Jak wyjąć wywalić preamp?

Szukam podpowiedzi jak wywalić preamp. Nie znam się za bardzo na elektronice,
ale z lutownicą dam sobie jakoś radę.

Nie jest to takie proste dla kogoś zielonego. W środku mam dwie płytki, do
których są przylutowane cztery potencjometry oraz jeden trójpozycyjny
przełącznik. Dwa kabelki idą od strony komory z baterią, więc
przypuszczam, że to zasilanie 🙂 Do płytek są podłączone dwa kabelki,
każdy idzie od jednej z przystawek. No i na koniec z płytki idzie kabel do
gniazda. Jak to wszystko wymontować, połączyć żeby działało?

Dla zainteresowanych, link do zdjęcia z komory: zdjęcie (www.img838.imageshack.us/img838/8030/70255613.jpg)

Jak mogę wyjąć preamp z mojego basu?
Czy ktoś może mi pomóc w usunięciu preampu z mojego basu?
Co muszę zrobić, aby usunąć preamp z mojego basu?
Czy jest ktoś, kto zna sposób na wyjęcie preampu z mojego basu?
Jak zdemontować preamp z mojego basu, skoro nie znam się na elektronice?
Czy można prosto usunąć preamp z mojego basu bez specjalistycznej wiedzy?
Co zrobić, żeby usunąć preamp z mojego basu, skoro jestem laikiem w dziedzinie elektroniki?
Kto zna dobry sposób na wyjęcie preampu z mojego basu?
Czym zastąpić preamp w moim basie, jeśli go usunę?
Czy warto usuwać preamp z mojego basu, czy lepiej pozostawić go?

Podziel się swoją opinią

27 komentarzy

  1. Primo: poszukaj dokładnych schematów elektroniki w Twoim basie, gdzieś coś
    takiego powinno być. A poza tym to jakie masz pickupy, potencjometry i
    czy masz rozłączanie cewek?

  2. Nie ma tego schematu 🙂 To będą takie same potencjometry jak mam teraz? I co
    z przełącznikiem?

  3. Potencjometry nie wiem jakie masz, więc nie powiem Ci czy będą takie same.
    Przełącznik jest od wyboru przystawek czy co innego?

  4. Kwestia tego jak chcesz polutować ten układ – sprawdź możliwości z linka
    od Śledzia.

    Możesz też zastosować ten przełącznik do przełączania się między
    przystawkami, choć to niezbyt popularne rozwiązanie w basach.

    Moja rada taka – rozlutuj wszystko co się da, sprawdź oznaczenia na potach
    (jak nie ma to musisz poszukać na stronie producenta gitary, albo gdzieś w
    internecie jakie są tam zastosowane potencjometry) a potem wg schematów ze
    strony Seymoura polutuj tak jak być powinno.

    Jeżeli okaże się, że wartości na potencjometrach nie odpowiadają tym ze
    strony ze schematami, to polutuj wg zasady logarytmiczny tam gdzie powinien
    być logarytmiczny, liniowy tam gdzieliniowy – wartościami się za bardzo nie
    przejmuj.

    Jeżeli nie będziesz miał odpowiedniej ilości potencjometrów A albo B, to
    też się nie przejmuj – polutuj jak bądź, bez uwzględniania liniowych i
    logarytmicznych, nie popsujesz niczego, a dopóki nie dokupisz odpowiednich
    potów gitara będzie Ci normalnie grać (tyle, że nie będziesz miał
    odpowiednio płynnej regulacji).

  5. Jakbym mógł sprzedać ten bas to z chęcią bym kupił pasywa 🙂

    Na szczęście nic nie trzeba było lutować póki co, wszystko wyciągnąłem
    bez problemu więc nic nie okaleczyłem 😉

    Do rzeczy. W płytkę są wlutowane następujące potencjometry:

    – 15A500K[Om]+15C500k[Om]

    – B-10K[Om]

    – 3B-50K[Om]

    – 3B-50K[Om]

    oraz przełącznik trójpozycyjny, który raczej nie będzie wykorzystany,
    gdyż według mnie lepsze rozwiązanie to po prostu osobny potencjometr
    głośności dla każdej przystawki. Kombinować coś z tymi potencjometrami,
    czy zdobyć jakieś nowe?

  6. @Khazar:
    Do rzeczy. W płytkę są wlutowane następujące potencjometry:

    – 15A500K[Om]+15C500k[Om]
    – B-10K[Om]
    – 3B-50K[Om]
    – 3B-50K[Om]

    Ja bym użył dwóch ostatnich do głośności dla przystawek a pierwszego do
    tonów.

    A potem ew. dokupił takie jak radzi strona Seymoura.

  7. Zrobię tak jak mówisz. Użyje tego schematu.

    Jaki wpływ na brzmienie mają takie potencjometry?

  8. Ktoś kiedyś pisał, ze większa wartość utnie więcej górki, ile w tym
    prawdy nie wiem, bo nie sprawdzałem osobiście.

  9. To teraz kilka pytań odnośnie tego schematu z mojego poprzedniego posta.

    Białe kable z przystawek przylutować tylko do środkowej nóżki. Nie
    rozumiem schematu czarnych kabli. Mam go kawałek rozizolować i przylutować
    do zagiętej nóżki potencjometru, która styka się z obudową? O to chodzi w
    tych punktach „Solder”? I o co chodzi w punkcie (.05 cap)? W swoim basie mam
    gniazdo z czterema kablami, w schemacie są dwa, jak to podłączyć?

  10. solder – cyna, lutowanie

    cap – kondensator

    Żeby zrozumieć schemat musisz najpierw ogarnąć logicznie jak działa i
    którędy będzie płynąć sygnał. Może nauczyciel fizyki ci pomoże.

  11. Ten kondensator ma różne pojemności na tym schemacie od SD i Merlina.
    Ciekawe czy jak przylutuje inny potencjometr to będę musiał zmienić
    kondensator na inny.

    Nie byłem przygotowany na taką ewentualność, więc teraz pytanie. W jakim
    sprzęcie domowym występować może taki kondensatorek 😉

  12. Radio, telewizor, komputer, ale teraz wszystkie są w płytki powtykane i nie
    będziesz miał z nich użytku (poobcinane nóżki). Taki kondensator to
    naprawdę śmieszne pieniądze, parędziesiąt groszy.

  13. Chyba póki co dam sobie spokój z wylutowaniem tych potencjometrów.
    Odessałem cynę, ale i tak mocno strasznie siedzą. I tak muszę iść do
    sklepu, kupię potencjometry i kondensator od razu.

  14. Przecież nie są przykręcone do płytki. Były przykręcone do korpusu gitary
    – ale jak sobie wyobrażasz żebym je wylutowywał w tej małej komorze ;p

  15. Potencjometry 50KB-to liniowe – do pasywa jako vol. stanowczo odradzam wg
    zasady im mniejsza oporność tym mniej górki(dokładnie odwrotnie niż ktoś
    pisał powyżej).

    Do vol. stosuje się od 250k do 500k (można i więcej ale nie ma to sensu)

    Potencjometr do barwy powinien być log (A) – na liniowym w zasadzie trudno
    mówić o regulacji – minimalny ruch i „po ptakach”. Oczywiście można dać
    różne wartości pot. barwy ale wówczas należy zmienić kondensator.
    Reasumując – kup dobrej jakości potencjometry gitarowe (w sklepie
    elektronicznym raczej ich nie znajdziesz) i dopiero wówczas zabierz się do
    pracy. Oczywiście na „byle czym” też zagra ale byle jak 😉

  16. @solartron: Potencjometry 50KB-to liniowe – do pasywa jako vol. stanowczo odradzam wg zasady im mniejsza oporność tym mniej górki(dokładnie odwrotnie niż ktoś pisał powyżej).

    A i tka może być! 😉

    Ale czy różnice w ucinaniu pasma są aż tak drastycznie słyszalne, czy to
    raczej niuanse? Mógłbyś coś solartronie napisać na ten
    temat więcej? :>

  17. I teraz okaże się, że muszę zamówić przez internet bo w sklepach nie
    będzie 😉 Wkurza mnie ten bas trochę. No ale może dokupię od razu
    mosiężne siodełko jakieś dobre. Z tego co patrzyłem to progi mi trochę
    zjadło. Dziwne, żeby przez pół roku dobić tak progi, bo jak kupowałem
    były całe. Co lepsze w Olsztynie za wymianę siodełka wołają 140zł, za
    szlif 110zł a za wymianę progów 480zł.

  18. @zakwas:

    @solartron: Potencjometry 50KB-to liniowe – do pasywa jako vol. stanowczo odradzam wg zasady im mniejsza oporność tym mniej górki(dokładnie odwrotnie niż ktoś pisał powyżej).

    A i tka może być! 😉
    Ale czy różnice w ucinaniu pasma są aż tak drastycznie słyszalne, czy to raczej niuanse? Mógłbyś coś solartronie napisać na ten temat więcej? :>

    Różnice są wyraźne do tego stopnia, że niektórzy nie akceptują dużej
    ilości góry z 500k pot. Ale uwaga – jeśli ktoś używa np. precla na starych
    flatach, mało klarownej paczki i takiegoż heada – różnica będzie ledwo
    „wyczuwalna” – o ile w ogóle, natomiast gdy używany nagłośninia typu „hi fi”
    (np. eden, swr itp. ), gramy na świeżych strunkach tu róznice są duże.
    Zabawa potencjometrami sporo zmienia w przypadku pasywnych pickupów
    (choć nie zawsze na lepsze ;).

  19. to i tak ok, zwłaszcza szlif w dobrej cenie. polska to dziwny kraj w hameryce
    za profesjonalny master zapłacisz kilka razy mniej niż tu…

    potwierdzam 500k daje sporo górki w układzie jj – polecam 250, a progi pewnie
    zabiłeś stalówkami – przyznaj się

  20. Przyznaje się, używam stalówek. Nie wiedziałem, że tak żrą progi 😉 To
    pewnie od nieudolnego slapowania 🙂 Z resztą macie kilka zdjęć i sami
    oceńcie…

    progi
    1-4 (www.img718.imageshack.us/img718/7514/60488588.jpg)

    progi
    18-24 (www.img801.imageshack.us/img801/7876/80269502.jpg)

    Ostatni jak wrzucałem zdjęcia, były robione kiepski telefonem. To teraz
    wrzucę zrobione kiepskim aparatem 😉

    zdjęcie
    1 (www.img196.imageshack.us/img196/1780/87976602.jpg)

    zdjęcie
    2 (www.img138.imageshack.us/img138/5104/82727116.jpg)

  21. Decyzji co do wywalenia preampu nie zmieniłem. Ale jako, że noga ze mnie w
    temacie lutowania, wspomogłem się znajomym, który zna się na rzeczy.
    Wspomniał on coś o potencjometrach polimerowych, stwierdził, że są lepsze
    od węglowych, nie zużywają się tak szybko i są odporniejsze fizycznie.
    Więc czy kupować węglowe czy polimerowe? Jak rozumiem, potrzebne mi są dwa
    potencjometry liniowe 250K do głośności i jeden logarytmiczny 500K do
    tonów?

    I pytanie do zdjęcia powyżej, progi szlifować, czy jeszcze zostawić? Nie
    ukrywam, że albo szlif progów jestem na etapie kupowania pieca, więc albo
    szlif progów, albo flaty.

Możliwość komentowania została wyłączona.