Pentatoniki Kilka Pytan

Pentatoniki ?? Kilka pytań

Jestem jeszcze laikiem i wiem że to marne usprawiedliwienie, ale nie rozumiem
kilku kwestii odnośnie Pentatonik. Czym się różni molowa od durowej?? Tak
na chłopski rozum, i na czym polega improwizacja na podst. tych skal ?? Tylko
proszę, tłumaczcie jak laikowi, szukałem trochę na googlach ale znalazłem
tylko materialy dla ludzi którzy się w tym orientują. Z góry dzięki…

Czy mógłbyś mi wyjaśnić różnicę między skalą molową a durową w kontekście pentatonik?
Nie rozumiem pentatoniki, czy mógłbyś mi pomóc z niektórymi kwestiami?
Jakie są podstawy improwizacji przy użyciu pentatoniki?
Czy mógłbyś mi przetłumaczyć terminy związane z pentatoniką na prosty język, aby zrozumieć je jako laik?
Jak można użyć pentatoniki w muzyce basowej?
Jakie są najczęściej używane formy pentatoniki w muzyce bassowej?
Czy potrzebuję jakiejś wiedzy teoretycznej lub przygotowania specjalnego, aby zacząć używać pentatoniki?
Czy istnieją jakieś konkretne techniki gry na basie, które są skuteczne w grze pentatoniki?
Czy możesz mi polecić jakieś dobre materiały i źródła, które pomogą mi lepiej zrozumieć pentatonikę?
Czy pentatonika jest powszechnie stosowana w różnych stylach muzyki basowej?

Podziel się swoją opinią
Szemrany
Szemrany
Artykuły: 0

13 komentarzy

  1. temat stary, ale jak widać – do tej pory średnio omówiony więc miałbym
    kilka pytań… :]

    1. czy pentatonika budowana jest zawsze na tych samych stopniach skali,
    czyli:

    durowa – 1, 2, 3, 5, 6

    molowa – 1, 3, 4, 5, 7

    (cyferki oznaczają stopień skali)

    2. czy chcąc zastosować pentatonikę, gdy gitara leci hmmm, np. przez kilka
    taktów dwudzwięk (?) D+A musi być to pentatonika d-mol lub d-dur, czy może
    a-mol lub a-dur? czy muszę zaczynac od dźwięku D czy od dowolnego stopnia
    pentatoniki d-mol/dur.

    hmmm miałem jeszcze jakieś pytanko, ale chwilowo wyleciało z bani. proszę o
    jasna odpowiedź. pozdrawiam. ;p

    tak ogólnie może jakiś dobry człek wyjaśni kiedy i jak można stosować
    pentatonikę.

  2. 1. Podstawowe pentatoniki, które wymieniłeś są budowane tak jak
    napisałeś. Ale istnieją też inne odmiany tworzone inaczej. Po szczegóły
    odsyłam do jakiegokolwiek artykułu na ww. temat.

    2. Dwudźwięk D-A to pryma i kwinta akordu A (tryb nieokreślony), także
    wypadałoby stosować się do tego akordu. Zaczynać możesz od dowolnego
    dźwięku, zależnie od efektu, który chcesz osiągnąć (polecam poczytać o
    zasadach dobierania dźwięków w zależności od tego czy jest on grany na
    słabej czy mocnej części taktu; szczególnie pomocne są tu reguły
    tworzenia walkingów jazzowych).

    Pentatonikę stosujemy wtedy kiedy chcemy usłyszeć zależności między
    dźwiękami, które ona wprowadza, tak samo jak każdą inną skalę.

  3. akordu A? a nie D?

    a co do artykułów to nie m tego za dużo w sieci.

    cytat:

    „Zaczynać możesz od dowolnego dźwięku, zależnie od efektu, który chcesz
    osiągnąć (polecam poczytać o zasadach dobierania dźwięków w zależności
    od tego czy jest on grany na słabej czy mocnej części taktu; szczególnie
    pomocne są tu reguły tworzenia walkingów jazzowych)”.

    a orientujesz się gdzie coś na ten temat mogę znaleźć? tak czy siak dzięki
    za odp.

  4. jeśli idzie o zasady dobierania dźwięków to taka najprostsza i najstarsza
    glosi, ze jak grasz groove to zaczynaj od prymy lub kwinty. i dobrze by było
    jakby pryma lub kwinta byly na raz.

    przyklad:

    zalozmy ze gramy w Amaj, dźwięki tego akordu to pryma A, tercja(wielka bo to
    akord durowy)C#, oraz kwinta E

    zatem jakby to jakoś rozpisac to wygladalo by mniej więcej tak:

    |A…….|A…….|E…….|E…….|

    kropki to dalsza czesc taktu a tam jest robta co chceta byle ladnie
    brzmialo

    oczywiście kombinacja jest dowolna, to w koncu tylko przyklad

    jeśli idzie o granie solo, to na raz dobrze brzmi zagranie tercji, czyli w
    naszym przypadku jest do dźwięk C#

    przyklad: jak wyzej tylko zamiast dźwięków A i E jest dźwięk C#.

    jasna sprawa nie jest to sztywna regula ze tak musi być i koniec, ale na
    poczatek taka wiedza bardzo się przydaje, a granie by na raz zawsze był jakiś
    skladnik akordu, sprawia ze wiemy co się dzieje i zmniejsza się przypadkowosc
    doboru dźwięków

    aha bo zapomne, to nie jest takie latwe jak się może wydawac

  5. Radarro, Flageton – dzięki, ciekawe rzeczy, będę starał się to
    wykorzystać. jakby jeszcze coś ciekawego Wam się przypomniało to zapodajcie
    tutaj ;p

  6. To ja zadam pytanie. Czy budowanie linii basu na akordach, skalach itd. Polega
    na odegraniu dźwięków tego akordu w kolejności dowolnej w celu
    osiągnięcia pożądanego efektu dźwiękowego i ewentualnie dodawanie jakiś
    interwałów do tych dźwięków, czy jest to nieco bardziej skomplikowane niż
    rozumuje?

    Czyli np biore akord A czyli A C# E i gram np:

    – |A A|C# C#|E E|

    I potem dla przykładu dorzucam kwinty tych dźwięków?

    – |AGAG|C#G#C#G#|E E| (Na końcu zostawiłem E bo wstawienie dźwięku H coś
    mi tam nie pasowało)

    Dobrze rozumuje?

    Ps. Jeżeli pomyliłem jakiekolwiek dźwięki to z góry przepraszam i proszę
    o poprawę bo jestem lajkiem w tych sprawach.

    Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko nieopłacalne.

  7. Trochę to bardziej skomplikowane jest.

    Najlepiej sobie wyczaić skalę, w jakiej dany akord istnieje. Potem raczej
    starać się na mocną część taktu (czyli zwykle 1 i 3 ćwierćnuta w 4/4)
    grać albo prymę, albo kwintę (można też czasem coś innego, zalezy jak
    leży, byle ze skali, tercja na mocnej częsci taktu może podkreślić
    durowość lub molowość akordu, septyma na raz też daje ciekawe efekty), a
    pomiędzy można dać dźwięki ze skali, czasem też spoza (chromatyczne
    podejścia itd)

    Takie elementy walkingu w sumie.

    Twój przykład jest w porządku, bo wszystkie dźwięki są ze skali A dur, z
    tym, ze kwintą od A jest E 😉

    Ale nie zawsze kwinta będzie leżeć w skali. W akordach maj 7 na przykład
    kwinta od septymy wielkiej to tryton prymy, czyli „troszkę” poza skalą. Tak
    samo kwinta od tercji małej jest septymą małą (a w skali molowej jest
    septyma wielka)

    Tyle. Mogłem jakieś nazwy trochę poprzekręcać, bom nie do końca przekonany
    do takiego nazewnictwa 😉

  8. Czyli to kwestia zagrania na mocnej części taktu prymy ew. kwinty i
    dogrywanie dźwięków z skali? Czyt. Wykuć się skal na blachę?

    Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko nieopłacalne.

  9. A czy macie gdzieś link do strony, gdzie skala molowa jest rozpisana w pięciu
    superpozycjach na bas? Bo ja jakoś znależc nie mogę :/

  10. Rozpisz sobie dźwięki i zaznacz na gryfie ;] nie wiem w czym problem…

    Chyba, że dla Ciebie skala to układ palców 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.