w sygnaturze, bo mam dobry dzie艅. 馃檪

    @Ramon667:
    W 2 pytaniu chodzi艂o mi co mog臋 gra膰 do akordu C-dur odgrywanego przez gitarzyst臋. a) u偶ywa膰 wszystkich d藕wi臋k贸w C,D,E,F,G,A,H ,czy nie mog臋 bo nie wszystkie pasuj膮. b)czy mog臋 d藕wi臋k C „prym臋 akordu” zagra膰 np. na strunie G ,a d藕wi臋ki E i G „tercje ma艂膮 i wielk膮 ” zagra膰 na strunie E , do odgrywanego przez gitarzyst臋 akordu C dur. Czy pryma akordu musi by膰 na wy偶szym tonie ni偶 E i G czy niekoniecznie

    Po pierwsze, E i G to nie tercja ma艂a i wielka. Akord C-dur posiada jedn膮
    tercj臋 – wielk膮 i jest ni膮 d藕wi臋k E oddalony od C o cztery p贸艂tony,
    d藕wi臋k G to w stosunku do C kwinta czysta – p贸艂ton贸w siedem (polecam
    zapoznanie si臋 z nazwami i odleg艂o艣ciami interwa艂贸w, na bank by艂o co艣 na
    forum).

    Co do samego pytania:

    a) mo偶esz zagra膰 wszystkie d藕wi臋ki z wiedz膮, 偶e na mocne cz臋艣ci taktu
    (w przypadku najcz臋艣ciej u偶ywanego 4/4 s膮 to „raz” i „trzy”) warto zagra膰
    艂adnie brzmi膮cy interwa艂, najlepiej sk艂adow膮 akordu w艂a艣nie, a nie
    septym臋 wielk膮 na przyk艂ad (cho膰 nie znaczy, 偶e nie mo偶na tego zrobi膰
    nigdy – ka偶da zasada w muzyce ma swoje odst臋pstwa)

    b) w zasadzie jak wy偶ej. 馃檪

    W muzyce nie ma czego艣 takiego jak „nie mog臋”, je偶eli co艣 brzmi dobrze (lub
    niedobrze, ale tak jak tego chcesz), to znaczy, 偶e mo偶esz. 馃槈

    Powodzenia, teoria to przydatne narz臋dzie, ale nie mo偶na sta膰 si臋 jej
    niewolnikiem! 馃檪

  32. Yo mam pytanko od niedawna zag艂臋biam si臋 w arkany teorii muzyki i
    natrafi艂em na zapis akordu np Gsus4 . Dos艂ownie t艂umacz膮c suspended oznacza
    zawieszony tyle , 偶e co to oznacza w muzyce ?

  33. sus4=kwarta czysta zamiast tercji. Polecam s艂owniczek Tubasa, znajdziesz do
    niego link na ko艅cu FAQ 馃檪

  34. Mo偶ecie napisa膰 jak si臋 zacz膮膰 uczy膰 skal do II V I.

    Czy mo偶e najpierw zacz膮膰 od pasa偶y akord贸w??

  35. hmmm zacznijmy od tego co to jest II V I – jest to kadencja – czyli pewna
    progresja akord贸w, zmierzaj膮ca do rozwi膮zania si臋 na tonice (akordzie
    determinuj膮cym tonacj臋 utworu).

    kadencja II V I mo偶e by膰 rozpisana na r贸偶ne warianty akord贸w. teraz
    ogrywam utw贸r, w kt贸rym wygl膮da to np tak

    I = d-moll, II = e-p贸艂 zmniejszony (tercja ma艂a, tercja ma艂a, tercja
    wielka) V = a-alterowany

    wi臋c skale tutaj pasuj膮ce to np. I = d dorycka, lub eolska (czyli zwyk艂a
    molowa);

    II = e lokrycka; V = a alterowana

    nazwa 2 5 1 m贸wi nam tylko na jakim stopniu zosta艂y zbudowane kolejne,
    akordy, a nie jak dok艂adnie s膮 zbudowane. do r贸偶nie zbudowanych akord贸w,
    b臋d膮 pasowa艂y r贸偶ne skale. jedyne za艂o偶enie jakie mo偶emy przyj膮膰 to,
    偶e v b臋dzie bardzo cz臋sto akordem durowym, septymowym (ale jak wida膰 na
    przyk艂adzie wy偶ej, nie zawsze).

    musisz zobaczy膰 jakie akordy s膮 w utworze, kt贸ry grasz i pod nie konkretnie
    dobra膰 skale, pomo偶e Ci w tym dobre ogranie sk艂adnik贸w akord贸w (pryma,
    tercja, kwinta – je偶eli wyst臋puje to septyma)

    chyba troch臋 zamota艂em, jak masz jakie艣 pytania to pisz.

    mog臋 Ci te偶 podes艂a膰 jakie艣 materia艂y pomocne

  36. Zadam pytanie na kt贸re pewnie dostan臋 odpowied藕 „If you have to ask you will
    never know” ale!

    Pr贸buj臋 sobie jaki艣 walking zagra膰. Znam akordy, zagram ich sk艂adowe w
    g贸r臋 i w d贸艂 gryfu, a jak przychodzi do kawa艂ka to nie potrafi臋
    psychicznie wyj艣膰 poza te sk艂adniki i ewentualnie pojedyncze d藕wi臋ki
    podchodz膮ce oddalone o p贸艂ton. Co robi膰 偶eby odpieprzy膰 si臋 od tej prymy
    na raz i b艂膮dzeniu po tercji, kwincie i septymie w k贸艂ko?

  37. @Dante Morius: Zadam pytanie na kt贸re pewnie dostan臋 odpowied藕 „If you have to ask you will never know” ale!
    Pr贸buj臋 sobie jaki艣 walking zagra膰. Znam akordy, zagram ich sk艂adowe w g贸r臋 i w d贸艂 gryfu, a jak przychodzi do kawa艂ka to nie potrafi臋 psychicznie wyj艣膰 poza te sk艂adniki i ewentualnie pojedyncze d藕wi臋ki podchodz膮ce oddalone o p贸艂ton. Co robi膰 偶eby odpieprzy膰 si臋 od tej prymy na raz i b艂膮dzeniu po tercji, kwincie i septymie w k贸艂ko?

    Zapomnie膰 na chwil臋 wszystkiego, czego si臋 nauczy艂e艣 i zacz膮膰 my艣le膰
    melodi膮, a nie sk艂adnikiem akordu. A potem zacz膮膰 si臋 zastanawia膰 co
    w艂a艣ciwie zrobi艂e艣 – o ile za偶re. 馃槈

  38. to jest m膮dre pytanie Dante (m膮dre bo te偶 wiele razy je zadawa艂em, a ja
    przecie偶 z ca艂膮 pewno艣ci膮 jestem m膮dry!)

    w walkingu najwa偶niejsze s膮 w艂a艣nie sk艂adowe akordu, kt贸re dobrze
    podkre艣la膰 na 1 (zw艂aszcza) i 3 (nic si臋 nie stanie jak czasami zagrasz
    inny d藕wi臋k)

    (czyli na 1 i 3 masz ju偶 4 d藕wi臋ki do wyboru)

    na 4 fajnie brzmi d藕wi臋k prowadz膮cy do raz – czyli jak ju偶 pisa艂e艣
    p贸艂ton od danego d藕wi臋ku (mo偶esz go zagra膰 od g贸ry lub od do艂u – ten
    grany od g贸ry jest bardziej uniwersalny

    zostaje nam wyb贸r d藕wi臋ku na 2 – mo偶e to by膰 d藕wi臋k prowadz膮cy do 3 lub
    te偶 jaki艣 d藕wi臋k ze skali.

    to takie sztywne zasady, ale chodzi w sumie o to, 偶eby solista czu艂 dobrze w
    jakiej jest tonacji.

    wi臋c mo偶esz np. podkre艣li膰 1 a na ca艂膮 reszt臋 nutek zrobi膰 poch贸d
    chromatyczny lub po skali i nie zgubi膰 tego poczucia tonacji.

    fajnie te偶 wykorzystywa膰 zej艣cia po trytonach jak masz okazje np. jak masz
    A-dur a p贸藕niej G-dur to zagra膰 zamiast po prostu a gis g – mo偶esz
    przej艣膰 od prymy A przez tryton (jako d藕wi臋k prowadz膮cy) do kwinty w G
    czyli d藕wi臋ku d.

    ko艅cz臋 pisania teorii na dzisiaj i lec臋 膰wiczy膰 w praktyce dok艂adnie to o
    czym pisa艂em w dw贸ch ostatnich postach 馃榾

  39. @zakwas:

    @Dante Morius: […]Co robi膰 偶eby odpieprzy膰 si臋 od tej prymy na raz i b艂膮dzeniu po tercji, kwincie i septymie w k贸艂ko?

    Zapomnie膰 na chwil臋 wszystkiego, czego si臋 nauczy艂e艣 i zacz膮膰 my艣le膰 melodi膮, a nie sk艂adnikiem akordu. A potem zacz膮膰 si臋 zastanawia膰 co w艂a艣ciwie zrobi艂e艣 – o ile za偶re. 馃槈

    Dobre pytanie i dobra odpowied藕!

    Ma艂e dziecko uczy si臋 m贸wi膰 pr贸buj膮c rozmawia膰, a pocz膮tki gramatyki,
    czyli teori臋, poznaje dopiero w wieku 10 lat. M贸wi wtedy ju偶 bardzo dobrze,
    a gramatyka tylko systematyzuje i nazywa to, czym sprawnie pos艂uguje si臋 w
    spos贸b intuicyjny!

    Doros艂y ucz膮c si臋 obcego j臋zyka musi pozna膰 materia艂
    bazowy (s艂贸wka) i zasady nim rz膮dz膮ce (gramatyka), poniewa偶 ma ju偶
    p艂aszczyzn臋 odniesienia (ojczysty j臋zyk i jego zasady gramatyczne) i to
    u艂atwia mu przyswajanie nowego.

    Tym niemniej pos艂uguj膮c si臋 tylko t膮 wiedz膮 b臋dzie
    m贸wi艂 „sztywno” i dopiero konwersacje z obcokrajowcami pozwalaj膮 na
    naturaln膮 rozmow臋.

    Jeste艣 w podobnej sytuacji – znasz podstawy teorii, ale zbyt „sztywno” si臋
    ich trzymasz.

    Teoria systematyzuje j臋zyk muzyki, kt贸ry powsta艂 w spos贸b naturalny przez
    wieki praktycznego pos艂ugiwania si臋 nim i mo偶na pi臋knie
    gra膰, lub 艣piewa膰 w og贸le jej nie znaj膮c (na co s膮 liczne
    przyk艂ady).

    S膮 ludzie maj膮cy wrodzone zdolno艣ci muzyczne (tak samo jak j臋zykowe) i
    Mozart komponuj膮c w wieku 6 lat na pewno nie zna艂 wszystkich zasad
    harmonii!

    Nie jeste艣my Mozartami, ale nie b膮d藕my te偶 sztywnymi kujonami. Korzystajmy
    z wyobra藕ni, s艂uchu i intuicji, nie „doktoryzuj膮c” si臋 nazwami skal. Nie
    jeste艣my muzykologami, tylko muzykami i
    niech to oni dorabiaj膮 teorie do naszego grania, a my tylko pi臋knie
    odtw贸rzmy to, co nam w duszy 艣piewa!

    Wielokrotnie graj膮c walkingi na podstawie „prymek” z nadpisanymi symbolami
    akord贸w olewam „na膰kane” po 3-4 w takcie zmiany i „gram swoje”, bo jak dobrze
    brzmi, to teoretyczne uzasadnienie zagrania takich, a nie innych d藕wi臋k贸w
    zawsze si臋 znajdzie!

    Pami臋tajmy, 偶e muzyka sk艂ada si臋 z fraz
    melodycznych, a nie z takt贸w. Trzymanie si臋 tego upraszcza
    basi艣cie jazzowemu 偶ycie.

    „Lead” wykonuje fraz臋, a my akompaniujemy do tego. Zapis harmoniczny
    akompaniamentu ma nam pom贸c, a nie rozkazywa膰!

    No, chyba 偶e gramy 艣ci艣le zaaran偶owany fragment utworu, ale wtedy nie
    musimy nic kombinowa膰, bo nasza partia do zagrania zapisana jest d藕wi臋k po
    d藕wi臋ku…

    Reasumuj膮c, „zakwas” dobrze prawi!

  40. @em.smalec: hmmm zacznijmy od tego co to jest II V I – jest to kadencja – czyli pewna progresja akord贸w, zmierzaj膮ca do rozwi膮zania si臋 na tonice (akordzie determinuj膮cym tonacj臋 utworu).

    kadencja II V I mo偶e by膰 rozpisana na r贸偶ne warianty akord贸w. teraz ogrywam utw贸r, w kt贸rym wygl膮da to np tak
    I = d-moll, II = e-p贸艂 zmniejszony (tercja ma艂a, tercja ma艂a, tercja wielka) V = a-alterowany

    wi臋c skale tutaj pasuj膮ce to np. I = d dorycka, lub eolska (czyli zwyk艂a molowa);
    II = e lokrycka; V = a alterowana

    nazwa 2 5 1 m贸wi nam tylko na jakim stopniu zosta艂y zbudowane kolejne, akordy, a nie jak dok艂adnie s膮 zbudowane. do r贸偶nie zbudowanych akord贸w, b臋d膮 pasowa艂y r贸偶ne skale. jedyne za艂o偶enie jakie mo偶emy przyj膮膰 to, 偶e v b臋dzie bardzo cz臋sto akordem durowym, septymowym (ale jak wida膰 na przyk艂adzie wy偶ej, nie zawsze).

    musisz zobaczy膰 jakie akordy s膮 w utworze, kt贸ry grasz i pod nie konkretnie dobra膰 skale, pomo偶e Ci w tym dobre ogranie sk艂adnik贸w akord贸w (pryma, tercja, kwinta – je偶eli wyst臋puje to septyma)

    chyba troch臋 zamota艂em, jak masz jakie艣 pytania to pisz.
    mog臋 Ci te偶 podes艂a膰 jakie艣 materia艂y pomocne

    Nie chodzi艂o mi co to jest 2 5 1 tylko jak ogrywa膰. wiem jakie skale do
    jakiego akordu tylko nie wiem w jaki spos贸b je zacz膮膰 gra膰 bo od do艂u do
    g贸ry s艂abo chyba. czy po 4 d藕wieki na pryk艂ad albo w jednej pozycji,
    膰wiczycie to w og贸le?

  41. co do walkingu – Tubas i Zakwas obydwaj dobrze prawicie :]

    jak napisa艂em w moim po艣cie – to s膮 sztywne zasady – a w gruncie rzeczy
    chodzi o to, 偶eby solista s艂ysza艂 dobrze harmonie. mnie ostatnio
    udowodniono, 偶e w walkingu mo偶na zagra膰 najbardziej (wed艂ug zasad teorii)
    nie pasuj膮ce do danego akordu d藕wi臋ki i przy umiej臋tnym rozwi膮zywaniu ich
    w odpowiednim momencie brzmi to 艣wietnie. ja polecam granie z nagraniami
    (najlepiej np pianinko + perkusja) mo偶na wtedy polecie膰 i nie skupia膰 si臋
    tak na my艣leniu interwa艂ami co melodi膮 w艂a艣nie.

    seniu99 – to ja nie do ko艅ca rozumiem pytanie. jak to jak? tak samo jak w
    ka偶dym innym przypadku

  42. @em.smalec: seniu99 – to ja nie do ko艅ca rozumiem pytanie. jak to jak? tak samo jak w ka偶dym innym przypadku

    Ok napisz mi jak 膰wiczysz skale;P

  43. @em.smalec: co do walkingu – Tubas i Zakwas obydwaj dobrze prawicie :]
    […]mnie ostatnio udowodniono, 偶e w walkingu mo偶na zagra膰 najbardziej (wed艂ug zasad teorii) nie pasuj膮ce do danego akordu d藕wi臋ki i przy umiej臋tnym rozwi膮zywaniu ich w odpowiednim momencie brzmi to 艣wietnie. […]

    Drobny, ale klasyczny przyk艂ad:

    Zagrajmy do akord贸w zmienianych co p贸艂 taktu F7-D7-G7-C7-F d藕wi臋ki w basie
    A-As-G-Ges-F. Drugi i czwarty d藕wi臋k „powinien” nie pasowa膰 do akord贸w. To
    przecie偶 dysonans i to „diabelski”, bo tryton! A jak pi臋knie brzmi, …i to
    na mocnych cz臋艣ciach taktu!

    Liczy si臋 efekt ostateczny, a teori臋 do niego da si臋 na pewno
    dopasowa膰…

    ; )

    PS. Abersold zapewne zapisa艂by te akordy z kwint膮 zmniejszon膮 w nawiasie,
    偶eby da膰 „belfersk膮” wskaz贸wk臋 basi艣cie, 偶e tak mo偶e zagra膰, ale my
    jako oblatani basmeni b臋dziemy ju偶 wiedzie膰 to sami!

  44. Dzi臋ki Panowie. W tym tygodniu jak odrobi臋 si臋 troch臋 z prac膮
    in偶yniersk膮 to si膮d臋 w zaciszu s艂uchawkowym i po膰wicz臋. Pytanie
    dodatkowe – znalaz艂em (chyba zreszt膮 na basoofce) takie cudo z
    akompaniamentami:
    http://www.freejamtracks.com/ – polecacie jakie艣 lepsze sposoby
    膰wicze艅?

  45. @tubas: Nie jeste艣my muzykologami, tylko muzykami i niech to oni dorabiaj膮 teorie do naszego grania, a my tylko pi臋knie odtw贸rzmy to, co nam w duszy 艣piewa!

    Mam ju偶 za d艂ug膮 sygnaturk臋, 偶eby wklei膰 ten cytat… 馃檨

  46. @Immo:

    @tubas: Nie jeste艣my muzykologami, tylko muzykami i niech to oni dorabiaj膮 teorie do naszego grania, a my tylko pi臋knie odtw贸rzmy to, co nam w duszy 艣piewa!

    Mam ju偶 za d艂ug膮 sygnaturk臋, 偶eby wklei膰 ten cytat… 馃檨

    Mod mo偶e wi臋cej. Ewentualnie wykre艣l peaveya t-40 z niej, 偶eby zrobi膰
    miejsce i oddaj go mi, aby to uwiarygodni膰 ;> ;D

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.