Układ dźwięków na gryfie gitary basowej

ROZŁOŻENIE DŹWIĘKÓW NA GRYFIE.

Piszę ten króciutki artykuł, gdyż będzie mi on pomocny przy lekcjach związanych z nutami.
Obszerniejsze ujęcie tematu znajduje się w tekście Obywatela w dziale Początki (zobacz). A więc do rzeczy..

Układ dźwięków na gryfie
podlega pewnej niezmiennej logice, którą wystarczy raz zapamiętać, by później móc odnaleźć każdy potrzebny nam dźwięk.
Mianowicie dźwięki następują po sobie w ściśle określonej kolejności, a wygląda ona tak (przecinki oznaczają kolejne progi - odległość pół tonu):

C, Cis/Des, D, Dis/Es, E, F, Fis/Ges, G, Gis/As, A, Ais/B, H, C, Cis... itd, itp.

Dalej kolejność owa się powtarza. Pamiętając powyższą zasadę możemy już bez wahania określić, jakie dźwięki znajdują się na kolejnych progach danej struny. Dla przykładu - najgrubsza struna w czterostrunowym basie zagrana bez naciskania któregokolwiek progu (pusta) wydaje dźwięk E. Zatem - korzystając z podanej wyżej kolejności - na pierwszym progu wychodzi nam F. Drugi próg - fis albo ges, trzeci - G, czwarty Gis i tak dalej.

Po jakimś czasie umiejscowienie dźwięków na gryfie wejdzie nam w nawyk i nie będziemy musieli się długo zastanawiać, jednak zanim to nastąpi dźwięki można "liczyć" kolejno progami, by dojść do tego, który nam jest potrzebny.

Co oznaczają te Cis/Des, Dis/Es i tym podobne..

Kolejne dźwięki pełne (C, D, E i tak dalej) oddalone są od siebie w odstępach całego tonu, czyli dwa progi. Wyjątkiem jest tutaj odległość między E i F, oraz H i C, która wynosi pół tonu (jeden próg). Natomiast cała reszta to obniżone (z bemolem, czyli np Gb = Ges) lub podwyższone (z krzyżykiem, G# = Gis) dźwięki. Na instrumencie tzw temperowanym (na przykład jest nim bas z progami) podwyższony dźwięk poprzedni (czyli np Gis) brzmi tak samo, jak obniżony dźwięk następny (czyli w tym przypadku As). Gis i As znajdują się na tym samym progu, różniąc się jedynie nazwą.
Mała uwaga: w użytym wyżej nazewnictwie H obniżone o pół tonu, czyli z bemolem, nie zapisujemy Hb ani nie nazywamy "Hes", tylko B.

Dla pewności - mała ściągawka z rozłożenia dźwięków na gryfie.
Nie trzeba jednak wkuwać tego na pamięć - wystarczy znać podaną przeze mnie kolejność a wszystko można obliczyć samemu :)

(z lewej podane nazwy strun a na dole rzymskimi numery progów, ponieważ chwilowo jest to wersja amerykańska, B zastąpcie H)

(obrazek pochodzi z ActiveBass)

ocen: 4.3 (25 votes)

a tu moja wersja Lol

-- --- -- --- -- --- -- --- -- --- -- --- --
"There is more to making music than just playing the right notes..."

No to moja wersja też niechaj tu będzie ;) Z dwoma dodatkowymi strojami - pół tonu i ton w dół :) Proszę:


zapraszam do posłuchania i komentowania moich basowych wypocin
---------> http://myspace.com/qbanez <--------
----> http://youtube.com/ibanezbassr400 <----

To ja dorzucę swoją wersję, wzorowaną na Popławskim. ~1MB PDF klik,
a tu jpg

Pozdrawiam
Riccardo

Ricardo ma najlepszy wersyję! Ustawiłem na tapetę. Coby sobie popatrzeć czasem :D




- Zdań nie zaczyna się od "ale"
- Ale mnie to jebie ;-)

http://sendspace.pl/file/9b087290b82a0607d897a26

Excelowa wersja tabelki Qbaneza, gotowa do druku i modyfikacji (jakby kto wolał inną czcionkę) ^^
Gdyby hosting wygasł, pisać na PW, wystawię na nowo.

dzięki, Kyuu, tabelka okazała się bardzo przydatna.

Daje swoją ściągę z układem dźwięków na gryfie.

Dwustronna:

  • Strona 1 (klik!) - tak jak u Riccardo wzorowana na tej z Popławskiego.
  • Strona 2 (klik!) - 5 dodatkowych strojeń i gratisy.

sorki że nawiązuję do posta sprzed prawie 4 lat, ale chodzi mi o tabelkę qbaneza - dlaczego po A masz B, a po B masz H? z tego co mi wiadomo dźwięk B to jest właśnie H tylko w amerykańskim zapisie, a po samym a występuje A#/Bb