tubas – muzyka z Kosmosu?…

Opowie艣膰 o muzyce arabskiej z perspektywy polskiego pracownika firmy z tunezyjskim wsp贸艂w艂a艣cicielem. W tek艣cie podj臋to r贸wnie偶 filozoficzn膮 kwesti臋 r贸偶nic kulturowych w odbiorze muzyki oraz zastanowienie si臋 nad potencjaln膮 muzyk膮 innych cywilizacji.

Pracuj臋 na co dzie艅 w firmie, kt贸rej wsp贸艂w艂a艣cicielem jest Tunezyjczyk.
Go艣膰 spolonizowa艂 si臋 w bardzo znacznym stopniu (偶ona Polka, nastoletni
ju偶 syn…), ale jest Arabem, wi臋c ma we krwi to, z czym 偶y艂 od
dzieci艅stwa. Mi臋dzy innymi muzyk臋…

Pu艣cili mi par臋 lat temu video ze 艣lubu jego siostry.

艢lub w tradycyjnym, p贸艂nocnoafryka艅skim stylu, z przebogatymi strojami
kobiet, sto艂ami zastawionymi g贸rami tradycyjnych (bardzo smakowicie
wygl膮daj膮cych) potraw i oczywi艣cie przy wt贸rze arabskiej muzyki.

Powiem jedno: bardzo szarpi膮ca nerwy muzyczka… Szczeg贸lnie w
ludowo-biesiadno-weselnej wersji!

Panowie klezmerzy w momentach przewidzianych rytua艂em odk艂adali sprz臋ciory;
fendery, korgi, yamahy, marshale, 艂apali si臋 za gliniane fujarki i piskliwie
brzmi膮ce obojopodobne piszcza艂y, perkusista chwyta艂 odjechany b臋benek z
dzwoneczkami (co艣 jak tamburyn tylko 3 razy wi臋kszy) i ruszali z korowodem
przez ca艂膮 hotelow膮 knajp臋, tam i nazad kilka razy, prowadz膮c m艂od膮
par臋.

Tradycyjny str贸j Pani M艂odej wa偶y podobno ponad 20 kg i po czym艣 w rodzaju
oczepin zmieniany jest na wersj臋 „lite” wa偶膮c膮 tylko kilkana艣cie kilo…
Arabska kobieta nie ma lekko!

Ot贸偶 m贸j szef w momentach ataku nostalgii puszcza sobie z YouTube piosenki
swojej m艂odo艣ci.

Po kilku latach zacz膮艂em je rozr贸偶nia膰, a nawet troch臋 w nich
rozsmakowywa膰, co jest dowodem na prawdziwo艣膰 powiedzonka: „cz艂owiek nie
艣winia – wszystko ze偶re!”.

Tym niemniej nasuwa si臋 refleksja:

Od czego zale偶y rodzaj muzykalno艣ci w poszczeg贸lnych regionach Ziemi i
dlaczego to, co dla nas naturalne i maj膮ce nawet swoje fizyczne uzasadnienie,
dla innych naturalne nie by艂o?

No i jeszcze jedno – jak膮 muzyk臋 tworz膮 ewentualne inne cywilizacje we
Wszech艣wiecie?!!!

A, ot!… Na filozofowanie mi si臋 w to niedzielne przedpo艂udnie zebra艂o…

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

10 komentarzy

  1. Psychoakustyka to bardzo ciekawy temat. Podobno dla ludzi ze 艣redniowiecza,
    wi臋kszo艣膰 muzyki przez nas uwa偶anej za przyjemn膮 by艂aby mocno dysonuj膮ca
    i w og贸le nie do s艂uchania. Musz臋 jednak jeszcze doczyta膰 troch臋 na ten
    temat, by wi臋cej powiedzie膰.

  2. @milordzie: Psychoakustyka to bardzo ciekawy temat. Podobno dla ludzi ze 艣redniowiecza, wi臋kszo艣膰 muzyki przez nas uwa偶anej za przyjemn膮 by艂aby mocno dysonuj膮ca i w og贸le nie do s艂uchania. Musz臋 jednak jeszcze doczyta膰 troch臋 na ten temat, by wi臋cej powiedzie膰.

    „Ludzie ze 艣redniowiecza” jak to okre艣li艂e艣 mieli zupe艂nie inne
    postrzeganie melodii i harmonii. Nie istnia艂o jako takie akompaniowanie na
    instrumentach polegaj膮ce na graniu akord贸w, na instrumentach grano w zasadzie
    zdublowane melodie, kt贸re 艣piewali bardowie. Pomijam ju偶 to, 偶e zupe艂nie
    inaczej postrzegano melodi臋 i rytmik臋 jako takie. 馃檪

  3. @zakwas: „Ludzie ze 艣redniowiecza” jak to okre艣li艂e艣 mieli zupe艂nie inne postrzeganie melodii i harmonii. Nie istnia艂o jako takie akompaniowanie na instrumentach polegaj膮ce na graniu akord贸w, na instrumentach grano w zasadzie zdublowane melodie, kt贸re 艣piewali bardowie. Pomijam ju偶 to, 偶e zupe艂nie inaczej postrzegano melodi臋 i rytmik臋 jako takie. 馃檪

    O to to to w艂a艣nie.

  4. @zakwas:

    @milordzie: Psychoakustyka to bardzo ciekawy temat. Podobno dla ludzi ze 艣redniowiecza, wi臋kszo艣膰 muzyki przez nas uwa偶anej za przyjemn膮 by艂aby mocno dysonuj膮ca i w og贸le nie do s艂uchania. Musz臋 jednak jeszcze doczyta膰 troch臋 na ten temat, by wi臋cej powiedzie膰.

    „Ludzie ze 艣redniowiecza” jak to okre艣li艂e艣 mieli zupe艂nie inne postrzeganie melodii i harmonii. Nie istnia艂o jako takie akompaniowanie na instrumentach polegaj膮ce na graniu akord贸w, na instrumentach grano w zasadzie zdublowane melodie, kt贸re 艣piewali bardowie. Pomijam ju偶 to, 偶e zupe艂nie inaczej postrzegano melodi臋 i rytmik臋 jako takie. 馃檪

    Do tego dochodzi jeszcze obecny system r贸wnomiernie temperowany, niegdy艣
    uwa偶any za niedoskona艂y.

  5. Co to znaczy „ze 艣redniowiecza”?…

    艢REDNIOWIECZE trwa艂o oko艂o tysi膮ca lat!!! S膮dzicie, 偶e Europa przez 1000
    lat gra艂a tak samo i to samo? Wszystko si臋 rozwija艂o, kultury si臋
    przenika艂y (wyprawy krzy偶owe, diaspora 偶ydowska, ekspansja chrze艣cija艅stwa
    na p贸艂noc…), a muzyka sta艂a w miejscu?

  6. @tubas: Co to znaczy „ze 艣redniowiecza”?…
    艢REDNIOWIECZE trwa艂o oko艂o tysi膮ca lat!!! S膮dzicie, 偶e Europa przez 1000 lat gra艂a tak samo i to samo? Wszystko si臋 rozwija艂o, kultury si臋 przenika艂y (wyprawy krzy偶owe, diaspora 偶ydowska, ekspansja chrze艣cija艅stwa na p贸艂noc…), a muzyka sta艂a w miejscu?

    Odsy艂am cho膰by do „Ma艂ej historii muzyki” Reissa, kt贸r膮 to podobno masz na
    p贸艂ce… 馃榾

  7. Ale偶 „Zakwasie”!

    Praktycznie niczego nie wiadomo na temat muzyki ludowej i w og贸le 艣wieckiej
    wczesnego 艢redniowiecza. Co艣 tam przetrwa艂o z ko艣cielnych form, ale te偶
    raczej szcz膮tkowo i wi臋cej w tym domys艂贸w ni偶 fakt贸w.

    Jako tako orientujemy si臋 w temacie muzyki liturgicznej (chrze艣cija艅skiej)
    od wieku XII(min臋艂a ju偶 po艂owa 艢redniowiecza – przypominam), a 艣wieckiej
    w艂a艣ciwie dopiero od ko艅ca XIV i w XV wieku.

    Tworzenie muzyki jest w艂a艣ciwo艣ci膮 ludzkiego m贸zgu „wpisan膮” w jego
    funkcjonowanie i nie istnieje na Ziemi kultura pozbawiona ca艂kowicie muzyki i
    to niezale偶nie od stopnia jej rozwoju cywilizacyjnego.

    Traktowanie skr贸towych informacji zawartych w podr臋cznikach jako pe艂nego
    obrazu rzeczywistego 偶ycia muzycznego tamtego tysi膮clecia dziej贸w Europy
    jest wg mnie du偶ym uproszczeniem, delikatnie m贸wi膮c…

    St膮d moje, w oczywisty spos贸b retoryczne, pytanie…

    PS. Warto pos艂ucha膰 tego co si臋 zachowa艂o i z du偶ym wysi艂kiem zosta艂o
    odtworzone oraz nagrane tak jak sobie wyobra偶amy, 偶e by艂o
    wykonywane…

  8. 呕yj臋 偶yj臋 ale jak nie jestem w mojej salce to my艣l臋 co b臋d臋 robi艂 jak
    do niej wr贸c臋;) Tu dla ciekawskich r膮bek mojej codzienno艣ci

    http://www.s9.postimage.org/69eom4ue5/Zdj_cie0401.jpg (ten w 艣rodku to
    farelka, kt贸r膮 nazwa艂em wall-e)

    Pochlebiasz mi licz膮c si臋 z moim zdaniem w tym temacie. My艣l臋, 偶e muzyk臋
    ludow膮 艣redniowiecza s艂ycha膰 w odrobin臋 p贸藕niejszych dokonaniach
    wielkich kompozytor贸w. Wielokrotnie bywa艂o tak, 偶e inspiracj膮 dla melodii
    jakiej艣 rozbudowanej kompozycji bywa艂y ludowe pie艣ni, melodie wygrywane na
    piszcza艂kach przez pasterzy itd. By膰 mo偶e czasem w zamy艣le kompozytora
    by艂o uwieczni膰 taki skrawek 贸wczesnej kultury dla przysz艂ych pokole艅, w
    ko艅cu my arty艣ci to jednostki wra偶liwe, r贸wnie偶 na rozw贸j naszego
    gatunku:)

    Pono膰 pentatonik臋 wszyscy ludzie maj膮 w genach… 馃槈 A muzyka nie jest tylko
    odzwierciedleniem muzycznego gustu ale i wszelkich spo艂ecznych i
    艣rodowiskowych impuls贸w, kt贸re do muzyka docieraj膮. W muzyce dawnej nale偶y
    si臋 doszukiwa膰 wp艂yw贸w religijnych, odkry膰 贸wczesnej nauki a my艣l臋
    nawet, 偶e i fizycznych zmian zachodz膮cych w naszych organizmach.

    Pono膰 mityczni Atlantydzi nie tylko nauk膮 przewy偶szali inne ludy ale ich
    muzyka r贸wnie偶 by艂a du偶o bardziej zaawansowana 馃檪

    Jak powstaje d藕wi臋k chyba ka偶dy kto podstaw贸wk臋 uko艅czy艂 wie. Nasze
    podzia艂y d藕wi臋k贸w maj膮 nawet jakie艣 matematyczne podstawy. Dlatego
    my艣l臋, 偶e zas贸b d藕wi臋k贸w jakim pos艂ugiwa艂yby si臋 pozaziemskie
    cywilizacje by艂by podobny do naszego a brzmienie zale偶a艂oby od dost臋pnych
    materia艂贸w. Jest du偶o czynnik贸w jak zakres s艂uchu takiego „zielonego”
    delikwenta i jak og贸lnie pracuj膮 jego zmys艂y, jak kultura w kt贸rej 偶yje
    si臋 rozwija艂a i na jakim etapie tego rozwoju jest… Nie u偶ywamy tych 12
    p贸艂ton贸w przypadkowo, to one daj膮 si臋 tak zestawi膰, 偶eby ich wsp贸lne
    wibracje by艂y 艂atwe do odebrania dla naszych uszu. Mimo to wiele kultur od
    tego odbieg艂o przy czym np klasyczna muzyka wschodu rzadko podlega modulacjom
    wi臋c melodie opieraj膮 si臋 na jednej tonacji.

    Jest te偶 wiele impuls贸w, kt贸rych nie do艣wiadczamy co dzie艅 lub
    do艣wiadczamy ich w inny spos贸b ni偶 by艣my si臋 spodziewali. Przytocz臋 tu
    tekst wst臋pnej i ko艅cowej recytacji z p艂yty „In Search of Lost Chord” Moody
    Blues kt贸ry w du偶ej mierze jest rozwa偶aniem na ten temat

    Be it sight, sound, the smell, the touch.

    Theres something,

    Inside that we need so much,

    The sight of a touch, or the scent of a sound,

    Or the strength of an Oak with roots deep in the ground.

    The wonder of flowers, to be covered, and then to burst up,

    Thru tarmack, to the sun again,

    Or to fly to the sun without burning a wing,

    To lie in the meadow and hear the grass sing,

    To have all these things in our memories hoard,

    And to use them,

    To help us,

    To find…

    ***

    This garden universe vibrates complete.

    Some we get a sound so sweet.

    Vibrations reach on up to become light,

    And then thru gamma, out of sight.

    Between the eyes and ears there lay,

    The sounds of colour and the light of a sigh.

    And to hear the sun, what a thing to believe.

    But its all around if we could but perceive.

    To know ultra-violet, infra-red and X-rays,

    Beauty to find in so many ways.

    Two notes of the chord, thats our fluoroscope.

    But to reach the chord is our lifes hope.

    And to name the chord is important to some.

    So they give a word, and the word is OM.

    Filozofia to jedna z rzeczy, kt贸re pchaj膮 muzyk贸w do poszukiwa艅 wi臋c
    my艣l臋, 偶e to dobrze jak czasem kogo艣 takie rozmy艣lania nawiedzaj膮:) Bo
    nawet je艣li nie znajdziemy to istnieje du偶e prawdopodobie艅stwo, 偶e
    poszukiwania nas rozwin膮 i wr贸cimy do swojej rzeczywisto艣ci z mo偶liwo艣ci膮
    spojrzenia na ni膮 z innej perspektywy.

  9. Dobry temat… Z muzykalno艣ci膮 w r贸偶nych rejonach 艣wiata moim zdaniem jest
    troszk臋 tak, jak z rozwojem chrze艣cija艅stwa. W Europie jak wiadomo pocz膮tki
    wiek贸w 艣rednich, to absolutna dominacja ko艣cio艂a, je偶eli chodzi o muzyk臋,
    odrzucanie pewnych d藕wi臋k贸w w skali, dominacja innych itd.itp. na
    przyk艂adzie naszej rodzimej muzyki ludowej, s艂ycha膰, jak ogromne mia艂o to
    znaczenie. Wiadomym jest, ze 贸wczesna muzyka ludowa w du偶ym stopniu opiera艂a
    si臋 na b臋bnach i rytmice, niestety to by艂o poga艅skie, a co poga艅skie
    nale偶a艂o skrz臋tnie niszczy膰, psu膰 i mieciem wyr偶n膮膰. je偶eli chodzi o
    nasz膮 muzyk臋 ludow膮, zosta艂o bardzo niewiele, jest kilka os贸b, kt贸re co艣
    tam pami臋taj膮, jak to z dziada pradziada si臋
    przekazywa艂o (www.youtube.com/watch?v=krZmq-yA8pg&feature=relmfu a
    to pewnie tylko malusie艅ka cz臋艣膰 tego co zosta艂o, nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋
    na rytmik臋 utworu) to, co my znamy to ju偶 du偶o p贸藕niejsze sytuacje. Jak
    wiadomo inaczej sytuacja rozwija艂a si臋 w Afryce, tam nasze macki trafi艂y
    jednak troszk臋 p贸藕niej, a teren nie by艂 tak 艂atwy do podporz膮dkowania,
    st膮d te偶 dzisiaj znamy o wiele wi臋cej sytuacji ludowych. Pami臋tajmy, 偶e
    niekt贸re plemiona do dzisiaj nie wiedz膮 za bardzo co to cywilizacja. B臋benki
    mia艂y si臋 tam dobrze, wr臋cz bardzo dobrze a wrodzone lenistwo i obcowanie
    przez wieki z rytmem pozostawi艂o nam w艂a艣nie ten niedo艣cigniony
    „czarnuchowy groove” grany na luzie, z ty艂em a jednak kopi膮cy cztery litery.
    To samo tyczy si臋 Skandynawii, tam te偶 krzy偶 i miecz nie mia艂y a偶 tak
    du偶ego wp艂ywu, a muzyka ludowa pozosta艂a w bardzo podobnym wymiarze w jakim
    by艂a tysi膮ce lat wstecz. St膮d te偶 zag艂臋biaj膮c si臋 w ichniejsz膮
    muzyk臋, s艂yszymy du偶o poga艅stwa. Kolejny przyk艂ad Azja, Chiny itd. Za
    ka偶dym razem z rozwojem jakiej艣 kultury, rozwija艂a si臋 muzyka, r贸偶ne
    rasy, r贸偶ne charaktery,r贸偶ne religie. Czasami mo偶emy us艂ysze膰 wsp贸lne
    cechy muzyczne w r贸偶nych zak膮tkach 艣wiata, m贸wi臋 o ludowi藕nie, natomiast
    bardzo du偶o muzyki, kt贸ra by艂a, ju偶 nie poznamy(mo偶emy si臋 domy艣la膰 jak
    by艂a wykonywana, po opisach, znalezionych instrumentach itp. tak jak
    odtwarzane s膮 np. utwory z staro偶ytnej Grecji). Kosztem rozwoju jednego,
    znikn臋艂o bardzo du偶o drugiego, co ja uwa偶am za przykre.

    Edit:
    https://www.youtube.com/watch?v=YpQ1LRViY70 pos艂uchajta sobie pr贸buj膮c
    od艂膮czy膰 skrzypce, nie przypomina wam to czego艣???

  10. Bardzo jestem rozczarowany, 偶e do tej pory g艂osu nie zabra艂 „MPB”.
    Wydawa艂oby si臋, 偶e temat jest mu bliski, bo przecie偶 jego eksperymenty
    muzyczne zasadzaj膮 si臋 w du偶ej mierze na przeszukiwaniu r贸偶nych obszar贸w
    wra偶liwo艣ci psychoakustycznej tw贸rcy i odbiorcy…

    No, dziwne – mo偶e mu si臋 co艣 sta艂o?

    Halo, „PapaMisiu”, 偶yjesz Wa艣膰?!!!

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.