Pare pytań… mniej lub bardziej sensownych:/

50-basshandsepia.
Mam takie pytanka:

– czy jest coś w graniu basu na początku(albo już jego kupowaniu) czego
powinienem unikac???

– jaka jest roznica miedzy 4 a 5 strunowcami? znaczy jeśli chodzi o gre – do
czego uzywa się tej 5 struny bo tabulatury sa raczej na 4 strunki

– może w koncu ktoś napisze jakiś art o absolutnych poczatkach? bo sa tez tacy
jak ja którzy nie rozumieja tych podstaw??:/ a w „poczatkach” sa raczej takie
poczatki dla kogos kto już wczesniej na czyms gral:/

Czy uważasz, że są jakieś rzeczy, których powinienem unikać na początku grania na basie?
Jak myślisz, jaka jest różnica między basami 4 i 5 strunowymi?
Do czego używa się piątej struny na basie?
Czy wiesz, dlaczego większość tabulatur jest pisana na 4 struny?
Czy miałeś kiedykolwiek trudności ze zrozumieniem podstaw gry na basie?
Czy myślisz, że są jakieś specjalne sposoby na rozpoczęcie nauki gry na basie?
Czy zdarzyło ci się popełnić jakieś błędy na początku grania na basie?
Czy uważasz, że istnieją jakieś złe nawyki, które powinienem unikać podczas gry na basie?
Czy widziałeś kiedykolwiek artykuł o początkach gry na basie?
Czy uważasz, że warto zacząć naukę gry na basie, nawet jeśli wcześniej nigdy nie grałeś na żadnym instrumencie?

Podziel się swoją opinią

105 komentarzy

  1. no w piatce masz dodana strune H i ona jest grubsza od E i można na niej ciezej
    łoić;) kazda dodatkowa struna zwieksz mozliwoscia brzmieniowe po prostu

    jelsi chodzi o basy to unikaj SkyWayow,hohnerow,DEFILow i innego shitu za 300
    zl

    to tyle

  2. Generalnie rzcz biorac to jak będziesz miał jakieś pytanie to zwracaj się do
    nas. Jak już będziesz miał jakiś problem to wal smialo. A a to co konar tobie
    odpisal powinno tobie trochę naswietlic sytuacje

  3. spoko, dzięki za odp,ale mi chodzi o gre: no bo fajnie ze maja ta strune ale co
    na niej grac?? no bo jak widze jakieś tabulatury to nigdy nie ma tam 5
    struny.

    I PONAWIAM APEL O TE PODSTAWY DLA ABSOLUTNYCH GAMONI MUZYCZNYCH:D bo sam do
    takich się zaliczam i nie widze szans na poprawe jak będę się musial domyslac
    pewnych rzeczy. I na tym mi naprawdę zalezy. Thats all , folks!

  4. Najprościej na początku pomijaj tą najgrubszą strunę H, tak jak by jej nie
    było. Jak pograsz trochę to z czasem sam zaczniesz jej używać jak będziesz
    znał już dźwięki…

  5. dzięki za posta:)… ale właśnie o to mi chodzi: jak poznac dźwięki?? no bo to
    mi wydaje się najwieksza trudnoscia:)

  6. Dzwieki mozesz poznac na dwa sposoby.

    Jeden znaleźć kogos kto tobie to wpoii.

    Drugi moim zdaniem bardziej sensowny:

    zainstalowac sobie GuitarPro 4.0 w ktorym masz rozrysowany gryf

    wpisac pokoleji wszystkie progi a na tym gryfie , który widzisz w GTP

    wyswietlaja się tobie dźwięki.

  7. A nie lepiej po prostu wpoić sobie ich „kolejność”?

    C, Cis/Des, D, Dis/Es, E, Eis/F, Fis/Ges, G, Gis/As, A, Ais/B, H, C…

    I tak „policzyć” sobie od każej struny, i już wiadomo który próg jest
    którym dżwiękiem – ta kolejność się powtarza. Później łatwo zauważyć
    pewną prawidłowość w „układzie” na gryfie, gdzie jest oktawa, gdzie kwinta
    itd itp..

  8. Zgadzam się z przedmówca, jeżeli to ci nie pomoze to masz jeszcze rysunek
    kilku progów – pierwsze od lewej to puste struny na pięciostrunówce…
    Miłych początków:)

    G Gis A B H C Cis D

    D Dis E F Fis G Gis A

    A B H C Cis D Dis E

    E F Fis G Gis A B H

    H C Cis D Dis E F Fis

  9. Heh, dzięki 🙂 znaczy żeby nie było: nie zamierzam kupić 5-strunówki tylko
    mnie zaintrygowało to stwierdzenie „gra się to samo” 😛 I dzięki za posta:) i
    jeszcze pytanko : jak podłączać bass do kompa?? to jest jakaś uniwersalna
    metoda czy dla kazdej gitarki z osobna trzeba kombinowac?? i co warto kupić na
    poczatek?? jakiś jumpstart starczy czy trza by coś więcej??

  10. Musisz mieć przejściówkę gniazdo duży jack – wtyczka mały jack.

    Poszukaj w czytelni, tam powinno to być opisane.

    Przejściówkę kupisz w każdym elektronicznym.

    Podłączysz to do gniazda line in lub mic na karcie dzwiękowej.

    Jumpstart nie jest złym pomysłem – ale to na długo Ci nie wystarczy,

    szczególnie, jeżeli poważniej myślisz o graniu.

  11. hmmmm…. taaaa dzięki za ta rade o przejsciowce. Jeśli chodzi o jumpstart to
    chodzi mi o Ibanez bo jest we w miarę ludzkiej cenie na poczatek :). Chodzi mi
    o taki basik na którym można by było zrobić niezłe postawy, a mam do
    wydania jakieś 1500 na wszystko:/ wiem ze to niewiele ale musi starczyc:P

  12. No 1500zł na wszystko jak to nazwałeś, to naprawdę nie jest dużo, jednak
    sam cię rozumiem bo też przechodziłem przez etap zbierania kasy 😉
    powiem ci tylko, że ja na wszystko wydałem 2300zł i szczerze jakoś nadal
    mam wrażenie, że mogłem poczekać i kupić lepszy piecyk, gitarka jest
    miodzio, ale piecowi czegoś brakuje 😉 Powiedz tylko czy chesz gitarkę
    nówkę czy używaną, bo jak nową, to szczerze mogę ci polecić mojego
    Washburna XB 120 😈 gitara po prostu jest naprawdę bardzo dobra i na
    spory kawałek czasu ci starczy, a kosztuje około 1000zł 😉

  13. raczej nie chce mieć niespodzianki w stylu „ale fajna gitara, szkoda ze tak
    rozwalona” wiec preferuje nówke. Tak własciwie to Jumpstrat mi się wydaje o
    tyle fajny ze tam jest naprawdę dużo pierdół. A jeśli chodzi ogitare to ja
    nie chce 8 cudu tylko coś na czym da się grac bez kompromisow jakiś
    szczegolnych. Nie chce czegoś takiego calkiem…. i dlatego nie kupuje np.
    Silvertonea

  14. hm… Jak kupujesz używaną to zwracasz uwage na to w jakim jest stanie przed
    zakupem i nie masz niespodzianki w stylu „ale fajna gitara, szkoda ze tak
    rozwalona”… Ja też zaczynam dopiero i kupiłem sobie na poczatek CARVIN BASS
    V440 Kustom – allegro.pl/show_item.php?item=48436095 – jest używana
    (podobno kiedyś na niej grał gość z Vadera 😛 ), ale mam próbki dźwięku i
    jest ok… Dla pewnośći poprosiłem sprzedawce o tzw gwarancje rozruchową,
    czyli ze taka na tydzień, żebym mógł wyczaić jakieś
    niedorobienia/usterki…

  15. tylko wiecie jaki jest problem? ze tak naprwadę nie wiem jak ma cós dobrze
    brzmieć:? jak mowilem jestem naprawdę bardzo poczatkujacy :p. po prostu nigdy
    nie miałem szansy zapoznac się z jakakolwiek muzyka :|. Echhhh… a pomyslec ze
    kieeedys nauczyciel mnie wytypowal jako kandydata do szkoly muz:/ już moglem
    grac na gitarce 6 lat……….. !!!!! szlag trafia 👿

  16. e tam.. jak będziesz cwiczyc to będziesz dobry i tak,najwazniejsza rzecz to
    prawidlowe ulozenie dloni,jak będziesz trzymal zle to nie ugrasz

  17. hmm… chciałabym się dowiedzieć w jaki sposób można wykonywać partie
    basowe na koncertach gdy np. muzyk ma zajęte ręce fortepianem, mandoliną…
    jakieś pedały basowe? syntezatory? jak to wyglądało w latach 70tych? i jest
    to zdecydowanie pytanie mniej sensowne…

  18. No na fortepianie partie basowe wykonujesz przecież lewą ręką.

    Wydaje mi się, że o ile jest coś takiego możliwe, o tyle chyba

    bardzo rzadko spotykane (te pedały :D).

  19. @jestem: Echhhh… a pomyslec ze kieeedys nauczyciel mnie wytypowal jako kandydata do szkoly muz:/ już moglem grac na gitarce 6 lat……….. !!!!! szlag trafia 👿

    Nie przejmuj się dużo dobrych instrumentalistów to samoukowie ,którzy nie
    mieli zbyt wiele wspólnego ze szkołą muzyczną.

  20. @Turtles:

    @jestem: Echhhh… a pomyslec ze kieeedys nauczyciel mnie wytypowal jako kandydata do szkoly muz:/ już moglem grac na gitarce 6 lat……….. !!!!! szlag trafia 👿

    Nie przejmuj się dużo dobrych instrumentalistów to samoukowie ,którzy nie mieli zbyt wiele wspólnego ze szkołą muzyczną.

    A jeszcze więcej jest po szkole. :>

    Pewnych spraw nie da nauczyć się samemu.

  21. Jeśli można miałabym jedno pytanko…na basie uczę się grać w sumie nawet
    niecały miesiąc a za 3 tygodnie muszę zagrać kilkanaście kawałków i mam
    problem…do większości utworków znalazłam taby lub ludzi którzy mnie
    pouczą ich grać ale niestety nie do wszystkich…do tych pozostałych
    znalazłam chwyty ale na normalną gitarkę-i nie wiem jak zagrać to na
    basie…i tu mam pytanko-jeżeli mam chwyt powiedzmy do „Zapal Świeczkę”
    Dżemu jak mam to zagrać na basie??

    zwrotka:

    a | C | D | F

    refren:

    F | G | a | C

    (przepraszam za takie pytanie ale po prostu nie mam w tej chwili kogo spytać a
    samej nienajlepiej się uczy…)

  22. Powiem tobie jak to idzie. Mam nadzieje ze wiesz za na kazdej strunie jak
    nacisniesz prog 5 to masz identyczny dźwięk jak struna nizej dlatego wypisze
    tobie tylko 1 oltakwe i reszte sobie dopasuj.

    Pierwszy dźwięk to pusta struna

    E: E, F, Fis, G, Gis, A

    A: A, Ais, B, C, Cis, D

    D: D, Dis, E, F, Fis, G

    G: G, Gis, A, Ais, B, C

    Jest to pełna oktawa i trochę w skali durowej. Aha H=B

  23. Jak gitarzysta gra akord G to grasz 3 prog na stronie E (najgrubszej) jak C to
    3 na drugiej od góry odnies sobie to do tego co napisalem.

  24. Hm..czyli jak gra dajmy na to F-dur,to ja zaczynam od dźwięku F? (np. na
    strunie A) ;P

    🙄

  25. W sumie tak. To jest najprostrzy typ grania (prymami, grasz ten sam dźwięk
    nieoddalony o zaden stopien).

    W sumie najlatwiejszy.

    W sumie jak chcesz to urozmaicac, to nie będzie to trudne.

    Jednak granie prymami tez ma swoj „urok”.

  26. I wszystko jasne 🙄 chociaż trochę łatwiej jest się uczyć ze
    słuchu(przynajmniej jak dla mnie)…dzięki za wskazówki 🙂

  27. No prymy mają urok bo się od nich zaczyna w końcu 😉 magia prostoty
    😈

  28. No dobra mam parę nastepnych pytań :> Teraz chyba w miarę sensowne:) Eat
    this!!

    – Co to jest tonacja, jak odnosic to do basu??

    – Co to sa kwinty i kwarty i interwaly ??

    – Co to są flażolety, a raczej do czego się przydaja??

  29. 1: Tonacja odnosi się do gamy. Rozrozniamy dwie tonacje: dur i moll.

    Z racji, iz nie potrafie tego wytlumaczyc, nie będę tlumaczyl.. 😀

    2: Kwinta i kwarta to interwaly

    Interwaly to okreslone odleglosci miedzy dzwiekami

    Dla skali jońskiej C można wyróżnić następujące interwały:

    PRYMA (odległ. C – C)

    SEKUNDA (odległ. C – D)

    TERCJA (odległ. C – E)

    KWARTA (odległ. C – F)

    KWINTA (odległ. C – G)

    SEKSTA (odległ. C – A)

    SEPTYMA (odległ. C – H)

    OKTAWA (odległ. C -C1).

    Przypominam, że krzyżyk (#) oznacza podwyższenie dźwięku o pół tonu a
    bemol (b) oznacza obniżenie o pół tonu.

    Oczywiście istnieją interwały zwiększone, zmniejszone i czyste oraz małe i
    wielkie.

    Np. C i E to interwał tercji wielkiej a C i Eb to tercja mała. Jednak można
    to ująć w inny sposób: C i E to kwarta zmniejszona a C i Eb to sekunda
    zwiększona.

    _________________

    To skopiowalem z jakiejs stronki..

    3: Flazolety: to harmoniczne wydobywane na strunie. Wydobywasz je poprzez
    niedocisniecie struny do podstrunnicy, a jedynie dotkniecie jej nad progiem.
    Najlatwiej wydobyc flazolet nad 12 progiem. Mozesz tez kombinowac nad 7 i 5.
    Nad innymi może to się okazac trudne. Mozna tez wydobywac flazolety wymuszane,
    ale to jest troszke trudniejsza technika.

    No. To to to było edytowane. No.

  30. @Fender80:
    E: E, F, Fis, G, Gis, A
    A: A, Ais, B, C, Cis, D
    D: D, Dis, E, F, Fis, G
    G: G, Gis, A, Ais, B, C

    Jest to pełna oktawa i trochę w skali durowej. Aha H=B

    Czytam i czytam, i nie mogę się nagłowić, co też miałeś na myśli z tym
    „trochę w skali durowej”?

    Poza tym – H nie równa się B!

    Wiem, o co Ci chodzi, ale niech się nie uczy w ten sposób. Zaznaczam –
    należy używać jednej szkoły zapisu. Albo ten dźwięk (oddalony od A o
    cały ton) nazywamy H, wtedy z bemolem będzie się nazywał B. Albo od razu
    nazywamy go B, wtedy z bemolem jest Bb (to jest tzw notacja amerykańska,
    tudzież jazzowa). Generalnie polecam sposób pierwszy! To,
    że go polecam, nie jest nieuzasadnione, aczkolwiek nie mam siły tłumaczyć
    tego w tym momencie. W każdym razie – ta notacja „klasyczna” (czyli H) ma
    swoje powody i wynika z czegoś jak najbardziej logicznego. 🙂

  31. hmmm… już widze ile z tego kumam:D może jednak jakiś ytul ksiazki, najlepiej
    z kaseta/plytka?? bo poki co to mogę co najwyzej czarowac z tego:D….

    i a propos interwalow: po jaka cholere one w sumie??

    i o tonacji: to kwestia nastrojenia gitary czy gry na odpowiednich progach??

  32. co do tonacji: Gry na odpowiednich progach

    co do interwalow: znajac i wyczuwajac odleglosci (interwaly), da się jakoś grac
    ze sluchu, i nie zrobisz sobie lipy jak ktoś ci powie, gdy będziesz grac z
    jakimś muzykiem wyksztalconym.

    No.

  33. Jak na razie z teorią muzyki u mnie nienajlepiej(spokojnie jeszcze zdążę
    się wyrobić)

    Staram się grać ze słuchu i z tabów(z zapisu nutowego za wolno
    czytam)-dzięi temu jakoś wychodzi 😉 i mam kolejne pytanko: jeżeli w
    chwytach na(znowu)zwykłą gitarę mam H7 mam zagrać normalnie H czy
    kombinować??

  34. grac mozesz normalne H, ale mozesz tez kombinowac, nikt ci tego nie zabrania.

  35. H7 to już inny akord niż H ale jest w tonacji H dur;D H7 to chyba H z dodaną
    septymą i ta septyma podwyzsza brzmienie calego akordu(chyba mam racje) z
    kolei interwaly parzyste czyli sekunda, kwarta ,seksta obnizaja brzmienie.

  36. mam pytanko. Na basie gram już jakiś czas, ale nikt mi nie pomaga za bardzo,
    wiec nie wiem jak powinny być przykrecone pickupy. Zalezy to od gitary,
    wysokosci strun czy upodobania??

  37. @Shadow: jeżeli w chwytach na(znowu)zwykłą gitarę mam H7 mam zagrać normalnie H czy kombinować??

    Możesz zagrać (w trakcie trwania akordu) dodatkowo A (czyli septymę) dla
    podkreślenia rozwiązania.

  38. @majewski: mam pytanko. Na basie gram już jakiś czas, ale nikt mi nie pomaga za bardzo, wiec nie wiem jak powinny być przykrecone pickupy. Zalezy to od gitary, wysokosci strun czy upodobania??

    upodobania

  39. HEHE MAM KOLEJNE PYTANIE :D:D

    tym razem chodzi mi o samo udzerzanie w struny…. pomijam oczywiście klang,
    chodzi mi o najbardziej podstawowe granie – czym uderzac?? opuszkiem palca ?
    paznokciem ? czymkolwiek innym?? jak z kostką – dobry to
    pomysl na poczatek??

  40. Palcem – opuszkiem – paznokcie to są do gitary klasycznej , a kostką…
    Kostka jest do niektorych gatunków muzyki raczej przydatna, ale nie
    przywyczajaj się do niej, zaczynij od palców, a kostka to ma być tylko
    alternatywa

  41. no a żeby odp. była pelna to jeszcze spytam do jakich gatunkow ta kostka 😀

  42. Uderza się palcem, jednak nie samym opuszkiem – tj, trzeba się starać, by
    uderzenie szło jak najgłębiej z palca (większe możliwości dynamiczne,
    pełniejszy dźwięk). Wiadomo, że przy szybszych partiach siłą rzeczy gra
    się nieco płyciej..

    A co do gatunków i kostki – generalnie chyba w metalopodobnych się ją
    zwykło stosować, ale nie jest to regułą. Używaj jej tam, gdzie taki sound
    chcesz uzyskać, kieruj się uchem i wyczuciem a nie tym co się „powinno”
    (akurat w tym względzie). A najlepiej będzie, jak spróbujesz uzyskać
    palcami to, co chciałbyś wydobyć z kostki..

  43. znowu prosilbym o doprecyzowanie [jakiegoś urazu od tych pytan dostaniecie
    :>]

    co to znaczy „jak najglebiej ” ?? zginac go , ze sztywnego probowac czy jak??

  44. palce musza być rozluznione i szarpiesz strune tak jakby cala koncowka
    palucha,oczywiście wszystko robisz na luzie;D

Możliwość komentowania została wyłączona.